Auteur Topic: Alp hinkelt soms  (gelezen 3991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline edho

Alp hinkelt soms
« Gepost op: 13 september 2011, 19:56 »
Hallo Allemaal,

Mijn '91 TransAlp loopt de laatste tijd bij koud starten op 1 cil. Na een kilometer of 2 a 3 komt de 2e bij en is er verder niets meer aan te merken.

Mijn chokekabel zat al geruime tijd vast/zeer stroef, dus ik dacht dat het slecht lopen daar mee verband hield. Vorige week heb ik dit laten verhelpen. De choke is weer super gangbaar en de carbs zijn gesynchroniseerd. Een merkbaar verschil, na starten kan de choke bijna gelijk weer dicht.
Vanmorgen pak ik de motor om naar werk tegaan en liep hij van af de eerste seconde perfect. Vanmiddag naar huis direct op 1 cil en pas na 2 a 3 km op 2 cil. Vorige week toen ik de motor wegbracht voor de reparatie een zelfde ervaring, starten op 1 cil en na 2 a 3 km komt de 2e tot leven. Daarna loopt ie prima.

Weet iemand deze symptomen te herleiden tot een probleem met een oplossing? Dan zou ik dat graag van jullie vernemen.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Ed.

Offline jeffriesen2de

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2011, 17:40 »
Ik denk dat het één van de CDI's is
Heb zelf vergelijkbare problemen gehad
Is al vaker aan bod geweest hier hoe je dat kunt testen

Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2011, 19:29 »
Het lijkt idd zo. Ik heb het zadel er even afgehaald en 1 voor 1 de modules losgehaald. Bij de een doet ie helemaal niets, bij de andere vlot starten, maar wel op 1 been.
Dat ie na 3 km alsnog bijkomt is nu nog mazzel, maar kan elk moment niet meer zo zijn vermoed ik.

Ik ga meneer Mies maar eens contacten......

Groet en bedankt voor je reactie,
Ed.

Offline jeffriesen2de

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2011, 16:49 »
Je kan ook proberen te repareren door de defecte cdi te "openen" (bovenkant eraf) en op de printplaat de puntjes opnieuw solderen.
Heb het ooit ook eens gedaan had er totaal geen vertrouwen in maar was toch gelukt.
Vond het wel lachen toen ik heb er nog een tijd mee doorgereden en later een nieuwe gekocht en de gerepareerde als back-up gehouden.
Je hebt niets te verliezen, of je hebt er geen zin dat kan ook..is maar een ideetje

groet Jeffrey

Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2011, 17:06 »
Ik heb vrijdag een imitatie CDI module binnen gekregen van meneer Mies. Hem er gelijk maar ingezet. Zondag had ik pas gelegenheid voor een proefrit.
In eerste instantie liep de motor goed, na een tijdje, (10km) merkte ik dat bij accelereren de motor hikt tussen de 4 en 5 duizend toeren. Het voelt als een misfire op een van de cilinders.
Dergelijke hickups heeft de motor nooit gehad. Ik zal meneer Mies vragen wat hiermee te doen.

Is er op het forum een goede uitleg hoe je een cdi die stuk is kan solderen. Ik wil het wel proberen maar heb dan graag een "do it yourself" met foto's erbij.

bvd, Ed.

Offline jeffriesen2de

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2011, 20:34 »
Ik heb destijds via het dominator forum gespiekt (heb toen ook een mail gestuurd om iets te vragen) 
via onderstaande link kom je er meteen met foto's ;D
http://www.honda-dominator.nl/Site_page/3_TECHNIEK/Techniek/4-CDI_reparatie.htm
ik weet dat er een manier moet zijn om het anders te doen zo een link plaatsen maar dat lukte niet sorrie :-[
Oh gaat vanzelf ........... :P

Offline Peter_Winsum

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2011, 22:17 »
Er zijn twee imitatie-CDI's in omloop. De ene eindigt op 08 en de andere op 09. Weet je zeker dat je de goeie hebt?
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

groove

  • Gast
Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2011, 08:17 »
Ik heb vrijdag een imitatie CDI module binnen gekregen van meneer Mies. Hem er gelijk maar ingezet. Zondag had ik pas gelegenheid voor een proefrit.
In eerste instantie liep de motor goed, na een tijdje, (10km) merkte ik dat bij accelereren de motor hikt tussen de 4 en 5 duizend toeren. Het voelt als een misfire op een van de cilinders.
Dergelijke hickups heeft de motor nooit gehad. Ik zal meneer Mies vragen wat hiermee te doen.

Is er op het forum een goede uitleg hoe je een cdi die stuk is kan solderen. Ik wil het wel proberen maar heb dan graag een "do it yourself" met foto's erbij.

bvd, Ed.

Hee! Mijn Transalp doet precies hetzelfde! Laat je het ff weten als je een oplossing hebt gevonden?

Kees

Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2011, 13:04 »
Ik ga als het lukt van het weekend weer een goede testrit maken. Hiermee bedoel ik, de motor goed warm rijden en dan kijken of het probleem zich weer wil laten zien. Weten of het reproduceerbaar is is belangrijk. Ik heb ook contact met Ad Mies hierover en hou hem ook op de hoogte.
Ik zal dit topic ook bijhouden wegens de interesse van de forumlezers.
Groet, Ed.

Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2011, 13:09 »
Er zijn twee imitatie-CDI's in omloop. De ene eindigt op 08 en de andere op 09. Weet je zeker dat je de goeie hebt?
Ik heb de precieze opdruk aan Ad Mies doorgemaild, hij heeft daarop een module aan me opgestuurd. de 08.

Offline Waffie

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2011, 13:47 »
 het probleem is aan mij mee gedeelt en ik werk zo spoedig mogelijk aan een oplossing cq vast stelling van het probleem,

het probleem is echter  wel onduidelijk van dien aard dat er niet alle modellen van de XL 600 V er problemen mee hebben

voorlopig moet ik dus concluderen dat de modules zoals ik deze aanbied (via roukema bestelt) discutable blijken te zijn.

wordt vevolgt.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2011, 14:07 »
Citaat
voorlopig moet ik dus concluderen dat de modules zoals ik deze aanbied (via roukema bestelt) discutable blijken te zijn

Roukema levert de CDI's om die reden ook niet meer via de post. Zij geven aan dat er 2 versies zijn en ze willen zelf vaststellen welke er op je brommert moet.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2011, 19:11 »
Testritje wordt vrijdag, dit weekend te slecht weer.... :-[

Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2011, 16:07 »
Vandaag (14-10-11) een uitgebreide rit gemaak van 50 km. De eerste 20 tot 30 km was er niets te merken. Daarna begon de motor weer tussen de 4 en 5 duizend toeren hikjes te vertonen. Af en toe mist hij een vonk waardoor de motor een licht schokje geeft. Het gebeurt bij accelereren maar bij gelijk blijvend toerental heb ik het ook duidelijk gevoeld. Het is dus niet alleen bij flink kracht vragen.

Ik heb de tijd genomen om de motor flink warm te krijgen, veel binnendoor en soms ook 5 minuten met stationair stilgestaan voor brug of langs een dijk om van het uitzicht te genieten. De motor voert dan weinig warmte af, maar maakt deze wel.

Direct na de rit heb ik het zadel verwijderd, de modules waren even warm. Handwarm wel te verstaan, geen sprake van te warm of overhitting.

Ik heb het ervaren probleem dus kunnen reproduceren, we kunnen er dus van uitgaan dat het probleem bestaat.


als er iemand nog een goede tip heeft is ie welkom om een aanvulling te geven.

Groet, Ed.


Offline edho

Re: Alp hinkelt soms
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2011, 16:33 »
Ad Mies heeft mij aangeboden om bij hem verder te testen met andere modules.
Ik heb hier zelf van afgezien omdat het probleem eigenlijk best klein is. De motor verliest er geen kracht door en loopt en start verder goed. Heel af en toe is het dus merkbaar dat hij wat misfires geeft, maar dat is het dan ook. Omdat het normaal functioneren van mijn alp verder niet in het geding is accepteer ik dit minpuntje van de imitatie cdi module.
Voor niet veel geld ben ik voorzien van een werkende cdi, dus zoals velen ben ik blij met Ad!

Als iemand dus zo'n imitatie cdi bij Ad koopt zou het kunnen zijn dat je onder sommige omstandigheden (goed warm en binnenwegen) het verschijnsel opmerkt. Het leidt naar mijn mening niet tot problemen, stilstand of andere malheur.
Het is trouwens niet gezegt dat iedere transalp dit verschijnsel laat zien.

Bovenstaande ter afronding van dit topic en ter info voor anderen die een cdi stuk hebben en raad zoeken.

Groet, Ed.