Bedankt voor jullie goede tips, het is vanavond gelukt!!! De achteras is eruit met veel moeite.
Eerst het wiel met de achterbrug gedemonteerd, toen een hydrolische pers opgezocht, na een aantal keren geprobeerd de as te verwijderen, braken de kettingspanners stuk, die bij het tandwiel zat al los, maar bij de schijf niet, dus nu wel. Door dat de achterbrug nu ruimte kreeg en de as stukje bij beetje verschoof kwam er ruimte om de as door te zagen. De achterbrug kon verwijderd worden, nu alleen nog de as uit het wiel persen: dit ging steeds makkelijker doordat de spanners en het steuntje waar de remklauw op vastzit (deze zat ook vast) nu verwijderd waren. Toen de lagers eruit gehaald.
Morgen nieuwe lagers en kleine onderdelen bestellen en dan de boel weer in elkaar zetten.
Conclusie, laat geregeld onderhoud plegen (of doe het zelf) en als je een motor koopt met de ketting en tandwielen erbij vraag dan waarom het er niet opzit
dit kan veel moeite en tijd besparen
Groetjes en nogmaals BEDANKT, Arjan