Auteur Topic: lage laadspanning AT  (gelezen 2080 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

lage laadspanning AT
« Gepost op: 27 september 2011, 02:45 »
We hebben gedonder met de 1993-er, laadspanning. Mirjam zei over de intercom dat d'r spanning ineens 11,5V was, licht uitgedaan en vrolijk naar een hotel gereden.
Eenmaal daar, de SR's uitgewisseld tussen Daan en Mirjam.
Die van Daan gaf netjes 14,4-14,8 op de accu, op Daan z'n motor.

Bij Mip echter, geeft ie maar 13,2 met het licht uit, 12,7 met licht aan.... Raar, want bij Daan werkt ķe prima!
Gooi ik de SR van Mirjam aan mijn motor, dan blijft die ook laag, rond de 13,2.

Dus ik denk:
- Die SR van Mirjam is niet lekker, want bij mij ook een te lage spanning. (heb gelukkig weer eentje reserve.... nadat de eerste van Carmo sneuvelde in Mexico!)
- Bij Mip is meer aan de hand, want met een goede SR laadt ķe nog steeds slecht bij.
Ik heb Haynes doorgelezen, en ga morgenochtend vroeg de weerstanden e.d. doormeten. We hebben moeten stoppen met sleutelen vanwege de regens, en geloof me... dan wil je echt niet buiten staan te prutsen!

Moet zeggen dat ik het niet zo snap, hopelijk een slecht contactje ergens ofzo... maar de stekkers e.d. lijken allemaal okay.
Iemand? Misschien een rotte dynamo?
... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2011, 06:56 »
Ik zou eerst zoeken in de contacten inderdaad.
Heb je eerder geadviseerd om de handel direct op de accu aan te sluiten. Je noemde dat toen gepruts. Is niet juist de meeste Mosfet regelaars worden momenteel ook veelal direct, met tussenkomst van een 30A zekering direct op de accu aangesloten.

Dynamo kan je doormeten maar dat gaat je niet lukken met een eenvoudige standaard Multimeter.

Offline daandus

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2011, 15:27 »
ik heb de boel vanmorgen vroeg doorgemeten, alle weerstanden kloppen in de dynamo.
De spanningsregelaars voldoen absoluut niet aan de waarden die in Haynes staan, maar goed... heb 3 SR's doorgemeten en het was bij allen identiek :-S

Snap d'r nog steeds niet veel van, als de buren in het hotel wakker zijn ga ik de spanning vanuit de dynamo meten (moet bij 5000rpm, en da's niet zo aardig om 6 uur 's ochtends voor een hotel ;-)

-Weet iemand of je kunt rijden ZONDER spanningsregelaar? (dus helemaal er vantussen)
-Weet iemand of je kunt rijden met de stekker tussen dynamo en SR los? Of stook je dan je dynamo op? Die kost een lieve duit, dus dat wil ik niet ;-)



Heb ook (-weer-) voedselvergiftiging, dus jullie zullen begrijpen hoe blij ik ben! Veel plezier in de file straks, op dit moment zou ik graag ff ruilen! ;-)

« Laatst bewerkt op: 27 september 2011, 15:50 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline henkiehaag

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2011, 20:54 »
Sterkte Daan, hoort er allemaal bij!
Toch wel aan de dagelijkse cola?

Ik ben wel eens vanuit de Veluwe zonder spanningsregelaar naar Den Haag gereden, De wegenwacht had hem toen afgekoppeld, je kan zolang rijden als de accu spanning heeft.
Moest er onderweg nog af voor een sanitaire stop, de accu kreeg nog net de startmotor rond :-)

Mijn Motek regelaar zit ook direct op de accu aangesloten en ook zijn de 3 gele draden vanaf de dynamo direct op de draden van de regelaar gesoldeerd.

Het schijnt alleen niet goed voor je dynamo te zijn zonder te belasting te draaien, krijg je vast meer info over vanaf hier.

Groeten uit zonnig Den Haag

Offline Waffie

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2011, 23:35 »
 vergeet de wweerstand van de dynamo,

meet of er tussen de gele draden geen contact is met massa  (misschien had je dit al gedaan)

zo ja dan is er een spoel defect

corrosie op een stekker blok ?

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2011, 00:27 »
na weer wat uurtjes prutsen doet het het weer.
De SR van Mirjam lijkt toch echt stuk (spanning valt helemaal weg bij ingeschakeld dimlicht, 51.000km origneel Honda... lekker spul!
Hoe heet worden die regelaars bij jullie eigenlijk? Ik weet dat ze heet worden, maar je kunt ze na een paar minuten stilstaand en 3000rpm amper nog aanraken! Heb ze nu bij beide motoren op de linker passagiersstep gezet, lekker in de wind.

Ik heb geen idee waarom, maar mijn reserve deed het vandaag een stuk beter, 13,8V  bij ingeschakeld licht.
Dynamo: die weerstanden had ik ook gemeten, infinite.

Nog iets geks: in Haynes staan waarden voor de SR, maar die kloppen van geen kant met m'n gemeten waarden. ik zit rond de 160kOhm, i.p.v. 5-10kOhm... bij alledrie, en m'n 4e in NL ;-).
Je kunt idd gewoon rijden zonder SR, en in theorie zou de wisselspanningsdynamo daar niet stuk van moeten gaan...

Owja, weet iemand of een SR van een F800GS (of 650GS, of 1200GS) identiek is?
Lijkt op het oog hetzelfde, maar ik kan 't typenummer op de SR niet lezen vanaf een internet-plaatje! ;-)
Geloof het of niet, maar ieder land hier heeft een BMW-dealer! Dan knip ik de BMW-draden er even af en zet er Honda-bekabeling op... heb ik toch over nu ;-)
Van een Transalp is de regelaar identiek, althans, het typenummer op de regelaar is hetzelfde maar de stekkers zijn ook anders.


P.s. als iemand lacht om mijn hoeveelheid reserveonderdelen: voorlopig verbruik ik ze ook aardig! ;-)
« Laatst bewerkt op: 28 september 2011, 00:56 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #6 Gepost op: 28 september 2011, 06:32 »
allle regelaars zijn in grote lijnen het zelfde  3 gele/  1 rode en 1 groene draad is voldoende
en soms een zwart geschakelde

bij de twin en alp komen de 2 rode en de 2 groene in de kabelboom bij elkaar dus maakt het niet ui of er maar 1 draad  van ieder uit de SR komt
 de werk temp van een regelaar kan ca 60-65 graden zijn echter bij meer als ca 73 graden gaan ze stuk (overleden thrysistor schakeling)
echter gecorrideerde aansluitingen geven weerstand en dus extra warmte

koeling is dus de uitdaging

zo heb ik zelf nog nooit een defect SR gehad op mijn 3 transalpen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #7 Gepost op: 28 september 2011, 15:56 »
heb nog maar wat huiswerk gedaan:
- SR's zijn redelijk identiek, al varieert de capaciteit natuurlijk wel. Bij Carmo verkopen ze ook 'universele', moet je enkel een stekker knutselen ;-)
- De gele draden mogen ook van Carmo gewoon onderling verwisseld worden.

Ik ga maar op zoek naar een BMW-dealer ;-) Hoop dat de prijs een beetje meevalt; in Guatemala kostte een bus kettingvet 37USD bij de BMW-dealer... in een land met een minimumloon van 4 dollar!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2011, 17:08 »
 zou een bmw rijder in guata nog wat zich daar druk om maken

kijk maar eens wat de bmw daar kost ....

 ???
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: lage laadspanning AT
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2011, 23:03 »
dat valt wel mee hoor, gaat in USD, en die zijn niet zoveel waard.
14.000 USD heb je een 990Adv in de States!

Zo zit de SR nu op de motor:


ennuh, vandaag Nicaragua ingereden, en de Milkakoe heeft keurig bijgeladen!
... was ooit lid ...