Auteur Topic: Olie op remschijf  (gelezen 5778 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Twinned

Olie op remschijf
« Gepost op: 19 augustus 2011, 18:46 »
Ik wilde vandaag van m'n werk terug naar huis rijden en het leek wel alsof er een hond tegen mijn motor had gepist. Hele achterwiel nat, rem, schijf alles onder... enorme plas en spetters eromheen tot wel een meter van m'n fiets. Ik dacht ik spoel het er thuis wel af. Onderweg bleek dat mijn achterrem niets meer deed; Wel druk maar geen remeffect. Thuis aangekomen wilde ik de "hondepis" erafspoelen, wat bleek; Olie!! :-\

 Mijn hele achterwiel zat onder de olie, vrijwel kleur- en geurloos.

paar vraagjes:

-Waar kan dit evt. vandaan komen? Niks lekt voor zover ik kon zien... (geen geexplodeerde leidingen)

-Kan ik dit schoonmaken of kan ik beter de blokjes vervangen?

-Kan dit vandalisme zijn, heeft iemand anders dit wel eens gehad?? (ik neem aan dat de meeste honden geen olie pissen  :o  )


Ik ga maar beginnen met poetsen maar ik stond zo gek te kijken... dit heb ik nog nooit mee gemaakt.

Met verbaasde en gefronste groet
Twinned

XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Offline Brombeer

Re: Olie op remschijf
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2011, 21:18 »
Vaag verhaal weer..

Als het echt remvloeistof is, kan je het met lauw water afspoelen en is het schoon en droog. Lukt dat niet, dan is het in ieder geval geen rem-olie. Zo ja, remsysteem nalopen van reservoir tot klauw op een lek!

Succes, Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Olie op remschijf
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2011, 21:36 »
Motorolie , Koelvloeistof, demperolie, remvloeistof , of accuzuur.

Succes!

Ikzelf denk ook aan remvloeistof. Aangezien de achterbrug blanco is en de velgen geanodiseerd, valt de " severity"  mee.

Offline Peter_Winsum

Re: Olie op remschijf
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2011, 21:57 »
Misschien een rare vraag, maar heb jij een Scottoiler of een ander ketting smeersysteem?

Even kijken of de opening van dit systeem nog wel goed op de ketting staat en of dat systeem wel goed is afgesteld. Heb zelf meegemaakt dat de opening verdraaid was en alles onder de olie spetterde. Kan ook met warm weer te royaal afgesteld staan waardoor de ketting veel te 'nat' wordt en alles er onder spettert.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Neet

Re: Olie op remschijf
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2011, 22:02 »
enorme plas en spetters eromheen tot wel een meter van m'n fiets.

Hoeveel liter is het nu eigenlijk denk je? :)

Offline Waffie

Re: Olie op remschijf
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2011, 22:32 »
je mag aannemen dat wanneer je vloeistof hebt gezien bij de achterrem /wiel en je rem het niet meer doet,   je rem systeem zeker leeg zal zijn,

ik heb al diverse malen gezien dat de remleiding  van de twin achter is gaan lekken

vooral onder het kunststof extra beschewrm slangetje

vernieuwen is dan de enige oplossing incl vullen en ontluchten

dus zo vreemd is het niet

wel de remvloeistof (is geen olie !!!!!!!) goed weg spoelen met water omdat deze zeer agressief reageert op lakwerk
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: Olie op remschijf
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2011, 22:34 »
Olie lijkt net als bloed altijd meer dan het is  ;).
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Brombeer

Re: Olie op remschijf
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2011, 23:19 »
..Ik wilde vandaag van m'n werk terug naar huis rijden..

Kwam aangelopen bij zijn -eerder geparkeerde- motor, en zag dit..

. enorme plas en spetters eromheen [en, let op:] tot wel een meter van m'n fiets.

Dat betekent dat dat daar en dan in geparkeerde toestand heeft plaatsgevonden, en niet geleidelijk aan tijdens zijn eerdere rit daar naartoe.

..dus zo vreemd is het niet..

Nou ja, vergeleken met Roswell misschien niet.. :P

Ben benieuwd!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Marcel T

Re: Olie op remschijf
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2011, 23:26 »
Wel druk maar geen remeffect. Thuis aangekomen wilde ik de "hondepis" erafspoelen, wat bleek;

Remvloeistof kan toch niet echt op zijn als er nog remdruk gevoeld wordt?

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline daandus

Re: Olie op remschijf
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2011, 00:43 »
misschien een druppie off-topic, maar als toevoeging op Ad's verhaal over lekkende boel:

We hebben geen APK, en rijden inmiddels redelijk oude brommers.... misschien niet onverstandig om een keer je zakgeld op te maken aan een setje staalomvlochten remleidingen!
Preventief vervangen is niet zo heel stom als de boel 15-25 jaar oud is...
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: Olie op remschijf
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2011, 08:40 »
Eens. Alleen opteer ik er dan wel voor om de routing exact zoals in de fabriek te houden. Immers: Er zal een reden zijn waarom geen enkel merk twee slangetjes vanaf de rempomp naar beneden laat hangen: veiligheid. Want zo'n verdeelstuk op je kroonplaat kost ook wel een duit denk ik zo...

Offline daandus

Re: Olie op remschijf
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2011, 14:38 »
moet toegeven dat wij die meuk er vantussen hebben gesloopt, dus 2 slangen vanaf de rempomp. nog geen problemen mee gehad!
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: Olie op remschijf
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2011, 20:42 »
moet toegeven dat wij die meuk er vantussen hebben gesloopt, dus 2 slangen vanaf de rempomp. nog geen problemen mee gehad!

Ik ook niet (werk van de vorige eigenaar). Maar ik houd het wel angstvallig in de gaten. Ik heb destijds al een originele staalomvlochten remleiding met teflon coating bijna om zeep gestuurd omdat *iemand* de geleider op het spatbord verkeerd om had gemonteerd: nog geen 2 cm verschil waardoor de routing zo anders werd dat hij ging fretten in mijn kroonplaat. Dat was wel een andere fiets, maar dit toonde mij toch wel dat die jongens in de fabriek echt wel na hebben gedacht over hoe ze dat stomme slangetje laten hangen.

Ik hoop dat ik je er niet bang mee maak. Het zal ook voorkomen dat kuipwerk geraakt kan worden, en tjah, plastic verliest dan weer van staal!

Offline Brombeer

Re: Olie op remschijf
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2011, 23:29 »
Ik heb die kroonplaatsplitter er tussenuit gegooid. Leiding één naar de ene klauw, vanaf daar over het spatbord naar de ander.

Ook nog nooit problemen mee gehad.

Hoe je het ook maakt, druk in slang één is gelijk aan druk in slang twee. Honda heeft hooguit kostenbesparend gedacht.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Twinned

Re: Olie op remschijf
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:36 »
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb alles nagelopen en er zit nergens een lek. Accuzuur had ik opzich wel herkend en ik heb ook geen scotttoiler. Remvloeistof was het zeker niet, sowieso is dat toch geen olieachtige vloeistof (?) en het zou niet een dergelijk dramatisch effect hebben dat het rondom mijn motor verspreid ligt als het lek in stilstand was ontstaan. En was het lek onderweg onstaan had ik de gedaalde remcapaciteit ook eerder gemerkt. Motorolie en demperolie is ook uitgesloten aangezien het rondom die gebieden helemaal droog was en dat ik daar ook uberhaupt niks raars kan zien/voelen.

Meest waarschijnlijke theorie; iemand heeft al struikelend zijn frituurpan over mijn motor laten vallen!

Ben absoluut geen doemdenker/neuroot/hoedjes van aluminiumfolie-persoon maar, ik vermoed opzet.
Als iemand mij vertelt waar ik het goedkoopst mijn blokjes kan vervangen mag er wat mij betreft een slotje op dit topic. Ik ben gewoon echt heel pissig/verbaast over deze ellende.  >:(



XL 125 s 1980
XRV 750  1990

Offline Neet

Re: Olie op remschijf
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:29 »
Dan denk ik toch dat iemand met 12 liter paraffine de muggenlarven heeft willen verdelgen.
Ergens denk ik dat dat niet heeft geholpen dan.