Auteur Topic: Transalp: alleen op reis  (gelezen 11751 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline a2i2

Transalp: alleen op reis
« Gepost op: 18 augustus 2011, 00:43 »
Hoi,

Ik rij een Transalp 600cc '99. Heb altijd binnen de stad gereden, woon-werkverkeer. Ben nu van plan om helemaal alleen een 'verre' reis te maken, bijvoorbeeld naar Parijs of Madrid.

Wat is jouw ervaring als het gaat om alleen reizen? Waar overnacht je (en de motor)? Hoe zit het met het algemene veiligheid? Ondanks dat ik hoor dat een transalp vrij betrouwbaar is, wat doe je als je 'in the middle of nowhere' opeens pech krijgt, of een lekke band (en geen gereedschap)?

ben benieuwd :)

groetjes,
a2i2


Offline Thinkfuture

  • "We zouden meer kunnen bereiken als we minder voor onmogelijk zouden houden"
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 445
  • Transalp pd10 '97 zw. T63-banden

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2011, 01:37 »
Maak je niet teveel zorgen, daar zou ik mee willen beginnen.

Verder... Check je motor voorafgaand aan je trip. Als je nooit problemen hebt dan mag je verwachten dat dat hoogstwaarschijnlijk ook niet het geval is op reis. Je bent bovendien in de 'bewoonde wereld' tijdens je 'verre reis' dus hulp is relatief snel gevonden.
Als je je lekker voelt om op de 'bonnefooi' dan is dat prima te doen door op tijd te beginnen met om je heen te kijken of je een pension, zimmer frei, hotel of camping te vinden. Bij kamperen kan ik me voorstellen dat je misschien vooraf een en ander uitzoekt. Voor het overige kom je meestal wel wat tegen voor een redelijke prijs..

Neem het telefoonnummer van je dealer mee (of van iemand anders die je eventueel op afstand kan helpen met technische vragen bij pech)

Belangrijkste: zorg dat je je veilig voelt. Dan kan door goed verzekerd te zijn, of door je creditcard/bankpas mee te nemen met genoeg ruimte om evt. een tegenslag op te vangen. Maar ga er vanuit dat er eigenlijk geen tegenslag komt. Dan reis je tenminste relaxed, en dat is wel het meest belangrijke.

Bedenk je dat je 'angst' om pech te krijgen vergelijkbaar is als je in nederland een rondje gaat rijden en 200 km van je huis verwijderd bent in een regio die je niet kent.


Offline Waffie

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2011, 08:01 »
 ga voor de eerste keer gewoon niet alleen... dat geeft misschien wel het meeste vertrouwen

voor al die andere zaken,  geen zorgen maken en geniet ervan wat op je pad komt

overnachten kunje met de tent of duik een pension, bed en breakfast etc in

en regel dit altijd ruim van te voren zodat je s ávond niet moet gaan zoeken
maw plan min een avond vooruit

schilt een hoop



 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2011, 08:42 »
Parijs of Madrid maakt nogal verschil in afstand, dus zorg ervoor dat je banden de afstand die wilt gaan rijden nog aan kunnen, overigens hebben ze in Frankrijk en Spanje ook motorzaken, en de taal hoef je niet te kennen, als je naar je kale achterband wijst snappen ze wel wat de bedoeling is. Kamperen geeft je wel het meeste gevoel van vrijheid, en je hebt op een camping wat sneller contact met anderen, en je staat vaak in de natuur, hotels is wat vaker in stedelijke omgeving waar je dan weer wat meer kans hebt dat je motor wordt gestolen. En zorg ervoor dat ingeval van dikke pech je motor en jij weer thuis komen dmv lidmaatschap wegenwacht of KNMV eurohulpbrief, oid. Maar kun je geen reismaatje vinden? Dat is toch wel leuker hoor, ik ben eens alleen naar de Noordkaap gereden, en dan kom je zoveel moois tegen maar je kan het niet delen, en dat bederft de pret enigzins.  En zeker als je dit voor het eerst gaat doen lijkt me het prettiger dat je het een beetje van je af kan praten onderweg.
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2011, 09:20 »
Hoi,

Mijn allereerste motorreis was alleen. Zonder al te veel voorbereidingen. Tentje achterop, en af en toe een goedkoop bed & breakfastje. Gaat gewoon prima. Zorg wel dat je een doel hebt (voor mij was het doel van mijn eerste motorvakantie het ITT (Int Transalp treffen) in Champagnole, Franse Jura in 1996). Het is één van mijn allermooiste motorvakanties geweest ooit.

Gewoon doen. Laat je verrassen. En laat de REIS het DOEL zijn, niet de bestemming. En laat je vooral niet bang maken over alles wat 'kan' gebeuren. Wat je denkt, roep je over jezelf af...

Die eerste keer had ik overigens ook veel te veel spullen mee, tot aan reserve onderdelen aan toe... bleek absoluut niet nodig.

Daarna ben ik ook alleen op pad geweest met de Varadero (2000); van Wenen naar de Franse Ardeche, vanaf hier naar Monaco en via St Tropez via de Franse Alpen weer terug naar het Noorden. Fantastische tijd gehad.

Heb ook veel in gezelschap gereisd en reis ook nog veel. Dat is ook best leuk (vooral ook gezellig). Maar de leuke ontmoetingen, de dingen die je meemaakt, de vrijheid die je hebt als je alleen reist, zijn echt onbetaalbaar!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Mense

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2011, 12:23 »
ik sluit me helemaal bij Bernard aan, voor mij is back to basics alleen op de motor op vakantie mijn ultieme vrijheid, en inderdaad reis! En laat je niet verleiden om enkel van A naar B te rijden. En als je alleen bent is er altijd wel onderdak en anders klein tentje mee en vooraf laat je slechts de motor een keer goed nakijken en pin je een hoop papier bij de bank en gaan! Niet je onderdak van te voren bespreken, dat belemmert je alleen maar. En ga vooral naar Madrid, via Parijs! Leef je uit! Niet bang zijn voor pech, met tienduizenden kilometers door Europa heb ik nog nooit pech gehad met de Honda's. Veel plezier!

Offline Grey alp

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2011, 20:59 »
Ik heb ondertussen ook al wat solo reis km's gedaan.
In Juni Corsica en Sardinie gedaan ,enige dat gepland was waren de ferry tickets en zelfs dat is niet echt nodig (als je veel tijd hebt).
Er zijn voor en nadelen aan solotrips.
Groot voordeel vind ik vooral dat je met niets of niemand rekening moet houden ,is het ergens goed blijf je ,staat het je niet aan,gas geven. Gaan eten of zelf koken ,jij beslist. Kamperen of hoteletje ,hetzelfde.

Nadelen ,als er problemen zijn ,tja ...moet je ze ook zelf oplossen. Minder leuk vind ik bv dat je soms de beladen motor ergens moet achterlaten ,tankstation ,winkel ,iets gaan bezichtigen enz. Op zo'n momenten is gezelschap wel handiger. Daarom zorg ik ervoor dat al m'n bagage achter slot zit in de koffers en bagagetas achter me in een (zelf gemaakt) Pacsafe net.

Campings zoek ik onderweg wel ,heb campings in heel Europa in m'n gps staan en onderweg word er je er ook gemakkelijk attent op gemaakt via reclame of wegwijzers.

Creditkaart zeker meenemen ,kan je altijd en overal tanken.

Ik neem een basis aan gereedschap en onderhoud mee (ketting smeren hoort daar zeker bij) maar niet teveel.
Bijstandverzekering zou ik nemen ,zeker als je solo reist.

En zoals hierboven al gezegd is ,mensen kom je overal tegen ,solo maak je zelfs veel gemakkelijker contact dan in groep of als koppel.

En verder ,hou je niet strikt aan een planning ,ik weet s'morgens ongeveer waar ik s'avonds wil zijn maar blijf zeer open voor alternatieven onderweg. Op deze manier kom je soms op de mooiste plaatsen en/of ontmoet je de leukste mensen!.

Offline Peter_Winsum

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2011, 23:51 »
Vroeger veel alleen gereisd op de duim met rugtas en ook nu op de motor reis ik doogaans alleen. Half september heb ik weer een week geblokt in mijn agenda om alleen te gaan rijden. Belangrijkste onderdelen: paspoort, geld, slaapzak en lichtgewicht tentje.

Plan vooral niets. Rij naar leuke plekjes, zet je brommert op de jiffy en blijf er een paar minuten bij staan of zitten. Binnen 5 minuten wordt je aangesproken (je valt toch wel op met bepakking en NL kentekenplaat). Het leukste van alleen reizen vindt ik het gemak waarmee je contact legt met allerlei bijzondere, leuk en astvrije mensen. Voor je het weet wordt je uitgenodigd voor een biertje bij de tent en sta je gratis met je tentje bij een leuk jong stel of groep jeugd op de camping of lig je op je matje in de voortent. Bij oudere aardige lui moet je wel zijn voorbereid op een grote dosis: 'toen wij jong waren.......'.

Ik heb erg veel zin in mijn aanstaande trip in september!
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline a2i2

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2011, 00:04 »
Bedankt voor de reacties.

Als ik met de auto reis, dan reis ik het liefst alleen omdat je dan meer vrijheid hebt. Maar alleen reizen met de motor moet ik nog uitproberen. Volgens mij moet ik me dan aansluiten bij xrvtuur als hij zegt dat als je alleen reist, je de mooie dingen met niemand kan delen. Misschien plan ik een reisje met mijn broer. Hij moet binnenkort zijn rijexamen nog nemen.

Aan de andere kant, voor alles geldt een eerste keer. Door het alleen reizen bouwt met ook veel ervaring op, vooral als het gaat om zelfstandigheid.

Ik heb nu nog een transalp 600cc '99, maar ik heb een oogje op een varadero. Ik weet dat je met een transalp overal mee kunt, maar met een varadero rijd je veel comfortabeler, klopt dat? Als ik met mijn transalp constant 120 km/u rijdt, dan krijg ik het gevoel alsof ik die teveel motorisch belast. Het kan niet waar zijn, maar dat gevoel krijg ik.

Offline Sjoerd

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2011, 07:33 »
Mijn eerste motorreis was naar spanje met een transalp 600. Ik ging op pad: met een half jaar motorervaring, een blikje olie, en een spuitbus kettingsmeersel. geen centje last.

Gewoon doen!!!
ANWB of KNMV lidmaatschapspas mee. en je komt altijd thuis. (als je alp dat al niet doet.)


fijne vakantie!
xl 600 v -'95
xl 1000 v '01
kle 650 '10

Offline Two Plugs

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2011, 07:53 »
Bedankt voor de reacties.

Als ik met de auto reis, dan reis ik het liefst alleen omdat je dan meer vrijheid hebt. Maar alleen reizen met de motor moet ik nog uitproberen. Volgens mij moet ik me dan aansluiten bij xrvtuur als hij zegt dat als je alleen reist, je de mooie dingen met niemand kan delen. Misschien plan ik een reisje met mijn broer. Hij moet binnenkort zijn rijexamen nog nemen.

Aan de andere kant, voor alles geldt een eerste keer. Door het alleen reizen bouwt met ook veel ervaring op, vooral als het gaat om zelfstandigheid.

Ik heb nu nog een transalp 600cc '99, maar ik heb een oogje op een varadero. Ik weet dat je met een transalp overal mee kunt, maar met een varadero rijd je veel comfortabeler, klopt dat? Als ik met mijn transalp constant 120 km/u rijdt, dan krijg ik het gevoel alsof ik die teveel motorisch belast. Het kan niet waar zijn, maar dat gevoel krijg ik.

Ben met de Alp kris-kras door heel Europa gereden, van Zuid Frankrijk tot aan de Noordkaap. Eigenlijk nooit het 'gemis' aan vermogen ervaren, de Alp 600 (heb d'r 3 gehad) altijd als een fijne, betrouwbare reispartner ervaren. Zelfs op de Duitse Autobaan.

Ben na 110.000 Alp kilometers toch op de Dero overgestapt (als een der eersten binnen de Transalpclub). Die Dero is eigenlijk gewoon een XXL Transalp, een 'Grand Transalp'. De meeste Derorijders in dit topicje komen allemaal van de Alp en zullen dat beamen.

Vooral als je lange reizen wilt plannen, doet de Dero het nét ff een stukje comfortabeler, nét ff een stukje makkelijker. Ik zou overigens anno 2011 wél kijken naar een injectiedero (dus na 2003). Die zijn gewoon erg zuinig waar de carburatiedero gewoon (vooral op de snelweg) erg veel dorst heeft. Inmiddels ook al weer bezig met mijn 3e Dero, die ook al weer 86.000 km op de klok heeft. Dus dat zegt genoeg...

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline chaos

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2011, 09:16 »
op mijn oude trouwe alpje(die ik pas geleden heb weggedaan) ben ik in 15 landen geweest. nog nooit problemen ondervonden. het begint in de basis met onderhoud en verder denken. op tijd onderhoud plegen is een must, ga je lange reizen maken moet je even nadenken of je het kan doen met de huidige kettingset, banden etc. vertrouw je het niet, gelijk vernieuwen. neem onderhouds middelen mee. ik zelf had op de alp een osco zitten die ik vol deed en dat was goed voor 3000km  kettingonderhoud (zonder regen rijden) wat klein materiaal bv een paar binnen kabeltjes, tonnetjes en ander klein grut, voor het geval als er een kabel stuk gaat. ducktape is ook een aanrader. en een oude binnenband, ringetjes van afgeknipt en aan elkaar geknoopt doet wonderen als je een stuk elastisch materiaal nodig hebt om iets vast te zetten. dit alpje heeft mij bijna 200.000km ver gebracht.

inmiddels heb ik een varadero en op de zelfde manier rij ik rond. een 2 maanden geleden nog een rondje om zwitserland gedaan, gewoon omdat ik zin had om een stukje te rijden. overnachten kan met B&B, kamperen, F1 of etap en motorvriendelijk hotels. ik reserveer nooit iets en bedenk dat ik meestal rond een uur of 6 honger krijg en dus moet eten en een slaapplaats moet zoeken.

succes en vergeet vooral niet te genieten

Offline xrvtuur

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2011, 12:43 »
Hey Danny, tegenwoordig kun je heel aardig een gebruikte Varadero kopen die dan net zoveel kost als een Transalp. En waarom zou iemand een Pan willen kopen als hij een Varadero wil hebben, jij koopt toch ook geen Yamaha wr450 als je een Alp wilt hebben?? Dus hou eens een keer op met je eeuwige gezeik!
Varadero SD02  2004

Offline Rob

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2011, 13:01 »
Lekker gaan !
Alleen / in gezelschap, TA / Varadero ... alles heeft z'n voor's en tegen's en die leer je allen maar kennen door ze te ervaren  ;)
Mijn tip: indien mogelijk snelwegen zoveel mogelijk mijden..
Geniet!
Alias raceneus..

Offline Peter_Winsum

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2011, 14:19 »
Citaat
Hey Danny, tegenwoordig kun je heel aardig een gebruikte Varadero kopen die dan net zoveel kost als een Transalp.
  ;D

Neeeeee... staat er straks een paarse Dero met de naam 'Kelly', 'Purdy' of 'Snuffy' bij de lunchlocatie van het NTT. Iedereen is er bij gebaat dat Danny gewoon smoorverliefd is en blijft op de Alp en het genot van de Dero aan zich voorbij laat gaan! Laat ons maar lekker op onze Pan Dero rijden en dan bij voorkeur niet allrood.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Herrie

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2011, 01:44 »
Waar bijna niemand aan gewend is op een lange reis zijn de vele uren achter elkaar rijden. Ik heb verschillende mensen gesproken die meerdere malen op een lange reis zijn gevallen (terwijl ze dat in Nederland nooit is overkomen) doordat ze teveel uren achter elkaar rijden. Motorrijden is ook hard werken.

Het voordeel van alleen rijden vindt ik dat ik kan stoppen waneer ik maar wil. Soms rijd ik 2 1/2 uur en baal dat ik moet tanken een ander keer rijd ik pas 15 minuten en ik stop al voor een bakkie koffie. net hoe ik me voel.

Geniet van je mooie reis en misschien heb je iets aan de tips op www.luiemotorfiets.nl
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline a2i2

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2011, 02:51 »
Soms rijd ik 2 1/2 uur en baal dat ik moet tanken een ander keer rijd ik pas 15 minuten en ik stop al voor een bakkie koffie. net hoe ik me voel.

Geniet van je mooie reis en misschien heb je iets aan de tips op www.luiemotorfiets.nl

Goed punt.

Als het om veiligheid gaat, zeggen ze dat als je met de auto rijdt, dat je om de 2 uur constant rijden een pauze neemt. hoe zit het dan als je op de motor rijdt?

Handige site trouwens...

Offline Pakfiets

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:39 »
Citaat
Als het om veiligheid gaat, zeggen ze dat als je met de auto rijdt, dat je om de 2 uur constant rijden een pauze neemt. hoe zit het dan als je op de motor rijdt?

Luister naar je lichaam en wordt niet overmoedig! Als je merkt dat je aandacht verslapt (kleine foutjes), wordt het tijd om te pauzeren of een slaappplaats te zoeken.

Offline Grey alp

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:17 »
Inderdaad ,motorrijden is soms hard werken ,je gebruikt immers heel je lichaam ,zeker op snelwegen is minstens dubbel zo zwaar dan in je autostoel waar je in principe enkel je één voet en één hand gebruikt.
Op de snelweg is het soms vechten tegen elementen ,de normale rijwind (hoeveel of hoe hard hangt van verschillende factoren af) maar evengoed tegen zijwinden ,al dan niet natuurlijke of van het verkeer om je heen. Nog niet gesproken van regen ,koude ,hitte enz.

Ik beschouw snelwegrijden als een noodzakelijk kwaad om ergens sneller te geraken en probeer minstens een volle benzinetank leeg te rijden ,dus pakweg 300 km. Maar niet ten kostte van ...soms haal ik dat ,soms niet. Als ik vermoeid begin te worden ,krampen in armen ,nek ,schouders of zitvlak is het tijd om te stoppen. Even gaan liggen voor een half uurtje doet wonderen ,helaas is het niet zo evident als solo reiziger ,met meerderen zeker doen.

Luidop zingen helpt om geconcentreerd te blijven ,niemand hoort je immers.

M'n langste dagrit tot nu toe was van Barcelonnette naar huis ,1075km in 13u én met legale snelheden.
Ik weet nu dat het kan maar ik spreid zo'n afstanden liever over 2 dagen.

Offline Herrie

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:45 »
Hee dat ken ik, lange tocht en je begint een beetje moe te raken, effe een liedje zingen, niemand hoort je immers, totdat je van de snelweg gaat en twee meisjes die je daarvoo hadden ingehaald naast je staan bij het stoplicht en hetzelfde liedje beginnen te zingen..... ;D
Tja en dan wordt je als je geluk hebt (toe)gelachen. :P
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Mense

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2011, 23:56 »
je stops niet van te voren plannen geeft je de vrijheid om naar je lichaam te luisteren. de ene keer doe je slechts 300 km op een dag de andere keer misschien wel 1200.
Als je een Varadero zoekt, hier staat een zilvergrijze van 2006 met 70.000 km op de teller in uitstekende staat die in de verkoop gaat.
Helaas heeft Honda niet de gewenste opvolger kunnen produceren.

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2011, 08:50 »
Alleen rijden, met twee of in groep... het kan allemaal leuk zijn, kwestie van persoonlijke voorkeur, rijderservaring, samenhorigheidsgevoel, einzelganger of...

Zelf heb ik steeds graag alleen gereden. Die volledige vrijheid om met niets of niemand rekening te moeten houden geeft me echt een apart gevoel. En het leuke is dan dat je onderweg toch wel andere motards van waar ook ter wereld ontmoet. Meestal beperken die contacten zich tot een leuke babbel met ervaringsuitwisselingen en soms wissel je ook contactgegevens uit.

Op mijn Alpentochten heb ik meermaals één dag of twee samen gereden met een motard die dezelfde weg met je deelt en dan neem je weer afscheid.
Zo ook met Ivo uit het Antwerpse in 2005. Spijtig genoeg ben ik zijn co-ordinaten verloren en heeft hij de filmpjes waar hij met zijn gele BMW in fungeert nooit gezien. In ieder geval had ik zo de kans om een leuke film te maken van onze rit door de Franse Alpen. De links staan nog wel ergens anders gepost op dit forum.

http://www.youtube.com/watch?v=AT1vglbmfF4
http://www.youtube.com/watch?v=XYkSUVUrXjs

Maar het grote voordeel zoals hier reeds door andere geschreven bestaat er juist in dat je binnen die vrijheid echt alles zelf kiest. Wil je kamperen, bivakeren, in een B&B, hotel of suite logeren, je bepaalt het altijd zelf en vaak spelen toevalligheden een zeer interessante rol op je reis. Zo ben ik al in bergdorpen na een leuke avond door de lokale bergbewoners uitgenodigd om bij hen te slapen. Dat zijn verrassingen die je niet kan plannen en laat het nu juist dat zijn dat motorreizen voor mij zo boeiend maakt. Reserveren doe ik in die eenzame streken nooit. De verrassing van een leuke B&B, een klein hotelletje met 4 kamers gekoppeld aan een heerlijke tafel met bergspecialiteiten... meer moet dat toch niet zijn.

Voor mij is het wel belangrijk te kunnen reizen in landen waar ik de taal ken want anders wordt communicatie wel moeilijker.
En ook dan kan je geluk hebben. Zo hebben Martin Visser en ik na het ITT in Griekenland nog leuke dagen beleefd met een Griekse arts en zijn vrouw. Zij spraken perfect Engels en hebben ons nog enkele dagen rondgeleid in het mooie noorden van Griekenland. Ook dat zijn toevalligheden die je nooit vergeet.

Een reis met verrassingen, daar droomt toch iedereen van.  :)

Offline Peter_Winsum

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2011, 12:57 »
Wel geinig dat de meeste mensen hier de voorkeur geven aan alleen reizen boven een groep. Waarschijnlijk zijn leden van de TCN niet zulke kuddedieren. Anders reden we wel BMW  ;) .
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline xrvtuur

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:01 »
Gsen rijden er zoveel rond dat je vanzelf al met een groepsreis bezig bent. Ik geef de voorkeur aan met z'n tweeen reizen.
Varadero SD02  2004

Offline midget

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #24 Gepost op: 23 augustus 2011, 19:55 »
Ik ben dit jaar ook voor het eerst op vakantie gegaan op de motor, in mijn geval een Varadero (inderdaad zuinig met 1:20 gemiddeld tijdens de vakantie met alle koffers en twee personen)
Ik heb voor mijn eerste keer gekozen om samen met mijn zoon (17 jaar) achterop te gaan rijden. Heb 1 week van te voren een reisburo in motorreizen gevraagd of zij voor mij een rondje Normandie wilden reserveren en dat is gelukt.
Voordeel is dat je je geen zorgen over hotels hoeft te maken, ze zijn allemaal al geboekt en er is al een basisroute uitgezet die je naar eigen inzicht kan uitbreiden of gewoon volgen.
Door de korte termijn hadden we niet de beste hotels maar goed, daar slaap je tenslotte alleen maar. Qua prijs is het in ieder geval ook aantrekkelijk: 250 euro voor 6 dagen/5 overnachtingen incl. ontbijt per persoon. Ik had niet graag de route alleen willen doen, het is zeker gezellig om sommige dingen samen met iemand te delen.

Mijn tip: neem in ieder geval een goede TomTom mee.... erg belangrijk als je op zoek bent naar een benzinepomp, die zijn in het binnenland van Frankrijk soms verrekte moeilijk te vinden. Oh ja, let er op dat als je bij een onbemand tankstation in Frankrijk tankt er altijd 100 euro van je rekening wordt afgeschreven.... ik schrok me lens toen ik weer terug kwam in Nederland en er 5x 100 euro was afgeschreven terwijl ik elke keer voor 30 euro had getankt. Het wordt na een dag of 10 wel weer terug betaald maar je moet dus wel voldoende op de rekening hebben staan voor dat soort grappen.
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline Grey alp

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #25 Gepost op: 24 augustus 2011, 16:14 »
Citaat
Oh ja, let er op dat als je bij een onbemand tankstation in Frankrijk tankt er altijd 100 euro van je rekening wordt afgeschreven....

Echt??? ,nog nooit van gehoord en ik heb al letterlijk overal in Frankrijk getankt. Over welke soort kaart hebben we het dan ,debet of credit?.
Wel eens een keertje gebruik moeten maken van een zogenaamde "nood" pomp op de snelweg. Deze zijn te vinden op stukken snelwegen waar de benzinestations echt ver uit elkaar liggen. Handig maar je betaalt er ook extra voor.

Offline Goobi

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #26 Gepost op: 24 augustus 2011, 18:45 »
Echt??? ,nog nooit van gehoord en ik heb al letterlijk overal in Frankrijk getankt. Over welke soort kaart hebben we het dan ,debet of credit?.
Wel eens een keertje gebruik moeten maken van een zogenaamde "nood" pomp op de snelweg. Deze zijn te vinden op stukken snelwegen waar de benzinestations echt ver uit elkaar liggen. Handig maar je betaalt er ook extra voor.

Bij de onbemande pompen in Frankrijk waar ik deze zomer getankt heb kon je alleen betalen met je normale bankpasje (pinnen dus) en niet met een Creditcard. Daarbij werd op een scherm vermeld dat ik tot 130 euri kon tanken. Thuisgekomen bleek er inderdaad 2x 130E  :o :o  van m'n rekening afgeschreven te zijn onder vermelding van 'Gereserveerd bedrag' terwijl ik per keer niet meer dan 60E had getankt. Na ongeveer een week werden de bedragen gecorrigeerd. ;D
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline midget

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #27 Gepost op: 24 augustus 2011, 19:36 »

Bij de onbemande pompen in Frankrijk waar ik deze zomer getankt heb kon je alleen betalen met je normale bankpasje (pinnen dus) en niet met een Creditcard. Daarbij werd op een scherm vermeld dat ik tot 130 euri kon tanken. Thuisgekomen bleek er inderdaad 2x 130E  :o :o  van m'n rekening afgeschreven te zijn onder vermelding van 'Gereserveerd bedrag' terwijl ik per keer niet meer dan 60E had getankt. Na ongeveer een week werden de bedragen gecorrigeerd. ;D
 


yep, zelfde ervaring.... 4x getankt voor 30 euro en 4x 100 euro van mijn rekening en na 10 dagen (!!!) weer gecorrigeerd. Gewoon met normale pinpas bij onbemand station gepind. Dit stations staan vaak bij de grote supermarkten van Carrefour, U-eleven en dergelijke
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline Grey alp

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2011, 20:02 »
Okay ,weer iets bijgeleerd (dus niet in paniek gaan als je bankrekening effe rood gaat) maar blijf het een vreemd gegeven vinden.

Mijn debetkaart is Bancontact/Maestro en Belgisch ,zou wij een andere regeling hebben dan Nederlandse kaarten? want ik tank meestal bij Supermarkten omdat dit gewoonlijk de goedkoopste zijn.

Ik weet wel dat als ik m'n VISA card gebruik om bv een wagen te huren ,m'n de waarborg 'reserveert" via de card maar het te betalen bedrag gaat er pas af bij de eindbetaling.

 

Offline Peter_Winsum

Re: Transalp: alleen op reis
« Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2011, 21:08 »
Volgens mij heeft dit te maken met de zekerheidsstelling van een debetcard in het buitenland. De creditcard maatschappijen garanderen de betaling aan de leverancier. Bij een debetcard (bankpas) bestaat deze zekerheid niet en wordt op voorhand een bedrag afgeschreven. In eigen land wordt het definitieve bedrag afgeschreven, bij tanken in het buitenland wordt dit verrekend met het vooraf afgeschreven bedrag. Waarom dat is weet ik niet, mogelijk hebben ze in eigen land een openstaande verbinding met de bank en vanuit het buitenland niet?

Bij sommige pompen verschijnt in het scherm de tekst 'U kunt maximaal € 100,00 tanken'. Daar ben ik wel eens flink van geschrokken, denkend dat het mijn banksaldo was en mijn rekening dus geplunderd was.

Deze manier van betalen en verrekenen is één van de redenen waarom ik in het buitenland altijd met creditcard tank. Daar heb je dat probleem niet mee. Inmiddels moet je in de meeste landen wel een pincode intoetsen bij gebruik van creditcard. Dat wist ik ook niet tot in Frankrijk mijn creditcard ineens niet werd geaccepteerd omdat ik geen idee had wat mijn pincode was.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)