Techniek > Honda Transalp

Probleempje met m'n 700

(1/7) > >>

robgoesdakar:
Al een tijdje heb ik een serieus probleem met mijn alp. Het treedt 'random' op, dwz. dat ik niet heb kunnen achterhalen dat het onder specifieke omstandigheden, snelheid of toerental gebeurd.

Probleem is dat de motor uitvalt onder het rijden (Hiss lampje brandt, net als dat het zou branden als je je motor gewoon af zou laten slaan). Hij stokt dan even en pakt dam weer op en rijdt vrolijk verder. In eerste instantie dacht ik terug aan een jaar of wat geleden toen ik iets identieks had en mijn accupool los zat. Maar dat is het nu niet, want dan zou je een 'reset' moeten zien (toerenteller gaat dan even het hele bereik langs draaien). Toch even gecontroleerd en alles zit vast. Ook bougies heb ik nog even vervangen, maar het probleem blijft.

Iemand hier ooit iets dergelijks ervaren ? En wat was toen de oplossing ?

Zelf vermoed ik een van de volgende zaken :
- injectie systeem. Maar hoe controleer je dat ? Hoe schoon te maken ? En waarom dan zo 'random' ?
- CDI (.. slik ..., dat wordt dan een dure grap..)
- 1 van de vele sensoren   ( Maar welke, en hoe weet je dit zeker ?  Heb geen zin om alle sensoren stuk voor stuk te gaan vervangen om er dan uiteindelijk achter te komen dat het toch iets anders was.  En dat geldt ook voor de CDI...)
.....

iemand andere potentiele oorzaken ? 
Rij momenteel meer dan 200 km per dag, en de laatste 2 weken komt het minimaal om de andere dag voor.
Gisteren had ik helemaal geen probleem, en ik dacht even dat het vervangen van de bougies geholpen had. Vanmorgen op de snelweg bij (ietsjes  ::)  meer dan) 120 kmph even 1x dat ie hikte, lampje aan ging, hij weer op pakte en lampje weer uit ging. Maar toen ik een half uurtje later de bebouwde kom in wilde rijden sloeg tie weer af en pakte niet meteen weer op. Moest stoppen en heb 4x opnieuw moeten starten voordat ie weer verder wilde.

Het meest vervelende vind ik nog dat het zo onvoorspelbaar is wanneer het probleem zich gaat voordoen. Dat maakt namelijk het opsporen zo lastig. Vooralsnog zal ik vanavond waarschijnlijk eens naar het injectie systeem kijken (eerst ff door de handleiding bladeren) of ik daar nog iets kan doen. Morgen een dagje vrij, dus pas volgende week weer een vervolg....

Oldtimer:
Geen echt antwoord, maar random is heel vaak een losse aansluiting of contact.
Het feit dat de Hiss gaat branden geeft aan dat hij wel op contact blijft staan en kun je waarschijnlijk een electrische storing uitsluiten.
In dit geval zou ik dus idd naar het injectiesysteem kijken als eerste, en dan heel specifiek naar de verbindingstekers. daarvan

Peter M:
Tijdens de Arnhem - Nijmegen Dijkenrit sloeg mijn XL700 (12000 km) opeens af tijdens het rijden. Reed in de langzaam (40km) door bebouwde kom. Kon hem pas na de 2de poging weer starten. Sinds dien gelukkig niet meer gebeurd.
 
Aanvulling:  las net in de links die Bernard op het forum zette iets over HISS dat gestoord kan worden. Hmmm...Vlak voor de Arnhem - Nijmegen Dijkenrit  heb ik een 12V aansluiting geplaatst vlak naast de HISS . Als de motor nu vaker still valt tijdens rijden ga ik dat eerst verwijderen en dan kijken of de motor dan weer normaal loopt.

Two Plugs:
Dag Rob,

Heb je ook nagedacht over de z.g. 'pulse generator'? De Varadero heeft 'vrijwel' hetzelfde HISS / Injectiesysteem als de Alp700 en daar komt dit probleem af en toe ook de kop opsteken (de mijne is tot nu toe gevrijwaard... ff afkloppen...)

Een aantal mensen hebben zich er in verdiept, hieronder ff de linkjes... Best wel overeenkomsten met jouw probleem:

http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=1698

en:

http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=241

jomakra:
Misschien een rare suggestie :o :o

De kill schakelaar op het stuur aangetast door het vocht?
(jij als kilometervreter zal al een aantal regenbuien hebben gehad.)
Of gaat dan niet het HISS lampje branden?

succes,
Marco

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View