Techniek > Honda Transalp

Dominator achterwiel in Transalp 600 1 cm te smal maar past verder perfect

(1/3) > >>

Herrie:
Na de velg heel mooi goud gespoten te hebben (5 lagen) heb ik een dominator wiel in mijn transalp (600 uit 1992) gezet.

Maar ik krijg het wiel niet strak genoeg vast, de schroefdraad is niet vergenoeg op de achteras gedraaid.
Door een extra dikke revet aan de buitenkant van de brug te doen, zat het wiel wel vast.

Na meten blijkt de achternaaf een centimeter minder dik is dan van de alp en dat de rechterkant van de brug (schijnbaar het meest veerbaar naar binnen getrokken heb.) Hij buigt wel netjes terug als ik de achteras losdraai.

Natuurlijk dom van me om een Dominator wiel in mijn alp te zetten, hij rijd overigens prima nu maar ik zal aan de binnenkant denk ik een bus moeten zetten of meerdere. Lijkt me niet makkelijk want waar moet ik de speling wegwerken, het tandwiel en de schijfrem moeten eigenlijk mooi in lijn staan.

iemand een idee hoe ik de zelfgemaakte veroorzaakte toestand het beste kan aanpakken? :P
Ik heb een tekening gevonden waar alle afstand bussen enzo op staan (zie foto/bijlage).

ps
Eigenlijk wilde ik aan de originele achteras een 18 inch velg maken, maar ik heb al zo vaak gehoord dat zelf een wiel spaken niet zo makkelijk is.
heb het daarom maar niet gedaan hoewel ik vroeger enkele malen een racefiets velg vervangen en geheel gespaakt heb, maar ja die reed niet soms 140 km op de snelweg. Misschien moet ik alsnog maar het avontuur van zelf een wiel spaken aangaan.
Haanweels heeft al 2 keer een slag uit wielen van me gehaald, goed bedrijf maar ik denk dat ik erg veel geld kwijt ben als ik daar mijn achternaaf breng en een nieuwe velg met spaken eraan laat maken.

Waffie:
een gebruikt transalp wiel dan,

Herrie:
Een tweedehands wiel is eigenlijk mijn 2de keuze.
Een nieuwe velg 18 inch en spaken is eigenlijk eerste keus:

* Prettig ofroad
* Makkelijk banden kopen in het buitenland
* Is ook mooi tochMaar een velg en spaken en zelf in elkaar zetten kan wel eens behoorlijk tegenvallen, mijn idee was, ik kan het bij een racefiets dan kan ik ook een motorvelg spaken, maar je hoort zo vaak van mensen dat het tegenviel of niet lukte.

Misschien een tweedehands wiel een nieuwe achterband met noppen (all road) en meteen indien nodig het lager vervangen.
Ik heb echt de perfecte manier van wielen spuiten gevonden, het heeft al twee jaar goed tegen de pekel geholpen,


Ik gebruik breed afplakkend en rol het als een pijltje om de spaken.
Karton of kranten over de rest van de spaken en de naaf.
Twee maal dun primer van de action, 3 maal du goud, en nul corrosie ondanks de pekel.

Stom ik paste het Dominator wiel en het viel mooi tussen de brug, nieuw lager ingezet en 5 lagen heel mooi gespoten.
Maar ja er zal ooit wel iemand een Dominator achterwiel nodig hebben.



PimW:
Klopt het als ik zeg dat als jouw wiel juist staat tov tandwiel/ketting en remschijf je 10mm overhoud tussen een opvul bus en de achterbrug?

Dan kun je een extra bus draaien en ertussen plaatsen of een compleet nieuwe maken toch?

Herrie:
Ja ik denk dat dat moet kunnen, ik zal eens heel goed gaan meten met het oude en nieuwe wiel eruit en ook een touw gaan spannen,
het ongelooflijke is dat de motor prima rijdt met het wiel.

 ;D lees hier verhalen over headshakes maar op die sloop motor van mij kan ik ondanks een verkeerd achterwiel gewoon het 12 volt koffiezet apparaat bedienen met 120 en ondertussen lekker van het landschap genieten.


Ik ben echt helemaal weg van de Transalp 600, hij kan het allemaal, los zand, stijl omhoog of een greppeltje en op de snelweg doet ie het ook meer dan goed genoeg voor mij. Ik doe alles lekker rustig aan en dat lukt omdat hij zo fijn reageert en stuurt.


(oké ik gebruik weer eens teveel worden en ben iets te enthousiast) heb de laatste 6 weken weinig kunnen rijden of sleutelen, heel bezorgd met mijn vrouw enkele dagen in het ziekenhuis gezeten , bleek dus niks aan de hand te zijn was allemaal goed aardig maar een maand gedacht dat het mis was, dan is je hobby even niet meer belangrijk. Afgelopen week effe lekker ritje gemaakt, lekker door de bossen, wat een feest. Vorig jaar had ik 40.000 km gereden, dit jaar 3.500, is toch een klein verschilletje.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View