Auteur Topic: achter rem  (gelezen 1818 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xrvtuur

achter rem
« Gepost op: 15 september 2011, 16:41 »
ik vind mijn achter rem niet goed vertragen, als ik op het rempedaal trap werkt de remklauw wel, als ik in de voorrem hendel knijp doet de remklauw achter niks, terwijl dat met het gecombineerde remsysteem wel de bedoeling is dacht ik. Klopt dat en wat zou het probleem kunnen zijn?
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: achter rem
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2011, 16:58 »
Je hebt e.e.a. stilstaand bekeken begrijp ik?

Ken het DCBS niet zo goed  :-[ maar is het niet zo dat de (1 van de) voorremklauw(en) mechanisch een 2e hoofdremcilinder bediend die op zijn beurt (een deel van) de achterremzuigers bediend?

Stilstaand werkt dat systeem dan niet, want de voorremklauw moet eerst kantelen voordat de 2e hoofdremcilinder in werking gezet word. Dat werkt dus alleen rijdend/vertragend.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Eddy

Re: achter rem
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2011, 17:20 »
klopt, de hoofdremcilinder op de linker voorvorkpoot bediend de achterrem, door de opgewekte remkracht van de linker voorremschijf wordt deze ingedrukt, de remolie gaat vervolgens via een ventiel rechts onder de tank ( alublokje is zo te zien +/- 10 cm voor de stationair verstelschroef, en doceert volgens mij aan de hand van opgewekte G-kracht?), vervolgens wordt een aparte remcup ( de grootste in het midden) van de achterremklauw bediend.
lastig te controleren, en dan zou de middelste cup in de achterremklauw vast kunnen zitten, de linkervoorrem werkt niet, hoofdremcilinder niet goed, etc.
( bij mijn sd01 bj 2000)
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline xrvtuur

Re: achter rem
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2011, 17:46 »
Oke mannen bedankt, ik wist niet dat het zo werkte, die Varadero is 1 grote ontdekkingsreis :D.
Varadero SD02  2004

Offline Varingo

Re: achter rem
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2011, 22:36 »
hoy,
Heb dit ook voor gehad, remblokjes beetje verglaasd door hitte (opschuren). Demonteer de rempomp achter, als je nu zachtjes op de rempedaal drukt zie je of de zuigers (2 buitenste bewegen) en zachtjes terug duwen.voor de werking van DCBS idem maar dan moet je links vooraan de rempomp richting vork trekken (het pompje zit in de rembeugel aan de bovenste bevesting) in de achterrempomp wordt de middelste zuiger bediend. Na alles gereinigd te hebben terug monteren  en zeker nieuwe olie op doen van goede kwaliteit met hoge temperatuur en probleempje is van de baan.

Gr Rigo

Offline Two Plugs

Re: achter rem
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2011, 09:19 »
Nog een voordeel van het CBS systeem op de Dero (dit in tegenstelling tot bv Pan European, VFR, etc):

Met de achterrem kan tot een bepaalde snelheid nog heel acceptabel bijgeremd worden voordat de voorrem ingrijpt. Alsof er een soort van vertraging in is gebouwd, ideaal voor b.v. rijden op losse ondergrond, of op de 'achterrem' strakke hairpins corneren in de bergen...  ;D

Nadeel... Kost wel errug veel remblokjes achter... Maar de fún is onbetaalbaar!  ::)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Eddy

Re: achter rem
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2011, 09:26 »
Klopt! het ventiel wat voor deze vertraging zorgt is gemonteerd onder het "T stuk"(onderste kroonplaat)van de voorvork.
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline Two Plugs

Re: achter rem
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 12:05 »
Klopt! het ventiel wat voor deze vertraging zorgt is gemonteerd onder het "T stuk"(onderste kroonplaat)van de voorvork.

Kijk, dat wist ik weer niet... ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180