Auteur Topic: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk  (gelezen 2537 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roofgier

Hoi Forumgenoten,

Na een week of 6 niet gereden te hebben, bleek de acuu leeg. Na opladen, bleek er nog steeds niet gestart te kunnen worden, op een of andere wijze was de hoofdzekering van 30A door. Als accessoire alleen de Stebel hoorn (aangesloten volgens het schema op het forum). Gestart met wat hulp. Laadspanning met draaiende motor is 14,7 volt.
Na vervanging van de zekering en ook maar een nieuwe accu (oude bleek de geest te hebben gegeven), vanmorgen weer het probleem van een lege accu.
36 uur geleden de nieuwe accu erin gezet, spanning op de accu gemeten (12,4) nu vanmorgen bleek de accu nog maar 10,2 volt te hebben....??? Nog niet gereden  :(
Zekering van 30A is nog steeds heel.

Zie ik iets over het hoofd ?
Hopelijk weten jullie mij weer op weg te helpen ?

Gr.
Rogier

Offline Brombeer

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:15 »
Dan blijft er mogelijk een gebruiker aan staan? (lekspanning).

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline v-twinpower

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:27 »
Roofdier,

Dat een accu na een langere tijd stilstand en dan leeg loopt is niet vreemd, dat de hoofdzekering er een keer uitknalt kan gebeuren maar er kan ook ergens kortsluiting zitten.
Zelf heb ik ook iets met een nieuwe accu gehad die ook na en week of 3 de geest gaf ,ben toen terug gegaan en bleek dat in de accu een kortsluiting zat en is ook vernieuwd onder garantie.
Probeer de accu op te laden en dan de motor te starten en zet dan een multimeter op de accu ,geef dan gas tot een toerental van ongeveer 4000-5000 dan moet de waarde niet onder 12.8 v komen en boven de 14.7 v ,want dan zal de spanningsregelaar wel eens kaduk aan het gaan zijn.
Weet niet of je dit getest hebt maar zal dit zeker even controleren, weet niet of je een alarminstalatie erop heb zitten maar die kunnen ook vaak de boosdoener zijn als de motor niet regelmatig wordt bereden en daardoor de accu langzaam leegtrekt.

Offline Waffie

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:33 »
vast wel  maar waar staat dat schema van de stebel.. toch wel met hulp van een geschakeld relais en niet rechtstreeks

feit is inderdaad dat er stroom weg lekt en er dus contact is met massa en dus misschien wel kort sluiting

terug gaan naar waar  je begon alvoor het probleem er was..

kom je er niet uit zoek een dealertje 8)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Roofgier

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2011, 17:53 »
Bedankt alvast voor de reacties.
Zojuist met opgeladen accu en draaiende motor nog even gemeten....14.25 volt zonder licht, met licht 12,93 Vorig jaar een nieuwe regelaar erop gezet.

@Ad, excuses, ik bedoel het schema via Two plugs op het International Varadero Forum, aangesloten met een relais.

Zes weken geleden heb ik de Vara met draaiende motor weggezet. Had de motor toen wekenlang probleemloos gebruikt. Daarvoor ook al jaren zonder problemen.
Ik heb net alles nagelopen aan bedrading (tank er ook af), kan geen beschadigingen o.i.d ontdekken.... Zie ik nog iets over het hoofd ?

Thnx :)

Offline Brombeer

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2011, 18:25 »
Die 14,5V hoort MET licht te zijn.

12,9 met of zonder licht betekent dat er ergens iets mis is!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EDxrv

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2011, 21:29 »
Meten is weten: lekstroom via SR?

Offline Roofgier

Re: nieuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2011, 21:57 »
Hoi,

Probleem inmiddels gevonden, blijkt dat de Stebel zorgt voor het ontladen van mijn accu...... Ik moet nog even uitzoeken hoe dit kan.....
Alvast bedankt voor jullie hulp !
Gr.

Offline EDxrv

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2011, 22:09 »
Vocht in de getapede verindingen?

Offline Dero-Ryder

Re: neiuwe accu ook leeg na een paar dagen, 30A zekering ook stuk
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2011, 09:20 »
Tip: laat de spanningsregelaar en de dynamo eens controleren, kan het probleem ook liggen. C:-)