Auteur Topic: motorblokrevisie  (gelezen 2062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Biebels

motorblokrevisie
« Gepost op: 16 oktober 2011, 21:58 »
Hallo
Ik ben nieuw hier maar had een vraagje
Ik wil een varadero 1000 xl kopen bouwjaar 1999 of 2000
Maar nu zie ik vaak bij advertenties staan dat ze een motorblokrevisie hebben gehad tussen 750.000 a 100.000
Is dit nodig of waarom worden ze vaak gereviseerd ?

Mvg
Biebels

Offline Waffie

Re: motorblokrevisie
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2011, 22:47 »
 hallo,

als het motorblok stuk gaat zal reparatie nodig zijn.

of je dit een revisie mag noemen hangt af van de uitgevoerde werkzaamheden
je kunt dan beter lezen dat het motorblok is stuk gegaan en weer is gerepareerd

een modern motorblok kan zonder meer vele km rijplezier bieden . zo zijn er transalp 650 motorblokken met + 160.000 km zonder noemswaardige problemen.
 maar het blijven mechanische dingen die aan elkaar hangen met tien tallen onderdelen.

overigens zijn bij de varadero eerste model jaren veel motorblokken stuk gegaan door ondeugelijke distributie ketting spanners

dit kan hierbij een rol spelen,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Biebels

Re: motorblokrevisie
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2011, 08:24 »
Het komt dus niet door de manier van het rijden hoe iemand ermee is om gegaan ?

Offline Two Plugs

Re: motorblokrevisie
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2011, 08:50 »
Het komt dus niet door de manier van het rijden hoe iemand ermee is om gegaan ?

Biebels:

Hier een 2000 model met inmiddels 150.000 op de klok (zonder revisie) en een 2004 model met injectie die gisteren de 90.000 km heeft aangetikt.
De 'revisie' waarover jij leest, heeft betrekking op de nokkenaskettingspanners. De (allereerste) serie Varadero's (1998- begin '99) hadden een manko; dit is echter middels een terugroepactie (al in 1999) opgelost.

Bij een Varadero van vóór 2001 met een relatief hoge KM stand is het overigens wél aan te bevelen, de nokkenaskettingspanners preventief te vervangen. Dit is echter een eenvoudige klus.

Eea staat uitgebreid beschreven op www.varadero-international.com en op het archief van dat forum kun je zaken terug lezen die betrekking heeft op garanties etc:
http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty1999.html

Grootste 'gevaar' (what's in a word) is echter niet het motorblok (die kan écht probleemloos hoge KM standen aan), maar de benzinepomp van de carburatiemodellen. De vraag is niet of 'ie kapot gaat, maar wanneer en dat kan al na 15.000 km zijn (heeft dus niets met hoge KM standen te maken). Controleer dus altijd ff de contactpuntjes van de benzinepomp (foto's en uitvoerige beschrijving vind je op voorgenoemde sites).

Nadeel van de carburatiemodellen is het relatief hoog brandstofverbruik. Als je het kunt veroorloven, zoek dan naar een injectiemodel (vanaf 2003). Die zijn voor zo'n grote, zware motorfiets gewoon erg zuinig. Het carburatiemodel is in 2001 aangepast (andere vering, brandstofsensor, etc); dit model is tot en met 2002 geproduceerd.

Resumé: een Dero is (net als de Africa Twin en de Alp) gewoon nog een echte, ouderwetse Honda. Degelijk en duurzaam. Check wel de kentekengeschiedenis: staat de motor op origineel NL kenteken, of is 'ie later geimporteerd? Met name bij motoren die via on-officiële kanalen zijn geïmporteerd, is het altijd maar weer gissen naar de onderhoudsgeschiedenis... Zelfs de Duitse 'APK' voor motorfietsen is hierin zeker NIET zaligmakend!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Biebels

Re: motorblokrevisie
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2011, 21:43 »
bedankt voor de snelle reacties

Offline Hotel 317

Re: motorblokrevisie
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2011, 23:25 »
een revisie bij de ton is voor dit type motoren meer een indicatie dat er echt giga-lomp mee omgegaan is. óf de adverteerder verkoopt een set nieuwe koppelingsplaten onder de noemer "gereviseerd blok!!!11!1!!één"