Auteur Topic: hardcore facts over kettingslijtage!  (gelezen 9174 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

hardcore facts over kettingslijtage!
« Gepost op: 12 oktober 2011, 01:09 »
Wij betalen natuurlijk dik om kettinsets in te laten vliegen enzo, dus ja... hoever ga je?

Mijn vraag is simpel:
Hoever heb jij je AT durven bijstellen voordat je 'm wisselde OF voordat hij brak?
De milkakoe staat nu net op 28, met een DID-goud ketting en JT tandwielen. Zitten wel wat stijve shcakels in, maar die zitten er al 15kkm in... Stel ongeveer elke 1500km een tandje bij!

Dus: wie heeft duidelijke specs? Niet posten dat je altijd je ketting vervangt zodra ' ie op 24 gesteld wordt omdat je dan jarig bent en gratis nieuwe kettingsets krijgt van je moeder, want daar heb ik niets aan ;-)
- Wie is (-veel-) verder gegaan dan 28?
- Wie heeft een kwaliteitsketting gebroken, en bij elke stelstand?
... was ooit lid ...

Offline ArjenH

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2011, 13:12 »
- tja, het is en blijft een dilemma hoever je durft te gaan (lett. en fig.  :-\ )

Afgelopen weekeinde V-BAT gereden met een ketting die aan het eind van haar/zijn latijn is d.i. maximaal opgespannen. Nu hangt-ie er slapjes bij na ruim 20 K en twee keer en met een tweede tandwiel vóór (combi DID en JT). Mijn rijstijl is redelijk sportief en ik zoek graag het onverharde pad op. Na afloop v.e. rit verwijder ik wél altijd de ergste rommel en spuit ketting daarna in met een spray.

Heb (gelukkig) geen persoonlijke ervaring met gebroken aandrijfketting en wil dat ook zo houden; een oud-motorvriend op een DR Big heeft het wel meegemaakt en dat gun je je ergste vijand (bijna) niet: vastloper op de snelweg en een beschadigd carter waren de directe gevolgen :o

Wel denk ik dat je onder zware belasting beter meer marge kunt aanhouden dan Honda adviseert.  Denk dat je onderbuikgevoel de beste raadgever is in dit geval.

groet!

Arjen
AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2011, 14:06 »
Daan hoi!

Een Twin heeft bij gebruik van een standaard voortandwiel achter de dekkap een case-saver zitten, dus wees niet te bang dat de ketting snel je blok in loopt als die breekt. Uiteraard kun je wel andere nare dingen meemaken in dat geval. Bovendien is een Twinblok low-power.

Ik ben wel erg ver gegaan met kettingen. Ik heb eens een trip naar Maroc gedaan en gedacht, dat doe ik op mijn oude versleten DID met JT-wielen. Terug van die trip was die aan het eind van de stelmogelijkheid (over de 30). Maar ik ging de OER ook nog rijden en door de voorbereidingskosten kon ik die ketting niet meer vervangen. We hadden daar alleen maar modder en die ketting ging hard. Ik heb halverwege de rally 3 schakels er tussenuit gehaald en de finish gehaald. Uit geldgebrek heb ik er daarna nog een half jaar mee doorgereden.

Bij mijn XR heb ik laatst hetzelfde gedaan (2 schakels eruit) maar die ga ik wel vervangen zodra ik kan want met de pumpercarb die er nu tussen zit is dat nu helemaal een high-power blok.

Ik heb onlangs in Maroc een ketting van een XT660R zien breken met maar 16.000 op de teller en daar liep de bak door kapot omdat de ketting zich oprolde tegen de case-saver en dan moet de kracht ineens ergens naartoe. Het kan dus wel...

Maar, kettingen kunnen enorm veel hebben en ik zou me absoluut geen zorgen maken om daar nog een hele poos mee door te rijden.

Succes,

Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Anne

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2011, 16:31 »
Pas wel op!
Op vakantie zei een van onze reisgenoten tegen een andere vriend;
"Je ketting is niet zo lekker meer".
De rest was het er over eens dat het inderdaad een keer aan vervanging toe was,
maar dat hij makkelijk thuis zou halen.

Niet dus; geknapte ketting tot gevolg (door diepe kuil in wegdek -> vering maximaal -> etc)
Levensgevaarlijk, maar gelukkig goed afgelopen.

Loopt je ketting dus niet soepel meer (schakels die niet uit zichzelf uitlijnen maar "schots en scheef" blijven staan)
VERVANG hem dan. Ketting, wielen en remmen zijn geen dingen om tot het randje op te maken.


Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2011, 17:20 »
kijk ,daar staan wat specs tussen... ;-)

Ben ooit uit Marokko gekomen met een ketting die een lang stuk had, dus hij was niet meer te stellen zeg maar... soms heel slap, soms te strak. Dat vind ik wel heel eng, want dan heb je geen indicatie hoever die paar schakels zijn.... en wees eerlijk, d'r breekt er maar eentje!
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2011, 21:39 »
In dat geval ben je toe aan een nieuwe ketting.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2011, 21:52 »
 je kunt ver gaan,

de pennen houden de ketting bij elkaar , de rollen draaien hierover heen en het zijn deze delen die contact hebben met de tandwielen

je kunt dus geheel op spannen tot het echt niet verder meer kan maar zal wel telkens korter gaan
als het iedere 200 km moet gebeuren is de rek er toch wel uit.
soms ben je gewoon rollen kwijt(maar dat zie je gemakkelijk
de standaard slijtage voor vervanging word gehouden op max 2 % van de totale lengte
het breken van de ketting heeft te maken met het feit dat ze te  strak komt te staan terwijl de veerweg  nog niet maxiamaal is( je kunt het beste de ketting spannen op het punt dat tandwielen in lijn staan tegenover het scharnierpunt van de achterbrug want  dat is de maximale spanning)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:20 »
Zelfs op een XT-500 kan het gebeuren. Daar hadden we hele mooie carterbeschermers voor. (of mijn XT-550)
Je kan je voorstellen dat als je ketting breekt, dat het laatste stukje ketting, met een noodgang, van je tandwiel, door je carter slingert.
En het gebeurde, een gat tot gevolg.
De carterbeschermer voorkomt dit. Dit is een stalen strip tussen de carter en het tandwiel en werd met twee of drie bouten vastgezet.

Nou zal het wel zo zijn dat de kettingen van vroeger veel zwakker waren waardoor het breken van de ketting wat vaker voorkwam.
Misschien kan je wel zo'n strip om je tandwiel bouwen en heb je geen zorgen meer. Nog een leuk klusje ook.
Weet niet of er ruimte genoeg is want die heb je wel nodig.

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2011, 23:37 »
..De carterbeschermer voorkomt dit. Dit is een stalen strip tussen de carter en het tandwiel..

Bij een Twin zit die er standaard af-fabriek op (de zgn. 'case-saver'.)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #9 Gepost op: 13 oktober 2011, 00:55 »
tja, en is dat sterk genoeg om de boel heel te houden bij de AT?
neem aan dat het dit onderdeel is:
7   11355MV1000   FUEHRUNGSPLATTE, ANTRIEBSKETTE   15,02

'k Bedoel: het is toch niet zo dat ALS de ketting zou breken, hij ook altijd door 't blok slaat?
Op de DVD Mondo Enduro hebben ze (in een groep van 7 350cc's) 3 gebroken kettingen na 1500 km... maar goed, die doen dan ook totaal geen onderhoud! ;-)

'k Snap dat 't een risico is, maar ben ook en beetje tegen de 'vervang maar preventief' cultuur ;-)
Wat zegt 't originele boekje eignelijk? (heb ik niet bij me.....  ???)

Haynes zegt dat je moet wisselen als je stel-dingetje in 't rode vlak komt, maar die stickertjes vielen er bij de eerste 1000km beurt al af volgens mij want die zie je haast nooit meer... ;-) Bij welke stand wordt íe rood, weet iemand dat? ;-)

Haynes meldt ook dat je NOOIT visclipjes mag gebruiken, maar daar rijdt de halve wereld ook mee rond ;-)
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #10 Gepost op: 13 oktober 2011, 08:01 »
Daan beste kerel zoals jij om bevestiging vraagt is het gewoon beter om je kettingset te vervangen, dat geeft heel wat meer peace of mind en dus rijplezier. En wat is de besparing als je er nog 10000km mee zou doorrijden? een paar tientjes? Je laat dus weken lang je rijplezier beinvloeden door die kettingset voor een paar tientjes(hooguit). Ik zeg vervangen die hap en weer lekker relaxt 25000 er tegenaan.

Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2011, 08:25 »
..wat meer peace of mind en dus rijplezier..

Ik weet uit ervaring dat reizen zoals Daan hem nu maakt, niet bepaald all the time rozegeur en manenschijn zijn. Het vakantiegehalte is niet zo heel hoog in de hele optelsom.

..En wat is de besparing als je er nog 10000km mee zou doorrijden? een paar tientjes?..

Onderdelen rond de wereld laten sturen met bijvoorbeeld DHL kost een veelvoud van een paar tientjes. Een band naar Islamabad was 250 en dan is die nog niet langs de douane.. Bovendien moet je dagen of zelfs een week op één (vaak oninterssante) plek blijven eer je het na veel gedoe in ontvangst kan nemen.

Maar, ik kan natuurlijk niet voor hen spreken!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2011, 09:34 »
uit ervaring  2 banden naar new delhi zou ca  € 450-700 euro kosten ex invoeren

al denk ik wel dat een ketting  gewoon ter plaatse is te verkrijgen

de tandwielen is een hoofd stuk apart
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2011, 17:41 »
Bij een Twin zit die er standaard af-fabriek op (de zgn. 'case-saver'.)

Ook van staal? Was me nooit opgevallen. Zal toch is kijken dan...

Offline xrvtuur

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2011, 22:32 »
Ik weet uit ervaring dat reizen zoals Daan hem nu maakt, niet bepaald all the time rozegeur en manenschijn zijn. Het vakantiegehalte is niet zo heel hoog in de hele optelsom.
Dus als je het dan wat leuker kan maken met een nieuwe kettingset, zou ik zeggen , Doen. Ik volg Daan zijn reis via hun website en het lijkt mij nog een behoorlijk hoog rozegeur&maneschijn gehalte te hebben, maar welk land je zit zal erg van invloed zijn. Laten opsturen doe je natuurlijk naar een "goedkoop land" je ketting is niet ineens versleten, beetje plannen kan geen kwaad.
Varadero SD02  2004

Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2011, 02:43 »
site nummer 2 na m'n mail die ik open in Costa Rica is de TAClub, hoe cool is dat? ;-)

@ Ad: bedankt dat je me adviseert over hoe ik m'n ketting moet spannen  8) na de vele discussies hierover!

@ allen: het is zeker rozegeur en maneschijn: vandaag 500km gereden in de ZEIKREGEN, in stinkende pakken en de laagste temp was 27,7 graden C.... dus we ruiken nu niet naar rozen, en zien zeker geen maneschijn! Toch smaakt het bier goed, wat Brombeer zal herkennen ;-)

@ allen: dat verzenden kan echt heel duur zijn ja, daarom moet je dat soort zaken vooruit een beetje uitkienen en dus wil je weten hoe ver je kunt gaan. Bijvoorbeeld Mirjam d'r ketting: als ik hem er nu afhaal en ik laat een set invliegen, kost me dat 100 euro verzending, boel stress en een paar tientjes importtax... Als ik nog 2 maanden wacht, en 5000 km.... dan komen mensen ons misschien opzoeken in Peru en kunnen ze het meenemen... dan bespaar ik inderdaad meer dan een paar tientjes ;-). The joy of travel.
En er ligt nog een pakket ter waarde van 400 USD ergens in Guatemala... niemand weet waar. Voor hen die het niet snappen: dat doet heel veel pijn!
Dit is ook de reden waarom veel mensen dus een setje banden achterop knopen... gelukkig kun je die hier wel vinden!
1 voordeel wat velen vergeten: je mag ex. btw versturen naar buiten-Europa! scheelt toch wel wat. Er is nu e.e.a. onderweg naar Panama, en voor motoronderdelen betaal je daar maar 3%, en je hoeft dus 19% BTW niet te betalen in NL... scheelt weer!

@ Ad en/of allen: tandwielen zijn UNIEK voor de AT, voor en achter. Ketting (124 lang) is behoorlijk lastig, niet iedereen heeft een 130-er op voorraad om in te korten... moeilijk moeilijk dus.
Als er andere modellen zijn hoor ik het graag! Een shadow heeft een 44-tands achtertandwiel wat verder moet passen... da's nog een idee.

@ allen, gewoon zodat men mij uit kan lachen: ik heb stiekem een reserve tandwielset en ketting bij me ;-)
... was ooit lid ...

Offline The Headless Horseman

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2011, 16:32 »
Mijn ervaring met het doorrijden met een versleten ketting op de Alp:

Ding was ál aan z'n eind, moest al vaak (om de 100km ofzo) strakker zetten, dus dan weet je dat het einde er aan zit te komen  :-\  Toen ben ik tóch een winterbikkelritje met Leo gaan doen. Insiders begrijpen dat er dan redelijk wat van het materiaal gevraagd word  ;) 

Uiteindelijk liep de ketting er middenin een modderpoel naar de binnenkant vanaf, en bleef dus op de naaf hangen. Dat gaf echter al zoveel 'teveel' aan ketting wat zich ophoopte bij het voortandwiel, waardoor het afdekkapje gekraakt was en de schakelas krom  :(
Maar gelukkig niet door het carter heen geslagen  :)

Met moeite (schakelen ging beroerd) thuis gekomen, boel bekeken, schakelas recht gebogen en dat was het  :D  Nog niet eens een keerring hoeven vernieuwen  8) Maar het had m.i. ook anders af kunnen lopen  :-\

Zóver ga ik een ketting iig niet meer op rijden.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2011, 22:50 »
Ook van staal? Was me nooit opgevallen. Zal toch is kijken dan...

Aan de binnenkant van het dekkapje.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:10 »
Ah, die had ik niet verwacht. Morgen open dat ding. Pook moet er toch even af.

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2011, 11:08 »
Sommigen die veel offroaden laten de dekkap eraf zodat vuil zichzelf makkelijker verwijderd.

Je kunt in dat geval de zgn. case-saver uit het kapje halen en gewoon terugplaatsen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:12 »
Je kunt in dat geval de zgn. case-saver uit het kapje halen en gewoon terugplaatsen.

Yep, net gezien en bij nader inzien herinner ik deze nog wel. (gelukkig)
Nou, dan is de boel redelijk gezekerd.

Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #21 Gepost op: 06 november 2011, 14:08 »
tja, als niemand met hardcore facts komt doe ik 't zelf wel! ;-)

Mirjam vertrok met een nieuwe ketting op deze reis, Daan niet.
Daan z'n ketting is vervangen voor een nieuwe bij 13.300 km in de reis.

Mirjam rijdt met JT en DID gold ketting.
Volgens mij is duidelijk te zien 'dat de rek er wel uit is', we moeten nu heeeel vaak bijstellen en de ketting gaat er over 500km vanaf. Ligt ook echt losjes om het achtertandwiel nu, en je hoort 'm goed.

... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2011, 15:23 »
Hé Daan volgens mij heb je nu super rek als je zo vaak moet stellen  ::) ;)

Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2011, 18:43 »
vandaag de ketting vervangen, durfde er niet meer de Andes mee in te gaan ;-)  :angel:
Wel zo'n clip-link gebruikt... blijf er geen fan van, maar had geen keus en de halve wereld rijdt ermee rond.
Het is een gevoel, waarschijnlijk ongegrond, dat het onveilig is.

uitgaande as lijkt nog prima, na 133.241km op de teller van de 1993-er AT:
... was ooit lid ...

Offline giedi

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2011, 22:57 »
Goed besluit!

Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2011, 23:53 »
dat weten we nog niet.... eerst maar eens zien of dat clippie blijft zitten!
Maar goed, als die losschiet kan de FARC ons vast uit de brand helpen!  ???
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2011, 23:32 »
Ik zie dat je je O.P. volledig veranderd hebt. Maar OK.

Bij crossers en enduromotoren is die clip dubieus: omdat hij de ketting op die plek dikker maakt, slijt hij af in de kettinggeleider en kan eraf komen. Een Twin heeft een dergelijke geleider niet. Als je hem correct monteert moet het geen poblemen geven.

Eindeloze kettingen komen uit de racewereld en de twin hoort daar met 64pk/6500 rpm niet in thuis. Bovendien is reizen in het algemeen een low-power aangelegenheid.

Prima oplossing, niet wakker liggen van die clip!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2011, 09:36 »
 in de praktijk kun je er nog een ijzerdraad om heen vlechten dus om de schalmplaat heen als extra safety (dat de clip niet uit elkaar kan gaan)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2011, 21:05 »
als de clip hierbij blijft zitten, dan zal het wel goed komen! (en ja, het clippie zit er nog steeds op ;-))
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=p8F0-COpw8A" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=p8F0-COpw8A</a>
... was ooit lid ...

Offline Sounddragon

Re: hardcore facts over kettingslijtage!
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2012, 12:43 »
Een maandje of 3 geleden een gebroken ketting gehad met de AT; DID met clipschakel, ketting was aan de speling te voelen nog lang niet op, ook qua stellen was hij er nog lang niet, brak op een normale schakel, niet op de koppelschakel, hendig mooie slip van een metertje of 70, was tussen de achterbrug en het tandwiel geslagen.
Ik dacht dus mazzel te hebben, maar anderhalve maand later had ik dus een uitgaande aslager aan bonken; had dus toch wel een beetje gevolgen.


Ketting lag er volgens mij ongeveer 15.000 km op, was op de juiste spanning, goed gesmeerd (wekelijks en scottoiler), maar wel gebroken dus :(