Auteur Topic: Akrapovic SP  (gelezen 2834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline henk2511

Akrapovic SP
« Gepost op: 31 juli 2011, 21:22 »
Hallo,

Ik heb een setje Akrapovic's geplaatst op mijn Dero uit 2003. Ik moet zeggen: Heerlijk geluid en hele dikke klappen bij gas los".
Nu vraag ik mij af, of ik de motor af moet laten stellen..

Ik heb alleen 2 dempers en de linkpijpen veranderd.

Weet iemand dat?

Grtjs,

henk.


Offline Two Plugs

Re: Akrapovic SP
« Reactie #1 Gepost op: 01 augustus 2011, 07:39 »
Heb zelf Rino dempers en de motor wel laten afstellen. Je veranderd immers de 'ademhaling' van de motor - volgens sommige is het vervangen van een uitlaat alleen maar 'plug & play', maar ik loop liever geen risico...  ;)

Heb het afstellen overigens wel gecombineerd met een gewijzigd luchtfilter (BMC) en Powercommander. Op die van Kaatje idem, maar dan K&N en Dynojet op de carburateurs.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Erik

  • Gast
Re: Akrapovic SP
« Reactie #2 Gepost op: 01 augustus 2011, 10:48 »
Een Dero uit 2003 draait standaard onder de 4000rpm al behoorlijk schraal, als je dan de Akra SP's monteerd (dus geen katalysators meer) wordt dat alleen maar erger..

Been there, done that  ;)

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1459.msg16550#msg16550

Oja, leuke tip, vermogen (na afstellen) blijft hetzelfde met of zonder dB-killers erin  :D


Offline Two Plugs

Re: Akrapovic SP
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2011, 12:39 »
Een Dero uit 2003 draait standaard onder de 4000rpm al behoorlijk schraal, als je dan de Akra SP's monteerd (dus geen katalysators meer) wordt dat alleen maar erger..

Been there, done that  ;)

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1459.msg16550#msg16550

Oja, leuke tip, vermogen (na afstellen) blijft hetzelfde met of zonder dB-killers erin  :D

Eh, die kat, die heeft een Nederlandse 2003 (nog) niet. Die kwamen pas na 2004. Ik heb een 04 ABS zonder kat, een officieel NL exemplaar (destijds demo van clubdealer Muldersmotoren). Duitse import Dero's uit 2003 hebben wel een kat.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: Akrapovic SP
« Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2011, 16:23 »
waaraan kun je zien of je een katalysator versie hebt?
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: Akrapovic SP
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2011, 07:43 »
waaraan kun je zien of je een katalysator versie hebt?

Flauwe opmerking... Aan de kat zelf...  ;D
Zonder gekheid... Net als bij de Alp 700 is de kat ook op de Dero goed zichtbaar in het uitlaatsysteem. Alleen is 'ie op de Dero beter weggestopt...

Ik twijffel overigens of 'ie op de Dero wel zo vaak is toegepast. Je hebt immers (in tegenstelling tot de Alp 700) twee gescheiden uitlaatsystemen; dus zou je volgens mij in theorie ook twee kats moeten hebben als je het goed wil doen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Eddy

Re: Akrapovic SP
« Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2011, 16:50 »

Ik twijffel overigens of 'ie op de Dero wel zo vaak is toegepast. Je hebt immers (in tegenstelling tot de Alp 700) twee gescheiden uitlaatsystemen; dus zou je volgens mij in theorie ook twee kats moeten hebben als je het goed wil doen...

de bochten komen bij elkaar in 1 pijp ( rechts onder ) om vervolgens weer te splitsen naar 2 dempers.
dit alles is goed zichtbaar, de enige verdikking in het systeem zijn de dempers zelf. dus zou ik een cat. achter onder de motor verwachten en zal dan zeker door de grotere diameter goed zichtbaar moeten zijn
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline henk2511

Re: Akrapovic SP
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2011, 20:12 »
Bedankt voor de reacties zover.

Ik heb een afspraak gemaakt om de Dero op de testbank te zetten.
Morgen even bij Motoport de uitlaatpakkingen ophalen, erop zetten en zaterdag op de testbank!


Erik

  • Gast
Re: Akrapovic SP
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2011, 23:00 »
Eh, die kat, die heeft een Nederlandse 2003 (nog) niet. Die kwamen pas na 2004. Ik heb een 04 ABS zonder kat, een officieel NL exemplaar (destijds demo van clubdealer Muldersmotoren). Duitse import Dero's uit 2003 hebben wel een kat.

Die kat(ten) (één voor iedere demper) had mijn origineel Nederlandse Dero van begin 2003 dus wel..   ???

Erik

  • Gast
Re: Akrapovic SP
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2011, 23:05 »
Flauwe opmerking... Aan de kat zelf...  ;D
Zonder gekheid... Net als bij de Alp 700 is de kat ook op de Dero goed zichtbaar in het uitlaatsysteem. Alleen is 'ie op de Dero beter weggestopt...

Ik twijffel overigens of 'ie op de Dero wel zo vaak is toegepast. Je hebt immers (in tegenstelling tot de Alp 700) twee gescheiden uitlaatsystemen; dus zou je volgens mij in theorie ook twee kats moeten hebben als je het goed wil doen...

Kijk eens goed in de linkpijp van de originele dempers, net voor de demper (dus in het wat conische gedeelte) zie een kat  ;)  Zo zat het bij mijn 2003 Dero iig.

Hier dus:



Misschien is ie bij de latere bouwjaren groter en dus beter zichtbaar?

Twee gescheiden uitlaatsystemen klopt natuurlijk ook niet... een Dero heeft een 2 in 1 in 2 systeem.