Auteur Topic: Xenon en reset klokje.  (gelezen 1784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline transalp-rijder

Xenon en reset klokje.
« Gepost op: 28 juli 2011, 11:13 »
Hallo allemaal.

ik heb en xenon set van Pilot ingebouwd in mijn Alp van 2007 als ik het contact aanzet gaat de verlichting aan en reset het klokje zicht.

ik denk dat de accu het probleem is aangezien deze uit 2007 is.

kan iemand dit bevestigen of zijn er manieren om dit te meten?


Patrick.

Offline Oldtimer

Re: Xenon en reset klokje.
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2011, 12:03 »
Reset wordt veroorzaakt door een flinke spanningsval.
Met andere woorden, de spanning van je accu komt onder een bepaalde waarde.

Waarschijnlijk is de kwaliteit van je accu slecht ( 4 jaar ) en trekt je xenon te veel power.
Ik dacht eigenlijk dat de verlichting automatisch uitschakeld als je start. ???

Wat je kunt meten is de spanning over de accuklem terwijl je start.
Killswitch even aanzetten, zodat hij niet gaat lopen want anders heb je waarschijnlijk een te korte tijd om het goed af te lezen.
Kom je onder de 10 volt, vervang dan je accu maar.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jorg van dijk

Re: Xenon en reset klokje.
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2011, 22:36 »
dat probleem heb ik ook gehad, alp 2006. Probreem laten herstellen (onder garantie) bleek dat de bij de aansluiting op de verdeler de kabel nog op 1 draaidje i.p.v. 20 (bleek tevens dat de handvat verwarming niet gemonteerd was m.b.v. een relais, nu dus wel) maar op de zelfde groep als de verlichting)
Hierna nog regel matig probleem het probleen gehad, kabels naar de lamp (van voorschakel apparaat naar de lamp) verder bij de overige bedrading vandaan gemonteerd en probeem is weg.
Xenon werkt met hoogspanning, dit kan storing op het overige systeem veroorzaken doordat de hoogspanning ook over de kabels staat en hoogspanning heeft een hoger magnetisch veld wat vreemde storingen kan veroorzaken.

groet Jorg

Offline Neet

Re: Xenon en reset klokje.
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2011, 23:38 »
Tja, de startstroom van een Xenon is vrij hoog maar je accu moet dan wel erg slecht zijn als het fout gaat tijdens starten. Dan hebben we het ook nog
maar over 1 lampje (toch?). Je startmotor is immers de grootste stroomvreter.
Maar, het kan, het kan je accu wezen. Hoogspanningsstoring? Ja, misschien.

Probeer anders eerst even een accu, daarna zie je wel weer.

Er zijn ook leuke tooltjes in de handel die er voor zorgt dat je licht pas na 5 of 10 (ofzo) seconden aan gaat na het starten. Zit op veel motoren tegenwoordig
alleen niet op de onze. Zowiezo prettig om gemonteerd te hebben. Staat ergens op het forum.

Succes.



Offline BlackVtwin

Re: Xenon en reset klokje.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2013, 15:57 »
Ik heb alle tips van hier gebruikt tijdens het rijden pas de xenon inschakelen, bij mij werkte niks trip werd elke keer gereset.
Heel vervelend omdat ik dan niet weet hoeveel km ik nog kan rijden op de tank.

Net zoals bij de aangepaste brandstofpomp, heb ik er nu een condensator (buffer) parallel aan de tripteller zitten.
Een diode over de condensator en een diode in de plusdraad naar de tripteller.

Werkt perfect meerdere malen de xenon aangezet, klokje springt meteen aan en is niet gerest!

Foto's:
De grote V-twin: Yamaha MT-01 Tuning HD

Offline transalp-rijder

Re: Xenon en reset klokje.
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2013, 09:24 »
Bedankt voor de reactie.

heb het opgelost door er een digitaal klokje met een tempertuur uitlezing over het diplay heen te plakken probleem opgelost en ik weet hoe warm/koud het is.




Patrick