Auteur Topic: Lopen op 1 poot, af en toe  (gelezen 4364 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne

Lopen op 1 poot, af en toe
« Gepost op: 11 oktober 2011, 14:59 »
Ik heb een nogal wazig probleem.

Zo af en toe loopt mijn transalp maar op 1 poot; de voorste houdt er dan mee op.
Dat kan gebeuren bij het starten direct, of soms gewoon tijdens het rijden (best eng @100km/u)

Het gebeurt 1x per week ongeveer (rij dagelijks). De oplossing is een aantal keer contact af,
starten, checken, en herhalen. Bij een keer of 8 werkt alles weer.
Dus: Als het probleem optreedt, dan herhaalt het zich ook als je de motor uit/aan zet.
Gewoon doorrijden met het probleem zorgt er heel soms voor dat hij vanzelf weer oppakt
na x kilometer, maar soms ook niet.
Ook lijkt starten met het gas halfopen een positief effect te hebben als het probleem er is.

Voorlopige analyse:
- voorste poot doet soms niets (heb het een keer gehad bij koud starten -> voorste uitlaatbocht bleef koud).
- Treedt "willekeurig" op
- Lost zichzelf weer op.

Gedaan:
- Bougiekabels los, schoonmaken, beetje bij"schuren", contactspray.
- Kabelaansluitingen op bobine schoongemaakt

Wat kan ik verder doen, of herkent iemand dit probleem?

Offline Marcel T

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2011, 15:11 »
standaard tip:
cdi's omwisselen en kijken of het probleem zich verplaatst
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Two Plugs

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2011, 19:35 »
Idd. Je CDI unit heeft / gaat de geest geven.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Paul

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2011, 20:39 »
Ik heb het ongeveer zelfde probleem  :'( op 1 van de CDI's werkt ook de tourenteller, als die het nu wel doet moet je ze eens omwisselen ( onder het zadel 2 zwarte kastjes )als de tourenteller dan ook niet werkt is het zeer grote waarschijnlijkheid je CDI
Ik had bij Ad Mies al een andere aftermarket gehaald maar die werkt op de mijne ook niet goed ben nog opzoek naar een andere

Offline Anne

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2011, 10:36 »
Dus als ik mijn cdi's omwissel, en mijn toerenteller houdt ermee op als mijn motor op 1 poot gaat lopen, is het de cdi?
Zou wel een makkelijke tip zijn :)
Uitvinden welke cilinder het niet doet is namelijk erg lastig als je motor warm is;
dat is toch wanneer het het vaakst fout gaat...

Als de CDI stuk is; is het dan waarschijnlijk dat het de soldeerpuntjes zijn? (en dus repareerbaar)
Of is het vaker gewoon echt een kapot onderdeel?

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:05 »
Er is hier al zat geschreven over dit probleem.

Belangrijkste is ook nog dat je onder je zadel checkt of de CDI's met hu lange zijde rechtopstaan of liggen. Staan ze rechtop dat moet je een nieuw ophangrubber bestellen waarin ze kunnen liggen. Oorzaak is namelijk doorzakken van het zadel; op gegeven moment gaat je lichaamsgewicht via het zadel op de stekkers drukken. Als ze liggen is er meer ruimte en heb/krijg je het probleem niet.

Overigens heb ik al een keer zo'n CDI geprobeerd te repareren; dat werkt enige tijd maar het probleem komt in 70% van de gevallen gewoon weer terug. (was niet de mijne, ik heb liggende cdi's)

Dit probleem doet zicht voor in de TA's t/m 1993. vanaf 1994 zit er standaard een "liggend"ophangrubber in.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:21 »
Er is hier al zat geschreven over dit probleem.

Belangrijkste is ook nog dat je onder je zadel checkt of de CDI's met hu lange zijde rechtopstaan of liggen. Staan ze rechtop dat moet je een nieuw ophangrubber bestellen waarin ze kunnen liggen. Oorzaak is namelijk doorzakken van het zadel; op gegeven moment gaat je lichaamsgewicht via het zadel op de stekkers drukken. Als ze liggen is er meer ruimte en heb/krijg je het probleem niet.

Overigens heb ik al een keer zo'n CDI geprobeerd te repareren; dat werkt enige tijd maar het probleem komt in 70% van de gevallen gewoon weer terug. (was niet de mijne, ik heb liggende cdi's)

Dit probleem doet zicht voor in de TA's t/m 1993. vanaf 1994 zit er standaard een "liggend"ophangrubber in.

Ik heb sowieso ook de liggende.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2011, 12:43 »
Dat is dan wel wat zeldzamer. Welk bouwjaar heb je eigenlijk?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2011, 15:11 »
Ik heb een '94. De groene, die officieel blauw is :P
Zelfde als jij geloof ik, als ik je foto zie.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2011, 15:21 »
Owja, verhip... staat me iets van bij.


Het is inderdaad echt blauw, ik zie er niks groens in trouwens
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2011, 16:00 »
Die van mij is toch echt groen hoor ;)
In ieder geval bij aankoop...



Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2011, 11:51 »
Wie dat groen vindt is kleurenblind, het is echt blauw. Die officiële kleurnamen zijn ook niet voor niets ....blue...
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Paul

Re: Lopen op 1 poot, af en toe
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:52 »
dit is wel echt groen