Auteur Topic: Rem druk minder ?  (gelezen 1475 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rodealp

Rem druk minder ?
« Gepost op: 04 november 2011, 19:53 »
hoi, mijn transalp 700 heeft nu zo 18000 km gelopen, en volgens onderhoudsboekje moet de remvloeistof vervangen worden. Ik heb nu ook het gevoel dat ik harder moet knijpen om stevig te remmen. Kan dit komen door te oude remvloeistof ?. Het niveau is wel goed.

Offline jeroen emke

Re: Rem druk minder ?
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2011, 20:06 »
Elke remvloeistof is namelijk hygroscopisch, hetgeen betekent dat het product graag vocht opneemt, wat weer tot gevolg heeft dat het kookpunt van de remvloeistof lager wordt en het gevaar dreigt dat het kookpunt zo laag wordt dat de vloeistof gaat koken en dampbellen vormt (vapour lock) waardoor de remmen niet meer werken. (sponzig wordt) Regelmatige controle is daarom noodzakelijk   Na een jaar kan wel 3% water in de remvloeistof aanwezig zijn wat betekent een verlaging van ongeveer 95 graden Celsius. Dat is ook de reden dat fabrikanten adviseren de remvloeistof minstens eens per twee jaar te vernieuwen. De toevoegingen aan de remvloeistof trachten de oxidatie en corrosie tot een minimum te beperken. en als je de vloeistof vervangen is zal je het verschil voel in je remhandel hij is minder sponzig
still no angel found who flies at the same speed

Offline rodealp

Re: Rem druk minder ?
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2011, 20:21 »
oke jeroen, duidelijk ga even afspraak maken met Ad. Ververs ik gelijk even de olie.

Offline Hotel 317

Re: Rem druk minder ?
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2011, 08:32 »
Schone remmen dragen ook bij aan je remgevoel. Zijn je remklauwen wel eens schoongemaakt? menig motozaak kijkt bij een beurt nml enkel of de remblokken nog voldoende dikte hebben.

Offline Waffie

Re: Rem druk minder ?
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2011, 10:28 »
Schone remmen dragen ook bij aan je remgevoel. Zijn je remklauwen wel eens schoongemaakt? menig motozaak kijkt bij een beurt nml enkel of de remblokken nog voldoende dikte hebben.


je kunt de remklauw wel schoonmaken (visueel) maar schoonmaken is uit elkaar nemen en zorgvuldig reinigen en daar moet men dan opdracht toe geven

want na uurtje factuurtje de discussie krijgen dat hier toe geen opdracht was gegeven.

het valt zeker niet onder normaal onderhoud .

de prolink en achtebruglagers worden ook niet als vanzelf gesmeerd terwijl ze wel vaak stuk blijken te gaan of erger compleet verroest zijn.


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl