Auteur Topic: Stottende varadero  (gelezen 3550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline brummelhuis

Stottende varadero
« Gepost op: 02 augustus 2011, 22:01 »
Hallo Allen,

Sinds paar weken ben ik in het bezit van een Varadero ABS 2005  ;D

Nu vraag ik me paar dingen af,
Als ik met een stabiele snelheid rij onder de 100km/p rij.. rijd de motor een beetje schuddend heen en weer, daarbij maakt het niet uit welk toeren tal rij.. even is dit niet erg, maar als ik op een lange N-weg rij is dit zeer vervelend :-\. Met op trekkenk heb ik geen last van. 

Iemand enig idee of ervaring mee.. ik begrijp dat bij een 2cil. laag in de toeren kan stoten maar dit is het volgens mij niet...

Als tweede ;) : Dit heb heb ik nu 3x gehad
Tijdens heb schakelen van 1->2 of 2->3 blokkeert het achterwiel ineens, (ongv 1sec) dit is serieus probleem, iemand hiermee ervaring of hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt nieuwe vara vrienden :)

Hugo!


Offline Peter_Winsum

Re: Stottende varadero
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2011, 22:06 »
Citaat
Alvast bedankt nieuwe vara vrienden

Hahahaha, aai poes, aai poes...
Sterkte met je probleem, ik ben geen techneut, maar daar zijn er genoeg van hier.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Oldtimer

Re: Stottende varadero
« Reactie #2 Gepost op: 02 augustus 2011, 23:39 »
Citaat
nieuwe vara vrienden

Zitten allemaal bij de TCN als clublid Hugo,   >:D

Weet niet of je hem bij een dealer gekocht hebt of particulier, maar ik zou me wel zorgen maken over dat blokkeren.
Bij een dealer gekocht, dan subiet terug en laten oplossen.

Wat je er trouwens precies mee bedoeld is me niet duidelijk.
Ook het heen en weer schudden snap ik niet.
Als de twin zijwaarts was geplaatst zou ik zeggen 1 cilinder doet niet mee, maar deze twin staat in de lengterichting.

Relativeren.
Schudden is onbalans en heeft idd niks met toerental te maken.
Eerder met uitbalanceren van wielen. Tis maar een tip
Blokkeren kan betekenen dat je motor is afgeslagen terwijl je overschakeld.
Stationair te laag of verkeerde afstelling van je injectie.

En of je op een N of A weg rijdt maakt niks uit voor het probleem.


Er is te weinig info om een redelijke diagnose te stellen.
Wat wil je eigenlijk weten.
1 of er iemand is die het ook heeft.
2 Er iemand is die de oorzaak weet
3 Of er iemand is die het kan oplossen.
4 van welk van de problemen wil je 1, 2 , of 3

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: Stottende varadero
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2011, 07:40 »
Hoi Hugo,

Welkom hier! Raar probleem. Dat met het stotteren zou op vervuiling van het brandstofsysteem kunnen duiden. Ff een flesje Forte er in gooien (in de benzine, op een volle tank) en dan vooral ff een fix stuk rijden. En super+ (minimaal 98 octaan) tanken wil ook nog wel eens helpen - resultaat krijg je overigens niet op één tank - das een kwestie van lange adem.

Voor dat blokkeren van je achterwiel tijdens het OP-schakelen: dit is erg vreemd. Het kán gebeuren bij terugschakelen, maar bij opschakelen? Het lijkt er op dat je koppeling niet goed is afgesteld. Maar dat zou je ook moeten vernemen in het schakelpookje, die zou bij opschakelen weerstand moeten geven.

Wel is de Dero (eigenlijk zoals alle Honda V-twins) erg gevoelig voor het type olie die je gebruikt. Ik had nml in het begin (2004 ABS, dus technisch identiek aan die van jou) ook schakelproblemen. Terwijl ik op de MK1 (Carbu versie) prima kon volstaan met 10W40 half synthetische olie (Motul), gaf deze op de Injectiedero geen soelaas. Overgestapt op volsynthetische V300 (ook van Motul) en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zomerzon...

Het kan zijn dat er nog oude olie in zit... Vertrouw een verkopende partij (ook dealers!) niet op hun eerlijkheid of blauwe ogen. Ff je olie controleren dus (heel makkelijk via het peilglaasje aan de rechterzijde van het motorblok - NB: de motor niet op de zijstand of middenbok plaatsen, maar ff iemand regelen die er op gaat zitten!). Is deze qua kleur niet vergelijkbaar met b.v. olijfolie (dus helder) maar zwart of donker bruin, weet je zeker dat er oude peut in zit...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline brummelhuis

Re: Stottende varadero
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2011, 18:53 »
Met het bokken bedoel ik eigenlijk dat de motor zich naar voren en naar achter trekt (zeer lichtelijk) maar zeer irritant tijdens "in de stroom mee rijden :(" ofwel constante snelheid.

Tijdens het stationair laten lopen van de motor hoor ik totaal geen verschil in snelheden/toeren.

Dus gelukkig niet van links naar rechts, dan was het flink mis!

Betreffende blokkeren achterwiel, hier heb me nog niet verdiept; het afstellen van de koppeling zal waarschijnlijk het probleem kunnen zijn??>? gezien dit de verbinding is van de motor en wiel (en de ketting natuurlijk).

.

Offline Varingo

Re: Stottende varadero
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2011, 22:12 »
Hoy,
Km stand ?
Controleer de aandrijflijn maar eens goed op schade of slijtage.
Of ketting geen vastgelopen schakels heeft, voorste tandwiel niet versleten is
dit kan ook leiden tot schokken en of blokkeren, en zeker de spanning van ketting nazien
bij versleten ketting en tandwiel +te weinig spanning gaat de ketting over de tanden willen lopen tot de spanning
te hoog wordt en wordt er dan terug ingetrokken.

grt Rigo

Offline Oldtimer

Re: Stottende varadero
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2011, 08:31 »
Citaat
ofwel constante snelheid.


Ken dit verschijnsel want heb er zelf ook mee te maken.
Op dit moment nog geen oorzaak kunnen vinden.
Het heeft meer te maken met de aandrijvng denk ik, maar ook hier nog geen afwijking gevonden.
Ketting en tandwielen zij perfect in orde.
Motor loopt mooi rond en heeft geen stotter momenten.
Wat ik wel merk is de  "vrije slag "wanneer je het gas loslaat bij constante snelheden.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: Stottende varadero
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2011, 09:59 »
@ Rien,

Heeft de powercommander voor jou dat geval niet opgelost? Bij mij wel.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: Stottende varadero
« Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2011, 10:32 »
De PC heeft het kuchen/niezen  opgelost en het herhaaldelijk afslaan. Ook het vlotter oppakken.
Niet het "haperende "gevoel bij constante snelheden.

Het vreemde is dat op de testbank het verschijnsel niet is opgetreden.
Ik had ook geen gelegenheid meer om er iemand een stuk mee te laten rijden bij Mulder.
Dion wilde dat niet zelf doen.
Gaan we daar nog wel doen een keer.

Volgende keer mag jij zelf eens rijden, misschien begrijp je dan wat ik bedoel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Menno

Re: Stottende varadero
« Reactie #9 Gepost op: 04 augustus 2011, 12:55 »
Het bokken op constante ketting ken ik ook op mijn Dero. Toen bleek de ketting volledig versleten en dus een soort van deining op constante snelheid te veroorzaken. Komt dan door harde stukken in de ketting.

Offline Oldtimer

Re: Stottende varadero
« Reactie #10 Gepost op: 04 augustus 2011, 14:39 »
Net terug van Wim Boks.
Ketting en tandwielen zijn in topconditie.

Het lijkt erop of het iets heeft te maken met een soort vrijloop, waarbij er geen weerstand is en de motor niet hoeft te trekken.
een beetje wel-niet-wel
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Varingo

Re: Stottende varadero
« Reactie #11 Gepost op: 04 augustus 2011, 21:05 »
Hey  Oldtimer,
De vrije slag die je voelt zal het spannen van de ketting zijn in omgekeerde richting (afremmen).
Door de ketting wat meer speling te geven kan het aan-uit effect op constante snelheid een beetje opgevangen worden.
Bij mij staat de spanning ongeveer zo, op de middenbok ketting hangt +0.5cm boven uitlaatpijp, of op middenbok ketting kan ik aandrukken tot tegen de achterste schroef van de kettingglijder onderkant van brug. Vindt de voorgeschreven spanning iets te strak, bij belasting (gewicht) gaat de afstand tussen de tandwielen toenemen door de swingbeweging van de brug en voel je natuurlijk iedere afwijking in vermogen/vrijloop.
grt Rigo

Offline Waffie

Re: Stottende varadero
« Reactie #12 Gepost op: 04 augustus 2011, 21:11 »
 ;D
heb je met een transalpppppp allemaal geen last van

blijft gewoon een hitachi,  telkens weer

ik wordt zeker het eerste lid als die old timer club er komt
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Stottende varadero
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2011, 09:51 »
Citaat
eerste lid als die old timer club er komt

Overloper  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline brummelhuis

Re: Stottende varadero
« Reactie #14 Gepost op: 05 augustus 2011, 11:29 »
Ketting is niet versleten :) Gok dat ik wel een  "beginners foutje" heb gemaakt door de ketting goed af te stellen met niemand erop... met resultaat als ik erop zit de ketting "te" strak heb.  (krijg je als je jaren cardan hebt gereden :)

Vandaag maar ffies uitproberen!!