Auteur Topic: Middenbok  (gelezen 1397 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Big E

Middenbok
« Gepost op: 29 oktober 2011, 00:23 »
Van de week een nieuwe originele Honda middenbok op mijn AT 07 gemonteerd, paste allemaal keurig. Maar als ik de brommer op de middenbok heb staan, staat hij ook maar net over het dode punt heen, van de zijkant gezien, staan de poten van de bok ook maar net verticaal, dus zeg maar 90graden t.o.v. de vloer. Als je hem van de bok af wil halen, hoef je hem ook maar een klein zetje te geven, en hij is eraf. Ik heb hier geen lekker gevoel bij. Op de buis van de standaard, welke gelijk aan het scharnierpunt is, zit een profiel gelast, wat een zgn aanslagpunt is wat tegen het frame komt als de brommer op gebokt is. Mijn idee is, dat die profiel te dik is, je kan hem er natuurlijk wel afslijpen, maar het is allemaal origineel Honda, dus het moet goed wezen. Zijn er mensen met dezelfde ervaring? Of is er een andere oplossing?
Grtz. Eric

Offline frankie

Re: Middenbok
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2011, 10:12 »
Hoi,

Ik heb ook een middenbok op mijn AT. Geen idee of hij origineel van Honda is.
Maar precies dezelfde ervaring.
Bij mij staat hij ook inderdaad net door het dode punt heen.

Zal dus wel goed zijn  ;)

Mijn AT is overigens nog nooit zelf van de bok af gereden.... dus geen zorgen  ;D

groet
Frankie
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Big Vic

  • Gast
Re: Middenbok
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2011, 11:04 »
Frankie,

Dat iets tot nu toe niet fout gegaan is is geen garantie dat het ook niet fout zal gaan.
Soort afgeleide van de Wet Van Murphy.
Een opgebokte motor moet ook op een boot goed op de bok blijven, beetje lullig (en DUUR) als je weer bij je motor komt en hij ligt plat op het dek.

Gr. Vic

Offline frankie

Re: Middenbok
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2011, 11:14 »
Vic,

Ik ben wellicht niet helemaal duidelijk geweest.
Als ik iets aan de motor doe, wassen,onderhoud,reparatie etc. staat hij altijd
op de middenbok.
De motor beweegt dat altijd wel heen en weer, doe namelijk nooit zo voorzichtig  ::)
(denk aan aandraaien bouten etc)

Nog nooit gehad dat hij van de bok afgaat.

Dus dat verhaal op de boot....... ik vertrouw het wel  ;)
(ook nog nooit gehoord/gezien dat het mis gegaan is )

Er worden ervaringen gevraagd:  nou, dit is mijn ervaring

Groet
Frankie
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Waffie

Re: Middenbok
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2011, 18:09 »
Frankie,

Een opgebokte motor moet ook op een boot goed op de bok blijven, beetje lullig (en DUUR) als je weer bij je motor komt en hij ligt plat op het dek.

Gr. Vic

auto's rollen ook van hun plaats, als ze niet vast gezet worden op de boot

dus liever een ander voorbeeld

maar wat te denken van een simpele vorm van  hand rem , het elastiekje op de voorrem hendel :))

scooters hebben zelfs een parkeer rem

« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2011, 22:44 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Middenbok
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2011, 22:01 »
Middenbok origineel honda ziet er inderdaad wat vertikaal uit, maar het draaipunt ligt versprongen.

Maar goed, op een BOOT nooit op de middenbok zetten, is gewoon niet veilig (-genoeg)
- Op de zijstandaard, in de versnelling en desnoods een tywrappie ofzo om je voorremhendel doen; dan staat 't achterlijk veilig! Voor de zekerheid is een spanbandje nooit weg, op zee ofzo. Voor een veerpontje is dat heus niet nodig bij normaal weer.

Met sleutelen ofzo trek ik wel bijna altijd even een spanband tussen de bok en m'n valbeugels voor 't blok, dan kan hij er niet afwippen als je lomp (zoals ik) sleutelt en je voorwiel demonteerd ofzo.
... was ooit lid ...

Offline Big E

Re: Middenbok
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:14 »
heren bedankt voor jullie reactie. Het was misschien eerst ff wennen, maar ik ben er nu wel gerust om. Natuurlijk bij sleutelen ff goed uitkijken.
Maar met de boot zal ik voorlopig niet gaan, en inderdaad dan moet hij op de jiffy.

grtz. Eric