Auteur Topic: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P  (gelezen 5647 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arthur

Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Gepost op: 01 september 2011, 11:04 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week mijn rijbewijs en een mooie Transalp '93 aangeschaft! Ik heb er tot gisteren elke dag zo een 140 km mee gereden, maar vanmorgen wilde hij niet meer starten!

Ik had dit weekend al ingeplanned om de boeken in te duiken en mijn motor een service beurtje te geven, maar blijkbaar ben ik net te laat :>

Vandaar dat ik in dit forum aanklop, met de hoop dat één van jullie misschien al zou kunnen vertellen wat er mogelijk mis kan zijn. (Ik heb nog een half uurtje de zoekfunctie van het forum gebruikt, maar ondanks de miljoenen topics; geen resultaat.)

  • De motor heeft deze week versie olie gekregen.
    Gisteren reed ze nog prima, lekker koel gebleven en ik ben de hele week niet boven de 6k toeren uitgekomen.
    Ze startte prima. Normaliter hoor ik de startmotor een paar keer draaien alvorens de motor aan slaat. Ik moet dan wel de choke een beetje aantrekken.
    Na een kleine minuut rijden loopt de motor prima stationair rond de 1k toeren en hij mist geen slagen.

Wat ik vanmorgen heb waargenomen:
  • De startmotor maakte zijn zelfde geluid, zoals normaal, maar hoe lang ik ook de motor trachtte te starten; er gebeurde niets.
    De lichten deden het prima. De claxon heb ik niet gebruikt om te testen of de accu leeg was, want anders heb ik van die Haagsche Harry's om mij heen staan.
    Ik heb het een minuut geprobeerd en uiteindelijk begon de startmotor trager te draaien, waarop ik dus snel ben gestopt :P
    Ik heb geprobeerd de motor aan te rennen, maar ik heb daar geen ervaring mee dus ik ging al bijna op mijn plaat. Later las ik ook dat je de motor in zijn twee moet aanrennen.. goed, daar moet ik mijzelf nog op inlezen..
    Er zit een "Meta System" alarm op mijn motor, waarvan ik niet weet hoe die werkt.. misschien onderbreekt die de boel? Ondanks dat ik de hele week prima heb gereden?
    Ik heb de bougies eruit gehaald, maar deze zagen er niet roetzwart uit.
    De motor heeft nog benzine ;)
    De dodemans knop staat niet aan ;)

Ik hoop dat iemand mij een richting op kan sturen, zodat ik dit weekend de boel kan repareren, want elke dag een treinkaartje van 22 euro betalen om naar werk te komen is ook niet alles :P

Hallo!

Offline Waffie

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2011, 13:27 »
heb je de benzinekraan in de juiste stand staan .

en zorg dat de accu weer vol laadspanning komt

 ::)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2011, 14:08 »
Bedankt voor de snelle reactie! :)

Benzinekraan staat open (pijl naar boven).

Wat betreft de accu: Het zou dan kunnen dat de accu toch niet genoeg spanning heeft om de boel draaiend te krijgen? Ondanks dat de verlichting en de startmotor het nog doen?


Hallo!

Offline Oldtimer

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2011, 14:52 »
Er is iets heel anders aan de hand,
Als je startmotor draait ga er dan maar vanuit dat er spanning genoeg staat en dat je stroom genoeg hebt om te starten. Lang doorstarten heeft vaak geen zin.
Een Alp loopt of loopt niet. Behalve als je hem verzopen hebt ( en dat ruik je dan wel) heeft doorstarten weinig zin.

Het lijkt me meer een probleem van jiffy schakelaar of toch de dodemans knop.
Deze maar eens een paar keer aan/uit en eventueel wat contactspray gebruiken.
Misschien een los contact ergens in de stekers.
Je vertelt niet wat je allemaal WEL hebt nagekeken nadat je op het forum mogelike oorzaken hebt gevonden.

We volgen je verhaal wel. ;)

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2011, 15:10 »
Hallo Oldtimer. Ik heb momenteel nog niets kunnen doen want het is vanmorgen gebeurd en ik ben nu aan het werk, dus ik zal pas dit weekend er echt wat aan kunnen doen.

Ik heb vanmorgen in principe alleen de benzine kraan op meerdere standen uitgeprobeerd; meer uit frustratie dan logica :P
Ik heb de bougies nagekeken.
Ik heb de dodemansknop aangezet. Dan start hij idd niet :> Ik heb ook verder nooit aan de dodemansknop gezeten sinds ik de motor vorige week heb overgenomen.
Ik heb getracht te rennen met mijn motor, maar na het lezen op het internet over hoe dat wel moet heb ik mij maar snel en te voet naar de trein bewogen :P


Wat ik heb gelezen in het forum kwam voornamelijk neer op lege accu's, bougies (kabels), vlotters/ benzinetoevoer of drama.

Ik zou het heel vreemd vinden als de accu opeens niet genoeg vermogen zou hebben aangezien ik er de hele week geen problemen mee heb gehad. Maar goed, momenteel weet ik nog niet zoveel over motoren dus ik ga de accu wel even aan een draadje leggen :)

Bougies heb ik dus gecontroleerd, kabels nog niet. Ik denk dat ik dan nog even ga proberen om de motor te starten met de bougie eruit om te zien of de god van donder er nog uit probeerd te komen.

Benzinetoevoer heb ik geen kaas van gegeten. Voordat ik mij daarin verdiep hoop ik op het internet nog het 1 of ander te vinden over een andere mogelijke oorzaak  ::)

--

In andere woorden ik zal dit weekend regelmatig te vinden zijn op het Transalp forum :)
Hallo!

Offline Dero-Ryder

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2011, 15:22 »
Heb een soortgelijk probleem al eens met een andere motor gehad.  Toen bleek het, het start relais te zijn, ook al doet de start motor het wel.  Helaas toen, dat gemaakt was, ging de startmotor ook kapot, omdat die toen weer de volle impuls kreeg, en oud was......

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2011, 15:29 »
Ok top! Dan ga ik daar ook even naar zoeken, mogelijk zelfs onder werktijd  >:D
Hallo!

Offline Peter_Winsum

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #7 Gepost op: 01 september 2011, 16:58 »
Citaat
Het lijkt me meer een probleem van jiffy schakelaar of toch de dodemans knop.

Hoewel ik er niet veel verstand van heb zou bij een probleem met de dodemansknop volgens mij de startmotor ook niet rond gaan. De jiffy-schakelaar zou volgens mij ook geen probleem moeten geven wanneer de motor in neutraal staat. Volgens mij start 'ie dan wel, maar slaat af wanneer je hem in zijn eerste versnelling trapt.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2011, 17:22 »
Ik heb even op Youtube gekeken om wat duidelijker te maken waar mijn geniale TA mee kampt. :)

http://youtu.be/swxTdr3LIrc


In de commentaar van de video heb ik nog niet veel relevants kunnen vinden, maar ik blijf proberen met zoeken :>
Hallo!

Offline PimW

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2011, 17:24 »
Klopt, gister nog geprobeerd.

De benzine kraan is een vacuum type,dus met een extra klep erin die pas benzine doorlaat bij een onderdruk. Controleer het slangetje van de kraan naar de achterste cilinderkop. Je kunt ook de werking van de rkaan testen door aan die slang te zuigen, er miet dan benzine uit de kraan komen.

Bij het inspecteren van de bougies, waren deze toen nat?

Zou wel moeten na al dat doorstarten lijkt mij. Anders krijgt hij geen benzine.

Offline Herrie

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #10 Gepost op: 01 september 2011, 17:33 »
Zit er benzine in? Trek anders de benzine slang even los, het vacuüm slangetje is het kleintje die hoef je niet los te maken (zit aan de voorkant)
Je koort de benzine wel klotsen maar dat kan het rechtse gedeelte van de tank zijn daar blijft altijd een bodempje instaan.

Bij mij draait de startmotor wel als ik de dodemansknop op off zet alleen start hij dan niet. Bij sommige motoren draait doet ie dan inderdaad helemaal niks, maar bij jou Alp wel.

Dodemansknop kan je heel makkelijk uit elkaar schroeven, het is alleen een metalen plaatje met 2 bobbels, die worden groen van de aanslag, sileconen spray werkt soms wel, maar uit elkaar schroeven schoonkrabben, siliconen erop weet je zeker dat het dat wel of niet is.

Kan het me niet voorstellen, maar kan het luchtfilter helemaal verstopt zitten?

Heb je in die dag dat je hem hebt ergens aan gezeten, zekeringen doos of kabeltje voor je navigatie of wat dan ook?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #11 Gepost op: 01 september 2011, 17:39 »
Bij het inspecteren van de bougies, waren deze toen nat?

Zou wel moeten na al dat doorstarten lijkt mij. Anders krijgt hij geen benzine.

Goed punt, die waren kurkdroog, dat vond ik al raar want toen ik ooit nog een opgevoerd brommertje had waren ze juist zeiknat.

@Herrie en Pim: Bedankt! Ik zal van het weekend een update doen!
Hallo!

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2011, 11:45 »
Ik heb het benzine slangetje er even afgehaalt. Vervolgens kreeg ik een volle lading benzine in me gezicht (gelukkig heb ik een bril), maar de benzine loopt dus prima door :P.

Ik zal nu even de dodemansknop controleren.
Hallo!

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2011, 11:49 »
Als de dodemansknop defect zou zijn dan werkt de startmotor ook niet meer.

Feit dat de bougies droog zijn betekent simpelweg dat de doorstroming naar de cylinders niet goed is. Dat kunnen de carbs zijn, maar bijv. ook luchtfilter kan een oorzaak zijn.

Trouwens! bleef de bezine doorstromen of stopte het nadat het slangetje leeggelopen is??

Want de TA heeft een vacuumkraan, dat betekent dat de benzinetoevoer stopt wanneer de motor afslaat.
Er zou een 2e slangetje van je blok naar de kraan moeten lopen, heb je dat al gecontroleerd? zonder dat slangetje gebeurt er ook weinig.
Is al eerder geopperd maar dacht zal het nog eens aanhalen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2011, 11:55 »
:)

na het hermonteren van de benzinekraan heb ik um voor de lol is even een paar keer ook de dodemandknop ingedrukt en vervolgens de motor gestart... ding begon te lopen. In andere woorden, ik ga even een ritje maken, maar ik weet nu nog niet precies wat het nou was... bah :P en jeej :P

Ik zal vandaag nog wel even laten weten hoe het is afgelopen. Ik denk dat ik trouwens gelijk even naar de garage rij om extra zekeringen en bougies te halen :P

Tot binnenkort.
Hallo!

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P [OPGELOST]
« Reactie #15 Gepost op: 03 september 2011, 12:45 »
[OPGELOST]

Ik heb me ritje gedaan. Ging prima. Bij thuiskomst heb ik de dodemansknop weer een paar keer aan en uit gedaan. Vervolgens weer geprobeerd te starten.. ging weer niet!

Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost naar het ontwoord in deze topic:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5791.msg50773#msg50773


Heel erg bedankt allemaal! Ik zal zo snel mogelijk een lidmaatschap aanvragen :D


[OPGELOST]
Hallo!

Offline Herrie

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #16 Gepost op: 03 september 2011, 13:44 »
De dodemans knop schoon gemaakt?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #17 Gepost op: 03 september 2011, 13:54 »
yep.  :))
Hallo!

Offline Oldtimer

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #18 Gepost op: 05 september 2011, 08:33 »
Psssssttttt

Citaat
Het lijkt me meer een probleem van jiffy schakelaar of toch de dodemans knop.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #19 Gepost op: 05 september 2011, 09:13 »
Hallo!

Offline xrvtuur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #20 Gepost op: 06 september 2011, 10:19 »
Hey naamgenoot :D, je schrijft dat je er ook een alarm op hebt zitten waarvan je niet weet hoe het werkt...als ik jou was zou ik dat eens uitzoeken en de eventuele startblokkeer functie er vanaf halen, dit kan ook tot vervelende storingen leiden.

En welkom bij de club!

Groet Arthur
Varadero SD02  2004

Offline Arthur

Re: Mijn eerste Transalp werkt nu al niet meer :P
« Reactie #21 Gepost op: 06 september 2011, 14:32 »
Hallo Arthur  ;D

Dat ga ik zeker doen :>
Hallo!