Auteur Topic: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?  (gelezen 7266 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roycooo

Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Gepost op: 03 september 2011, 09:53 »
Hallo, zoals jullie weten, heb ik sinds kort een TA, volgens mij heb ik er een met verhoogde voorruit, wat mij opvalt is dat ik op de autoweg heel veel lucht kabaal in mijn helm hoor.

Als ik mij helemaal strek, dus echt overdreven rechtop ga zitten op de autosnelweg is het gebulder weg en hoor ik alleen het windgeruis suizen zeg maar, wat een stuk prettiger klinkt.

Heb ik nog een vraag eigenlijk, wie van jullie rijdt er met gehoorbescherming ? Ik heb zelf van die op maat gemaakte autoplastieken heten ze geloof ik, van mijn werk. Maar als ik die draag tijdens het motorrijden, hoor ik ook bijna geen motorgeluid meer en das nu net zo leuk aan motorrijden.

Misschien moet ik maar eens opzoek gaan naar een laag standaard ruitje en daar eens mee proberen of dat de luchtstroom verandert zodat het gebulder minder wordt.

Ik zag al een soort gelijk verhaal hier, maar dat was voor de Africa Twin, dus ik dacht vraag het hier ook maar eens of er meerder mensen ook last van hebben en wellicht een simpele oplossing ?

Groet Roy.

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2011, 10:18 »
Ik zag al een soort gelijk verhaal hier, maar dat was voor de Africa Twin, dus ik dacht vraag het hier ook maar eens of er meerder mensen ook last van hebben en wellicht een simpele oplossing ?

Oeps, niet simpel, wel heel veel besproken.
Ruitje heel laag maken is de oplossing, maar niet mooi. Ruitje vergroten, niet echt de oplossing.
Zo'n dubbele verstelbare mra ruit (hoe heet dat ding ook al weer...) is voor een groot deel de oplossing maar wel redelijk kolossaal.
Deze heb ik ook en voor mij de beste keus, incl. nog steeds oordoppies.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2011, 13:12 door Neet »

Offline PH-ADW

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2011, 10:56 »
ik rij altijd met doppen in.
als je lang genoeg zonder doppen rijdt, hoor je op een gegeven moment ook het motorgeluid niet meer....   duurt een paar jaar, maar toch...
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2011, 11:19 »
Klopt, bij mij is dus rechts naar de kl.te.

Offline Roycooo

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2011, 12:31 »
Ik zal de lage originele ruit eens monteren eens kijken of dat helpt, de oordoppen zal ik voor de autosnelweg houden...tot 80 km/h is het goed te doen. (of misschien hoor ik al niet goed meer  :-\)

Aangezien ik hem ook voor woonwerk gebruik en dus ook autosnelweg moet rijden....zal ik de lage ruit eens proberen, ondank ik hem i.d.d. ook minder mooi vind.

Ik zal ook wat foto's maken van de ruit die ik er nu op heb en de originel lagere ruit dus....ik wist effe niet welke nu origineel erop zit laag of hoog.

Groet Roy.

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #5 Gepost op: 03 september 2011, 13:11 »
De originele ruit helpt niet. Je moet dan echt de zaag er in zetten en vrijwel gelijk maken aan je kuip.

Offline Hans Schaap

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #6 Gepost op: 03 september 2011, 14:06 »
Wat ook nog een vermindering geeft van het gebulder is een paar gaten in de hoge ruit maken.
Daarmee verklein je het vacuum achter de ruit waardoor de luchtstroom hoger uitkomt.
Ik heb het ook gedaan en het scheelde een heel stuk.
Verder kun je er nog een MRA spoiler op monteren.
Voordeel van de hoge ruit is dat je ook veel minder druk op je schouders hebt waardoor je zeker op de snelweg een stuk comfortabeler rijdt.
De grootte en de vorm van de gaten heb ik overgenomen van de ruit van de Varadero van Sjef, het resultaat kun je zien in de ruit van Edit.
Allemaal aanwezig tijdens het NTT.
 
Groet Hans
 
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #7 Gepost op: 03 september 2011, 14:51 »
Originele ruit met een MRA-spoiler (dus niet de grote opzetruit) is voor mij de oplossing.

Oordoppen inderdaad autoplasts, maar dan wel specifiek met filters voor motorrijden. Ieder geluidsoort vraagt om andere filters. Als jouw autoplasts zijn gemaakt tegen machinegeluid, zijn ze niet geschikt voor de motor. Die filteren namelijk andere geluiden. Die voor de motor zijn juist tegen het geluid van de rijwind, maar laten wel verkeersgeluiden door zoals toeters, sirenes, etc.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #8 Gepost op: 03 september 2011, 16:19 »
Deez bedoelde ik dus. Beter dan het opzetruitje. (die ik ook heb geprobeerd en nog heb)



En het opzetruitje....





« Laatst bewerkt op: 03 september 2011, 18:04 door Neet »

Offline giedi

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #9 Gepost op: 03 september 2011, 18:35 »
Voor mij is deze oplossing voldoende:



TA 700 met verhoogde ruit en extra opzetruitje (verstelbaar)
(Mijn lengte is 1:95 m.)

Offline The Headless Horseman

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #10 Gepost op: 03 september 2011, 19:41 »
Hoog, laag, opzet, spoiler, MRA, etc etc......

Je kan d'r uuuuuren over l*llen en ieder heeft een eigen mening en ervaart het weer anders  :)

Turbulentie (gebulder) is niet prettig! Dan kun je idd beter vol in de wind zitten en het geruis voor lief nemen.
Je zegt dat als je je ietsie uitstrekt je van het gebulder af bent. Probeer eens in te schatten hoeveel centimeter je jezelf dan uitstrekt. Precies die afstand zaag je van de bovenkant van de verhoogde ruit af. Op die manier zit je met je hoofd/oren precies boven de turbulentie, maar heb je kwa bescherming voor je bovenlichaam nog voldoende over. Naar mijn idee het beste compromis  :D

Maar goed, da's ook maar een mening  ;)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline voorstad

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #11 Gepost op: 03 september 2011, 20:12 »
Met mijn lengte (1,94) en het standaard TA ruitje zit de turbulentie rond m'n nek en heb ik nergens last van. Kwestie van uitproberen.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak

Offline chaos

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2011, 21:58 »
volgens diverse onderzoeken van diverse fabrikanten van helmen, hebben ze het over het aantal DB wat je gedurende een bepaalde periode mag hebben zonder schade aan het gehoor te veroorzaken. je praat over een hoeveelheid geluid en de tijdsfactor. kort samengevat hou ik deze regel aan;
rij ik 80 km/uur dan mag ik dit een uur doen zonder doppen, langer zou schade kunnen veroorzaken.
rij ik 120km/uur dan mag ik dit ongeveer 7 minuten doen, voor dat het schade zou kunnen veroorzaken.
dit is wat je oren ongeveer per dag mag hebben, zoveel lawaai produceert de wind op een motorfiets.

rij ik van mijn huis naar mijn werk dan heb ik geen doppen in. (half uurtje, 80 km/u enkele reis)
rij ik vanaf vriendin naar mijn werk dan heb ik doppen in (uurtje, 120km/u enkele reis)
bron is mij helaas ontschoten

Offline Marcel T

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2011, 23:14 »
volgens diverse onderzoeken van diverse fabrikanten van helmen, hebben ze het over het aantal DB [...]
rij ik 80 km/uur dan mag ik dit een uur doen zonder doppen [...]
rij ik 120km/uur dan mag ik dit ongeveer 7 minuten doen [...]

het geluidsniveau is is bepalend voor hoelang je een 'bepaalde' snelheid kan rijden. Het geluidsniveau is o.a. afhankelijk van ruithoogte. Dus al 'bulderend' kan je misschien maar 1 minuut 120 rijden zonder blijvende schade.

'een' zwakke bron voor de getallen van choas (even snel googlen)
http://www.alpine.nl/gehoorbescherming/motorrijden/

Blijft natuurlijk de vraag wat het aantal dB in de helm is...
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline giedi

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #14 Gepost op: 04 september 2011, 08:54 »
Met mijn lengte (1,94) en het standaard TA ruitje zit de turbulentie rond m'n nek en heb ik nergens last van. Kwestie van uitproberen.
Ja, dat ging bij mij ook goed tot ca. 120 km/uur. Op de snelweg vond ik het toch te hard werken en heb nu de hoge ruit met verstelbare spoiler. Dit in combinatie met een Schuberth J1 helm, waardoor ik nu geen oordoppen meer hoef te dragen.

Blijft natuurlijk dat je het nooit zo 'ideaal' krijgt als in de auto. Een beetje wind hoort gewoon bij motorrijden, vind ik.

Offline Roycooo

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #15 Gepost op: 04 september 2011, 09:45 »
Vanmiddag ga ik de lage ruit erop schroeven en een testritje maken, jullie horen nog van me.

Bedankt alvast voor de reactie's

Groet Roy.

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #16 Gepost op: 04 september 2011, 09:46 »
Blijft natuurlijk de vraag wat het aantal dB in de helm is...

Bij bij was de mooie Leo Vince de boosdoener die mijn gehoor rechts voor 30-50 pct heeft vermindert.
Ook een constante fluittoon is het gevolg.
Wees gewaarschuwd.

peter 61

  • Gast
Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #17 Gepost op: 04 september 2011, 12:00 »
Vanmiddag ga ik de lage ruit erop schroeven en een testritje maken, jullie horen nog van me.

Bedankt alvast voor de reactie's

Groet Roy.

Tip, probeer dit niet met een testrit maar gedurende verschillende weersomstandigheden. Ik denk dat een ori scherm voor jou een oplossing is
dan krijg je de windstroom verder onder de helm en heb je minder last van turbulentie. Turbulentie ontstaat als de windstroom op het onderste gedeelte van je helm of op je hals komt. Deze wijsheid is niet van me zelf maar staat in het instructie boekje van mijn helm.
Shubert C3.
Hierin wordt het aeroakoestisch kritisch gebied genoemd.
Succes

Offline Hans Schaap

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #18 Gepost op: 04 september 2011, 17:31 »
Het MRA vario-touringscherm is door MRA al ingekort.
Het komt er nu op neer dat je een ruit hebt die 10 mm hoger is dan de originele ruit ( Alp 650) met daarop een mra spoiler.
In dat geval kun je beter de spoiler los kopen en zelf op je originele ruit monteren.
De reden van de verlaging is dat ze bij MRA de ruit te instabiel vonden worden.
 
Op de site staan nog wel de plaatjes van de hoge versie maar de maten die erbij staan zijn al wel gecorrigeerd.
 
MRA adverteerd ook met de optie dat je de ruit uit kunt proberen, hoe en waar weet ik niet maar een mailtje is snel verzonden.
 
En ik ben het met de voorgangers eens het blijft een individueel iets.
 
Succes
Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Roycooo

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #19 Gepost op: 04 september 2011, 20:58 »
Zoals gezegd heb ik vanmiddag deze ruit:



Gewisseld voor deze:



Toen een stuk gaan rijden en jawel het gebulder is weg, maar daar is een boel windgeruis en druk op mijn bovenlichaam voor terug gekomen althans vanaf de 100 km/h ongeveer.

De windruis kan ik in elk geval opvangen met mijn oordoppen, dus het is wel een verbetering, omdat ik in elk geval af ben van het gebulder. Je vangt natuurlijk veel wind door de vrij rechte zithouding op de TA.

Voor nu laat ik het effe hierbij, wellicht dat ik in de toekomst eens ga kijken voor een hele hoge ruit ??? Of ga experimenteren met opzet stukken, of toch  maar eerst maar eens kijken om een fatsoendelijk hoge ruit te vinden.....zoals op de foto van Neet....maar past zo'n ruit ook op mijn TA ?

Bedankt voor jullie reactie's, ik kan nu i.e.g. zonder gebuilder rondrijden  :D

Groet Roy.

Offline Herrie

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #20 Gepost op: 05 september 2011, 00:14 »
Met de mooiste en hoge voorruiten, heb ik het minste last van de wind.

Als ik met echt harde wind rij met een hoge vooruit, en de wind komt schuin van voren, dan gaat mijn motor schuin met een hoog scherm. (ondanks ontspannen uitzwaai knie die als stabilisator wekt)

Als ik een lagere ruit heb en ik ontspan een gedeelte van mijn schouders, vangen mijn schouders als een veer de windklappen op. Waardoor ik beter op koers blijf in harde wind!

Ik heb op diverse plaatsen gelezen dat helemaal ontspannen bij echt harde wind het beste is, maar als het echt hard waait moet ik flink mijn onder armen gebruiken om recht vooruit te gaan.

Bij harde wind rijd ik het liefst met een klein origineel scherm, als het min 15 is vind ik een hoog scherm fijner.
Hoewel een goed regenpak wel helpt, (eindelijk ben ik tevreden met een regenpak, ( http://www.4bikersandbikes.nl/?menu=search&search=Lookwell+Hiker ) gaat het wel. Om koude tegen te gaan wil ik wel een klein opzet scherm. na het verzagen van 2 grote schermen,
Maak ikzelf wel een mini opzet scherm, dat ik makkelijk op kan bergen.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad.
http://www.fromamsterdamtonewyork.com

Offline Roycooo

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #21 Gepost op: 11 september 2011, 07:44 »
Heb nu alweer heel wat km gereden met de lage ruit, het gebulder is gelukkig echt weg, het windgeruis vang ik op met mijn oordoppen, tja boven de 100 kmh meer winddruk, mja daar heb ik minder problemen mee, dus voorlopig laat ik het nog effe zo, uiteindelijk wil ik wel eend zo n opzet spoiler op mijn hoge ruit gaan proberen.

Bedankt voor alle tips.

Groet Roy.

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #22 Gepost op: 11 september 2011, 07:58 »
Oh, ik dacht dat de originele hoogte bij mij niet hielp. Ben 1.83mtr.
(zit inmiddels al lang aan de Twin)

Mooi dat het werkt en je dus niet de zaag er in hoeft te zetten.


Offline Peter_Winsum

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #23 Gepost op: 11 september 2011, 09:11 »
Op diverse foto's zie ik dat jullie het flexibele randje nog op de rand van de ruit hebben zitten. Het top-advies wat ik van 2Plugs heb gekregen was om dit rand je eraf te halen. Dat randje zorgt namelijk voor een enorme turbulentie. Toen het randje eraf was werd de luchtstroom niet minder, maar wel veel rustiger.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Brombeer

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #24 Gepost op: 11 september 2011, 12:07 »
Het heeft enkel en alleen te maken met je lichaamslengte. Iedere ruit geeft turbulentie.

Precies zoals lt28tic deed, uitproberen tot je eronder (hogere ruit) of erboven zit (lagere ruit).

Ik vind hoge ruiten spuuglelijk, dus ik heb op mijn twin de zaag erin gezet tot ik vol in de rijwind zat.

Gehoorbescherming inderdaad ook op alles langer dan een half uur boven de 80km/u. Het suist anders nog uren nadat ik ben afgestapt.

Grtz, Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline giedi

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #25 Gepost op: 11 september 2011, 17:24 »
Op diverse foto's zie ik dat jullie het flexibele randje nog op de rand van de ruit hebben zitten. Het top-advies wat ik van 2Plugs heb gekregen was om dit rand je eraf te halen. Dat randje zorgt namelijk voor een enorme turbulentie. Toen het randje eraf was werd de luchtstroom niet minder, maar wel veel rustiger.
OK, dank. Ga ik proberen!

Offline Neet

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #26 Gepost op: 11 september 2011, 17:53 »
Ik vind hoge ruiten spuuglelijk, dus ik heb op mijn twin de zaag erin gezet tot ik vol in de rijwind zat.

Helemaal mee eens, ik heb ook zo'n oerlelijk ding en dan nog uitschuifbaar ook. Wel prettig tijdens de lange afstanden en ik
heb me voorgenomen om tijdens en off-road ritten weer de originele ruit en zadel over te zetten.

En ook met zo'n groot scherm moet je toch echt gehoorbescherming dragen tijdens lange en snellere ritten.
Zelfs met de standaard gehoorbescherming van Alpine is dat nodig. (bij mij dan).
Afgelopen zaterdag mijn oren laten vullen met prut om daarvan oordoppen op maat van te laten maken.

Brom, heb je een foto van je afgezaagde ruit? Denk dat het voor mij ook een optie is. Beetje druk op je borst boeit niet.
Wordt je grote jongen van.

Grt. Neet
 

Offline PimW

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #27 Gepost op: 11 september 2011, 18:08 »
Hoog scherm plus offroad is geen goede combi ;D

Is er niet een BAT geweest waarbij iemand zijn scherm doormidden kopte? Kuiltje over het hoofd gezien...
Zeker met offroad wel fijn om zo min mogelijk voor je te hebben waaraan je bij een voorwaarste afstap kunt blijven hangen.

Offline giedi

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #28 Gepost op: 11 september 2011, 22:41 »
Offroad is een hoog scherm ook niet nodig, want snelheid vaak wat lager dan op het asvalt. ;-)

Offline Brombeer

Re: Verhoogde voorruit, veel lucht lawaai ?
« Reactie #29 Gepost op: 11 september 2011, 23:21 »
Maar op zich een tip van PimW om wel degelijk ter harte nemen.

Want de meesten offroaden met dezelfde motor waarmee ze ook het asfalt rijden.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)