Auteur Topic: CDI-Perikelen  (gelezen 4168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maroff

CDI-Perikelen
« Gepost op: 03 mei 2009, 13:22 »
Hoi allen,
Dat er 1 CDI kapot is staat voor mij wel vast, ik rijd nu zonder zijkappen en wanneer de motor op 1 cilinder gaat lopen (de toerenteller stopt dan ook) en ik tegen de CDI aandruk naast de spanningsregelaar gaat de cilinder weer meelopen.
Echter slaat de motor regelmatig helemaal af en krijg hem niet meer gestart, wanneer ik 15 minuten wacht start hij vaak weer en loopt dan soms weer op 2 cilinders of op 1.
Zouden nu allebei de CDI's de geest hebben gegeven of misschien ook in combinatie met de bobine, waar zit de bobine, naast de accu  ???

Wanneer ik de CDI's omruil lopen ze kort weer allebei waarna ze weer allebei of 1 er mee stoppen.

Wat is de "goede" positie van de CDI's, is dit liggend of staand? ik heb nu een rubber waar ze in staan met de stekkers boven.

Is er een mogelijkheid dat de CDI's een te hoge spanning krijgen waardoor deze kapot gaan? 1 van m'n CDI's is pas 3 jaar oud.

Robert
 '89 xl600vj pd06 yr-151 nancy beige 30dkm. TKC80, SW-Motech valbeugels, TTR1

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2009, 17:52 »
De bobines zitten onder de tank. Als je de tank eraf haalt kun je er zo bij. Let er op dat er VIER bobines zijn hè!

De CDI's staan bij jou en zo is die serie ontworpen. Echter doordat het zadel wat inzakt over de jaren is het zo dat ze een beetje geplet worden waardoor er contact of printbreuken ontstaan in 1 of beide CDI's. in latere modellen (v.a. 1994)liggen de CDI's en vanaf (ik geloof 96 of 97) hebben de alps maar 1 CDI.

Je kan kijken of je eenhouder kunt bemachtigen waarbij je CDI's komen te liggen zoals in de latere modellen.

Ik heb in een post van RobMM van gisteren (heeft zelfde probleem) aangeboden om zijn CDI eens na te kijken, volgens mij zijn ze (voor mij)redelijk simpel te repareren namelijk. Een nieuwe CDI van Honda kost je zo enkele honderden euro's. En gebruikte CDI's zijn ook niet zo goedkoop.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Waffie

Re: CDI-Perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2009, 19:28 »
Hoi allen,
Dat er 1 CDI kapot is staat voor mij wel vast, ik rijd nu zonder zijkappen en wanneer de motor op 1 cilinder gaat lopen (de toerenteller stopt dan ook) en ik tegen de CDI aandruk naast de spanningsregelaar gaat de cilinder weer meelopen.
Echter slaat de motor regelmatig helemaal af en krijg hem niet meer gestart, wanneer ik 15 minuten wacht start hij vaak weer en loopt dan soms weer op 2 cilinders of op 1.
Zouden nu allebei de CDI's de geest hebben gegeven of misschien ook in combinatie met de bobine, waar zit de bobine, naast de accu  ???

Wanneer ik de CDI's omruil lopen ze kort weer allebei waarna ze weer allebei of 1 er mee stoppen.

Wat is de "goede" positie van de CDI's, is dit liggend of staand? ik heb nu een rubber waar ze in staan met de stekkers boven.

Is er een mogelijkheid dat de CDI's een te hoge spanning krijgen waardoor deze kapot gaan? 1 van m'n CDI's is pas 3 jaar oud.

Robert
`

een te hoge spanning is voor geen enkel component goed maar dan zouden er meer problemen zijn.

jouw probleem zit echt in alleen een niet goed werkende cdi unit,
 de ophanging van de units  dus rechtop is hier mede schuld aan vandaar dat de modificatie vanaf model jaar 94  een ander rubber betrof waarbij de unit  in liggende positie kwamen te liggen

vervanging is dus eigenlijk de meest betrouwbare oplossing

model jaren 87/88 hebben een andere unit dan vanaf 89
dit had te maken met een zij standaard schakelaar die vanaf 89 gemonteerd werd op de transalp

nieuwe unit zijn te vinden vanaf ca 110 euro  in de UK en of via ebay

zo bied ik een alternatief aan voor 136,75 (alle bouwjaren) wat tot op heden in mijn eigen motorfiets geen enkel probleem meer heeft opgeleverd
het nieuwe ophang rubber is dan wel wenselijk

a
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2009, 01:14 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

polite

  • Gast
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2009, 21:01 »
De bobines zitten onder de tank. Als je de tank eraf haalt kun je er zo bij. Let er op dat er VIER bobines zijn hè!

De CDI's staan bij jou en zo is die serie ontworpen. Echter doordat het zadel wat inzakt over de jaren is het zo dat ze een beetje geplet worden waardoor er contact of printbreuken ontstaan in 1 of beide CDI's. in latere modellen (v.a. 1994)liggen de CDI's en vanaf (ik geloof 96 of 97) hebben de alps maar 1 CDI.

Je kan kijken of je eenhouder kunt bemachtigen waarbij je CDI's komen te liggen zoals in de latere modellen.

Ik heb in een post van RobMM van gisteren (heeft zelfde probleem) aangeboden om zijn CDI eens na te kijken, volgens mij zijn ze (voor mij)redelijk simpel te repareren namelijk. Een nieuwe CDI van Honda kost je zo enkele honderden euro's. En gebruikte CDI's zijn ook niet zo goedkoop.

Ik ben zelf in het bezit van een transalp van '92. Nu heeft men het er iedere keer over CDI's die liggen en staan. Maar ik begrijp niet helemaal wat hiermee wordt bedoelt. Tja zal aan mij liggen, maar wellicht heeft iemand wat fotootje's om het een en ander te verduidelijken. Die van mij liggen/staan verticaal met stekkertje's naar voren is dit dan goed?  Ik heb nu nog geen problemen met de CDI's maar zit hier natuurlijk ook niet op te wachten.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2009, 21:39 »
Jouw CDI's zitten dus met de langste kant vertikaal. Die staan dus. De alps met liggende CDI hebben ze dus in een rubber zitten waarbij de langste zijde horizontaal "ligt". Hierdoor is de afstand tot het zadel groter en is de kans op een defecte CDI door druk van het zadel veel lager.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

polite

  • Gast
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2009, 08:45 »
Jouw CDI's zitten dus met de langste kant vertikaal. Die staan dus. De alps met liggende CDI hebben ze dus in een rubber zitten waarbij de langste zijde horizontaal "ligt". Hierdoor is de afstand tot het zadel groter en is de kans op een defecte CDI door druk van het zadel veel lager.
Ja je hebt gelijk. Ik heb net ff gekeken en het verhaal van jou klopt. Bij mij staat de langste zijde vertikaal. Nu wil ik dit dus ook graag veranderen.(het is nu nog niet te laat. Buddy raakt de CDI's nog niet althans niet te zien. Wat voor rubber moet ik nu dus halen? Moet ik dan nog wat aan de bedrading doen? Met andere woorden als ik ze anders plaats zijn ze dan nog lang genoeg?

Ik hoor het wel.

Het wordt me nu in elk geval een stuk duidelijker. Bedankt hiervoor.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2009, 10:48 »
PM Ad Mies even, die heeft vast wel wat voor je  8)
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

piet1961

  • Gast
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei 2009, 09:36 »
Hallo Maroff,

Zoals bijna alle Transalp rijders heb ik ook problemen met mijn CDI gehad.  Ik heb ongeveer 1 maand geleden een nieuwe CDI kast gekocht bij Roukama Japparts Holland, www.japparts.nl. (Ik heb er toen nog een vraag over gesteld op dit forum)

Dit bedrijf zit in de buurt van Amsterdam maar je kan de CDI ook per mail bestellen. Prijs 89 euro. Zoek op CDI XL600V MM9. Er zit ook nog een jaar garantie op!

Ik heb er al veel plezier van. Leg de kastjes in het vervolg wel horizontaal neer zodat de aansluitingen niet beschadigen. Ik heb geen houder hiervoor maar maak de kastjes aan elkaar met een elastiek. Op deze manier zitten ze toch vast.

Succes,

Piet


Offline Maroff

Re: CDI-Perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2009, 16:14 »
Hoi Piet,
Dank je voor je reactie, ik heb inmiddels 2 nieuwe CDI's en een ander ophangrubber bij Ad Mies gehaald en hij rijdt weer als vanouds (maar dan beter)!  :D

Mvrgr
Robert
 '89 xl600vj pd06 yr-151 nancy beige 30dkm. TKC80, SW-Motech valbeugels, TTR1

Offline mauppie

Re: CDI-Perikelen
« Reactie #9 Gepost op: 08 mei 2009, 07:44 »
CDI zijn overgens ook vaak wel te repareren.
http://www.honda-dominator.nl/Site_page/3_TECHNIEK/Techniek/4-CDI_reparatie.htm 

Het gaat hier om een domi maar de problemen met slechte verbindingen van de CDI is hetzelfde als bij de alp
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: CDI-Perikelen
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2009, 15:24 »
Dat is dus precies wat ik aan de leden aanbied, zoiets is voor mij een koud kunstje om te repareren.... ben electronica hobbyist
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D