Auteur Topic: Probleempje met m'n 700  (gelezen 8476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Probleempje met m'n 700
« Gepost op: 28 juli 2011, 08:38 »
Al een tijdje heb ik een serieus probleem met mijn alp. Het treedt 'random' op, dwz. dat ik niet heb kunnen achterhalen dat het onder specifieke omstandigheden, snelheid of toerental gebeurd.

Probleem is dat de motor uitvalt onder het rijden (Hiss lampje brandt, net als dat het zou branden als je je motor gewoon af zou laten slaan). Hij stokt dan even en pakt dam weer op en rijdt vrolijk verder. In eerste instantie dacht ik terug aan een jaar of wat geleden toen ik iets identieks had en mijn accupool los zat. Maar dat is het nu niet, want dan zou je een 'reset' moeten zien (toerenteller gaat dan even het hele bereik langs draaien). Toch even gecontroleerd en alles zit vast. Ook bougies heb ik nog even vervangen, maar het probleem blijft.

Iemand hier ooit iets dergelijks ervaren ? En wat was toen de oplossing ?

Zelf vermoed ik een van de volgende zaken :
- injectie systeem. Maar hoe controleer je dat ? Hoe schoon te maken ? En waarom dan zo 'random' ?
- CDI (.. slik ..., dat wordt dan een dure grap..)
- 1 van de vele sensoren   ( Maar welke, en hoe weet je dit zeker ?  Heb geen zin om alle sensoren stuk voor stuk te gaan vervangen om er dan uiteindelijk achter te komen dat het toch iets anders was.  En dat geldt ook voor de CDI...)
.....

iemand andere potentiele oorzaken ? 
Rij momenteel meer dan 200 km per dag, en de laatste 2 weken komt het minimaal om de andere dag voor.
Gisteren had ik helemaal geen probleem, en ik dacht even dat het vervangen van de bougies geholpen had. Vanmorgen op de snelweg bij (ietsjes  ::)  meer dan) 120 kmph even 1x dat ie hikte, lampje aan ging, hij weer op pakte en lampje weer uit ging. Maar toen ik een half uurtje later de bebouwde kom in wilde rijden sloeg tie weer af en pakte niet meteen weer op. Moest stoppen en heb 4x opnieuw moeten starten voordat ie weer verder wilde.

Het meest vervelende vind ik nog dat het zo onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich gaat voordoen. Dat maakt namelijk het opsporen zo lastig. Vooralsnog zal ik vanavond waarschijnlijk eens naar het injectie systeem kijken (eerst ff door de handleiding bladeren) of ik daar nog iets kan doen. Morgen een dagje vrij, dus pas volgende week weer een vervolg....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2011, 08:59 »
Geen echt antwoord, maar random is heel vaak een losse aansluiting of contact.
Het feit dat de Hiss gaat branden geeft aan dat hij wel op contact blijft staan en kun je waarschijnlijk een electrische storing uitsluiten.
In dit geval zou ik dus idd naar het injectiesysteem kijken als eerste, en dan heel specifiek naar de verbindingstekers. daarvan

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Peter M

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2011, 09:10 »
Tijdens de Arnhem - Nijmegen Dijkenrit sloeg mijn XL700 (12000 km) opeens af tijdens het rijden. Reed in de langzaam (40km) door bebouwde kom. Kon hem pas na de 2de poging weer starten. Sinds dien gelukkig niet meer gebeurd.
 
Aanvulling:  las net in de links die Bernard op het forum zette iets over HISS dat gestoord kan worden. Hmmm...Vlak voor de Arnhem - Nijmegen Dijkenrit  heb ik een 12V aansluiting geplaatst vlak naast de HISS . Als de motor nu vaker still valt tijdens rijden ga ik dat eerst verwijderen en dan kijken of de motor dan weer normaal loopt.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2011, 13:37 door Peter M »

Offline Two Plugs

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2011, 09:47 »
Dag Rob,

Heb je ook nagedacht over de z.g. 'pulse generator'? De Varadero heeft 'vrijwel' hetzelfde HISS / Injectiesysteem als de Alp700 en daar komt dit probleem af en toe ook de kop opsteken (de mijne is tot nu toe gevrijwaard... ff afkloppen...)

Een aantal mensen hebben zich er in verdiept, hieronder ff de linkjes... Best wel overeenkomsten met jouw probleem:

http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=1698

en:

http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=241
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline jomakra

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2011, 11:47 »
Misschien een rare suggestie :o :o

De kill schakelaar op het stuur aangetast door het vocht?
(jij als kilometervreter zal al een aantal regenbuien hebben gehad.)
Of gaat dan niet het HISS lampje branden?

succes,
Marco
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2011, 12:52 »
Dank zover.
Eerste linkje van Bernard heeft me wel even getriggerd. Daar was de oorzaak de extra verlichting, die welliswaar was los gekoppeld voor de testen, maar niet helemaal.
Nu heb ik extra verlichting die jaren lang prima heeft gefunctioneerd, maar een tijdje geleden is 1 van de glaasjes stuk gegaan en daarna ook het lampje wat erin zit....... en het zou zomaar kunnen dat rond die tijd ook mijn problemen zijn begonnen. Misschien dat daar toch de oorzaak in ligt.

Actieplan voor nu :
1) Extra verlichting (volledig) los koppelen.
2) forte fuel system cleaner (misschien zit er ergens een vuiltje in het injectiesysteem)
3) alle schakelaars, stekkerverbindingen etc loshalen, schoonmaken en weer aansluiten. Dus ook de kill-switch....  (Wordt met alle sensoren en electro spullen die er op de alp tegenwoordig zitten een hels karwein :( )

Al met al een flinke week doorlooptijd omdat ik niet alles in 1x ga doen, om dalijk zeker te zijn van de veroorzaker.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline jeroen emke

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2011, 14:39 »
maar kijk eens naar je accu die heeft ook niet het eeuwige leven en het massa punt op het frame er komen zeven groen draadjes bij elkaar
still no angel found who flies at the same speed

Offline Timy

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2011, 17:22 »
Misschien het HISS systeem zelf? Hij 'checkt' natuurlijk de boel, misschien loopt daar iets mee fout. Chipje wat hij niet goed meer leest oid nav vocht of zoiets.

Maar eerst die andere actiepunten maar eens doen  :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Rik

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2011, 17:35 »
De kill schakelaar klinkt het meest aannemelijk, een beetje corrosie kan het al veroorzaken. Wat nog zou kunnen wat ik niet gelezen heb is dat je sleutel opnieuw moet worden ingelezen. Probeer even met je reserve sleutel te rijden, is het probleem dan opgelost dan weet je waar het in zat  ;)

Het zijn trouwens niet mijn tips maar die van de Honda dealer, die gaf aan dat het twee Honda kwaaltjes waren en dat dit 9 van de 10 keer de oorzaak is.......

Succes.

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2011, 18:54 »
Zit nu bij de anwb. Na 5 km kapte die. Nu ook niet meer aan te krijgen. Anwb gebeld. Dik 1 uur later in de regen, deed ie het natuurlijk weer. Anwb nog even achter me aan, en net voor de snelweg weer hetzelfde. Nu met een bak koffie wachten op de sleep. 1 voordeel, nu wel snellere probleem analyze mogelijk ..... :-/
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Rik

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2011, 19:15 »
Pech hebben..... Maar wel een snelle oplossing  ;) succes

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2011, 20:55 »
Zo, weer thuis..... eerst maar ff eten.......

Nu doen zelfs de lampjes niet meer knipperen.... (wat identiek gedrag is als de noodschakelaar is ingedrukt).... Werk aan de winkel, maar ik ga toch eerst even de zaken die ik voor morgen gepland heb staan uitvoeren aan de andere motor.
Pffff....., genoeg werk te doen in ieder geval.... (Keep you posted)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2011, 00:27 »
 hallo

wim jansen heeft ook een storing gehad met zijn hiss systeem waarbij het lampje van hiss niet oplichte bij het contact in schakelen en dus ook niet wilde starten,

in overleg met een dealer blijkt het hiss systeem soms te haperen

goed schoonmaken  (stekker verbindingen en de spoel nazien die om het contact slot zit. heeft zijn probleem tot op heden weer opgelost

maar hou ons op de hoogte ?

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline wimj

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2011, 12:11 »
hallo

wim jansen heeft ook een storing gehad met zijn hiss systeem waarbij het lampje van hiss niet oplichte bij het contact in schakelen en dus ook niet wilde starten, in overleg met een dealer blijkt het hiss systeem soms te haperen

goed schoonmaken  (stekker verbindingen en de spoel nazien die om het contact slot zit. heeft zijn probleem tot op heden weer opgelost
maar hou ons op de hoogte ?

Het was destijds een gebroken stroomdraad, opgespeurd (en mede door jou met solderen en krimpkousje hersteld) door je geliefde!
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2011, 16:54 »
En het zou vandaag niet gaan regenen  >:(
Een paar druppels al gewoon genegeerd, maar op een gegeven moment werd het even te veel.

Jeroen was nog even langs geweest om te assisteren, en samen al wat dingen uit gesloten.

Nadat Jeroen weg was weer verder met meten meten meten, stekkertjes localiseren en weer meten meten meten.....
Uiteindelijk kwam ik op een stekkerblokje uit waar ik op 2 draadjes bij contact aan ongeveer 5 volt zou moeten meten. Het ene draadje gaf 0,02 volt en het andere helemaal niets.
In het wiring diagram nagelopen waar een en ander heen ging en kwam uiteindelijk uit bij de cdi.
Daar de weerstand tussen mijn eerdere meetpunt en de stekker bij de cdi gemeten over die draadjes, en de weerstand is gewoon 0. Dus draadjes zijn goed.

Lijkt er dus op dat m'n cdi het begeven heeft :(

Even kijken dat ik die met die van Jeroen (of iemand anders) kan ruilen om het 100% uit te sluiten.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #15 Gepost op: 30 juli 2011, 21:16 »
Twijfel of de CDI wel stuk is.
Op dit moment is het zo dat het HISS en FI lampje niet gaan branden bij mij als ik contact aan zet, terwijl dit normaliter wel het geval zou moeten zijn.
Als mijn CDI in een andere motor gaat, branden ze wel. Als de andere CDI in mijn motor komt branden ze ook niet.
(Echt CDI testen gaat niet lukken, want die is gekoppeld aan je HISS systeem .... grrrrrrr)

Nog een paar metingen gedaan, en lijkt erop dat er geen spanning meer komt naar de CDI.
Dit zou kunnen duiden op een noodstop schakelaar, maar deze functioneerd fatsoenlijk.

Omdat er ook nog een ander projectje om aandacht vroeg vandaag verder weinig meer onderzocht.

Kan natuurlijk gewoon het HISS systeem zelf zijn, maar dat wil ik toch ook eerst helemaal kunnen gaan uitsluiten......

wordt vervolgd......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline giedi

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2011, 08:40 »
Het goed functioneren van de beveiligingsschakelaar van de jiffy al gecontroleerd?

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #17 Gepost op: 31 juli 2011, 08:47 »
Op zich zou dat geen punt moeten zijn.
Als ie op de zijstandaard staat, en in neutraal, zal ie gewoon starten. (Ook even geverifeerd bij die van Jeroen ;) )
(In ieder geval gaan dan gewoon de HIS en PI lampje aan....)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline giedi

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #18 Gepost op: 31 juli 2011, 08:59 »
Belangrijk is om te controleren of die schakelaar niet 'af en toe' ten onrechte een signaal van 'motorstop' afgeeft. Je kan 'm tijdelijk overbruggen, want dan sluit je dat probleem in ieder geval uit.
(Mijn vader was storingsmonteur en zei vaak bij moeilijk oplosbare 'af en toe' storingen: 'Gewoon afwachten, want het wordt vanzelf erger.')
Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk als oorzaak gaat vinden, vooral omdat ik ook op een 700 rij.

Succes en sterkte bij het vinden en oplossen van dit gevaarlijke probleem.

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2011, 09:12 »
Tja, op dit moment is het in ieder geval geen 'af en toe' storing meer.....  :-\
Maar dank voor het meedenken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline rodealp

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2011, 13:18 »
Bij mij 700, na stop niet meer te starten. Na 3 pogingen starte hij weer normaal. Ik had een schakelindicator aangesloten op de rode connector, volgens de gebruiksaanwijzing.
Werkte overigens goed, totdat dit probleem zich voordeet. De dealer adviseerde deze weer los te koppelen. Nu zo 2000 km gereden zonder problemen. Ga hem binnenkort weer
aansluiten en dan maar weer afwachten. Het lijkt erop dat extra ( niet orginele honda ) componenten problemen kunnen veroorzaken, en het Hiss systeem hierop reageert.

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2011, 13:43 »
Ach, heb de extra verlichting er al af gehaald, misschien die handvat verwarming (die toch al stuk was) ook maar eens weghalen.
Maar verwacht er weinig van. Die spullen zitten er al 82.000 km op, dus waarom dan nu pas problemen geven ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2011, 16:15 »
Zojuist verder lopen klooien. En wat wil het verhaal.....

Ben alle relais eruit aan het halen, en er valt er toevallig eentje net weg. Klooien om erbij te komen en daarbij stoot ik tegen de hoofdkabelboom aan. Wat geknetter (als klitteband zeg maar) en een rookpluimpje ..... WHOW... :o
Snel maar de accu los gehaalt en even bijkomen van de schrik.

Ergens lopen dus 2 (of meer kabels) tegen elkaar aan lijkt het wel. Maar waarom zou er dan geen zekering springen ??
Anyway...., eerst maar eens alle tape rond de kabels weg gaan halen en rustig de boom 'ontvlechten'.

Hopenlijk kan ik volstaan met nieuwe isolatie en is er door de 'kortsluiting' niets echt stuk gegaan.......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline rodealp

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2011, 17:04 »
kan ook een los contact zijn, waardoor de draadboom wordt onderbroken. Bij het tegen elkaar komen van de slechte verbinding vonkt hij. Hierbij gaat je zekering er niet uit, maar kan wel de
problemen veroorzaken. Volgens mij ben je het probleem op het spoor.

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2011, 23:21 »
Niet veel meer gedaan na het 'lokaliseren' van het probleem, maar wel het draaje al 'gezien'.

En als ik verder kijk dan de hoofdoorzaak (gebroken kabeltje) zie ik nog wel een kabeltje welke wat nieuwe isolatie kan gaan krijgen....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Two Plugs

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #25 Gepost op: 01 augustus 2011, 07:34 »
Tjonge Rob, das een kompleet avontuur wat je hier beschrijft! En ook nog eens uit een onverwachte hoek een probleem vinden...  ???
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #26 Gepost op: 01 augustus 2011, 08:48 »
Citaat
zie ik nog wel een kabeltje

Maken we er een zoekplaatje van.
 8)
Waar zit het 2e probleem  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #27 Gepost op: 01 augustus 2011, 21:02 »
Voor diegene die het echt willen weten. De twee draden R/G (Goh, wat een afkorting ;) ) tussen de zekeringenkast en de stekker waren dus door. Althans eentje was echt door, de andere maakte wel al wat sluiting. Ter hoogte van de probleemplek waren de twee draden al bijna aan elkaar versmolten.

Nu vervangingsdraadje gaan maken en dat proberen netjes weg te gaan werken.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline giedi

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #28 Gepost op: 01 augustus 2011, 22:02 »
Mooi dat je iets gevonden hebt. Weet je ook de oorzaak?

Offline EDxrv

Re: Probleempje met m'n 700
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2011, 22:29 »
Oldtimer gaf als eerste meteen de goede richting: ...., maar random is heel vaak een losse aansluiting of contact.
WImJ gaf het goede antwoord: Het was destijds een gebroken stroomdraad

WimJ-Rest: 1-0.

In het kader van een nog op te richten wedstrijd Techneut vh jaar.
Wie heeft een mooie naam voor zo'n wedstrijd: WilleWortel, Techneut Allroad, TechnischAlwetend, TopAdviZeur?