wat een vragen,
sleuteldagen zijn pas volgend jaar .. dus nog wat geduld
een cdi unit kost nieuw ca 850 euri
de remschijven kosten ca 190 euro per stuk en ca 35 euro per set remblokken
een voorband ca 105,-
al met al flink wat euri's
Dit alles kan natuurlijk veeeeeeeeeel goedkoper! Zie ook de post van Petrus.
DavidSilverSpares is een goeie toko, heb er al veel centjes naar overgemaakt....!
Ze hebben ook aftermarket luchtfilters, oliefilters en benzinefilters. Lijkt redelijk goed spul, al weet je 't nooit zeker natuurlijk. Goedkoper is het wel!
Daar is de club voor toch, de goedkoopste/beste oplossing bieden? ;-)
Remschijven en - blokjes hebben velen een mening over... er is veel te koop. Wij rijden gewoon met Honda spul, na een slechte ervaring met aftermarket. Kost geld, maar remt goed en piept niet.
Reken je niet te rijk met de info in Haynes dat een nieuwe Honda-schijf 4,5mm is, en al die aftermarket
-troep maar 4.0 en Honda daarom zo duur is.... heb m'n nieuwe schijven meteen opgemeten en dat gaf 4,0 schoon aan de voorwielnaaf.
Banden kun je wellicht zelf monteren (leuke ervaring!), dan is het erg goedkoop ze op
www.motorbandenmarkt.nl te bestellen! Wel even hulp zoeken van iemand met ervaring met bandjes omleggen met de hand! ;-) Op zich is het een simpel klusje als je weet waar je op moet letten.
Die CDI: 850 euro van Honda is niet nodig, dus gewoon tweedehands opsnorren. Is idd erg zeldzaam.
Om te testen of dat het probleem is kun je er wellicht even eentje lenen van iemand op de club, of tijdens een clubrit. Is 2 schroefjes los van de linker zijkap en je klikt hem er zo uit.
Desnoods kun je de mijne lenen: ik heb een RD07 en RD07A CDI reserve liggen bij m'n zwager. Moet je hem wel een kratje pils of een goede fles wijn geven voor het opsturen denk ik, plus de verzendkosten betalen ;-) Even iemand met goede wil benaderen in de buurt is handiger, maar als dat niet lukt hoor ik het wel.
Als je olie thuis wilt verversen zijn de originele Honda-olifilters redelijk goedkoop bij DavidSilverSpares, je kunt ze in aanbieding van 3 stuks kopen. Castrol-olie (redelijk duur) kocht ik op Marktplaats opsturen naar je huis en lekker thuis de peut vervangen! Leuk klusje, iedereen kan 't (-leren) en je leert je motor beter kennen!
Ook Mirjam doet al haar onderhoud inmiddels zelf, olie, filters, kettingen en banden!
Je kunt er heeeeeel veeeeeel geld mee besparen, mits je niet teveel verprutst en zaken goed ' leert' van iemand met ervaring.
Valbeugels:Voordat je je zuurverdiende centjes uitgeeft: bedenk goed hoe je ze gaat gebruiken!
Ze zijn allemaal duur, maar niet allemaal sterk. Denk maar aan die BullBars op Meredes Vito's en Volkswagen Transporters, vaak is het voor de sier ;-)
Ik had die RVS-beugels die velen zo mooi vinden (en die ook op de groene AT op de foto zitten), maar als je valt stelt dat echt niets voor en breken bevestigingspunten op je frame af (soms ook door trilling!).
Nu rijden wij beiden met Touratech-beugels, en voor de RD07 AT zijn die echt goed: goede stevige montage, en achterlijk sterk. Wij gooien ze regelmatig op de kant, en 't zit allemaal nog vast.
De buisdikte is groot, dus ze zijn zwaar maar sterk. Wel kun je even moeten prutsen om ze te monteren (ik had een slijptol nodig om een hokje van de beugels af te slijpen, maar Touratech schijnt dit inmiddels opgelost te hebben)
Tweedehands waarde RVS beugels: rond de 100 euro, nieuwprijs Touratech rond de 180.
Bijvoorbeeld voor een 650 Transalp is dat weer anders, daarvoor maakt Touratech weer slechte beugels (mijn mening, sorry). Die heeft geen bevestingingspunt aan de bovenkant bij de tank, maar steekt mooi naar achteren langs je tank... 1x raden waar je beugel indrukt als je valt?
Vriend van me had dus mooi een dikke deuk in z'n tank na een val in zand, terwijl wij nog schadevrij zijn (daar dan ;-)) na vele valpartijen!