de keuze voor een bepaalde band hangt samen met de velg maat.
de fabrikant gaat proef ondervindelijk na welke band de te verwachte performance bied.
in het geval van de transalp werd de eerste montage band bepaald bij oa de bridgestone TW 47/48
gedurende de modellen reeks werd gewisseld van de 90/90-21 130/80-17 naar de 90/90-21 120/90-17
de reden was dat de achterband bij inveren de uitlaat kon raken echter vanuit technisch oogpunt was de velgbreedte(2,5 inch) te smal voor eigenlijk een 130/80-17
daarbij hangt de banden maat ook samen met de aangifte van de snelheid .
in jouw geval is de band iets hoger(90% van de 130 mm breedte) in de praktijk staat je motorfiets dus iets hoger achter waardoor de naloop korter is
ze zal iets sneller sturen en daardoor ook iets nerveuser zijn (al is het minimaal)
tav de breedte van de band..
als de band breder wordt en de velgbreddte niet zal de band ronder komen te staan op de wangen
dit geeft mogelijk meer beweging in de wangen .. de een noemt het comfort en de ander instabiliteit
deze beweeglijkheid hangt ook weer same met de karkas opbouw want zo zal een bridgestone band er minder last van hebben dan bijv een michelin (soepel karkas)
uiteindelijk speelt dit gevoel een rol wat iemand van een bepaalde band vind.
voor mij persoonlijk vindt ik het niet prettig
als jij dus tevreden bent over het gedrag is de discussie eigenlijk al voorbij