Auteur Topic: Start motor  (gelezen 2834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BuddyS

Start motor
« Gepost op: 01 september 2011, 07:39 »
Wie oh wie,

Af en toe als ik mijn motor wil starten - contactsleutel op on - blijft het groene sleutel lampje branden naast de
rode olie en groene neutraal lampje.
Normaliter bij on schakeling gaat het groene sleutel lampje uit.

Je krijgt - derhalve als het groene sleutel lampje blijft branden - je motor ook niet aan de praat.........

Wie kent dit euvel?
Betreft een 650 Transalp uit 2000

Hoor graag jullie ervaringen  ;D

Groetjes

Buddy

Offline Timy

Re: Start motor
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2011, 09:35 »
Zoek eens op HISS. Ik weet dat daarin soms storingen komen en dat er al over geschreven is.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je motor helemaal niets doet op zo'n moment?

of:
- draait je startmotor wel maar slaat ie niet aan?
- hoor je dat de startmotor wil gaan draaien maar komt ie niet rond?
- hoor je een zacht snel tikkend geluid zodra je op de startknop duwt?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline nr 52

Re: Start motor
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2011, 10:41 »
Ken het probleem.
Dit is een pure HISS situatie. Heb hetzelfde meegemaakt. Zelfs bij de dealer op de stoep het probleem gehad , deze is gaan meten en kwam tot de conclusie dat het idd de HISS was. Sleutel opnieuw ingeleerd, geen resultaat.
Mijn vermoeden is dat het komt door een verstoord signaal in de chip in de sleutel, wat op zou kunnen treden als je je sleutel bij de paslezer houd (waarmee ik toegang krijg tot mijn werkplek en mijn pas hangt aan mijn sleutelbos). Moet jij ook een pas bij een lezer houden voor toegang?
Maar goed dat neemt niet weg dat het waardeloos is. De dealer heeft het euvel niet kunnen oplossen en ik heb mijn 2000 model ingeruild voor de 2005 versie. Weg probleem. >:D
Bovenstaande schiet je niets mee op maar hiermee wel: Wat bij mij altijd hielp is om je startknop in te drukken en dan je sleutel op de "on" positie te zetten ( zoals de auto) Dan was het wel startten en lopen.
En geloof me, ik heb heel vaak stilgestaan en -tig keer opnieuw geprobeert totdat het zomaar wel lukte.
Succes.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline BuddyS

Re: Start motor
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2011, 11:24 »
Zoek eens op HISS. Ik weet dat daarin soms storingen komen en dat er al over geschreven is.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je motor helemaal niets doet op zo'n moment?

KLOPT hij doet dus helemaal niets

Zal es gaan HISSen  ;D

Bedankt

Buddy
of:
- draait je startmotor wel maar slaat ie niet aan?
- hoor je dat de startmotor wil gaan draaien maar komt ie niet rond?
- hoor je een zacht snel tikkend geluid zodra je op de startknop duwt?

Offline BuddyS

Re: Start motor
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2011, 11:28 »
Ken het probleem.
Dit is een pure HISS situatie. Heb hetzelfde meegemaakt. Zelfs bij de dealer op de stoep het probleem gehad , deze is gaan meten en kwam tot de conclusie dat het idd de HISS was. Sleutel opnieuw ingeleerd, geen resultaat.
Mijn vermoeden is dat het komt door een verstoord signaal in de chip in de sleutel, wat op zou kunnen treden als je je sleutel bij de paslezer houd (waarmee ik toegang krijg tot mijn werkplek en mijn pas hangt aan mijn sleutelbos). Moet jij ook een pas bij een lezer houden voor toegang?
Maar goed dat neemt niet weg dat het waardeloos is. De dealer heeft het euvel niet kunnen oplossen en ik heb mijn 2000 model ingeruild voor de 2005 versie. Weg probleem. >:D
Bovenstaande schiet je niets mee op maar hiermee wel: Wat bij mij altijd hielp is om je startknop in te drukken en dan je sleutel op de "on" positie te zetten ( zoals de auto) Dan was het wel startten en lopen.
En geloof me, ik heb heel vaak stilgestaan en -tig keer opnieuw geprobeert totdat het zomaar wel lukte.
Succes.



KLOPT ook ik heb mijn sleutels in mijn broekzak en tja heb ook pasje voor paslezertoegang etc.
Wellicht moet ik hier ook es wat aandacht aan besteden. >:(

Tja en behoefte om mijn model in te ruilen voor een jonger model neu  8)

Mijn brommer ben ik dik tevree over - naast het geschetste euvel  ;D

Groetjes

Buddy

Offline Oldtimer

Re: Start motor
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2011, 13:14 »
Ook over dat Hiss probleem is heel veel info te vinden op het forum.

De meest simpele manier om dit probleem te omzeilen is:
Sleutel eruit.
Even heen en weer met het stuur.
sleutel er weer in ( liefst als het signaallampje niet oplicht)
Starten en lopen.
Heeft met magnetisme te maken blijkbaar

Bij mij heeft dat in 99 van de 100 gevallen gewerkt de eerste keer.
In 1 geval heb ik 2 keer de sleutel in en uit gehad. ;)

Het opnieuw inlezen lost het probleem niet op, omdat het niet in de sleutel zit maar in de ontvanger.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Start motor
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2011, 23:22 »
 de stekker verbinding o  de bedrading  die naar de magneet gaat en om  het contact slot zit schoonmaken en of controleren


mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline chaos

Re: Start motor
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 06:44 »
als ik dit euvel heb (varadero) dan druk ik op de startknop terwijl de hisslamp brand. draai de contactsleutel naar off en daarna weer naar aan. zodra de motor start laat ik de startknop los.

Offline nr 52

Re: Start motor
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2011, 11:46 »
Het gaat hier niet om magnetisme. In de sleutel zit een RFID chip ( net zoals in de OV kaart) en deze wordt uitgelezen door de ronde antenne die om het kontaktslot zit. Bij mij hielp het eruithalen en opnieuw insteken niet, ook direct de reserve sleutel gepakt en die geprobeert. Dit gaf ook geen resultaat.
Van wat ik las zou het best eens kunnen zitten in de verbinding tussen de HISS en de antenne.
Ik heb ook een tijdje zonder HISS gereden, was er door de dealer af gehaald voor onderzoek. Daar is toen niets uitgekomen. Als het dus een draadbreuk is tussen de antenne en de HISS, zoek je je een breuk. draaien aan je stuur zou dan ook uitkomst kunnen bieden, dat heb ik nooit geprobeert.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Oldtimer

Re: Start motor
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2011, 11:57 »
Citaat
een tijdje zonder HISS gereden

Ik zou wel eens willen weten dan hoe
Als dit zo gemakkelijk was, dan heeft dit hele systeem helemaal geen zin.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline BuddyS

Re: Start motor
« Reactie #10 Gepost op: 22 september 2011, 08:01 »
de stekker verbinding o  de bedrading  die naar de magneet gaat en om  het contact slot zit schoonmaken en of controleren


mvg ad

Deze oplossing moet ik nog checken.
Eerst tijd zien te vinden  ;D

"Het schudden met de billen" => stuur heen en weer, werkt voor mij niet.

Mijn afstreeplijst wordt korter  8)

Groetjes

Buddy