Auteur Topic: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..  (gelezen 3766 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline watuppes

Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Gepost op: 29 oktober 2011, 11:15 »
Hallo!

Normaal zou ik me even uitgebreid voor hebben gesteld, maar de omstandigheden zijn even anders :)
Ik ben op weg naar dakar, en ik dacht dat ik de motor goed voorbereid had, maar niet dus..
Ik loop tegen het probleem aan dat mijn achtervering tekort schiet, of grondspeling te klein is.
Halvewege Frankrijk merkte ik volgens mij dat mijn achtervering niet voldoende is voor mijn ´load´. Als ik over drempels rij hoor ik geloof ik de middenstandaard tegen de drempel aantikken.
Ik heb al in mijn wph gekeken en volgens mij staat de demping al op maximaal (zie heel veel schroefdraad).
Ik vind het wel vreemd, want volgens mij heb ik niet meer gewicht bij de dan een extra passagier, en ik heb dit probleem niet met een extra passagier. (of vergis ik me nu?)
Ik zit nu in Barcelona, bij familie maar alle winkels zijn hier dicht vanwege een lang weekend. De te slappe vering (als dat het is) is nu nog geen groot probleem, maar straks in marokko en verder denk ik wel.
Misschien zeg ik het iets verkeerd, want ik voel niet dat de vering aan zijn einde is, alleen de grond speling is denk ik te weinig.
Natuurlijk ben ik op zoek naar de goedkoopste oplossing, en ja ik weet dat dat bagage dumpen is. Echter heb ik al zo minimaal ingepakt (heb eigenlijk de ´sahara overland´ lijst plus een extra broek en trui)

Alle tips zijn welkom, zou erg fijn zijn!
En ik ga me binnenkort eens even goed voorstellen :)

Alvast bedankt!

(of is het nu heel stom en hoor ik mijn middenstandaard uitklappen ofzo?)

Offline Eddy

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2011, 11:38 »
Hallo!

Normaal zou ik me even uitgebreid voor hebben gesteld, maar de omstandigheden zijn even anders :)
Ik ben op weg naar dakar, en ik dacht dat ik de motor goed voorbereid had, maar niet dus..
Ik loop tegen het probleem aan dat mijn achtervering tekort schiet, of grondspeling te klein is.
Halvewege Frankrijk merkte ik volgens mij dat mijn achtervering niet voldoende is voor mijn ´load´. Als ik over drempels rij hoor ik geloof ik de middenstandaard tegen de drempel aantikken.
Ik heb al in mijn wph gekeken en volgens mij staat de demping al op maximaal (zie heel veel schroefdraad).
Ik vind het wel vreemd, want volgens mij heb ik niet meer gewicht bij de dan een extra passagier, en ik heb dit probleem niet met een extra passagier. (of vergis ik me nu?)
Ik zit nu in Barcelona, bij familie maar alle winkels zijn hier dicht vanwege een lang weekend. De te slappe vering (als dat het is) is nu nog geen groot probleem, maar straks in marokko en verder denk ik wel.
Misschien zeg ik het iets verkeerd, want ik voel niet dat de vering aan zijn einde is, alleen de grond speling is denk ik te weinig.
Natuurlijk ben ik op zoek naar de goedkoopste oplossing, en ja ik weet dat dat bagage dumpen is. Echter heb ik al zo minimaal ingepakt (heb eigenlijk de ´sahara overland´ lijst plus een extra broek en trui)

Alle tips zijn welkom, zou erg fijn zijn!
En ik ga me binnenkort eens even goed voorstellen :)

Alvast bedankt!

(of is het nu heel stom en hoor ik mijn middenstandaard uitklappen ofzo?)

allereerst handig om te weten....
wat voor motor heb je?
type  / bouwjaar?

en zie je slijt/schuur sporen aan de onder/voor kant van jouw middenbok?
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline watuppes

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2011, 11:53 »
Excuses, maar bedankt voor de snelle reactie .
ik heb een transalp xl600 uit 1999.

Ik ga straks even kijken, motor staat in garage, ik kan niet direct antwoorden straks. Maar ik doe het zo snel mogelijk..

Offline V-Twin

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2011, 13:13 »
Drie remedies:
1. verwijder je middenbok (gratis)
2. reduceer je bagage, breng zware bagage zo veel mogelijk naar voren. Zwaarste zaken in een goede tanktas is te prefereren. (gratis)
2. plaats een andere, progressieve, veer (€95)

Ik weet niet of je een topkoffer gebruik maar die zou ik zo wie zo, onder deze omstandigheden, verwijderen, tenzij je donzen dekbed er in zit.

Alle andere opties zoals voor en achter verhogen kost je meer geld.

Succes.

Offline Waffie

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2011, 14:40 »
 nu de meer technische redenen,

is je demper niet lek,

is de lagering die in de prolink zitten niet verroest cq uitgesleten

zoek dus een dealertje ;)

 want met je boordgerredschap doe je weinig
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline watuppes

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2011, 20:06 »
Hallo!

De middenbok ging idd over de straat, had wat schade.

Ik ben vandaag met mijn neef door barcelona gereden, hij (ongeveer 80 kilo) zat achterop, geen enkel probleem. Heb paar goede drempels gepakt, stoepjes en natuurlijk lekker door het verkeer gecrossed(heeft overigens niets met de vering te maken :P wel leuk) maargoed.
Niets aan de hand!
We kwamen onderweg een autozaak tegen, even naar binnen gestapt en hij deed het woord in het spaans. Monteur bleek een Aces harley rijder te zijn, en vond het wle mooi. Hij heeft de vering toch nog 2-3 mm stugger gezet, en dit scheelde een hoop.

Wat ik niet helemaal begreep uit mijn neef zijn verhaal dat de monteur dacht dat het maar een tijdelijke oplossing was.
De motor voelt nu wel een stuk stugger geveerd gelukkig.

Ik denk dat ik de bagage anders moet inpakken. Lichte dingen zoals kleren etc in die zijkoffers, en de zware dingen in tanktasje en zo dicht mogelijk achter mij in de bagagerol.

Heb geen koffer achterop, wel nog twee lege jerrycans voor straks om wat benzine in te doen bij langere afstanden tussen de tankstations.

De vering ziet er overigens goed uit. Die monteur zei niets over dat de vering lek was oid.

Waar zou ik zo´n progressieve veer kunnen kopen denken jullie? Is daar moeilijk aan te komen? En kan ik zoiets zelf monteren of moet zoiets echt door een monteur gedaan worden?

Offline Floor

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2011, 20:25 »
Ik weet zelf niet waar je zo'n veer kunt kopen, wel weet ik een honda dealer in Algeciras. Ik weet niet waar je oversteekt naar Marokko? Anders zou (evt je neef) dingen daar bij die honda dealer kunnen bestellen en dan is het tegen de tijd dat jij daar komt wel geleverd waarschijnlijk. Dat kan met die progressieve veer ook dan wel. Maar als het probleem opgelost is op deze manier, is het ook al prima toch?

Offline watuppes

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2011, 00:48 »
Dat is geen verkeerd idee!
Wat zou ik allemaal moeten bestellen dan?
Verstandig om zelf in te bouwen of is dat meer een werkje voor de dealer?

Is het de veer uitbouwen, die stelringen eraf, veer eruit, nieuwe veer erin, stelringen erop en aandraaien?

Offline David

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2011, 07:32 »

Verder alles goed voorbereid voor de reis? Of gewoon een beetje op de bonefooi ;)
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline watuppes

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2011, 10:08 »
Opzich heb ik de reis redelijk goed voorbereid denk ik, aan de andere kant miss ook helemaal niet genoeg:p
Zou het probleem.met zo:n. Andere veer waarschijnlijk helemaal zijn opgelost?
Ik vond deze : http://www.motorvoordelig.nl/product_info.php/keywords/Honda/cPath/21_46/categories_id/46/products_id/3322/btsr/true/page/24
Wel lastig zo op een mobiele telefoon:)
Spreekt de dealer in algeciras engels? ben nu namelijk weer op weg!


Offline Eddy

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #10 Gepost op: 31 oktober 2011, 10:50 »
Dat is inderdaad de progressieve achterveer die door veel clubleden gemonteerd wordt!
( vaak ook in combinatie met progressieve voorveren van hetzelfde merk incl. dikkere olie in de voorvork )
hierdoor zal jouw vering minder snel doorslaan.

Hoewel deze veer een grote verbetering zal zijn, is deze waarschijnlijk bedoeld voor rijder tot 80 kg zonder duo passagier of bagage
desgewenst levert deze nederlandse fabrikant een zwaardere uitvoering. ( gewicht opgeven http://www.hyperpro.com/ )

daarna kun je ( wat inmiddels dus gebeurd is) de veervoorspanning naar behoefte verhogen door de stelringen verder naar beneden te draaien.

succes !
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 11:28 door Eddy »
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline Floor

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #11 Gepost op: 31 oktober 2011, 11:56 »
Ja, er spreekt er in ieder geval 1 goed genoeg engels om duidelijk te kunnen maken wat je wilt.
http://www.honda-montesa.es/concesionarios/dealer.php?id=59
Je moet daar alleen wel even kijken dat je de goede honda-dealer pakt, want 3 panden verderop zit de honda-auto dealer ;-)

Offline watuppes

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2011, 22:32 »
Sorry voor de late reactie, maar ik heb het probleem gevonden. Het is natuurlijk heel erg stom.. ik ben met se motor 2 keer ongevallen op dezeldde kant. Door het omvallen was de koffer net een cm te ver naar binnen verbogen waardoor als ik een grote gobbel pakte, de koffer tegen de achterbrug aantikte. Heel stom, maar die scahde van die middenbok is dus vn iets anders geweest. Ik heb het teruggebogen en alles prima nu. Verklaren ook waarom.ik het probleem niet had met mijn neef axhterop, toen waren de koffers eraf.

)vandaag nog wel evenanfs die dealer geweest omdat ik nog een.par spannetjes nodig had. Ik vroeg hem of de vering nu eigenlijk in orde was, hij ging er even naar kijken en vertelde me dat deze nu niet goed is. Hij was erg behukpzaam maar ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. ik moest een shokbreker in sevillia halen van 200 euro, tweedehnds en de ticket laten gaan morgeb met de boot. Hij vertelde dat se schokbreker kon breken en in mijn band komen etc, is dat nu echt iets realistisch of niet? De veer was volgens hem nog wel ok, maar het binnenwerk niet.
Het lijkt mij s ik.over de normale route ga, af en toe een stukje strand pak er toch niet zo heel veel saamhorigheid de hand hoeft te zijn? Of ondersxhat ik dit nu en moet ik de ferry laten gaan, en totaal rep kosten van ong 300 euro, of zal het allemaal niet zon vaart lopen?

Het gaat me niet over het comfort oid ..

Offline Floor

Re: Achtervering schiet tekort, help, in barcelona nu..
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2011, 22:40 »
Ik heb geen verstand van die vering, maar als je het niet helemaal vertrouwd kun je ook in Marokko kijken. Deze gast verhuurd transalps in Agadir en Marrakech http://www.agadirmotos.com/en.html, ik ken hem voor de rest niet(google), maar je kunt morgen ook de boot pakken en als je het niet vertrouwd naar Agadir of Marrakech gaan en deze verhuur-zaak opzoeken, die wil vast wel even kijken en heeft er vast wel een beetje verstand van. Mocht je nieuwe onderdelen nodig hebben, moet het misschien wel daarheen komen, kost misschien een paar dagen, maar naar Sevilla een andere veer ophalen, weer terug en nieuw ticktet kopen kost ook geld én tijd. Wat ik weet van de wegen naar Dakar (2 jaar terug met een subaru met volle bepakking en 5 personen naar Mali, Senegal en Gambia via westelijke Sahara en Mauretanie, zowel heen als terug) is dat iig de weg in de westelijke sahare perfect is, maar dat er in mauretanie, marokko (niet heel veel, maar ze zijn er) en senegal wel wat putholes en (verkeers) drempels/hobbels zijn.

Ik weet trouwens wel een zaak in Marrakech waar ze ook 'iets' met vering ed doen, maar ik weet neit of het alleen maar voor auto's is.

Ook nog gevonden, is denk ik beter dan die eerste link: http://www.honda.ma/moto.php zit in casablance, ook voor motoren (zo lijkt het op de site iig)