Auteur Topic: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?  (gelezen 4040 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MyFirstVaradero

  • Gast
Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Gepost op: 08 augustus 2011, 21:05 »
Beste forumleden,

Ik ben sinds kort in het bezit van een mooie Varadero (uit 2007) en heb na een stop van >5 jaar weer wat motorkilometers gemaakt. De Varadero rijdt geweldig. Afgelopen zondag werd ik echter verrast doordat hij niet wilde starten. Of beter, hij start prima maar slaat niet aan. Heb ik in die paar weken dat ik hem heb nog niet eerder meegemaakt. Nadat ik 2x de noodstop knop gecontroleerd had sloeg ie opeens wel aan en liep meteen mooi en regelmatig. Verder die dag diverse keren gestopt en weer gestart zonder problemen.

Weet één van jullie of dit vaker voorkomt of een bekend probleem is met misschien het FI systeem als de motor koud is ?

Alvast dank,
Grt JJ

Offline Oldtimer

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2011, 21:13 »
Misschien open deur, maar toch

Heb je wel gewacht totdat het HISS lampje uit was.
Als hij blijft branden kun je prima starten, maar slaat hij echt niet aan.

Bijdeweej, HISS staat voor Honda Ignation Security System.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Rik

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2011, 22:07 »
Bekend probleem is oxidatie in de noodstopknop. Een paar keer heen en weer halen is de oplossing....
De mijne is uit 2010 en ik heb het ook al gehad.

Offline Two Plugs

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2011, 13:21 »
Bekend probleem is oxidatie in de noodstopknop. Een paar keer heen en weer halen is de oplossing....
De mijne is uit 2010 en ik heb het ook al gehad.

Model 2004 heeft daar idd ook last van, maar dat speelt hier niet... In dat geval start de motor nml helemaal niet. Denk dat het eenzelfde probleem is als wat Oldtimer beschrijft (Rien, dat was toch ook het startprobleem in Raalte?)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline borburg

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2011, 15:46 »
H allo ik heb ook een vara van 2007 als het rode lichtje van hiss niet uit gaat start hij niet, contact uit sleutel er uit en opnieuw proberen ,dan gaat hij wel uit en start veel succes.

Offline Rik

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #5 Gepost op: 09 augustus 2011, 17:22 »
Als mijn FI lampje blijft branden dan draait de motor wel rond maar slaat hij niet aan. Hetzelfde probleem als hierboven staat beschreven.

Volgens de dealer kan het twee oorzaken hebben. Corrosie in de noodstopknop of de sleutel moet opnieuw worden ingelezen. Bij mij was het corrosie, de noodknop even een paar keer heen en weer en het probleem niet meer gehad.

Offline Oldtimer

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #6 Gepost op: 09 augustus 2011, 18:15 »
Allemaal helemaal gelijk.

In Raalte was het de Zumo die blijkbaar het probleem gaf. Werd gelijk met het contact ingeschakeld en toen wist ik ook nog niet wat ik nu weet.
Wanneer de noodstopknop gecorrodeerd is doet hij helemaal niks. Klopt dus wat Bernard zegt.
Op het Varadero forum staat tot in detail beschreven wat de oorzaken kunnen zijn.

Hier dus :
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/index.php?sid=c35c269b29395c9bb4ad716e862811b8

En dit is de tekst voor de 3 mogelijke oplossingen:

ONE. Shut key off, wait until HISS light is off, switch the key on, wait up to five seconds for the light to turn off.
TWO. Shake the handlebar, and ONE above.
THREE. If TWO fails, press start button, switch key off WITHOUT releasing start button, and switch key on. Release button after a four seconds; if it starts, switch off after half a minute and go to ONE; if it doesn't, try ONE immediately.



Bij mij was het probleem vooral in de eerste weken dat ik hem had.
Bij regelmatig gebruik is dat momenteel maar heel zelden dat het gebeurt.
Nogmaals heel duidelijk.....als het HISS lampje blijft branden kun je wel starten maar hij slaat absoluut niet aan.

Wat ik meestal doe is de sleutel eruit. Wacht tot het hiss lampje uit is en stop de sleutel opnieuw erin.
Als hij dan nog niet uitgaat, dan even de sleutel eruit en het stuur een paar keer heen en weer.
Sleutel erin, starten en lopen. Nog geen enkele keer anders meegemaakt.
Sleutel opnieuw inlezen is in eerste instantie wel voorgesteld door de dealer, maar achteraf niet nodig geweest.

Suc6

« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2011, 19:15 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Peter_Winsum

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #7 Gepost op: 09 augustus 2011, 23:25 »
Citaat
Gaat je verzekeringspremie dan ook omlaag?

Ah, is dat het. Ik heb net mijn verzekering over gesloten. Betaal nu minder voor de Dero dan voor de Alp. En heb er nu nog diefstal in meeverzekerd ook. Nog geen €70.00 voor een jaar.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Oldtimer

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2011, 08:11 »
Citaat
snel een kraakje zetten

Shit,
Laat ik hem nou net daarvoor hebben aangeschaft ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

MyFirstVaradero

  • Gast
Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2011, 10:25 »
Hallo allemaal,
Dank voor al jullie reacties, ik hou de stopknop en het HISS lampje in de gaten als hij niet aanslaat.
Grt JJ

Offline Two Plugs

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2011, 08:13 »
Ah, is dat het. Ik heb net mijn verzekering over gesloten. Betaal nu minder voor de Dero dan voor de Alp. En heb er nu nog diefstal in meeverzekerd ook. Nog geen €70.00 voor een jaar.

Maar die van jou is een MK1, en die heeft geen HISS, Peter...
Zo weinig premie voor zo'n gewilde motorfiets! Koopjesjager!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2011, 21:37 »
De kunststof ring rond het contactslot waar HISS op staat heet bij Honda de "antenne" dit ding stuurt de code van je sleutel naar de ECM (het aparaat waar alle signalen binnenkomen). De antenne is met een kabeltje verbonden met de ECM, deze kabel bestaat uit hele dunne draadjes, en loopt vanaf de antenne rechts langs het balhoofd naar achter, deze kabel schijnt bij sommige Deros's net iets te kort te zijn en komt als je linksom stuurt erg strak te staan en gaat daardoor kapot. Daarom werkt de truuk met je stuur heen en weer gaan meestal wel omdat de draadjes dan weer contact maken, maar eigenlijk zou je die antenne dus moeten vervangen. Het is dan niet nodig om je sleutel opnieuw in te lezen, de antenne verstuurd alleen maar het signaal.
Varadero SD02  2004

Offline Peter_Winsum

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2011, 23:01 »
Citaat
Maar die van jou is een MK1, en die heeft geen HISS, Peter...

Dat klopt, heeft ook niemand beweerd.
Geen HISS en dan toch zo'n lage premie.... of zou er plattelandskorting op zitten ;-)
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2011, 07:42 »
Dat klopt, heeft ook niemand beweerd.
Geen HISS en dan toch zo'n lage premie.... of zou er plattelandskorting op zitten ;-)

LANG LEVE DE KRIMPREGIO!!!!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Peter_Winsum

Re: Niet willen starten/aanslaan, dan ineens wel ?
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2011, 08:21 »
Hoho, wij dalen wel een beetje door de gaswinning, maar krimpen (nog) niet. Wij zijn hier op het Hogeland dus meer een 'daalregio' en jullie in het veen een 'krimpregio'.

Ook wel bijzonder dat de langste wereldbewoners uit een krimpregio komen.  8)
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)