Auteur Topic: Dominator achterwiel in Transalp 600 1 cm te smal maar past verder perfect  (gelezen 4382 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herrie

Na de velg heel mooi goud gespoten te hebben (5 lagen) heb ik een dominator wiel in mijn transalp (600 uit 1992) gezet.

Maar ik krijg het wiel niet strak genoeg vast, de schroefdraad is niet vergenoeg op de achteras gedraaid.
Door een extra dikke revet aan de buitenkant van de brug te doen, zat het wiel wel vast.

Na meten blijkt de achternaaf een centimeter minder dik is dan van de alp en dat de rechterkant van de brug (schijnbaar het meest veerbaar naar binnen getrokken heb.) Hij buigt wel netjes terug als ik de achteras losdraai.

Natuurlijk dom van me om een Dominator wiel in mijn alp te zetten, hij rijd overigens prima nu maar ik zal aan de binnenkant denk ik een bus moeten zetten of meerdere. Lijkt me niet makkelijk want waar moet ik de speling wegwerken, het tandwiel en de schijfrem moeten eigenlijk mooi in lijn staan.

iemand een idee hoe ik de zelfgemaakte veroorzaakte toestand het beste kan aanpakken? :P
Ik heb een tekening gevonden waar alle afstand bussen enzo op staan (zie foto/bijlage).

ps
Eigenlijk wilde ik aan de originele achteras een 18 inch velg maken, maar ik heb al zo vaak gehoord dat zelf een wiel spaken niet zo makkelijk is.
heb het daarom maar niet gedaan hoewel ik vroeger enkele malen een racefiets velg vervangen en geheel gespaakt heb, maar ja die reed niet soms 140 km op de snelweg. Misschien moet ik alsnog maar het avontuur van zelf een wiel spaken aangaan.
Haanweels heeft al 2 keer een slag uit wielen van me gehaald, goed bedrijf maar ik denk dat ik erg veel geld kwijt ben als ik daar mijn achternaaf breng en een nieuwe velg met spaken eraan laat maken.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Waffie

een gebruikt transalp wiel dan,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Herrie

Een tweedehands wiel is eigenlijk mijn 2de keuze.
Een nieuwe velg 18 inch en spaken is eigenlijk eerste keus:
  • Prettig ofroad
  • Makkelijk banden kopen in het buitenland
  • Is ook mooi toch
Maar een velg en spaken en zelf in elkaar zetten kan wel eens behoorlijk tegenvallen, mijn idee was, ik kan het bij een racefiets dan kan ik ook een motorvelg spaken, maar je hoort zo vaak van mensen dat het tegenviel of niet lukte.

Misschien een tweedehands wiel een nieuwe achterband met noppen (all road) en meteen indien nodig het lager vervangen.
Ik heb echt de perfecte manier van wielen spuiten gevonden, het heeft al twee jaar goed tegen de pekel geholpen,


Ik gebruik breed afplakkend en rol het als een pijltje om de spaken.
Karton of kranten over de rest van de spaken en de naaf.
Twee maal dun primer van de action, 3 maal du goud, en nul corrosie ondanks de pekel.

Stom ik paste het Dominator wiel en het viel mooi tussen de brug, nieuw lager ingezet en 5 lagen heel mooi gespoten.
Maar ja er zal ooit wel iemand een Dominator achterwiel nodig hebben.



Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline PimW

Klopt het als ik zeg dat als jouw wiel juist staat tov tandwiel/ketting en remschijf je 10mm overhoud tussen een opvul bus en de achterbrug?

Dan kun je een extra bus draaien en ertussen plaatsen of een compleet nieuwe maken toch?

Offline Herrie

Ja ik denk dat dat moet kunnen, ik zal eens heel goed gaan meten met het oude en nieuwe wiel eruit en ook een touw gaan spannen,
het ongelooflijke is dat de motor prima rijdt met het wiel.

 ;D lees hier verhalen over headshakes maar op die sloop motor van mij kan ik ondanks een verkeerd achterwiel gewoon het 12 volt koffiezet apparaat bedienen met 120 en ondertussen lekker van het landschap genieten.


Ik ben echt helemaal weg van de Transalp 600, hij kan het allemaal, los zand, stijl omhoog of een greppeltje en op de snelweg doet ie het ook meer dan goed genoeg voor mij. Ik doe alles lekker rustig aan en dat lukt omdat hij zo fijn reageert en stuurt.


(oké ik gebruik weer eens teveel worden en ben iets te enthousiast) heb de laatste 6 weken weinig kunnen rijden of sleutelen, heel bezorgd met mijn vrouw enkele dagen in het ziekenhuis gezeten , bleek dus niks aan de hand te zijn was allemaal goed aardig maar een maand gedacht dat het mis was, dan is je hobby even niet meer belangrijk. Afgelopen week effe lekker ritje gemaakt, lekker door de bossen, wat een feest. Vorig jaar had ik 40.000 km gereden, dit jaar 3.500, is toch een klein verschilletje.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline PimW

Niks vreemds aan, heb ik ook last van ;D

En ik rijd iedere dag gewoon mijn kilometers.

Als jij meet hoe of wat met je speling kan ik eventueel wel een bus voor je maken (als je dat zelf niet kunt natuurlijk).

Offline Herrie

Super bedankt voor het aanbod Pim, ik maak van alles van metaal, maar altijd met hand gereedschap (heb nooit gedraaid).
Misschien hebben ze wel een passende bus hier in de lagerwinkel, eerst aankomend weekend uitzoeken of het één of twee bussen moeten worden.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Timy

Ik heb een tijd geleden een velg en naaf naar Haan verstuurd. Kan t even niet zo te voorschijn toveren maar was +/- 150euro kwijt voor het geheel laten spaken.  Is dus een 18" velg + je naaf versturen niet een mooie optie?

Ik had toen een 21" velg om een NX250 naaf laten zetten en werkte perfect! Denk dat een 18" velg niet te schokkend moeilijk en duur is om te vinden.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Herrie

Bus gaat niet werken, heb het vandaag allemaal na gemeten en gepast en ook iemand van de motorzaak hier laten kijken, conclusie
een Dominator wiel past niet in een Transalp zonder de brug aan één kan te verbuigen.

Echt stom van me om een dominator wiel erin te maken, nieuw lager en 5 lagen verf gespoten.
Gaat nooit passen want de ruimte kom ik te kort tussen de remschijf en het blok dat aan de achterbrug zit.
Als ik het opvul past de remschijf niet meer tussen de remblokjes.
Ik heb wel op het Engelse forum gelezen dat er 2 zijn die het hebben gedaan  (die rijden dus met een kromme achterbrug.
Je merkt er weinig van met rijden, als je je stuur loslaat moet ik iets naar links hangen,
maar een noodstop op een natte snelweg zou misschien tot een slip kunnen lijden.
De enige oplossing is de naaf van het wiel met kapotte velg op de velg van de Dominator te vlechten of
een 18 inch velg kopen en het Dominator wiel te koop aanbieden.

Op ebay koop je echt voor weinig een setje velgen 140 € voor de oudere transalp of de 700 maar die zijn allemaal 36 gaats,
de Transalp 600 (ik denk vanaf 1992) heeft er 32.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2011, 00:04 door Herrie »
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Herrie

Voor velg en achter velg Inclusief verzenden uit Amerika ± 112 € , wel komen er nog douane kosten bovenop.
Zie screenshot (gezocht op rim Transalp op ebay).

Maar 36 gaats.
Weet er iemand hoeveel spaken in een Transalp 700 achterwiel zitten?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Waffie

Voor velg en achter velg Inclusief verzenden uit Amerika ± 112 € , wel komen er nog douane kosten bovenop.
Zie screenshot (gezocht op rim Transalp op ebay).

Maar 36 gaats.
Weet er iemand hoeveel spaken in een Transalp 700 achterwiel zitten?

32
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Ik snap het niet ;D

Je wiel past tussen de vorkpoten,
het tandwiel lijnt uit en tegelijktijd zit de schijf tussen de blokken.

Maar er blijft op de as loze ruimte die je bij het aantrekken van de moer opvult door de achtervorkpoten naar elkaar toe te trekken.

Dan moet er toch ergens een vulbusje tussen kunnen? ;D

Offline Herrie

Klopt wel wat je zegt, maar het wiel moet wel in het midden zitten.
Als ik een lijn trek van hart voorwiel naar hart achterwiel dan ligt het voorwiel ruim een centimeter naar links.
De Remschijf zit vast aan de naaf van het wiel en het tandwiel ook, daardoor is deze afstand vast.
een bus tussen tandwiel en achterbrug gaat ook niet want dan zijn het voortandwiel en achtertandwiel uit lijn.

Het rijd wel maar minder, als ik een stukje hard rijd voel ik het vanaf 125 km/h en als ik stevig rem.

Bedankt voor het meedenken, ergens heeft het nog nut gehad, op het Engelse forum staat dat het past,
op het Nederlandse Forum staat nu dat het niet past.

Ben er mee naar de motorzaak geweest waar mijn broer zijn lesmotoren laat onderhouden
hele goede monteur bouwt als het moet ook alles aan elkaar, maar dit zag hij ook niet zitten.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline PimW

Ok dat is helderder.

De afstand tussen schijf en tandwiel komen overeen (=gelijk aan de afstand zoals op de transalp naaf) enkel de velg zit dan 10mm uit het midden. Dat is niet zomaar op te lossen nee ;D

Zonde van de moeite maar wel weer wat geleerd.