Auteur Topic: Mijn transalp loopt niet lekker  (gelezen 2571 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonas

Mijn transalp loopt niet lekker
« Gepost op: 17 oktober 2011, 14:32 »
Hallo,

Eerst maar even voorstellen, ik ben Jonas, 27 jaar, student Game en Media Technology aan de universiteit Utrecht en ik heb sinds een paar weken mijn fel-begeerde rijbewijs A . Een motor had ik reeds klaar staan, een in mei aangeschafte Honda Transalp xl600v uit '92. Helaas verloopt het motorrijden nog niet heel soepel, want mijn Transalp loopt nog niet heel lekker. Ik hoop hier dan ook de kennis te vinden om daar verandering in te brengen. Ik ben vrij technisch aangelegd, maar heb weinig ervaring met motoren.

Ik vertel maar gewoon even het hele verhaal, want het zou zo maar allemaal relevant kunnen zijn .

Zoals gezegd heb ik net mijn rijbewijs en mijn motor heeft dus een paar maanden stil gestaan (ja, ik heb hem braaf laten staan tijdens het lessen ). Vlak voordat ik af mocht rijden heb ik hem dan ook weg gebracht naar motor zaak voor een 'grote beurt' en om alles even na te laten lopen. De rit daarheen ging al niet heel soepel, maar ik dacht dat dat wel zou liggen aan het koud zijn of iets in die richting. Hij duurde in ieder geval niet lang genoeg om er echt iets intelligents over te kunnen zeggen want die motor zaak zat aan het eind van de straat.

Diezelfde dag kreeg ik al snel een telefoontje van de motor zaak: "Hij loopt maar op één cylinder" Dus die vent op zoek en eind van de dag kon ik hem weer ophalen. Hij had de bedrading nagelopen en kon eigenlijk niets vinden maar hij liep inmiddels wel weer zoals het hoorde. Hij waarschuwde me dat het probleem in de CDI-units zou kunnen zitten en dat als dat het geval was dat er niets anders op zat dan die te vervangen.

Maargoed, hij liep weer zoals het hoorde dus daar dacht ik nog even niet aan. Het weekend erna zou ik met vrienden naar de Ardennen rijden met de motor maar vanuit Amsterdam kwam ik niet verder dan Schiphol (we zouden over Rotterdam rijden om nog iemand op te halen). Dus ik in de stress, want we hadden het weekend een huis in de Ardennen waar ik heen wilden. Na wat gegoogel vond ik een Belg die twee CDI units had liggen voor mijn type motor en mijn pa was zo gek om met mij en mijn motor op een aanhanger daar heen te rijden.

Daar aangekomen bleek dat een van zijn CDI units het niet deed  En los verkopen wilde hij niet want dan kon 'ie de andere niet meer verkopen... Dus ik balen, en mijn pa zo lief om me dan dat laatste stuk nog weg te brengen. Eenmaal op de plek van bestemming had een vriend van me al wat research gedaan naar stukke CDI units en bedacht dat we ze best zelf konden (proberen te) repareren. Veel stukker dan dat ze al waren konden ze toch niet, dus wij aan de slag. Het had wat voeten in de aarde, want knutselaars die we zijn hadden we wel wat gereedschap bij ons, maar niet echt voor het fijne werk, dus hebben we uiteindelijk de CDI units open gezaagd met subtiel gebruik van een decoupeerzaag . Bij inspectie bleek inderdaad een flink aantal solderingen breuken te vertonen dus die hebben we allemaal opnieuw gesoldeerd (we gaan op vakantie en nemen mee...).

CDI units dicht geplakt en weer aangesloten op hoop van zegen... En die zegen kwam er want hij liep weer als een zonnetje. Het volgende probleem was een lege tank  maar dat was bij een pompstation snel genoeg opgelost. Dus ik blij als een klein kind rond gereden in de Eiffel  en het hele eind terug naar Amsterdam zonder problemen gereden.

In de weken daarna ben ik meerdere malen heen en weer gereden tussen Amsterdam en Den Haag voor mijn stage en hij begon na een aantal keer al minder goed te rijden. Tijdens het rijden begon hij dan te 'bokken' en uiteindelijk viel hij gewoon stil. Dus ik nog een keer de CDI units open getrokken en weer wat dubieuze soldeerpuntjes opnieuw aangestipt. Toen liep die al weer wat beter maar hij bleef bij lage touren een beetje haperen of schokkend vermogen leveren. Bij het starten loopt hij ook niet lekker stationair. Als ik geen choke gebruik slaat 'ie uiteindelijk af.

Vanmiddag heb ik het oliepeil gecontroleerd (warm, rechtop) en dat bleek verdacht laag  :-[ (lees: geen olie te bekennen op de pijlstok... nog geen olie-lampje, het lampje werkt wel, van de sensor weet ik het niet). Dus ik de olie bijvullen (dezelfde als die ze gebruikt hebben bij de grote beurt). Ik kon er 600ml in kwijt tot ik het bovenste streepje bereikte.

Opnieuw gestart en nu loopt 'ie zo mogelijk nog beroerder :-\. Hetzelfde moeilijke stationair lopen maar als ik nu het toerental opkrik tot ~2k touren dan zit er af een toe een 'klonk' geluid in. Als of een van de cylinders zich ergens grondig in verslikt...

Enerzijds ben ik dus niet zeker over de werking van de CDI units, maar voordat ik die nog een keer open trek (heb ze inmiddels dicht gekit met polymax.. beetje voorbarig misschien ) of zelfs vervang (wat met Honda onderdelen €520 euri gaat kosten of namaak € 160) wilde ik eerst vast stellen dat het probleem daadwerkelijk in de CDI units zit. Ik heb de weerstand gemeten over de bobines vanaf de draden die de CDI units in gaan en die zijn zoals ze horen te zijn volgens het werkplaats handboek.
Ik heb ook tijdens het draaien de aansluitingen van de secundaire bougies los gehaald en wat me op viel was dat bij de ene er een getik te horen was en bij de ander niet. Dat geeft me niet heel veel vertrouwen in de CDI units, maar met mijn gebrek aan ervaring weet ik niet zo goed wat ik hier nou precies uit kan concluderen.

Anderzijds lijkt het nieuwe 'klonk' geluid dus niet echt gerelateerd aan de CDI units omdat dat zich manifesteerde na het bijvullen van de olie.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen.

Groeten,

Jonas

Offline Two Plugs

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2011, 14:46 »
Hoi Jonas,

Die CDI's van je zullen het na die grondige operatiebeurt wel blijven doen. Vervang alleen ff de ophangrubbertjes van je CDI units voor die van een Transalp van ná 1994. Dan blijven ze het (waarschijnlijk) ook doen.

"Klonk" geluiden ken ik niet van de Transalp (heb de mijne toch allemaal tot een behoorlijke KM stand opgestookt). Maar hier bij de Transalp Club zit je op het juiste adres om het (uit) te (laten) zoeken!

Ff zwartscenario... de lage oliestand heeft toch schade toegebracht aan de ingewanden van het motorblok...  :-\ Met name de zuigerveren van de 600 Alp zijn kwetsbaar (maar dat is dan weer een euvel die vooral optrad bij de allereerste serie die nog een trommelrem achter heeft - die (achterrem) is in 1991 vervangen door een schijf.

Maar zeg nooit, nooit...  ???
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2011, 14:52 »
Citaat
Vanmiddag heb ik het oliepeil gecontroleerd (warm, rechtop) en dat bleek verdacht laag   (lees: geen olie te bekennen op de pijlstok... nog geen olie-lampje, het lampje werkt wel, van de sensor weet ik het niet). Dus ik de olie bijvullen (dezelfde als die ze gebruikt hebben bij de grote beurt). Ik kon er 600ml in kwijt tot ik het bovenste streepje bereikte.


Bij 300 cc verlies zie je al geen olie meer op de peilstok.
Met 600 cc minder olie op 2,8 liter loopt de boel echt niet kapot hoor.

Citaat
Ik ben benieuwd naar hoe jullie hier over denken en hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen.


Misschin kun je en paar cdi's even lenen om de oorzaak te achterhalen.

Klonk......... misschien slaat hij terug door een fout ontstekingsmoment en is dat wat je hoort.
Oorzaak kan de cdi zijn.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2011, 15:18 »
(Als ik "klonk" hoor, schiet er messtal wat op zijn plaats  ;D ...)
 
Het idee van Oldtimer om CDI's te lenen en te kijken wat hij dan doet, is zo verkeerd nog niet. Wellicht kom je er zo uit. Een andere optie is contact opnemen met Ad Mies en de zaak / motor vooorleggen aan hem.
-- Han --

Offline hilbertreinsma

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2011, 17:05 »
dan wordt het tijd voor een transalprollator ;D

Offline Waffie

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2011, 17:17 »
ik ben wel bereid om de cdiunits tijdelijk te wisselen om zodoende vast te stellen of dat het probleem is,
echter dan moet jonas er wel de moeite voor willen nemen

maar... geen lid althans nog niet maardat gaat wel goed komen als ik klaar ben met zijn motor
mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jonas

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2011, 17:29 »
Bedankt allemaal voor de reacties!

Bij 300 cc verlies zie je al geen olie meer op de peilstok.
Met 600 cc minder olie op 2,8 liter loopt de boel echt niet kapot hoor.

phiew... da's fijn :) Maar warm controleren klopt dus wel? Dat had ik uit een werkplaats handleiding, maar ik lees heel vaak dat je je olie pijl moet controleren als 'ie een tijdje stil heeft gestaan...

ik ben wel bereid om de cdiunits tijdelijk te wisselen om zodoende vast te stellen of dat het probleem is,
echter dan moet jonas er wel de moeite voor willen nemen

Dat wil ik zeker! Ik weet niet waar je zit, maar ik kom wel een keer naar je toe. Is even ge-hannes want ik durf er niet mee te rijden in de vrees dat er dingen stukker gaan dan ze al zijn. Dus dan moet ik weer even de aanhanger van m'n pa regelen en hem daar op gooien. Maar dat heb ik er zeker voor over ;D

maar... geen lid althans nog niet maardat gaat wel goed komen als ik klaar ben met zijn motor
mvg ad

De leden administratie is niet snel genoeg :P Voordat ik dit topic opende heb ik me ingeschreven ;) (iets wat ik al langer van plan was te gaan doen)

Offline Waffie

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2011, 18:42 »
 hallo jonas,
als je me een pm stuurt of een e mail op onderstaand e mail adres overleggen we verder
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jonas

Re: Mijn transalp loopt niet lekker
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2011, 10:25 »
Hij loopt weer een stuk beter  ;D met twee nieuwe CDI units er in en nadat Ad nog wat aan de choke kabel heeft gedaan. Die bleef een beetje hangen.

Bedankt, Ad!