Auteur Topic: service beurt 700  (gelezen 2508 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rodealp

service beurt 700
« Gepost op: 10 september 2011, 18:03 »
Een tijdje geleden Ad gemaild en een afspraak gemaakt voor mijn transalp 700. Ben een beginnende transalp rijder, en sleutelen wil ik wel leren onder begeleiding.
Vorige week zaterdag om 08.30 vertrokken, en was zo rond 10.00 in sprundel. Veel geluk super weer om te rijden. Mijn dag begon in ieder geval leuk en relaxt. Even kennis gemaakt en een bakkie koffie gedronken. Motor pak uit en werk kleding aan. Motor op de brug gezet. Ga maar beginnen zij Ad, oke . Kappen eraf gehaald , had ik gelukkig thuis al een paar keer gedaan, is een handigheidje, anders zit je vreselijk te klooien. Ad kwam kijken, gaat het goed ?. Ja hoor, ik zit eigenlijk te denken kunnen we gelijk de kleppen even stellen, want de dealer vondt het niet nodig bij 1000 en 12000km beurt. Ehh ja , moet kunnen, heb nog geen ervaring met de kleppen bij een 700, maar moet kunnen volgens Ad.
Nou samen even gekeken wat  de volgorde is , eerst de kappen ( was gebeurt ), daarna luchtfilter. Toen bleken ook de gaskleppen in de weg te zitten, ook deze er maar af. Pfff, kreeg het nu wel een beetje warm, wordt voor een beginnende sleutelaar wel een hele klus. Maar voelde me gesterkt, waren mensen aanwezig die konden helpen. Liep ook een sleutelaar binnen ( bart ) ging spontaan mij helpen. Gaaf die hulpzaamheid onderling. Toen kwam het echte probleem, Het hitteschild achter de achterste cilinder. Deze moest weg om voldoende ruimte te creeeren om het kleppen deksel te kunnen verwijderen. GRR >:( niet te doen.!! Zit vast achter de cilinder en het frame. Na veel getob door verschillende mensen en gedraai met het schild kwam hij eindelijk onder het frame vandaan. Toen de kleppen deksel verwijderen en kleppen nakijken. Nou zat alles binnen de tolerantie, maar toch besloten om bij de achterste cilinder de inlaat kleppen te stellen , en bij de voorste de uitlaat kleppen. Toen alles weer inelkaar zetten, in omgekeerde volgorde. Het hitteschild gaat niet zonder het kleppen deksel te beschadigen. ( krasjes , jammer maar ging niet anders.). Honda heeft volgens Ad in het bekende zelfde frame, een 700 eronder gepropt. Maar eigenlijk te weinig ruimte voor onderhoud. Ben het helemaal eens. Na zoeken op het Net, een honda 700 werkplaatshandboek gevonden. Nu bleek ook dat je de uitlaat moet verwijderen, om daarna voldoende ruimte te hebben om het hitteschild te kunnen verwijderen. Kleppen stellen wordt een hele oparatie op deze manier. Snap nu wel dat de dealer zegt, laat nog maar even zitten. Maar goed bougies vervangen en luchtfilter. Toen was al midden in de nacht, zo 01.30. Ad wilde toen nog mijn voorband vervangen, was ook afgesproken maar was nu wel erg laat geworden. Maar bij Ad geen probleem, we maken het nu af. Na een uur zo rond 02.30 weer op weg naar huis. Jeetje wat een dag, maar zeer leuk om te doen. Bij volgende beurt kleppen stellen, maken we er 2 sleutel dagen van. Zal binnenkort even wat fotos erbij zetten.


Offline Grey alp

Re: service beurt 700
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2011, 21:09 »
Leerrijk verslag. Heb vorige zomer m'n kettingset vernieuwd bij Ad ,je zou willen dat elke werkplaats zo leuk is (gezelschap ,alles bij de hand en je leert nog iets bij).

Groot onderhoud bij de 700 moet volgens de Honda richtlijnen (aan de dealers) in 3,5 half uur gebeuren. Tenzij je alle dagen aan een 700 werkt lijkt me dat zeer moeilijk haalbaar. Dus om al zeker één werkuur te winnen (lees niet te moeten betalen) haal ik er thuis al zoveel mogelijk zelf af. Zijkappen (blijft prutswerk) ,valbaren en onderkuip. Kan je ineens alles eens kuisen dat je anders niet ziet of aan kan.
En zeggen dat bij veel motoren de oliefilter of luchtfilter op 2 minuten te wisselen is. Om aan mijn oliefilter te geraken moeten eerst de valbaren eraf en vervolgens de onderkuip ,ben je al even zoet mee.

Geen slecht woord over m'n 700 maar als ik ooit nog een nieuwe motor koop zal "onderhoud" toch een iets wat belangrijkere factor worden!.

Offline rodealp

Re: service beurt 700
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2011, 17:24 »
nog even een paar foto;s , Bij de middelste foto zie je links het metalen hitteschild zitten. Zoals je ziet kan het eigenlijk geen kant op, net zoals ket kleppen deksel.
Het goede nieuws is echter wel, dat ik vandaag na een ritje gemaakt te hebben, wel goed merkt dat het blok beter oppakt vanaf 2000 toeren zonder geschud. En makkelijker door trekt in een vloeiende lijn. Dus alles bij elkaar zeker de moeite waard geweest. Conclusie het is zelf te doen ( onder begeleiding ) maar neem er zeer zeker voldoende tijd voor.

Offline giedi

Re: service beurt 700
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2011, 22:39 »
OK, dank voor de tips! Ik zal er binnenkort ook aan moeten geloven met m'n 700.

Offline Waffie

Re: service beurt 700
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2011, 00:14 »
een reactie van mij...

ik moet eerlijk bekennen dat de manier die honda voorschrijft in zijn work shop manual voor mij als onwaarschijnlijk overkwam,

* verwijder uitlaat systeem
* verwijder heat shield (de grootste boosdoener)
* verwijder tank en ontkoppel de snelsluitingen (vernieuw de klemmen in de snelsluitingen)
* verwijder gaskleppen huis
* verwijder de voorste  bobine
* leg kabelboom vrij
en nog enkele zaken

om vervolgens dan pas de kleppendeksels te kunnen verwijderen (inderdaad .. er zijn geen inspectie deksels :-\)
dus heb ik dit nagevraagt bij  een collega (honda dealer) die  het recentelijk  had uitgevoerd (kleppen stellen en zo)

ook hij had er de grootste uitdaging mee want ook hij had niet de uitlaat verwijderd :o

inmiddels moet je gewoon stellen dat je het allemaal het beste kunt verwijderen omdat  met name het hiite schild niet zonder schade aan te brengen  te verwijderen en/of terug te plaatsen is.

en dit komt dan volgens boekje om de 12.000 km terug

je kunt hier natuurlijk een mening over hebben maar daar heb je na aankoop niet zoveel meer aan.
in de praktijk is het dus gewoon een K... klus die voor de goede orde gewoon 2 dagen kost

wil je het nog netter doen  dienen de snel sluitingen van de slangen naar de tank en gasklephuis vernieuwd te worden
de kleppendeksel pakkingen eveneens alsmede de uitlaat pakkingen.
ondanks dat de uitlaat verwijderd dient te worden vraag ik me wel af of de bochten alleen verwijderd kunnen worden en of de uitlaat als1 geheel  te verwijderen is.

ik persoonlijk denk het niet, wat dan ook weer een aantal pakking bussen met zich zal mee brengen

al met al dus een operatie die wat voorbereidng met zich mee brengt
probeer deze klus zeker te combineren met het volledig onderhoud waarbij dus ook de bougie's, olie,oliefilter,koelvloeistof aan de beurt zijn.


zorg dat je de mogelijke wissel stukken klaar hebt liggen....
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: service beurt 700
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2011, 01:29 »
Holy crap! En ik nog tobben over de mogenlijkheid van een alp 700-blok in een Twin te bouwen (15 jaar gewichtsbesparing en minder verbruik!)

Zou Nico geen aangepast hitteschild kunnen ontwerpen?  twee schroefjes lossen en je hebt twee helften ofzo?

Offline rodealp

Re: service beurt 700
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2011, 09:20 »
Hoi, hotel 317. Dit is precies het idee, waar ik nu ook over na zat denken. ::) Er komt geen kracht op te staan, dus door midden zagen van het hitteshild van boven naar beneden is denk een goede oplossing. Dan hoef je de uitlaat niet te verwijderen, en het schild kan makkelijker van ze plek. De twee kanten komen dan achter de cilinder en dus ook uit het zicht. Je zal dan wel een malig toch de uitlaat moeten verwijderen om het schild er zonder kleer scheuren er uit te krijgen.