Auteur Topic: olie verbruik  (gelezen 6557 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline erikm

olie verbruik
« Gepost op: 21 augustus 2011, 21:02 »
Vara ridders, mijn dero van 1999 en 112000km verbruikt ongeveer 300cc olie per duizend km.
Is dit normaal bij deze km stand of is de oorzaak het gebruik van goedkope olie...????
Zijn er volgens jullie andere oorzaken ? Er is nergens een lek te bespeuren.
Groeten erikm

Offline Hotel 317

Re: olie verbruik
« Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:42 »
Aangenomen dat je de buitenkant en aftapplug al hebt gecontroleerd op zweten / lekken:

Je kunt een engine flush proberen, waarna je er een goede olie (Motul, Bel-ray of Motorex) inkieperd. Als het olieverbruik stopt heb je geluk gehad. Als het olieverbruik erger word dan weet je dat er echt iets mis is met de machine, en dat deze misschien een top-end-revisie nodig heeft.

Offline ron overkleeft

Re: olie verbruik
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2011, 22:14 »
engine flush proberen,en desnoots wat dikkere olie gebruiken.

Offline Mense

Re: olie verbruik
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2011, 00:14 »
0.3ltr per 1000 km schijnt nog niet zorgelijk te zijn, maar is niet gebruikelijk voor een Dero.
Je zou eens Rewitec aan de olie kunnen toevoegen, geeft goede resultaten en wordt in de scheepvaart gebruikt voor motoren die het hondertvoudige van een hele dero kosten. http://www.rewitec.com/

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2011, 06:09 »
De olie waar jullie over spreken is dat minerale olie ?

Offline Waffie

Re: olie verbruik
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2011, 09:14 »
 termen als olie verbruik zijn betrekkelijk

is 300 ml (als je al goed hebt gemeten)veel... neen

meestal hangt het samen met de rijstijl waarbij hogere kruis snelheden het in de hand werken.
verbruik manifesteert zich maar op 2 manieren

het lekt door de klepseals(uitharden van de klepseals) of het komt voorbij de olieschraapveer(vervuiling  en slijtage)

Forte flush is een goed produkt om te reinigen maar herstelt geen slijtage

mindere kwaliteit olie kan verbruik in de hand werken maar dat is dan voornamelijk te wijten aan de mogelijke verdamping door de warmte
echter top kwaliteit (motorex 10 w 40 top speed) heeft  positeive verbruiks invloed bijv bij bmw(verbruikt ook mogelijk wat meer olie) en is in de basis een semi synth(maar wel een bijzondere die full synth eigenschappen heeft).

met toevoegingen moet je oppassen ondanks alle beloften

zo draaien scheeps motoren aan totaal andere RPM (ondanks de goede bedoelingen)

samengevat zou ik het aanzien,
het verbuik is nog steeds ca 1 ltr op 3000-4000 km ..

de kosten van een totale engine flush restore behandeling kost ca 130,-

olie verversing en oliefilter inbegrepen maar betekent ook  dat de kosten de aankoop van ca 8 ltr olie kan bekostigen

en dat is met het huidig  olieverbruik ook ca 30-35000 km rijden

mogelijk ga je gewoon op zoek naar een andere motorfiets want de kosten van een revisie zijn vele malen hoger(zeker met een varadero (blok moet eruit en carters gescheiden)
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2011, 09:30 door Danny E »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:47 »
Ja, ik heb de laatste 2000km altijd 140km/u gereden of soms meer en dit met slechte kwaliteit van olie en al meer dan 100000km op de teller.
Dus ga ik eerst topkwaliteit olie kopen en het verbruik nakijken.

Offline Mense

Re: olie verbruik
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2011, 10:50 »
Erik,
ondanks de tegenwerping van Ad, kijk op de site van Rewitec, wordt ook gebruikt in rally en racesport (hebben meen ik eigen team in de DTM) en er bestaat een goed onafhankelijk rapport van het Frauenhofer instituut.
succes, is ook veel voordeliger dan revisie of andere motor!

Offline Waffie

Re: olie verbruik
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2011, 11:35 »
ik ben sceptisch bij alle toevoegingen

er zijn al net zoveel onderzoeken gedaan juist naar deze test rapporten waarbij de fabrikant van het produkt het graag uitlegde naar ziijn eigen visie toe.

onafhankelijk is voor mij een onderzoek doen naar iets, zonder dat daar om gevraagd wordt (door de fabrikant)

wie kent et niet het poeder tegen de olifanten (er zijn toch geen oliefanten) goed poeder !!

inderdaad sceptisch..
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: olie verbruik
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2011, 13:47 »
Erik,
ondanks de tegenwerping van Ad, kijk op de site van Rewitec, wordt ook gebruikt in rally en racesport (hebben meen ik eigen team in de DTM) en er bestaat een goed onafhankelijk rapport van het Frauenhofer instituut.
succes, is ook veel voordeliger dan revisie of andere motor!

Ff een bevestiging van Mense. Karinda's dero heeft 150.000 op de klok. Tot ca 75.000 - 80.000 km gebruikte de motor (vooral bij warme omstandigheden of lange autosnelweg pistes) ongeveer een kwart liter olie per 2.000 km. Niets om zorgen over te maken, al helemaal niet voor zo'n dikke zware twin. Jouw verbruik ligt wel aanzienelijk hoger, dus ik zou eerst eens nazien of idd ergens een pakking zweet, of er wellicht iets fout is met b.v. de zuigerveren. Olieverbruik is overigens géén vaak voorkomende klacht bij Varadero's, ook niet bij oudere modellen. Die lopen (net als Africa Twins) probleemloos over 1 tot zelfs 2 ton.

Ik heb op Mense's advies destijds al Rewitec toegevoegd. Inmiddels zijn we met dezelfde motor 75.000 km verder zonder enig meetbaar olieverbruik. Het is dus bij die éénmalige behandeling gebleven.

Mijn '04 injectiedero heeft geen olieverbruik, maar inmiddels 86.000 op de klok en preventief ook dezelfde behandeling ondergaan.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2011, 18:59 »
Ik moet nu wel bekennen dat mijn dero 112000km gedaan heeft met olie die ik gebruik voor mijn dieselauto en vrachtwagen.
Heb er gisteren olie opgedaan voor motoren en de twin loopt zoveel zachter. Hopelijk heb ik hiermee geen olieverbruik meer en gaat het motortje nog enkele jaren mee.

Offline Peter_Winsum

Re: olie verbruik
« Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2011, 22:07 »
Wat heb je er in gemikt dan Erik, 15w40?
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: olie verbruik
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2011, 07:21 »
Ik moet nu wel bekennen dat mijn dero 112000km gedaan heeft met olie die ik gebruik voor mijn dieselauto en vrachtwagen.
Heb er gisteren olie opgedaan voor motoren en de twin loopt zoveel zachter. Hopelijk heb ik hiermee geen olieverbruik meer en gaat het motortje nog enkele jaren mee.

Je zou moeten worden aangeklaagt voor MOTOR-MISHANDELING!  :))

Serieus... Auto olie op een motorfiets? Geen worden dat 'ie verbruik heeft. En dus waarschijnlijk ook slijtage.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Herrie

Re: olie verbruik
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2011, 08:04 »
De Dero heeft toch een matte koppeling?!

Als je er auto olie ingooit gaat de koppeling toch slippen?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Waffie

Re: olie verbruik
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2011, 10:20 »
 de verschillen tussen de auto en motorfiets olie is pas duidelijk geworden na de inrtoductie van frictie modifyers dus nadat de API hoger werd dan SH 

niet alle olie voor motorfietsen heeft een MA of MA2 codering
en zelfs ondanks dat  komt het ook voor dat  zelfs met gebruik van een motorfiets olie de koppeling(natte kan slippen

niet omdat de olie slecht is maar juist te glad.
motorfietsen zijn wat dat betreft altijd in het nadeel als het om de hoogste kwaliteit gaat

droge platen koppelingen hebben hier geen enkele last van dus misschien aanneem baar dat de smering op dergelijke motorfietsen beter werkt
omdat de kwaliteit en soort minder belemmerend werkt
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2011, 13:48 »
Nu heb ik er 10w40 van denicol lubricants High performance 4-stroke motorcycle oil (road en racing bikes) ingekieperd.
Dit zal wel voldoende zijn hoop ik !!!!!

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2011, 13:53 »
Nog vergeten, de temperatuurmeter staat nu iets lager dan met de vorige olie. (deze olie zal beter koelen denk ik).

Erik

  • Gast
Re: olie verbruik
« Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2011, 22:02 »
 :o

Ik sta versteldverbijsterdverbaasd...

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2011, 05:37 »
Nu ik slimmer geworden ben sta ik ook versteld. Toch is dit een teken dat de honda techniek heel duurzaam moet zijn.
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn vara nooit is mishandeld bij het rijden. Rustig warmrijden en overal (bijna) de snelheid respecteren.
Verbruik tussen 5 en 6 liter ,15000 a 20000km met de banden, dat verteld mijn rijstijl zeker.

Offline erikm

Re: olie verbruik
« Reactie #19 Gepost op: 05 september 2011, 21:40 »
Goed nieuws, heb weer iets meer dan 1000km gereden met de goede olie en het verbruik is o,o per duizend km.
Deze motors moeten kwalitatief heel goed zijn.
Bedankt voor de tips. gr erik

Offline ron overkleeft

Re: olie verbruik
« Reactie #20 Gepost op: 05 september 2011, 22:22 »
Maar nou moet je natuurlijk geen motor olie in je auto gaan gooien Erikm ! (geintje)