Hoi Richard,
SD01, SD02... een pot nat, met dien verstande dat (volgens mij...) de SD01 nog een echte Japanse motor is (tot en met 2000) en vanaf 2001 de SD02 in Spanje werd geassembleerd.
In de Varadero wereld hebben we het over een MK1 (1998-2002) of een MK2 (2003-heden). Het grootste verschil tussen de MK (model) 1 en de MK2 is dat de 1 carburatie heeft en de 2 injectie. De 1 (of ie nu van 1998 of 2002 is) heeft gewoon een behoorlijk hoog brandstofverbruik. Dat er een alternatieve brandstofpomp of gemodificeerde brandstofpomp op zit is mooi (de pomp - contactpuntjes - branden door) maar heeft geen positief effect op het brandstofverbruik. 1:17/1:18 is best mogelijk, maar dan moet wel de carburatie (dynojet bv) zijn aangepast. Let ook op de nokkenaskettingspanners. Als je een merkwaardig 'pinkelend' geluid hoort, is het wijs om deze preventief te vervangen. Dit is echter een relatief eenvoudige ingreep.
De MK2 vanaf 2003 heeft brandstofinjectie en is voor zo'n grote, zware motorfiets best wel zuinig. Gemiddeld 1:18 is een makkie, maar op lange afstanden is tot 1:24 mogelijk waarmee je theoretisch 450-500 km ver kunt komen op een volle tank van 25 liter (incl de 4 liter reserve die resteren als het benzinelampje gaat branden)
Alle info's, garantiegevallen en punten van aandacht zijn verzameld via
www.varadero-international.com en het daaraan gekoppelde archief:
http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty1999.htmlNormaal gesproken is het nét als de Africa Twin en Transalp een betrouwbare motorfiets. Het motorblok laat zonder meer extreem hoge km standen toe.
80 km privé is overigens wel erg weinig...
Tenzij het per dag is (hier 120 km woon-werk verkeer tenzij ik de Groengelijnde Faab voor een zakelijke afspraak moet gebruiken). Oja, ook een Dero rijder met rugklachten - verbrijzelde lendewervel - maar op de Dero (ook op lange afstanden) geen enkel probleem.