Auteur Topic: verplaatsen Spanningsregelaar  (gelezen 10001 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

verplaatsen Spanningsregelaar
« Gepost op: 28 augustus 2011, 19:35 »
omdat er nogal een roddel gaat dat de SR´s bij AT´s stuk gana door gebrek aan koeling wil ik morgen eens gaan knutselen om de boel te verplaatsen.
Die SR zit lekker achter die linkerkap weggemoffeld, compleet uit de wind... Vele motoren hebben hem vol in het zicht zitten, natuurlijk met een reden.
Ik wil kijken of ik ze aan het linker kofferrek kan bevestigen, in de wind, of er een aluminium koelblok aan te maken wat vanonder de kap uitsteekt.

Heeft iemand perfecte tips of misschien foto´s van aanpassingen ofzo? Ik ben vast niet de eerste die dit doet...
... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2011, 19:45 »
Daan, Tijdens het ITT in Griekenland heb ik bij vele Grieken een lange strip met een extra koelblok gezien.
Als je niet off-road rijdt is dat een optie.
Persoonlijk zou ik hem meer naar voren halen en de SR een plekje geven op de framebuis waar ook de originele benzinepomp zit. Volgens mij heb je daar voldoende ruimte tussen je linker onderbeen en het frame.

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:29 »
da's misschien ook wel een mooi plekje ja... al moet je ook vaak bij die brandstofpomp zijn! ;-)
... was ooit lid ...

Offline henkiehaag

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:14 »
Hoi Daan, ik heb een luchtinlaat in mijn linker zijkap gemaakt ( zal er deze week eens een foto van schieten) , lijkt tot nu toe perfect te werken.
Ook zit tussen mijn regelaar en frame nog een extra aluminium koelblok gemonteerd.

En ik hou continu een oogje op mijn led spanningsmeter :-)

Offline giedi

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2011, 08:58 »
Zelfde probleem met de XV535 van mijn vrouw. Ik heb de SR thermisch (koelpasta!) en mechanisch met een groot alu-koelblok uit de elektronicawinkel verbonden en de hele handel achter de jiffy goed in de rijwind gehangen. Probleem tot nu toe opgelost.
Motor ziet er niet meer zo origineel uit nu.  ;D

Offline Waffie

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2011, 09:35 »
 met 3 motoren (transalp)  nog nooit een defecte regelaar gehad :))

 maar kun je er geen ventilator op kleven van bijv een computertje (12 volt) eventueel met temp sensor

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2011, 15:46 »
had ook al aan een 12v ventilator gedacht, maar die computerdingen overleven dat niet lang denk ik; trillingen, vocht en stof...
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2011, 16:21 »
Bij veel offroadmotoren hangt dat ding inderdaad in de wind en uit de modder.

Ik denk dat er zat plekken zijn om die (al dan niet met toevoeging van een extra koelblok en montagebeugeltje) op een betere plek te monteren.

Heb ik ook al vaker aan lopen denken.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Herman

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2011, 19:06 »
had ook al aan een 12v ventilator gedacht, maar die computerdingen overleven dat niet lang denk ik; trillingen, vocht en stof...

Mogelijk kun je iets degelijks maken met een CPU water koeler, pompje en het koel radiatoortje, of kan het mogelijk op het bestaande
koelsysteem erbij gmaakt worden ??

Veel experimenteer plezier.....

Groet,

Herman

Offline EDxrv

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2011, 21:06 »
Volgens deze tabel van africatwin.de heeft vooral de RD07 er last van:

JA ... ich habe den Original-Regler schon ersetzt ! (wähle Dein Modell aus)
RD-07 (Bj. 94)      14%  [ 18 ]
RD-07 (Bj. 93)      14%  [ 17 ]
RD-04 (Bj. 90)      13%  [ 16 ]
RD-07 (Bj. 95)      9%  [ 12 ]
RD-04 (Bj. 92)      9%  [ 11 ]
RD-07a (Bj. 98)    7%  [ 9 ]
RD-07a (Bj. 96)    5%  [ 7 ]
RD-04 (Bj. 91)      4%  [ 5 ]
RD-07a (Bj. 97)     4%  [ 5 ]
RD-07a (Bj. 99)     4%  [ 5 ]
RD-07a (Bj. 00)     4%  [ 5 ]
RD-03 (Bj. 88)      3%  [ 4 ]
RD-07a (Zlng. 02)   2%  [ 3 ]
RD-07a (Zlng. 03)   1%  [ 2 ]
RD-03 (Bj. 89)        0%  [ 1 ]
RD-07a (Zlng. 01)     0%  [ 1 ]
 
Stimmen insgesamt : 121

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2011, 23:36 »
mooi plekje bedacht: aan de binnenkant van de linker passagiersstep.
Nog geen idee of dat gaat passen, maar mijn step zit al pakweg 20mm verder van 't frame dan origineel (omdat je anders die zijkap er niet afkrijgt i.c.m. je Touratech kofferrek)
Touratech heb ik al geinformeerd, maar volgens hen 'hoeft die kap er ook nooit af, dus is het geen probleem :-S)

Heb even een beetje gepast en gemeten:


Foto 1: Zo ziet het er dan dus uit vanaf de zijkant, 2 gaatjes boren (68mm afstand) en daar 2 boutjes doorheen jassen.


Foto 2: Achterkant, de ketting e.d. blijven m.i. vergenoeg van de regelaar vandaan. De wind kan lekker door de koelribben (al zul je die wel een beetje schoon moeten houden gok ik ;-))


Foto 3: De achterbrug kan gewoon omhoog; het zaagblad op de foto houd ik tegen de brug aan. De ketting kan natuurlijk wel wat naar links schudden, zeker als ie versleten is, maar goed...

Mocht iemand een mening hebben, of per direct vormen: ik hoor het graag voordat ik morgen de boormachine in m'n steppie zet! ;-)

Mijn zorgen: (naast achterbrug en ketting)
- Vuil: al kun je dat goed schoonspuiten/borstelen
- Vocht: de stekkeropening komt aan de bovenkant, en zit natuurlijk vol in de regen. Maar goed, dat zit ie bij een 800GS toch ook? ;-)  Het ding is toch volledig dichtgegoten?
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 00:36 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2011, 17:09 »
Vraag me af wat de regelaar doet als hij plots afgekoeld word door een pets water. Denk aan diepe plas, riviertje etc.

Kun je hem niet beter een stuk hoger monteren?

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:03 »
tja, maar op menig motor zit íe op plaatsen waar íe een plens water over zich heen kan krijgen toch? (bijv 800GS)
Hoger zit het weer in de weg denk ik...

Ook een optie: onder het bagagebakje, dus achter je veer; boven je brug. Denk dat je daar wel plek hebt, en daar zit het ook een beetje verscholen van het gespetter.
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2011, 21:56 »
Tja maar als het bij de Twin verkeerd kan zitten zullen ze bij BMW ook wel niet alles perfect gemaakt hebben (weet ik zelfs wel zeker).

Het is ook maar net hoe je de motor gebruikt, in de fabriek worden ook gewoon compromissen gesloten.

Ik zie wel eens enduro's voorbij komen die de regelaar tegen het balhoofd geschroefd hebben zitten. Nu hebben die weer geen kuip als de alp of twin, maar misschien si er daar wel een plekkie te vinden...

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2011, 12:29 »
Als het goed is is de regelaar waterdicht. Stekkerverbinding zou nog zorgen kunnen baren met een plens water maar ook die kun je bijv. dichttapen.

Een plens water over de regelaar zal niet veel negatieve invloed hebben, de electronika binnen in kan wel tegen sterke tempveranderingen. Het koelblok zelf, als er geen scheurtjes in zitten zal die er ook weinig last van hebben.

Je houdt hem zo wel goed koel :)
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline ron overkleeft

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #15 Gepost op: 03 september 2011, 22:45 »
Dacht eigenlijk dat die imitatie regelaars niet kapot gingen  op de AT heb er zelf 85.000 mee gereden.en bij m,n kameraad zit tie er geloof ik 90.000 km op.zou me er niet zo druk over maken.Je kan toch een reserve onder je zadel meenemen (op vakantie) als je er zo bang voor bent,Als je hem nu verplaatst heb je ook geen 100% zekerheid dat tie altijd heel blijft.

Erik

  • Gast
Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #16 Gepost op: 04 september 2011, 00:44 »
...Je kan toch een reserve onder je zadel meenemen (op vakantie) als je er zo bang voor bent...

Ze zijn al (een tijdje) op vakantie  ;) 8)

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #17 Gepost op: 04 september 2011, 00:50 »
Dacht eigenlijk dat die imitatie regelaars niet kapot gingen  op de AT heb er zelf 85.000 mee gereden.en bij m,n kameraad zit tie er geloof ik 90.000 km op.zou me er niet zo druk over maken.Je kan toch een reserve onder je zadel meenemen (op vakantie) als je er zo bang voor bent,Als je hem nu verplaatst heb je ook geen 100% zekerheid dat tie altijd heel blijft.

Ron,

Bedankt voor je tips en enthousiasme!!  ;D

Mocht je je vervelen, lees het hele topic ff door of kijk ff op m'n website!


groet,
Daan
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2011, 10:26 »
Kun je de regelaar niet in de topkuip, achter 'e'en van de gaten in de zijkuip hangen? Goed beschermd, en toch veel rijwind?  worden die gaten ook eens gebruikt!

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #19 Gepost op: 05 september 2011, 15:28 »
op zich een leuk idee, maar dan moet je die kabels nogal verlengen en dat zijn ook weer verliezen... houd hem liever in de linker achterhoek! ;-)
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #20 Gepost op: 05 september 2011, 17:33 »
Ad zei dat die kabels redelijk onderbemeten waren qua diameter: Je kunt de dynamokabels in het carter eventueel afknippen, en laten overgaan naar drie dikkere kabels, die je gezellig naar voren laat lopen, spanningsregelaar in, en van daaruit de spanningsregelaar uit en naar de accu. De drie gele draden op de originele kabelboom doe je dan dus niet meer mee, en deze kunnen worden geisoleerd.

Bevalt het niet, dan is alles met drie soldeerverbindingen weer terug te brengen naar de originele staat ;).

Aangezien de dynamokabels buiten de carterdeksel maar een tiental centimeter doorlopen is het allicht ook een idee om op dat stukje de kabels aan een plaat vast te binden (voor warmteafgifte), en dan vanuit de stekker te werken.

Ideën genoeg!

Offline Neet

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #21 Gepost op: 05 september 2011, 18:05 »
Hoi Daan, ik heb een luchtinlaat in mijn linker zijkap gemaakt ( zal er deze week eens een foto van schieten) , lijkt tot nu toe perfect te werken.

Henkie, ziektewetje?

Offline henkiehaag

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #22 Gepost op: 05 september 2011, 23:33 »
Foto gevonden  ;D

Ik zal morgen wat detail foto's maken, achter de spleet zit een plastic plaatje gekit zodat er geen vocht bij de CDI kan komen.
Alleen richting spanningregelaar is het plaatje open zodat er lucht langs kan stromen.

 :D

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #23 Gepost op: 06 september 2011, 21:05 »
Je bedoelt dus dat wak in de kap links?

Vind het wel een heel mooie oplossing eigenlijk... zal zeker veel meer wind doorheen gaan dan 'origineel'...

Ik ga op reis en ik neem mee: m'n figuurzaag! ;-)
Zal het zeker overwegen, kijk uit naar de detailfoto's!
Vind m'n plan om dat ding buiten te hangen nog steeds een beetje open-en-bloot... al zal het qua koeling perfect zijn!
« Laatst bewerkt op: 06 september 2011, 23:24 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline henkiehaag

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2011, 17:41 »
Nog wat detail foto's van m'n gezaag  ;D

Zoals je ziet dekt het plaatje erachter best het gat goed af, alleen naar achteren toe zit er een flinke spleet.
Wat moet het daar waaien binnen!

En het koelblokje achter mn regelaar.
Vergeten de led-spannings meter op mn toerenteller op de plaat te zetten.

ik zou nog eens een test kunnen doen met een temperatuurmeter, maar geloof het eigenlijk wel.
Deze zomer in 40gr. rondgereden en geen problemen gehad.


Offline EDxrv

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2011, 21:44 »
De kier in de linker kap heb ik net zo gemaakt voor extra koeling.
Mijn laatste vinding is een vleestemperatuurmeter tussen de koelribben.
De regelaar zit nu met 1 bout vast en met de andere bout klem ik de meter (bout, ring en moer en locktite

Ik heb de motor nog maar een paar weken. Hij heeft veel buiten gestaan. Er zat roest op stuur, chroom, en lassen van uitlaat. De stekkers van de dynamodraden waren licht aangeslagen en heb ik nu met contactspray ingespoten.
Als de meter 40 graden aan geeft, wijst hij omhoog. Als hij verder kruipt, weet ik dat de regelaar te warm is.



Offline V-Twin

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2011, 09:00 »
Ik zal je een klein geheimpje verklappen  ;)

Reken d'r maar op dat de wijzer van de meter omhoog zal gaan.
Houd maar rekening met 60 - 70 graden en dat is niks bijzonders tenzij je een regelaar hebt met Mosfets.

Offline EDxrv

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2011, 10:42 »
Zo weet je wel wanneer een halve gare een hele gare wordt.
Handig voor eitje bakken onderweg.
Als je ergens een chickie oppikt.

Offline daandus

Re: verplaatsen Spanningsregelaar
« Reactie #28 Gepost op: 14 oktober 2011, 17:05 »
Hey V-twin,

Er zijn kenners die beweren dat 't spul bij 73 graden stuk gaat, dus als de koelribben 70 graden zijn is het inwendig zeker al 73  :-S

(.....)
de werk temp van een regelaar kan ca 60-65 graden zijn echter bij meer als ca 73 graden gaan ze stuk (overleden thrysistor schakeling)
(.....)
???

Die temp.meter vind ik prachtig, lekker boers! Helemaal mijn stijl, haha! maar goed, voorkomen is beter dan genezen en ik denk dat 'mijn plekkie' tegen die zijstep wel lekker in de wind zit, redelijk uit het zicht en beschermd tegen vallen. De blubber blijkt er vanzelf vanaf te vallen, en een fabrikant van regelaars beweert dat ze 100% waterdicht zijn, geen zorgen.
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2011, 00:24 door daandus »
... was ooit lid ...