Auteur Topic: Balhoofdlager iets losser afstellen  (gelezen 1324 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Karin

Balhoofdlager iets losser afstellen
« Gepost op: 20 augustus 2011, 18:24 »
Beste mensen,

Als mijn Transalp op de middenbok staat, en je met het stuur draait, kun je goed voelen dat het balhoofdlager wat te strak staat. Ook omdat volgens het handboek het stuur makkelijk naar links of naar rechts moet vallen, en dat is bij mij niet het geval. Wat is de makkelijkste manier om het balhoofdlager wat losser te zetten? Voordat ik het balhoofdlager vervang wil ik dit even proberen, ook ivm de tijd tot aan de vakantie.

Alvast bedankt.

Offline The Headless Horseman

Re: Balhoofdlager iets losser afstellen
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:28 »
Stuur moet idd losjes van links naar echts kunnen draaien, maar dat is dan wel zónder alle kabels, bedrading etc. er aan. Als alles gemonteerd is zul je altijd behoorlijk wat weerstand voelen in het stuur  :-\

Stellen doe je iig door de bovenste kroonplaat te demonteren. Er word dan een gekartelde ring zichtbaar waar je het balhoofd mee kunt afstellen.

Succes en grtz.,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline jointony

Re: Balhoofdlager iets losser afstellen
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:54 »
Voor het afstellen haal ik het stuur los en draai de moer op de kroonplaat los. Dan is het een koud kunstje om met bijv een schroevedraaier maar liever iets met een botte punt en een hamertje de gekartelde moer iets losser of vaster te tikken. En dit binnen de 10 min Succes

Offline Waffie

Re: Balhoofdlager iets losser afstellen
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2011, 09:26 »
 of je neemt gewoon een haak/pen sleutel 38-43 mm

hoef je nergens mee te slaan en dus beschadigd er ook niets.

ben zeker ervan dat je geen speling creeert

dit is vervelender dan iets te vast .
plaats het voorwiel vrij als je er aan werkt
draai de juiste boutjes los en voel aan de voorvork

hier mag j absuluut geen speling voelen, de juiste voorspanning is het belangrijkste

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl