Stellen dat een auto (veeeel) eerder stil staat dan een motor vind ik ook een baude uitspraak
Als je een beetje googled zijn er wel wat onderzoeken te vinden die aantonen dat dat nogal mee valt gelukkig. Hier een leuke bijv:
http://motornet.demotorsite.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.htmlDe remweg van een auto is over het algemeen wat korter dan van een motor en daar zijn wat oorzaken voor aan te wijzen:
- een auto heeft meer rubber (dus meer kontaktvlak) aan de straat, dus kan ook wat meer remkracht kwijt -> een natuurkundige oorzaak dus.
- een motor kun je niet onmiddelijk vol remmen, er moet eerst een gewichtsverplaatsing naar het vorwiel plaats vinden en daarna kun je pas écht remdruk opbouwen. Een auto duikt wat minder, dus je kunt eerder de volle remkracht er op zetten. Dat 'aanleggen' van de voorrem kost tijd en dat resulteert in een langere remweg -> weer een natuurkundige oorzaak dus.
- maar de belangrijkste reden is dat het gros van de motorrijders de volle remcapaciteit niet durven te benutten, bang om zichzelf onderuit te remmen
Als je 2sec volgafstand aanhoud zou dat eigenlijk voldoende moeten zijn. De 1e seconde heb je nodig als reactietijd, je rijd gedurende de reactietijd nog gewoon met dezelfde snelheid door, terwijl je voorganger al aan het remmen is. De 2e seconde gebruik je dan om het verschil in remvertraging op te vangen. Niet ieder voertuig remt even hard, dus dan heb je nog wat marge
Moet je niet te veel opzij gaan zitten kijken
Maar wat natuurlijk zeker belangrijk is, om je eigen capaciteiten + die van je motorfiets niet te overschatten
Als ik met m'n baggerAlpje (op noppen) rijd, dan bereik je het einde van de grip bij remmen al heel snel, dus dan is het verstandiger wat meer dan 2sec afstand te houden en goed te anticiperen
Mijn 2cts,
Grtz,
René