Auteur Topic: Van 25 kw naar normal vermogen  (gelezen 13992 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn

Van 25 kw naar normal vermogen
« Gepost op: 06 maart 2009, 18:26 »
Een motor terug brengen in normaal vermogen wat dien je dan allemaal te veranderen.
Dus van 25 KW in normaal vermogen brengen. Van 34 naar 48 PK, heeft dat consequenties met betrekking tot het verbruik van de motor, of maakt dat niets uit want er worden diverse dingen vetreld wel doen of niet doen.
BMW r1200 GS Adventure

Offline Waffie

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2009, 19:31 »
Een motor terug brengen in normaal vermogen wat dien je dan allemaal te veranderen.
Dus van 25 KW in normaal vermogen brengen. Van 34 naar 48 PK, heeft dat consequenties met betrekking tot het verbruik van de motor, of maakt dat niets uit want er worden diverse dingen vetreld wel doen of niet doen.

hallo martijn,

je even niet meer gesproken maar hopelijk vond je het proefrondje van mij niet onvergeeflijk

zomaar zonder te vragen....  :angel:

in mijn bescheiden wereld  de cdi unit/regelunit  en de inlaat rubbers bij de xl 700 v

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Martijn

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2009, 11:42 »
Ik zal dit even de wereld uit helpen het gaat niet over mijn motor want die is standaard want ik mag alle motoren rijden. Het gaat om een goede vriendin die heeft een Suzuki GS500 bj. 07

Welk ritje bedoelde jij Ad om naar jou toe te rijden voor nieuwe bandjes?
BMW r1200 GS Adventure

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2009, 09:10 »
Ik heb destijds mijn alp terug gezet van vol vermogen naar 25kw en weer terug.
Dit was gedaan met inlaatrubbers.

Eigenlijk heb ik nooit een enorm verschil met mn alp gevoeld. Het enige wat ik merkte was bij een inhaalactie dat de motor z'n trekkracht wel even een verschil was. Maar dit was binnen no-time weer normaal voor het gevoel. Verbruik etc was geen verschil.

Waar is de suzuki mee terug gezet? Het kan op 1001 manieren namelijk.

 iig;
als het op kenteken 25kw is, naar het RDW toe om weer een vol vermogen kentekenbewijs te regelen (laten keuren dus).

That's it, denk ik zo
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2009, 21:54 »
Maar nu zonder gekheid.
Wie kan nu echt vertellen hoe het zit.
Hoe breng je een transalp terug van 25 kW naar origineel vermogen en hoe zit dat met het RDW.

Wie heeft een echt antwoord
 ???
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2009, 22:43 »
Zie hierboven?  :'(
Of ben je mijn reactie vergeten te lezen  ;)

En om het HELEMAAL duidelijk te maken
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/motor/keuren/keuring_na_wijzigingen.htm
Alleen nog op keuring aanvragen klikken en je kan m laten keuren....(2min zoeken)
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2009, 22:46 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2009, 23:24 »

Kijk even naar de andere topic(aangeboden)
Hier komen de antwoorden ook terug.
Transalp 1996, 61000 km, 2,600 euro. 25 kw!
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2009, 23:32 »
Klopt maar dat is een aangeboden topicje, logisch dat mensen het niet verwachten daar  :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2009, 23:40 »
Oke, dan weten we beiden nu hoe het zit.
Bedankt voor je inbreng en ik heb inmiddels de site van RDW bekeken.
Heb ook info gevraagd per mail, die ik zal toevoegen als ik antwoord krijg.
Ik zie nergens staan of hij nu wel of niet gekeurd moet worden en dat is nu precies wat ik heb opgevraagd.Ook de kosten zijn belangrijk toch !
Inmiddels wordt het dan wel een stuk duidelijker  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2009, 08:48 »
Informatie gekregen bij de RDW.

Hier bleek dat als de motor met 25 kW is geïmporteerd, dus af fabriek op kenteken 25 kW is, moet het via de importeur worden aangepast  en moet de motor opnieuw worden aangeboden bij de RDW
Het wordt dan wel kostbaarder dan wanneer de motor is aangepast, nadat het kenteken is afgegeven.
In dit laatste geval kan het kenteken gewoon worden opgestuurd naar de RDW en is het kosteloos.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2009, 09:15 »
Super! Top dat je het hebt uitgezocht!
Nu kunnen we iedereen met de 25kw vraag naar dit topicje sturen  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Oldtimer

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2009, 11:09 »
Hoy Timy,
Hoe heb je dat gedaan dan dat terugbrengen, en weer herstellen???
Moet er dan helemaal niks worden afgesteld opnieuw ??
Niet dat ik technisch ben, maar als het werkelijk zo simpel is heeft het dan wel zin om hem op 25 kW te zetten. Is het alleen maar een kwestie van rubbertjes vervangen en hoe moet dat dan ???  Waar moet je op letten.... enzovoort.
Misschien handig dan om alle zaken op een rij te zetten en stap voor stap te beschrijven.
Dan wordt het ook voor iedereen leesbaar en heeft het topic behoorlijk wat meerwaarde.

Groet


 
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2009, 15:18 »
Het terugzetten naar 25kw met de inlaatrubbers is enorm eenvoudig.
Gewoon de rubbers kopen en erin prutsen. Let op: dit is letterlijk prutsen...

Ik heb nooit iets af hoeven stellen, de motor liep nog steeds als een zonnetje.
Toen ik eenmaal naar normaal vermogen mocht heb ik de rubbers er weer tussenuit geprutst en de originele erin gedaan. That's it!

Maar ik heb destijds de motor niet op kenteken terug gezet omdat ik in de veronderstelling was dat een bewijsje van een motorzaak voldoende was. Gelukkig nooit ellende gehad maar met een beetje pech krijg je een ongeval en ga je voor gaas omdat je een zware fiets rijdt (dus zonder officieel rijbewijs).

Ik zal eens het eea samenvoegen.  :)
Maar even geduld voor het resultaat er is aub  :D



« Laatst bewerkt op: 12 maart 2009, 15:41 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2009, 22:23 »
Ik zal eens het eea samenvoegen.  :)
Maar even geduld voor het resultaat er is aub  :D

Ik heb het bijnaaa rond  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2009, 18:07 »
Het 'stuk' ligt ter keuring bij de sitechef RobTA.
Ik heb het RDW geinformeerd en de Honda dealer, de wijze zoals ik hem beschreven heb is dus de wijze die het RDW en de Honda dealer hanteert.

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2009, 20:17 »
De beschrijving over how-to staat op de nieuwe site onder het kopje 'Algemene Techniek'.
Ik heb het RDW en Honda ervoor om info gevraagd en dit is volgens hen beide DE wijze zoals het behoord.

suc7 ermee
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2009, 15:01 »
Het stukje onder techniek over het terugbrengen naar vol vermogen na 25kw maakt het voor mij niet duidelijker. Als ik het goed heb moet ik dus eerst zelf de rubbers er uit halen, en vervolgens (fysiek) naar de rdw voor een keuring. Is het ritje van huis naar de RDW dan illegaal? Wat vraagt de RDW voor een keuring? Ik neem aan dat als ik 'em naar een dealer rij en alles door hun laat doen ik een vermogen kwijt ben..

Niels

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2009, 20:41 »
Het stukje onder techniek over het terugbrengen naar vol vermogen na 25kw maakt het voor mij niet duidelijker. Als ik het goed heb moet ik dus eerst zelf de rubbers er uit halen, en vervolgens (fysiek) naar de rdw voor een keuring. Is het ritje van huis naar de RDW dan illegaal? Wat vraagt de RDW voor een keuring? Ik neem aan dat als ik 'em naar een dealer rij en alles door hun laat doen ik een vermogen kwijt ben..

Niels

Sinds wanneer boeit dat de overheid....
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2009, 10:55 »
Dat boeit mij... Die opmerking staat los van de rest.

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2009, 13:29 »
Ha Danny,

Dat is goed nieuws, bedankt voor het zoeken!

Niels

Offline Oldtimer

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #20 Gepost op: 21 juni 2009, 16:49 »
Volgens mij stond ditzelfde verhaal  ook al eerder in deze topic !!! ;)
En, je zou natuurlijk ook de RDW gewoon kunnen bellen zoals ik dat heb gedaan.Timy heeft de rest uitgezocht vwb de techniek.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2009, 22:09 »
Het stukje onder techniek over het terugbrengen naar vol vermogen na 25kw maakt het voor mij niet duidelijker. Als ik het goed heb moet ik dus eerst zelf de rubbers er uit halen, en vervolgens (fysiek) naar de rdw voor een keuring. Is het ritje van huis naar de RDW dan illegaal? Wat vraagt de RDW voor een keuring? Ik neem aan dat als ik 'em naar een dealer rij en alles door hun laat doen ik een vermogen kwijt ben..

Niels

Geknipt uit het stukje techniek.... Lijkt me vrij duidelijk  ???
Voor het verlagen van het motorvermogen naar 25 kW moet u contact opnemen met de importeur van uw motorfiets. Deze is verantwoordelijk voor de wijziging van het motorvermogen naar 25 kW en stelt een verklaring van de ombouw (conformiteitsverklaring) op.
Deze verklaring stuurt u, of de importeur, samen met het complete kentekenbewijs* met een begeleidende brief naar de RDW.

 En
Resume:
Terugzetten Transalp kan als:
- 600 Transalp vanaf 1994, alleen 2 inlaatrubbers vervangen;
- 650 Transalp, 2 inlaatrubbers incl. ontstekingsunit vervangen;
- 700 Transalp, momenteel nog niet.
Alleen via dealer.

Je MAG het niet zelf en je dealer MOET het dus doen. Dit is door zowel de Honda dealer als het RDW verteld. En dat kosten van een vermogen valt mee want het zijn alleen de rubbers vervangen.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2009, 22:10 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #22 Gepost op: 22 juni 2009, 01:35 »
Hoi Timy,

Ik stel je moeite echt op prijs maar dat is inderdaad precies het stukje dat het voor mij niet duidelijk maakte. Het eerste deel gaat over het terugbrengen tot 25kw, en is voor mij niet aan de orde. In het tweede deel beschrijf je op welke manier mijn alp in het verleden is teruggebracht tot 25kw, wat inderdaad klopt, maar wat mijn vraag niet beantwoord.

Op welke manier zou dit iets verduidelijken over de gang van zaken voor het van 25kw naar vol vermogen terugbrengen van een alp? En nogmaals, het gaat me niet om de handeling die ik aan mijn motor moet doen, maar om het in orde brengen van alles er omheen.

Ik zal morgen de RDW bellen om Danny's verhaal (hopelijk) te bevestigen. Als het even mee zit kan ik dan zelf mijn rubbers vervangen en door middel van een (telefonische) mededeling de RDW en mijn verzekering op de hoogte brengen.

Niels

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2009, 01:37 »
en:

Ik zal ook eens bij een dealer vragen wat die ervan zegt. Hopelijk zal mijn vermogen alleen toenemen.

 ;)

Offline Timy

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2009, 10:26 »
Ah, verkeerd gelezen....net 3 MS1000 dagen achter de rug en ipv 25kw NAAR vol vermogen dacht ik dat je m terug wilde zetten.

Denk dat dat overigens precies dezelfde weg is.

suc7 iig en laat het ff weten aub
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2009, 16:48 »
Net met de RDW gebeld. Als je de motor zelf naar vol vermogen terugbrengt hoef je alleen je kentekenbewijs naar de RDW te sturen en dan krijg je binnen 2 weken een nieuw kentekenbewijs thuisgestuurd. In de tussentijd mag je met een kopietje rijden, maar als je een chagrijnige agent tegenkomt krijg je een boete.

Ik neem aan dat de verzekering nog minder moeite is en dus met een simpel telefoontje kan worden geregeld.

Kortom, het hoeft dus niet per se door een dealer te gebeuren en je hoeft ook niet langs de RDW voor een keuring.

Niels

Offline niels_w

Re: Van 25 kw naar normal vermogen
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2009, 21:53 »
Ik heb niet gevraagd hoe het met ingevoerde 25kw motoren zit. Dat was voor mij ook niet van toepassing. Ik kan me voorstellen dat die wel nog eens door de 'echte' keuring moeten, klinkt logisch. Volgens 'mijn' RDW mevrouw waren vorige week de regels ook een beetje veranderd. Ze moest het zelf dus ook nog even opzoeken.

Danny, ik las trouwens pas nadat ik mijn vorige bericht poste dat jij het elders al had geschreven in een ander topic. Gelukkig komen de verhalen overeen.. :-)