Auteur Topic: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp  (gelezen 3190 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline V-Twin

Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Gepost op: 22 september 2011, 15:35 »
Ter voorbereiding op een artikel in de komende Transalper ben ik op zoek naar ervaringen met 100W lampen in een clubmotor.

Heb je een 100W lamp gemonteerd dan wil ik graag het volgende van je weten:
- Welke clubmotor incl bouwjaar
- Hoeveel km is de lamp in gebruik
- Welk merk en type lamp
- Ingeval van een AT heb je er 2 of 1 100W lamp inzitten en welke als je er 1 in hebt zitten
- Heb je aanpassingen in de bedrading of schakelaar gemaakt en zo ja welke
- Wat zijn je ervaringen tot nu toe, qua zien en gezien worden
- Heeft de lamp invloed op je koplamp unit door de hogere warmte productie

Alvast bedankt voor jullie reacties.




Offline Anne

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2011, 16:58 »
Voor 50 euro xenon is veel beter  :angel:
Het koplamp-glas van een Transalp blijkt daar ook erg geschikt voor; weinig problemen met strooilicht.
En maar 35 Watt...

Offline daandus

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2011, 17:21 »
ik zou toch wat terughoudend zijn met dat soort wattages in een motor, want de schakelaar op je stuur krijgt dat allemaal voor z'n kiezen (dus 200 watt voor een AT), en dat smelt al een beetje in als de contactjes niet helemaal schoon zijn bij standaard carbitpitjes... en ja, ik spreek uit ervaring.
... was ooit lid ...

Offline Two Plugs

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2011, 08:04 »
Heb 2x 100W PIAA lampen gebruikt in de Varadero maar was teleurgesteld in de extra lichtopbrengst. Daarom via Ad 2x gele Tungagold lampen gemonteerd voor slechts een fractie van de prijs van de PIAA lampen:

- Betere (veel betere!) reflectie van objecten en verkeerstekens bij regen en mist
- Je valt beter op in het verkeer als motorrijder (tel in de spits maar eens de gebruikers met gele koplampen, een incidentele Franse klassieker daargelaten)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline V-Twin

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2011, 08:12 »
Betere (veel betere!) reflectie van objecten en verkeerstekens bij regen en mist - Je valt beter op in het verkeer als motorrijder (tel in de spits maar eens de gebruikers met gele koplampen, een incidentele Franse klassieker daargelaten)

Met die gele lampen onderscheid je, je zelf inderdaad waardoor je opvalt. Heb je nu met die gele lampen ook zelf meer licht dan dat je dat hebt met standaard halogeen lampen? Ik heb inmiddels heel wat testen doorgeploegd maar nergens worden er ook gele lampen getest.
M.i. moet jij daar in het donkere Groningen wel iets over kunnen zeggen.

In de Motovision lamp van Philips zit ook een oranje gloed en daarmee onderscheid je, je zelf ook en die geeft meer licht (79 lux) dan een standaard halogeen pit (53 lux).

Inderdaad een bak ongecontroleerd licht geeft nog geen beter zicht en kan tegenliggers zelfs verblinden of verhinderen je te identificeren als motorrijder. Dat is ook de theorie van Safety Lights en TNO.

Het is lastig om objectieve info te krijgen over het 100W gebruik en om alleen van m'n eigen ervaring uit te gaan is me te smal vandaar deze oproep.

@ Daandus
Het hoge wattage door de schakelaar is m.i. wel te vermijden door de handel wat aan te passen.

Offline Two Plugs

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2011, 09:16 »
Ik heb het idee dat mijn lichtopbrengst idd hoger is. Ook in vergelijking met Xenon (wat ik in mijn vorige auto had).
Van de gebruikers van de Motovision lamp hoor ik idd ook hele positieve ervaringen.

Moet eigenlijk concluderen (naar mijn ervaringen met de PIAA's) dat 100W niet zaligmakend is en er andere alternatieven bestaan die een groter effect sorteren (en zoals je volkomen terecht aangeeft, Bram, niet overige verkeersdeelnemers verblinden!)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline jbm

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2011, 09:50 »
Positieve ervaring met de Philips motorvision, grotere Lichtopbrengst,nadeel is de levensduur,minder dan 10.000 km. Mijn ervaring met gele H4 lampen (met geel kapje dat over de lamp zit) is dat de Lichtopbrengst minder is maar dat naar mijn idee de eigen zichtbaarheid groter is dit door de afwijkende kleur
« Laatst bewerkt op: 23 september 2011, 20:14 door jbm »

Offline voorstad

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2011, 12:47 »
Ben net overgestapt van 60W Philips Bluevision naar 60W GE Halogen Gold (die gele van Ad) om inderdaad een afwijkende kleur te hebben.

Ben benieuwd naar het zicht.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline ron overkleeft

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2011, 23:20 »
Die 100 watt lampen lijken me ook erg veel warmte geven in die kleine AT behuizing .
Lijkt me dat met 2 mistlampen (breedte stralers) op de valbeugels je ook erg opvalt?

Offline jomakra

Re: Ervaringen gezocht met 100W lampen voor in de koplamp
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2011, 20:39 »
Ik heb op de Africa Twin de lampen van Toyota gemonteerd. 8) 8)
De z.g. Optibright lampen (witter licht en 50 % meer opbrengst bij hetzelfde wattage....
Vraag me niet hoe het kan, maar voor ca. 35 euro twee lampen met meer licht.
Altijd het proberen waard.

Greetz,
marco ;D
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !