Auteur Topic: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd  (gelezen 3125 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Biker000

De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Gepost op: 11 oktober 2011, 13:31 »
De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd, volgens kenners is dit:

- Of het begin van een overlijdende CDI (linkerhand, onder je zadel), al dan niet ten gevolge van een overleden spanningsregelaar (eveneens: LH onder het zadel).
- Soms komt je signaal ook van de bobine. los contactje iig ding pikt een signaal van de cdi/ontsteking. ff dat draadje eerst controleren, als daar geen slecht contact zit, kan het of in de teller, of in de cdi unit zitten.
- Als dat goed is dan kun je de stekkers onder je luchtfilterhuis eens inspecteren?

Nu heb ik de Haynes service en repair manual maar te weinig ervaring en durf in sleutelen maar heb ook niet voldoende goed gereedschap en sleutelruimte. Wie kan en wil me hier mee helpen?

Verder wil ik in het najaar mijn voorband wisselen (heb Michelin Anakees voor en achter).
Mijn schijven zijn dun voor en denk achter ook. (dus deze vervangen is meteen de blokjes ook).

Baukje wil net als ik ook zelf sleutelen en wil nieuwe banden voor en achter (graag advies) en graag een valbeugel. (zie foto van de mijne welk merk en type dit is weet ik niet vind ze wel mooi, en staan op de zwarte twin van Baukje ook wel goed denk ik)

Dus al met al wanneer zijn de sleuteldagen? :D, kunnen de benodigde spullen daar aangeschaft worden (wellicht met een aantrekkelijke ledenkorting) ::).

Heeft iemand enig idee wat ik hiervoor aan euries kwijt ben? :-[

Met andere woorden veel vragen. :P (op als er voor deze meerdere vragen een ander topic gestart moet worden hoor ik het wel)
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Biker000

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:36 »
PS bij de V_BAT heeft de beugel goed geholpen en doe ik er ff een detailfoto bij. Misschien herkent iemand waar deze vandaan komen.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Waffie

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:49 »
De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd, volgens kenners is dit:

- Of het begin van een overlijdende CDI (linkerhand, onder je zadel), al dan niet ten gevolge van een overleden spanningsregelaar (eveneens: LH onder het zadel).
- Soms komt je signaal ook van de bobine. los contactje iig ding pikt een signaal van de cdi/ontsteking. ff dat draadje eerst controleren, als daar geen slecht contact zit, kan het of in de teller, of in de cdi unit zitten.
- Als dat goed is dan kun je de stekkers onder je luchtfilterhuis eens inspecteren?

Nu heb ik de Haynes service en repair manual maar te weinig ervaring en durf in sleutelen maar heb ook niet voldoende goed gereedschap en sleutelruimte. Wie kan en wil me hier mee helpen?

Verder wil ik in het najaar mijn voorband wisselen (heb Michelin Anakees voor en achter).
Mijn schijven zijn dun voor en denk achter ook. (dus deze vervangen is meteen de blokjes ook).

Baukje wil net als ik ook zelf sleutelen en wil nieuwe banden voor en achter (graag advies) en graag een valbeugel. (zie foto van de mijne welk merk en type dit is weet ik niet vind ze wel mooi, en staan op de zwarte twin van Baukje ook wel goed denk ik)

Dus al met al wanneer zijn de sleuteldagen? :D, kunnen de benodigde spullen daar aangeschaft worden (wellicht met een aantrekkelijke ledenkorting) ::).

Heeft iemand enig idee wat ik hiervoor aan euries kwijt ben? :-[

Met andere woorden veel vragen. :P (op als er voor deze meerdere vragen een ander topic gestart moet worden hoor ik het wel)

wat een vragen,

sleuteldagen zijn pas volgend jaar .. dus nog wat geduld

een cdi unit kost nieuw ca 850 euri

de remschijven kosten ca 190 euro per stuk en ca 35 euro per set remblokken

een voorband ca 105,-

al met al flink wat euri's

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Marcel T

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2011, 13:56 »
Die bescheiden Ad zegt al niet dat er bij hem prima gesleuteld kan worden tegen gunstig tarief. Met de expertise van hemzelf en Jacqueline en perfect gereedschap aldaar staat niets een leerrijke dag in de weg.

(behalve dan die dure spulletjes)



Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Oldtimer

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:57 »
850 euro voor een cdi maakt een heleboel goed ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Biker000

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2011, 21:24 »
Toch begreep ik dat het vrij zeldzaam is dat het een cdi is.
Zou dan ook graag de ander genoemde opties willen onderzoeken.
Maar heb zoals genoemd niet het gereedschap en de specifieke kennis dit alleen te doen.
850 kan en wil ik niet uitgeven voor een toerenteller die het niet altijd doet. :-\
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Petrus

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2011, 01:37 »
Michel,
Tip: Remschijven zijn bij David Silver (in Engeland) erg aantrekkelijk geprijst.
Originele Honda schijven kosten daar 79,- pond per stuk (ca. € 91,-) https://www.davidsilverspares.co.uk/XRV750V-AFRICA-TWIN-1997/part_100392/
Setje blokken 21 pond (ca. € 24,-). https://www.davidsilverspares.co.uk/XRV750V-AFRICA-TWIN-1997/part_100397/
CDI €425 https://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-part-number/part_30410MAY621/
Dus die verzendkosten heb je er zo uit.

Af en toe worden er tweedehands CDI's aangeboden op marktplaats, ebay of hier op het forum....

Groet,
Peter
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2011, 12:00 door Petrus »

Offline daandus

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2011, 01:46 »
wat een vragen,

sleuteldagen zijn pas volgend jaar .. dus nog wat geduld

een cdi unit kost nieuw ca 850 euri

de remschijven kosten ca 190 euro per stuk en ca 35 euro per set remblokken

een voorband ca 105,-

al met al flink wat euri's

Dit alles kan natuurlijk veeeeeeeeeel goedkoper! Zie ook de post van Petrus.
DavidSilverSpares is een goeie toko, heb er al veel centjes naar overgemaakt....!
Ze hebben ook aftermarket luchtfilters, oliefilters en benzinefilters. Lijkt redelijk goed spul, al weet je 't nooit zeker natuurlijk. Goedkoper is het wel!

Daar is de club voor toch, de goedkoopste/beste oplossing bieden? ;-)
Remschijven en - blokjes hebben velen een mening over... er is veel te koop. Wij rijden gewoon met Honda spul, na een slechte ervaring met aftermarket. Kost geld, maar remt goed en piept niet.
Reken je niet te rijk met de info in Haynes dat een nieuwe Honda-schijf 4,5mm is, en al die aftermarket-troep maar 4.0 en Honda daarom zo duur is.... heb m'n nieuwe schijven meteen opgemeten en dat gaf 4,0 schoon aan de voorwielnaaf.
Banden kun je wellicht zelf monteren (leuke ervaring!), dan is het erg goedkoop ze op www.motorbandenmarkt.nl te bestellen! Wel even hulp zoeken van iemand met ervaring met bandjes omleggen met de hand! ;-) Op zich is het een simpel klusje als je weet waar je op moet letten.

Die CDI: 850 euro van Honda is niet nodig, dus gewoon tweedehands opsnorren. Is idd erg zeldzaam.
Om te testen of dat het probleem is kun je er wellicht even eentje lenen van iemand op de club, of tijdens een clubrit. Is 2 schroefjes los van de linker zijkap en je klikt hem er zo uit.
Desnoods kun je de mijne lenen: ik heb een RD07 en RD07A CDI reserve liggen bij m'n zwager. Moet je hem wel een kratje pils of een goede fles wijn geven voor het opsturen denk ik, plus de verzendkosten betalen ;-) Even iemand met goede wil benaderen in de buurt is handiger, maar als dat niet lukt hoor ik het wel.

Als je olie thuis wilt verversen zijn de originele Honda-olifilters redelijk goedkoop bij DavidSilverSpares, je kunt ze in aanbieding van 3 stuks kopen. Castrol-olie (redelijk duur) kocht ik op Marktplaats opsturen naar je huis en lekker thuis de peut vervangen! Leuk klusje, iedereen kan 't (-leren) en je leert je motor beter kennen!

Ook Mirjam doet al haar onderhoud inmiddels zelf, olie, filters, kettingen en banden!
Je kunt er heeeeeel veeeeeel geld mee besparen, mits je niet teveel verprutst en zaken goed ' leert' van iemand met ervaring.

Valbeugels:
Voordat je je zuurverdiende centjes uitgeeft: bedenk goed hoe je ze gaat gebruiken!
Ze zijn allemaal duur, maar niet allemaal sterk. Denk maar aan die BullBars op Meredes Vito's en Volkswagen Transporters, vaak is het voor de sier ;-)

Ik had die RVS-beugels die velen zo mooi vinden (en die ook op de groene AT op de foto zitten), maar als je valt stelt dat echt niets voor en breken bevestigingspunten op je frame af (soms ook door trilling!).
Nu rijden wij beiden met Touratech-beugels, en voor de RD07 AT zijn die echt goed: goede stevige montage, en achterlijk sterk. Wij gooien ze regelmatig op de kant, en 't zit allemaal nog vast.
De buisdikte is groot, dus ze zijn zwaar maar sterk. Wel kun je even moeten prutsen om ze te monteren (ik had een slijptol nodig om een hokje van de beugels af te slijpen, maar Touratech schijnt dit inmiddels opgelost te hebben)
Tweedehands waarde RVS beugels: rond de 100 euro, nieuwprijs Touratech rond de 180.

Bijvoorbeeld voor een 650 Transalp is dat weer anders, daarvoor maakt Touratech weer slechte beugels (mijn mening, sorry).  Die heeft geen bevestingingspunt aan de bovenkant bij de tank, maar steekt mooi naar achteren langs je tank... 1x raden waar je beugel indrukt als je valt?
Vriend van me had dus mooi een dikke deuk in z'n tank na een val in zand, terwijl wij nog schadevrij zijn (daar dan ;-)) na vele valpartijen!

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2011, 04:14 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:34 »
De prijzen zoals genoemd door petrus zijn die zonder BTW (21 % komt er dus bij)
de verzendkosten zijn  14 pound
 en dat maakt het inderdaad nog steeds interresant zeker in combinatie met andere wissel stukken zoals rem blokken en oliefilter, lucht filter etc

en vooraf betalen..

maar dan zul je zelf actie moeten onder nemen.

je ziet ... mogelijkheden zat waarbij ieder zijn visie geeft hoe hij of zij het zou aan pakken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:43 »
tja, die verzendkosten zijn hoog maar heb je er zo uit, zelfs als je 1 remschijf koopt.
Ik doe er dan altijd maar een setje oliefilters e.d. bij! Krijg je een enorm kerstgevoel van!

Vooruit betalen maakt geen klap uit vind ik, betalen moet je toch!, DavidSilverSpares is een goeie toko en verdient z'n geld met oudere Japanse fietsen... wij dus! ;-)
Ik heb ze zelfs spullen naar de USA laten sturen, en toen zat er een verkeer product in het pakket. Is allemaal kosteloos opgelost, ze hebben er zelfs 2 verschillende pakketen voor verzonden later (hadden maar 1 ding op voorraad,  2e ding moest later komen) zonder ook maar enige kosten!

Misschien in clubverband maandelijks 1 bestelling doen om onder die verzendkosten uit te komen? ;-)

Artikelnummers kun je op internet vinden, dan weet je zeker wat je bestelt. Even rondneuzen op dit forum en je ontdekt vanzelf waar! ;-)

En Ad, je maakt mij niet wijs dat jij een CDI bij Honda Nederland zou bestellen ;D
... was ooit lid ...

Offline Biker000

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2011, 10:22 »
Veel dank voor de reacties, tips, links,snelle reactie van ad en aanbod van daandus.
Wat betreft de valbeugels, Berry van Dessert motors stuurt er een kosteloos naar me op, hij had nog een beschadigde liggen die met wat las en lakwerk goed is op te knappen. Ook had hij voor een super schappelijk prijsje 2 Heidenau K60 Scout All-roadbanden voor en achter liggen die gelijk erbij worden opgestuurd.
Zal de links van Petrus mbt schijven ed ook doornemen.
Denk dat ik eerst een en ander ga aanschaffen en over een week of 6 als de kans op supermooi rijweer zoals de afgelopen tijd minder is alles in een dag er op sleutelen samen met Baukje, een maat van me kan lassen en ik hoop bij een andere motormaat in zijn professionele garage te mogen sleutelen. Kan ik gelijk leren zelf de band er om te gooien.
Als dit allemaal niet lukt zijn er altijd nog de sleuteldagen in het voorjaar. (sowieso  handig met de clubmotoren ivm de vele specifieke kennis die voorhanden is).
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Biker000

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2011, 01:12 »
Inmiddels alle draden naar de cdi en de gelijkrichter gecontroleerd en opnieuw ingespoten met contactspray, echter toerenteller reageert nog niet,

De cdi van Baukje haar twin zal ik morgen overzetten om zeker te weten dat dat het niet is.

Onderstaande link via Richard gekregen

Michel,
ik vond deze voor je voor slechts 75 euro ex verzendkosten
http://www.wemoto.com/bikes/Honda/XRV_750_T_V_W_RD07_Africa_Twin/96-98/picture/Disc_Front_Kyoto_Wavy/

thnx


Nog wel een vraagje (Ad) achter en voor heb ik zelf Michelin Anakees 2. Mijn voorband is slecht en ga ik vervangen. Als ik net zoals Baukje voor de Heidenau K60 Scout All-roadbanden wil kiezen kan ik dan zomaar deze eerst voor doen, want mijn achterband is nog lang niet op? Of geeft dit teveel problemen in rijgedrag?
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Waffie

Re: De toerenteller van mijn Twin reageert niet altijd
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2011, 13:17 »
Inmiddels alle draden naar de cdi en de gelijkrichter gecontroleerd en opnieuw ingespoten met contactspray, echter toerenteller reageert nog niet,

De cdi van Baukje haar twin zal ik morgen overzetten om zeker te weten dat dat het niet is.

Onderstaande link via Richard gekregen

Michel,
ik vond deze voor je voor slechts 75 euro ex verzendkosten
http://www.wemoto.com/bikes/Honda/XRV_750_T_V_W_RD07_Africa_Twin/96-98/picture/Disc_Front_Kyoto_Wavy/

thnx


Nog wel een vraagje (Ad) achter en voor heb ik zelf Michelin Anakees 2. Mijn voorband is slecht en ga ik vervangen. Als ik net zoals Baukje voor de Heidenau K60 Scout All-roadbanden wil kiezen kan ik dan zomaar deze eerst voor doen, want mijn achterband is nog lang niet op? Of geeft dit teveel problemen in rijgedrag?

de aansturing van de toeren teller kan herstelt worden,

het komt vaker voor en is niets anders dan een bescheiden schakeling intern die vervangen kan worden (carmo)
echter ben je zeker dat de toeren teller zelf niet stuk is ?

de heidenau zou ik zeker niet monteren in combi met een anakee
je krijgt zonder meer extra trillen door de grovere structuur van de heidenau
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl