Auteur Topic: draden worden warm  (gelezen 4105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rodealp

draden worden warm
« Gepost op: 05 augustus 2011, 14:04 »
Gisteren kwam ik er achter dat de 3 gele draden, die verbonden zijn met een stekkerblokje wel erg warm worden. Zeg maar gerust heet . Is dit normaal bij een 700 ?. Ze zitten vlakbij de bobine. Hier zitten veel stekkers en verbindingen. :-\

Offline Hotel 317

Re: draden worden warm
« Reactie #1 Gepost op: 06 augustus 2011, 00:19 »
Warme draden kunnen komen door oxidatie in de stekker (gebeurt vaker, inspuiten met WD40 of accuspray helpt dit voorkomen)

Als de draden echt té heet worden loop je het risico op verkoolde stekkers en in sommige gevallen zelfs brand. Maar verzeker jezelf er van dat de warmte uit de draden komt, en geen stralingswarmte van het motorblok is.

Offline Neet

Re: draden worden warm
« Reactie #2 Gepost op: 06 augustus 2011, 07:19 »
Ik vind het maar vreemd deze draden heet worden. Dat betekend dat de draad (door bijvoorbeeld kortsluiting) een interne weerstand heeft gekregen en dus gaat reageren
als een gebruiker of dat de draad te klein bemeten is, maar dat lijkt me niet.

Als het de stekker zou zijn dan zou deze nog veel heter moeten zijn om de draad heet te maken, en dat zie je echt wel.

Kortsluiting tot een bepaald vermogen zou ook de draad warm tot heet kunnen maken maar als het zo heet wordt lijkt het me dat je motor dan ook fratsen
moet geven.

Of deze gele draden warm (van de spoelen) tijdens goede werking warm worden weet ik eigenlijk niet. Normaal wordt natuurlijk nooit een stroomvoerende draad warm, alleen
in bijzondere gevallen.

Kan je je vingers nog op de spanningsregelaar leggen? Deze wordt wel redelijk heet maar mag niet gloeiend heet worden.

Ben benieuwd wat je gaat ontdekken.



Offline Waffie

Re: draden worden warm
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2011, 10:45 »
ze zijn gewoon weg te dun...... al jaren gebruikt honda infurieure kwaliteit op dit gebied.

vandaar dus de bekende problemen van verbrande schakelaars en defecte regelaars

hoe dik zou een draad moeten zijn waar  in het extreme gevallen gewoon weg 30 ampere door heen gaat ?

zelfs voor 16 amp zitten we nominaal  per draad al op 2,5 kwadraat en deze zijn niet dikker dan 1 mm2

zal dus altijd kritisch  blijven.

je kunt alleen maar zorgen dat corrosie geen kans krijgt


 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: draden worden warm
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2011, 10:54 »

hoe dik zou een draad moeten zijn waar  in het extreme gevallen gewoon weg 30 ampere door heen gaat ?


30 ampere per draadje? Nee, dat gebeurd echt niet.
10 ampere per draadje dus. Ja, das wel krap.
Idd dan maar zorgen dat alles 100 pct goed contact maakt. Bij een beetje sluiting kunnen de draden dan al in rook opgaan met
alle ellende van dien.
Als ik me goed herinner hebben we samen alle connectors nagekeken en ingespoten.
Ik zal die van de Twin en de alp650 nog maar is nakijken. Je weet t niet he....

Offline rodealp

Re: draden worden warm
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2011, 09:21 »
oke, is dus bekend probleem. Wel belangrijk om dus regelmatig dit even te controleren. De spanningsregelaar is niet warm. Het blokje ook niet. Dus alleen de draad zoals Ad aangaf. Wel vreemd dat honda hier niets aan doet.

Offline Peter_Winsum

Re: draden worden warm
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2011, 16:11 »
Citaat
Wel vreemd dat honda hier niets aan doet.

Je bedoelt aan jouw warm wordende gele draadjes? Weten ze hier al vanaf dan? Misschien moet je ze even bellen.  ;)

Laten we even reeel blijven. Dit is net zoiets als de eeuwige discussie waarom Honda geen nieuwe @Twin maakt. zij zitten daar met maar een doel: geld verdienen. Dat doen ze vooral door de kosten zo laag mogelijk te houden, de kwaliteit op peil en de verkoopprijs zo laag mogelijk met een redelijke winstmarge. Zo verkopen ze er zoveel mogelijk van. Dan zijn er zaken die na verloop van tijd net te krap blijken of gaan haperen.

Natuurlijk begrijp ik dat het balen is wanneer je grote liefde een lelijke grote wrat op haar bil blijkt te hebben, maar daarvoor roep je toch ook niet je schoonmoeder ter verantwoording? Laten we wel zijn, Honda's zijn middenklassers (wel erg verslavende).
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline rodealp

Re: draden worden warm
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2011, 16:27 »
hoi Grunneger, Ben met je eens dat het allemaal om geld draait. Maar 3 draden wat dikker uitvoeren en daardoor problemen voorkomen lijkt me niet de kop kosten. Daarmee is dit systeem betrouwbaarder en dat wil honda toch ook graag. Voor de rest dik tevreden hoor met me fiets. :)

Offline Peter_Winsum

Re: draden worden warm
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2011, 16:41 »
Dat denk ik niet Rooie. Ik denk dat Honda graag dunne, goedkope draadjes monteert, de brommert verkoopt aan een verder tevreden klant als jij die er dan zelf wat dikkere draadjes op schroeft. Die lui zitten niet in hun kantoor te wachten op een foto van jouw lachende gezicht, maar op het saldo-overzicht van hun zilvervlootrekening.  8)
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Huib

Re: draden worden warm
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2011, 17:18 »

Natuurlijk begrijp ik dat het balen is wanneer je grote liefde een lelijke grote wrat op haar bil blijkt te hebben, maar daarvoor roep je toch ook niet je schoonmoeder ter verantwoording?

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Neet

Re: draden worden warm
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2011, 17:35 »
Ik heb nog geen verhalen gelezen dat de gele draden in rook zijn opgegaan. Alleen connector problemen.
Zorg maar dat de connectoren goed contact maken, niet grof schuren, gewoon even heen en weer halen, opletten dat de contacten voldoende
druk hebben, dan inspuiten met wat zuurvrije vaseline. Kan eigenlijk dan niet meer fout gaan.

Offline jar

Re: draden worden warm
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2011, 12:16 »
Nu dan:
begin juli de tweede dag van een Duitsland-lang-weekend: de twin (RD07a) voor mij begint flitsen aan de linkerzijkant te vertonen, ik maan tot stoppen en alledrie de draden bleken volledig doorgebrand, echt alle drie helemaal los van elkaar.
De gele stekker was hier toch al eerder tussenuit gehaald en de draden doorgesoldeerd, maar toch dus... We hebben provisorisch gerepareerd en gewoon het weekend afgemaakt, zonder problemen verder.
Als oorzaak hebben we bedacht dat de draden na het doorsolderen gebundeld waren, we hebben ze nu alle drie afzonderlijk gelaten, met het idee dat ze dan beter de warmte kwijt kunnen.

Offline Neet

Re: draden worden warm
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2011, 13:13 »
Nu dan:
begin juli de tweede dag van een Duitsland-lang-weekend: de twin (RD07a) voor mij begint flitsen aan de linkerzijkant te vertonen, ik maan tot stoppen en alledrie de draden bleken volledig doorgebrand, echt alle drie helemaal los van elkaar.
Doorgebrande draden zullen niet meer werken. Ze zouden dan tot de spoelen doorgebrand moeten zijn en volkomen dood.
Ik begrijp je verhaal dus niet helemaal.

Offline rodealp

Re: draden worden warm
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2011, 13:46 »
ik denk isolatie gedeeltelijk weg gemolten, en daardoor sluiting.  :(.

Offline mauppie

Re: draden worden warm
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2011, 16:46 »
Ik denk eerder dat de soldeertin niet goed doorgevloeid is geweest, dit zie vaak niet aan de buitenkant.
Dit kan zeker gebeuren als de draden niet goed schoon zijn,  een koperdraad die erg heet geweest is soldeerd niet. Of een niet goed warme soldeerbout of soldeertin die niet geschikt is.
Dus maak de draden goed schoon, draai ze in elkaar, soldeer ze met een goed warme bout en gebuik de ouderwetse loodhoudende tin 60/40. Of loodvrije tin (RoHS) met daarvoor geschikte bout.
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Brombeer

Re: draden worden warm
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2011, 23:30 »
Geoxideerde draad even schoontrekken met staalwol of fijn schuurpapier en good-old S-39 of vervanger gebruiken. En of dat vloeit!

Naast de zwakke draad is de connector een obstructie in de stroom. Vandaar die warmte-opbouw (weerstand).

Ik heb waterkoeling op die draden gemaakt: geweldig!! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: draden worden warm
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2011, 07:15 »
S-39 bestond een aantal jaren geleden uit zuur. Als je die er op smeerde wist je zeker dat het ontzettend goed vloeide alleen
op elektronica vrat het verder. Ofwel, in dit soort gevallen werd je bedrading in maanden of jaren opgevreten met alle gevolgen van dien.
S-39 van tegenwoordig is heel milieuvriendelijk en kan je zelfs misschien wel drinken. Ik weet niet of het nog door vreet. Het is immers bedoeld
voor sanitair.

Het beste is:strippen (je mag geen donkere, verbrande bedrading zien),  dan heb je zuiver koper. (waarschijnlijk).
Bedrading goed in elkaar draaien, bout er tegen, soldeer met lood op de draad totdat je het helemaal ziet doordrenken.
Bout weg en stil houden, heel belangrijk om haarscheurtjes te voorkomen.

Waarom met lood? Dat vloeit gewoon goed, zonder lood moet heter en vloeit minder lekker, vooral als je nooit tot bijna nooit soldeert.
Belangrijk is wel om soldeer te gebruiken die speciaal voor elektronica is bedoeld. Dan zit er vloeimiddel in het soldeer zelf.

Waterkoeling? Bedankt voor de tip. Heb ik ook gedaan. Mijn watergekoelde pc gesloopt en de heatpipe van de processor hiervoor gebuikt.  8)