Hoi Folks,
Kan mij iemand uitleggen hoe ik mijn motor winterklaar kan maken. Door omstandigheden heb ik slechts 1500 km kunnen rijden, dus olie en filter zitten eveneens 1500 km erin, is het dan toch raadzaam deze te verversen/vervangen.
Is het ook van belang dat ik aftank en dan een flesje forte II bijvoeg om verrubbering van de benzine tegen te gaan ??
Gaarne jullie reactie...
alvast bedankt
john
Forte II toevoegen is altijd goed, evenals het aftanken met Super + (98 ipv 95). Ik geloof wél in de kracht van Forte - vooral omdat moderne benzine tov het eerlijke, loodhoudende spul gewoon chemische troep is én uit eigen ervaring.
Voor de rest... ff de accu aan de druppellader gooien. Olie etc is dus 'net nieuw', hoef je niet meer op te letten. De motor voor het aftanken goed schoonmaken, en minimaal ff 30-50 km rijden zodat 'ie goed droog en warm wordt en er geen condens meer in het uitlaatsysteem kan zitten. Banden goed op spanning zetten (ff ietsjes meer dan normaal). Tijdens de winterstalling de wielen af en toe ronddraaien om te voorkomen dat die steeds op dezelfde plek staan. Niet in de verleiding komen om de motor tijdens de winterstop stationair te laten draaien!!!
Eneh... wat is er mis met doorrijden? Stilstand = achteruitgang! De Dero gaat hier pas op stal als het écht snot glad is. Alleen de XLV's gaan op stal - maar die behandel ik dan ook als klassiekers.
Rij je door totaan de eerste vorst / sneeuwval, wel een kwestie van de motor voor de winter ff goed in de (auto-) was zetten. Gebruik daarvoor Perloplast, en tegenwoordig ook 'lakverzegelaar' shampoo van GP (verkrijgbaar via Automat).
Dan is het in de winter alleen nog maar een kwestie van na een rit afspoelen met koud water en de ketting op z'n tijd ff extra smeren. Gebruik bij voorkeur géén hogedrukpistool bij de autowasstraat of de Kärcher thuis. Die blaast water naar binnen waar je geen water wil hebben.