Auteur Topic: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02  (gelezen 5684 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Plein69

Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Gepost op: 07 november 2011, 13:33 »
Goedemiddag,

Afgelopen zondag wegens rugklachten mijn ST1100 Pan European verkocht.
Nu ben ik op zoek naar een fiets met recht op houding.
Ik rijdt minimaal 80 kilometer prive per dag en voor het werk zit ook hele dagen op de motor (RT1200)
Nu ik voor de Pan een TDM had zit ik met twee opties.

Tdm 900 ben ik mee bekend en weet hoe het rijdt.

Maar de Varadero blijft mij ook trekken.
Nu kwam ik op marktplaats een Varadero uit 2002.
Volgens de advertentie betreft dit een SD02.

http://link.marktplaats.nl/500217142

Ik heb hem gesproken en hij zei dat deze een gemodificeerde brandstofpomp heeft en verbruik gemiddeld op zo'n 1 op 17/18 ligt.
(Dit omdat het een SD02 is)
Alleen ketting set is op.

Wat zijn de verschillen tussen een SD01 en SD02?
Ik ken de Varadero alleenmaar als zuipschuit kunnen deze verbruiks cijfers op een carburateur versie?

Met vriendelijke groet,

Richard
« Laatst bewerkt op: 07 november 2011, 16:52 door Plein69 »

Offline Two Plugs

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2011, 14:29 »
Hoi Richard,

SD01, SD02... een pot nat, met dien verstande dat (volgens mij...) de SD01 nog een echte Japanse motor is (tot en met 2000) en vanaf 2001 de SD02 in Spanje werd geassembleerd.

In de Varadero wereld hebben we het over een MK1 (1998-2002) of een MK2 (2003-heden). Het grootste verschil tussen de MK (model) 1 en de MK2 is dat de 1 carburatie heeft en de 2 injectie. De 1 (of ie nu van 1998 of 2002 is) heeft gewoon een behoorlijk hoog brandstofverbruik. Dat er een alternatieve brandstofpomp of gemodificeerde brandstofpomp op zit is mooi (de pomp - contactpuntjes - branden door) maar heeft geen positief effect op het brandstofverbruik. 1:17/1:18 is best mogelijk, maar dan moet wel de carburatie (dynojet bv) zijn aangepast. Let ook op de nokkenaskettingspanners. Als je een merkwaardig 'pinkelend' geluid hoort, is het wijs om deze preventief te vervangen. Dit is echter een relatief eenvoudige ingreep.

De MK2 vanaf 2003 heeft brandstofinjectie en is voor zo'n grote, zware motorfiets best wel zuinig. Gemiddeld 1:18 is een makkie, maar op lange afstanden is tot 1:24 mogelijk waarmee je theoretisch 450-500 km ver kunt komen op een volle tank van 25 liter (incl de 4 liter reserve die resteren als het benzinelampje gaat branden)

Alle info's, garantiegevallen en punten van aandacht zijn verzameld via www.varadero-international.com en het daaraan gekoppelde archief: http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty1999.html

Normaal gesproken is het nét als de Africa Twin en Transalp een betrouwbare motorfiets. Het motorblok laat zonder meer extreem hoge km standen toe.

80 km privé is overigens wel erg weinig...  ;D Tenzij het per dag is (hier 120 km woon-werk verkeer tenzij ik de Groengelijnde Faab voor een zakelijke afspraak moet gebruiken). Oja, ook een Dero rijder met rugklachten - verbrijzelde lendewervel - maar op de Dero (ook op lange afstanden) geen enkel probleem.  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Plein69

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2011, 15:00 »
Bedankt voor de info.
Dit maakt voor mij een hoop duidelijk.
Ik rijdt 80 km per dag dus met huidige brandstof prijzen vind mijn portemonne verbruik belangrijk.
Bij TDM reed ik gemiddeld 1op 19 en de Pan1 op 16.
Lager als dit wil ik toch niet gaan eigenlijk.

Ga nog maar eens navragen wat is er aangepast.

Groet,

Richard
« Laatst bewerkt op: 07 november 2011, 16:58 door Plein69 »

Offline Stan

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2011, 19:37 »
Hoi Richard,
 Ik ben van een oud type Varadero naar een TDM900 uit 2006 gegaan om vervolgens heel snel weer terug te gaan naar een Varadero, maar dan een van het nwe type. Het is in mijn beleving echt meer motor en een klasse rijker rijden dan op een TDM, je zou t op zn minst moeten proberen voor je de knoop doorhakt. Ik heb de laatste tijd op heel veel verschillende fietsen gereden van Triumph Tiger 1050, BMW 1200 RT en GS, ST 1300 pan european tot FJR 1300 maar voorlopig mag mijn Varadero gewoon blijven want geen van genoemden is beter!
Groet en succes.
Stan

Offline Plein69

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2011, 19:42 »
Helaas ontbreken de centjes voor het nieuwe model.
Dit 2002 model kan ik voor 3500 inclusief koffers en navigatie krijgen.
Gaat morgen middag maar eens kijken / rijden.

Richard

Offline Peter_Winsum

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2011, 19:50 »
Als berijder en liefhebber van de Dero kan ik je alleen maar aanmoedigen even te gaan kijken en een stukje te gaan rijden. Pak een paar rotondes en trek het gas eens open en je bent verkocht. Tja en wat betreft de brandstofkosten, je moet niet op een (oud model) Dero gaan rijden om te bezuinigen op de brandstof. Maar ja genieten mag ook wat kosten, zei de prins toen hij met 13 hoeren richting de avondzon reed met achterlating van de erfenis en medeneming van slechts een zak gekookte eieren.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline ron overkleeft

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2011, 22:46 »
Helaas ontbreken de centjes voor het nieuwe model.
Dit 2002 model kan ik voor 3500 inclusief koffers en navigatie krijgen.
Gaat morgen middag maar eens kijken / rijden.

Richard
Zou wel argwanend zijn over die 1 op 18.  Zonder dynojet is het al helemaal niet mogelijk volgens mij, zou eerst maar eerst vragen of die er op zit.  Als mijn maat op zijn sd1 en ik op sd 2 samen rijden dan takt hij 20 liter en ik maar 14 hoogstens 15 liter, terwijl we toch precies even hard rijden .En als die blinde naar zijn werk vliegt haalt tie 1 op12 en zelfs 1op11.  Als je dan bedenkt dat jij  misschien wel 18 duizend km per jaar rijd ?  en je kan op een sd2 30% brandstof besparen dan zou ik toch die laatste 2000 euro erbij proberen te lenen.  Rij zelf 1 op 19 woon werk (zuinige stijl). Bij dagje toeren 1op 21 op z,n zuinigst    Alles op ongelood 95.      Succes ermee

Offline Rik

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2011, 22:55 »
Laatst een tourtje gereden van de club en ik reed met een groepje mee die er geen zuinige stijl op na hielden  C:-), mijn verbruik was toen 1:19.

Ik heb een varadero uit 2010.

Offline ron overkleeft

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2011, 23:21 »
Laatst een tourtje gereden van de club en ik reed met een groepje mee die er geen zuinige stijl op na hielden  C:-), mijn verbruik was toen 1:19.

Ik heb een varadero uit 2010.
Weet het verschil wel Rik, heb er een powercommander op gezet k&n filter en sport uitlaten ,dat maakt net dat verschil uit, kost ook wel wat maar het grootste winst is dat tie nu bij lage toeren niet meer rukt en trekt wat bij  2003\2005 modelen nog wel eens voorkomt.
het lukt me nu om met 1200 toeren een rotonde te nemen zonder te bokken,ben eigenlijk benieuwd of die nieuwere daar geen last van hebben,heb al is iemand gesproken die hem daarom verkocht had.

Offline Plein69

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2011, 08:39 »
Heb inmiddels door berichten hier maar besloten af te zien van de Varadero.
Zal waarschijnlijk weer een TDM worden.

Groet,

Richard

Offline Two Plugs

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2011, 12:29 »
Heb inmiddels door berichten hier maar besloten af te zien van de Varadero.
Zal waarschijnlijk weer een TDM worden.

Groet,

Richard

Suc6 met je rug...  :-[
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Stan

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2011, 13:29 »
Ik heb een oud model gehad welke over 4 jaar en ruim 40.0000 km gemiddeld 1:16,9 reed en het nwe model dat ik nu heb rijdt over een jaar en 10.000 km gemiddeld 1:18,9.
Ik rijd zowel binnendoor als autosnelweg, half om half en nooit fors over de max snelheid heen maar altijd 10 tot 20 km/u erboven.
Ik vind het knap als je onder de 1:15 komt....dan is er meer/ iets anders aan de hand in mijn beleving.
Jammer dat je voor de TDM gaat, al is het maar ivm dat hoogst irritante aan/uit effect op de gasreactie onderin en de waardeloze windbescherming.
Voor 4950 euro mag je die van mij overnemen, koop ik wel weer een iets jongere, stuur maar een PB als je interesse hebt.
Gr.
Stan

Offline Rik

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2011, 17:45 »
Weet het verschil wel Rik, heb er een powercommander op gezet k&n filter en sport uitlaten ,dat maakt net dat verschil uit, kost ook wel wat maar het grootste winst is dat tie nu bij lage toeren niet meer rukt en trekt wat bij  2003\2005 modelen nog wel eens voorkomt.
het lukt me nu om met 1200 toeren een rotonde te nemen zonder te bokken,ben eigenlijk benieuwd of die nieuwere daar geen last van hebben,heb al is iemand gesproken die hem daarom verkocht had.

Ik kan met gemak in zijn 3 een bocht / rotonde nemen zonder bokken. Het viel mij juist op dat toen ik een testrit reed dat hij zoveel vermogen onderin heeft. Mij zal je niet snel horen klagen  ;)

Offline Two Plugs

Re: Aankoop varadero en verschil Sd01 en SD02
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2011, 09:16 »
Dát is idd het allergrootste voordeel van de Dero... De windbescherming is on-navolgbaar en het blok is gewoon zo enorm elastisch qua vermogensafgifte!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180