Auteur Topic: welke maat band bestellen?  (gelezen 2735 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline thijs_straathof

welke maat band bestellen?
« Gepost op: 05 oktober 2011, 12:40 »
ik heb nieuwe banden nodig onder mijn transalp uit 98, na het een en ander gelezen te hebben wil ik de trail attack van continental bestellen.
alleen welke maat moet ik bestellen?
de aanduiding is redelijk ingewikkeld.

bvd
thijs

Offline Waffie

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2011, 13:39 »
120/90-17 en  90/90-21

ik wil je hier graag aan helpen uiteraard
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hans Schaap

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:13 »
Thijs
 
Ik heb mijn set Trail Attacks te koop staan.
 
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7149.msg62866#msg62866
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline thijs_straathof

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2011, 22:08 »
Bedankt voor de reacties,

Ik zie dat Ad schrijft 120/90-17 en de aangeboden banden zijn 130/80-17.

Wat zou ik merken van het verschil tussen die banden?

mvg
Thijs

Offline Waffie

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2011, 22:51 »
 niets

de 130/80-17 is ook mogelijk
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2011, 23:16 »
Hoi Thijs,

Het eerste getal is de totale breedte van de band in mm. Het tweede getal is de hoogte van die band, berekend als percentage van die breedte. In dit geval 90% van die 130mm. Het derde getal is de velgdiameter, in dit geval 17 inches. Gek genoeg gebruikt men nog steeds verschillende maat/meet-eenheden door elkaar..

Dus je kunt ook gewoon de meetlat erbij pakken en meten of hij in je achterbrug past. Ik heb bijv. wel eens een 150'er achterband erin gehad. Past prima  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline tigger

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2011, 21:25 »
Een vraagje aan Ad: Op mijn alp ligt achter een 130/90/17. Nu staat er in de handleiding dat er een 120/90/17 of een 130/80/17 op moet. Dat is ook wat jij zegt. Zijn er problemen of rare zaken te verwachten met de maat die op mijn alp ligt? Het is overigens een straat band een bt45.

Offline Waffie

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2011, 10:40 »
 
de keuze voor een bepaalde band hangt samen met de velg maat.
de fabrikant gaat proef ondervindelijk na welke band de te verwachte performance bied.
in het geval van de transalp werd de eerste montage band bepaald bij  oa de bridgestone TW 47/48
 gedurende de modellen reeks werd gewisseld van de 90/90-21 130/80-17 naar de 90/90-21 120/90-17

de reden was dat de achterband bij inveren de uitlaat kon raken echter vanuit technisch oogpunt  was de velgbreedte(2,5 inch) te smal voor eigenlijk een 130/80-17

daarbij hangt de banden maat ook samen met de aangifte van de snelheid .

in jouw geval is de band iets hoger(90% van de 130 mm breedte)  in de praktijk staat je motorfiets dus iets hoger achter waardoor de naloop korter is
ze zal iets sneller sturen en daardoor ook iets nerveuser zijn (al is het minimaal)

tav de breedte van de band..
als de band breder wordt en de velgbreddte niet zal de band ronder komen te staan op de wangen
dit  geeft  mogelijk meer beweging in de wangen .. de een noemt het comfort en de ander instabiliteit
deze beweeglijkheid hangt ook weer same met de karkas opbouw want zo zal een bridgestone band er minder last van hebben dan bijv een michelin (soepel karkas)


uiteindelijk speelt dit gevoel een rol wat iemand van een bepaalde band vind.

voor mij persoonlijk vindt ik het niet prettig
als jij dus tevreden bent over het gedrag is de discussie eigenlijk al voorbij

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline tigger

Re: welke maat band bestellen?
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2011, 16:50 »
Helaas heb ik geen invloed gehad op de band die er op gemonteerd is. Aangezien ik altijd op de weg rij zal er wel weer een dergelijke band (als die aan vervanging toe is) opkomen, maar dan in de juiste maat. Het is ook mijn eerste motor, dus nog geen verdere ervaringen met het rijgedrag van transalpen.  ::)