Auteur Topic: Onderuit geremd RD07  (gelezen 3819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vlastuin

Onderuit geremd RD07
« Gepost op: 05 oktober 2011, 15:11 »
Gisterenochtend mezelf onderuit geremd (auto voor mij dacht dat er een auto van rechts de weg op kwam, op een voorrangsweg :-\)
Ik heb met mijn achterwiel nog zijn bumper iets naar binnen gedrukt, verder gelukkig geen schade aan zijn auto.
Hier wat foto's van mijn twin:

Paar krasjes op de kuip:


Fuck...wat ben ik blij met mijn valbeugels :) (anders was mijn tank ook bekrast)


Krasjes op de bagagedrager: (die vallen niet echt op, want er zaten er al een paar)


Plastic achterkap gedeukt (als ik deze warm maak, is dit nog wel netjes te krijgen denk ik)


En ook gelijk gezien dat mijn beugel aan de linkerkant niet vast zat (dacht eerst dat de kop van de bout afgebroken was, maar deze zat er geheel niet in)
dus dat is nu ook weer in orde na het buigen van de beugel


Al met al, behoorlijk geluk gehad met de schade, en dat er niet net een tegenligger aankwam :angel:
Ik denk dat de remkracht er mee te maken heeft gehad, ik had in het weekend namelijk stalen remleidingen gemonteerd.

Gelukkig zijn onze twins vrij stevig gebouwd 8)


Offline Bono

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2011, 15:39 »
Nooit fijn, zo'n schuiver  :( . Volgens mij ben je handig genoeg voor de "herstelactie", maar leuk is het niet  :-\ . Zelf niks, da's veel belangrijker  :) .
-- Han --

Offline EDxrv

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2011, 15:48 »
stalenremleiding = para bellum?

Offline Brombeer

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2011, 17:22 »
En hoe dicht zat jij op die auto?

Hoe dicht zit je er zelf gemiddeld op? Zeg eens eerlijk, E?

Als je schrikt is je reactie vaak wel heftiger of ongecontroleerder. Ook zonder stalen leiding kan dat. Er wordt wel beweerd dat een stalen leiding achter wat dat aangaat weinig meerwaarde brengt omdat het wiel al zo makkelijk blokkeert.

4.0 heeft uiteraard wel gelijk, maar afstand houden betekent in het huidig verkeer ook dat een ander daar fijn tussen gaat zitten. En dan heb je voor jezelf ook een onrustig verkeersbeeld. Je plaats op de weg wordt steeds belangrijker.

Geluk bij een ongeluk, doch zonde van je motor!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2011, 17:37 »
4.0 heeft uiteraard wel gelijk, maar afstand houden betekent in het huidig verkeer ook dat een ander daar fijn tussen gaat zitten. En dan heb je voor jezelf ook een onrustig verkeersbeeld. Je plaats op de weg wordt steeds belangrijker.

Dus.....bij twijfel, gas!

Offline Vlastuin

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2011, 18:47 »
Ik zat er zeker te dicht op, maar ik kon nog uitwijken naar links, maar die auto voor mij gooide zijn stuur ook naar links,
en dan blijft hard remmen alleen nog over, en dat ging dit keer mis.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook best een paar keer goed geluk heb gehad in vergelijkbare situaties.
Zoals brombeer al zei, je plek op de weg is steeds belangrijker, volgende keer toch beter op mijn afstand letten,
het gekke is dat ik met de auto dit altijd wel doe ( is ook al een keer misgegaan)

Offline The Headless Horseman

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2011, 19:10 »
Balen  >:(  Goed dat je zelf niets hebt, op een deuk in je ego na  ;)

Sterkte met herstel en afwikkeling gewenst  8)

Grtz,
Remé
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2011, 20:03 »
ondanks dat het enkel  de schade zich beperkt tot trots en materiaal

is afstand houden (ofwel de gereden snelheid in relatie tot het tot stilstand kunnen brengen) zeker onvoldoende geweest.
nou kan ieder wel een mooi excuus vinden..  waarom hij of zij vond dat dit niet mogelijk was.

onzin ... het bevestigd weer eens waarom de juiste afstand houden belangrijker is dan al dat andere
en schrikken is om iets dat je niet verwacht
je moet juist van alles verwachten en zeker op plaatsen waar afslagen kruisingen,inritten  etc zijn

nu is dat makkelijk gezegd vanuit mijn luie stoel en het overkomt iedereen  wel eens maar ook die gebeurtenissen zijn leer momenten

Ieder vind zich zelf de beste bestuurder  ondanks dat je gewoon vaak de ruimte krijgt van een ander (het bekende chicken spelletje)

als motorrijder ben je een zeer kwetsbare groep en het is gewoon dom om de strijd aan te gaan met een ander voertuig en juist daarom is snelheid en afstand zo belangrijk

het onrustig verkeers beeld onstaat vaak door acties die indirekt te maken hebben met snelheid van voertuigen (zeker als er de ruimte niet voor is.)
de onderlinge afstanden worden kleiner en inderdaad daar wil je als biker niet tussen zitten

 en auto's remmen nu eenmaal harder als welke motorfiets dan ook.
 afstand houden is dus een wezelijk onderdeel van eigen behoud.. dit geeft je namelijk de tijd die je hard nodig hebt om passend te reageren






technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Peter M

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2011, 20:19 »
Het lesje afstand heb ik dankzij mijn rijleraar de afgelopen jaren niet vergeten. Hij had een simpele methode. Hij reed in de auto en leerling 2 sec achter en zodanig ver links dat je er niet op kon knallen.
 
De uitdaging was te stoppen voordat je voorwiel de bumper passeerde. Het is ons geen van allen gelukt.
2de poging was met aftellen, waarbij we naar de linkerhand van de instructeur keken.  3...2...1....remmen.
En ook dat lukte niet.
 
Lesje geleerd. Auto vertraagd veel sneller dan een motor.

Offline The Headless Horseman

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #9 Gepost op: 05 oktober 2011, 21:50 »
Helaas reed mijn instructeur op de motor....

 :o :o
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #10 Gepost op: 05 oktober 2011, 23:24 »
..Helaas reed mijn instructeur op de motor..

Eensch met Headless. Uitermate vreemd dat die man dat zo deed... ;D


..vandaar mijn (weer wat primaire) reactie... zodra ik dat heb afgeleerd bereik ik Level 5

Nee hoor als je dat nooit meer zou doen ben je niet herkenbaar meer. Verder niks mis mee hoor ;)

Zelf rij ik vaak in druk verkeer naar de middenstreep. 'Op het linker achterlicht' zeg maar. Daar zit doorgaans het noodluik.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2011, 08:38 »
Ik ken dat. Ik heb 1 twin met sportieve DP blokken en staalomvlochten leidingen, en 1 twin met normale blokken en twintig jaar oud rubber (voor de oplettenden: ja het is gelukt!!  ;D). De twin zet ik met 1 vinger stil (dat was de target), en de andere kan ik met m'n volle hand inplempen zonder vreemde gebeurtenissen.

Maar het blijft rot voor je! zeker met die kleurstelling! Mocht je de valbeugels niet meer vertrouwen na het terugbuigen (breken is iets wat ze uberhapt niet horen te doen...) Ik ken nog een stel nieuwe touratech beugels te liggen in Amsterdam! Die kerel heeft ze gekocht, en is daarna gestopt met motorrijden (rijd nu een 1150GS).

Offline The Headless Horseman

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2011, 10:51 »
Stellen dat een auto (veeeel) eerder stil staat dan een motor vind ik ook een baude uitspraak  :-\

Als je een beetje googled zijn er wel wat onderzoeken te vinden die aantonen dat dat nogal mee valt gelukkig. Hier een leuke bijv: http://motornet.demotorsite.be/rijden/veiligheid/021011_remmen.html

De remweg van een auto is over het algemeen wat korter dan van een motor en daar zijn wat oorzaken voor aan te wijzen:
- een auto heeft meer rubber (dus meer kontaktvlak) aan de straat, dus kan ook wat meer remkracht kwijt -> een natuurkundige oorzaak dus.
- een motor kun je niet onmiddelijk vol remmen, er moet eerst een gewichtsverplaatsing naar het vorwiel plaats vinden en daarna kun je pas écht remdruk opbouwen. Een auto duikt wat minder, dus je  kunt eerder de volle remkracht er op zetten. Dat 'aanleggen' van de voorrem kost tijd en dat resulteert in een langere remweg -> weer een natuurkundige oorzaak dus.
- maar de belangrijkste reden is dat het gros van de motorrijders de volle remcapaciteit niet durven te benutten, bang om zichzelf onderuit te remmen  :-\

Als je 2sec volgafstand aanhoud zou dat eigenlijk voldoende moeten zijn. De 1e seconde heb je nodig als reactietijd, je rijd gedurende de reactietijd nog gewoon met dezelfde snelheid door, terwijl je voorganger al aan het remmen is. De 2e seconde gebruik je dan om het verschil in remvertraging op te vangen. Niet ieder voertuig remt even hard, dus dan heb je nog wat marge  :)
Moet je niet te veel opzij gaan zitten kijken  ;)

Maar wat natuurlijk zeker belangrijk is, om je eigen capaciteiten + die van je motorfiets niet te overschatten  ;) Als ik met m'n baggerAlpje (op noppen) rijd, dan bereik  je het einde van de grip bij remmen al heel snel, dus dan is het verstandiger wat meer dan 2sec afstand te houden en goed te anticiperen  :D

Mijn 2cts,

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2011, 19:52 »
 de discussie omtrend de remvertraging is al eens eerder voor bij gekomen.
 in de praktijk (wat daar ook aan ten grond slag ligt) gaat je  het met remmen niet winnen tov een auto
 en ga nou niet aankomen met die stoppers van een hedendaagste sport motor zoals de bmw RR 1000 want je zult dan net zien dat het ook  een Jaguar XJ220
was die nog net ging remmen voor dat oud vrouwtje
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Menno

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2011, 22:40 »



Helemaal goed Ad. Kijk ook eens op : http://www.autoblog.com/2006/06/29/bugatti-veyron-0-100-0-in-9-9-sec/


De Veyron van 0 naar 100 en weer naar 0 in 9,9 seconden.
Suzuki GSX-R 1000 doet dat in 10,7 seconden.

Offline Brombeer

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #15 Gepost op: 07 oktober 2011, 23:39 »
Hebben ze dat bij Topgear niet eens gedaan met een F1-auto? Van 0 naar 200 en weer terug.

In iets van 7,5 seconde of zo?

Was i.i.g. bizar snel! 8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline giedi

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #16 Gepost op: 08 oktober 2011, 09:24 »
4.0 heeft uiteraard wel gelijk, maar afstand houden betekent in het huidig verkeer ook dat een ander daar fijn tussen gaat zitten. En dan heb je voor jezelf ook een onrustig verkeersbeeld. Je plaats op de weg wordt steeds belangrijker.
'Dat daar dan een ander fijn tussen gaat zitten.....' is niet van nu, maar van alle tijden. Het is het 'domme' instinct van de mens dat daartoe aanzet. En dan? Wat doe je dan als motorrijder? Juist ja: tegen je eigen instinct in AFREMMEN zodat er weer meer afstand komt en er misschien nog iemand tussen komt zitten...... boeiend!
Voldoende afstand houden tot je voorganger is de allerbelangrijkste voorwaarde om met de motor veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen en dat gaat recht tegen onze instinctieve behoeften in en ook gaat het in tegen dat waar een motor voor lijkt te staan: de snelste verplaatser op de weg. Dat er vaak te weinig afstand wordt gehouden is uiteindelijk een ego-probleem: het imago van de 'snelle motorrijder' moet overeind blijven. Het is een triest verschijnsel waar ik mezelf ook regelmatig op betrap.
Snel waar het kan, langzaam waar nodig..............ook ik oefen verder.
(Laten we een voorbeeld nemen aan de gemiddelde R XXXX RT-rijder......  ;D)

Dank voor delen Vlastuin! Het leidt tot wat bezinning zo op de niet meer zo vroege zaterdagmorgen. Sterkte met opknappen en fijn dat je geen persoonlijk letsel hebt opgelopen.

Offline Brombeer

Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #17 Gepost op: 08 oktober 2011, 12:45 »
Defensief rijden heet dat met minder woorden..? Ik zelf hou het gat dicht. Voor mij rustiger, dus veiliger. Met één oog op het noodluik.

Zoveel mensen, zoveel motorrijders  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

dream

  • Gast
Re: Onderuit geremd RD07
« Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2011, 12:16 »
Hoi,

Zelf houd ik altijd afstand, dan zetten anderen er maar een (vracht) auto tussen, geen probleem, laat ik de motor even uitrollen om op afstand te komen.
In het verleden 1 maal meegemaakt wat het is om achterop een remmende auto te knallen (yamaha RD350) terwijl mijn afstand te kort was.
Ik rij elke week (gedurende twee jaar) minstens twee maal naar Keulen vanuit t'gooi, en het heeft me meerdere malen behoed voor aanrijdingen, zeker op de Duitse wegen waar het snelheidsverschil nog veel groter is dan hier. Gelukkig zit je hoog op een twin, heb je tenminste nog goed zicht op je voorgangers.

Jensen