Auteur Topic: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!  (gelezen 5237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

Berichtje op MCN vandaag... Met ingang van volgend jaar (2013), is reflecterende (over-) kleding verplicht voor alle bestuurders (en passagiers!) op motorfietsen met een cilinderinhoud vanaf 125cc en hoger...!

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2012/January/jan0912-hi-vis-gear-compulsory-in-france-from-next-year/
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Biker000

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2012, 12:19 »
Ik verbaas mij steeds vaker over de mensen die met hesjes rondrijden. Vooral omdat het merendeel ervan helemaal niet actief met eigen veiligheid bezig is. Ze rijden op plekken waar ze slecht gezien worden en ook slecht kunnen zien en "sukkelen" mee. Alsof ze volledig op dat hesje vertrouwen want dan worden ze toch wel gezien.

Op zich heb ik niks tegen de hesjes, maar ik ben er zelf van overtuigd dat het 0,0 bijdraagt aan je eigen veiligheid. Daarover kun je van mening verschillen en wie denkt dat het wel bijdraagt moet er vooral eentje aantrekken. Maar wat een veel grotere bijdrage geeft aan je eigen veiligheid is actief letten op je plaats op de weg. Automobilisten zien motorrijders slecht omdat ze totaal anders zijn van silhouet dan auto's Niet laag en breed maar hoog en smal. En dan filteren de hersenen dat beeld van die motorrijder gewoon weg. Het komt er toch uiteindelijk op neer dat je ziet wat je verwacht te zien. Een gekleurd hesje maakt daarbij geen verschil.

Wat wel verschil maakt is jezelf optisch breed maken. Een zijdelingse beweging maken als je een kruising nadert, even over de afstand van een meter wegbreedte langzaam van links naar rechts en weer terug bewegen. Ook zorgen dat je niet wegvalt achter ander verkeer. En ook heel goed weten wat er achter je rijdt want ook daar kun je optisch tegen wegvallen en daar moet je actie op nemen.

Wie dat allemaal doet en dan ook nog een hesje aantrekt moet dat zelf weten. Maar wie alleen een hesje aantrekt en totaal niet bewust bezig is met zijn plek op de weg koopt schijnveiligheid.

Dit stukje heb ik uit het forum maar zal altijd wel een discussie blijven.

Zelf ben ik van mening dat als je tussen alle klaarovers, wegwerkers, politie, ambulance, hardlopers, fietsers, ruiters en andere hesjesdragers de motorrijders de kans hebben dat ook zij niet meer geregistreerd worden als zijnde let op!!

Maar goed dit topic over hesjes per 2013 verplicht in Frankrijk
Denk dat Nederland niet achterblijft.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Two Plugs

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2012, 14:28 »
Wat is er mis met hesjes? Ik draag er al sinds een aantal jaren een. Bevalt prima. Idd, naast jouw opmerkingen (assertief rijden, etc) helpt het ook enorm door bv een andere kleur koplampen te voeren. Ik heb bv van die gele Tungagold lampen van Ad in de Dero. Het is een combinatie van die onze veiligheid gaat / zal (kunnen) vergroten.

'Safety lights' (brandende knippers voor) moet je NOOIT doen. Das pas schijnveiligheid - kwam ik achter doordat ik in nb de auto bijna een motorrijder van zijn sokken reed omdat ik dacht dat 'ie links af wilde slaan - hij ging dus wel mooi rechtdoor.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline V-Twin

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2012, 15:07 »
In de Transalper van maart-april komt er een artikel van een wetenschapper die in gaat op de 'vermeende' veiligheid en de bijdrage daaraan door de vestjes.

Kortom de leden worden op hun wenken bediend.

Offline Peter_Winsum

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2012, 15:14 »
Het valt me de laatste tijd wel op dat ook rijverlichting, bijvoorbeeld aan weerszijden onder aan de valbeugel een wit lampje, beter opvallen. Dat wil ik misschien ook nog een keer doen. Ben je meteen optisch wat breder en heb je ook verlichting op de automobilist-ooghoogte.

Hesje draag ik afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij schemer en grijs weer doe ik een hesje aan, op zonnige dagen en helder licht juist niet. Dan valt mijn zwarte pak weer veel beter op.

Ben ook bang dat er wel weer een minister van verkeer zal komen die het hesje als mooi symbool wil gebruiken van daadkracht. Dan moeten ze wat mij betreft ook metalic-grijze en witte auto's verbieden, het verkeerd voeren van (mist)licht bij auto's gaan handhaven en kleine auto's een geel jasje met reflectiestrepen aantrekken.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2012, 15:23 »
Persoonlijk: het probleem zit niet in Den Haag, maar in Brussel. Zolang met name Zuid Europese motards als idioten rondrijden, zonder enige bescherming of wat dan ook, blijven de motorfiets ongevallen groeien.

Das weer olie op het vuur van sommige overbetaalde EU parlementariërs, die dan weer roepen dat motorrijden zo gevaarlijk is. Dat is het ook, maar in verhouding met het motorrijgedrag rond de middellandse Zee is het in West Europa zo veilig als Fort Knox...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline daandus

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2012, 15:32 »
wat een waanzin is dit weer.... vraag me af of ik ooit nog in Europa wil wonen!

Dus volgens de wet mag je in je string (want naaktloperij is verboden) met een goedgekeurde helm en knalgeel hestje op de motor, op blote voetjes!

Ga maar veilig motorrijden, de regering waakt!  :o

Hier rijdt iedereen als een malle rond, totaal geen verkeersregels. En ik moet zeggen: ik denk dat het behoorlijk veilig is. Geloof me, je bent superalert op de motor hier en zit niet te klooien met je GPS in een stadje!
... was ooit lid ...

Offline chaos

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2012, 15:40 »
Citaat
MAG’s Ian Mutch said: "We contend that a motorist who is incapable of identifying a normally dressed rider and motorcycle in conditions of good visibility is not fit to hold a driving licence.
(zie link bernard)
vertaling google.
Citaat
MAG's Ian Mutch zei: "We betogen dat een automobilist die niet in staat is het identificeren van een normaal geklede rijder en motorfiets in omstandigheden van goed zicht niet geschikt is om een rijbewijs te houden.
toch denk ik dat ze de motorrijders in frankrijk maar eerst moeten aanpakken, meerdere malen meegemaakt dat ze juist daar gaan inhalen waar geen overzicht is, en dat met een snelheid dat je de automobilist geen kans geeft om een motorrijder te herkennen


ach ja, zo kan je het ook bekijken. feit blijft dat het oog de mens misleid. als remedie daarop kan je jezelf zo breed mogelijk maken en zeer defensief rijden.vooruit kijken en denken is een must.


Offline Biker000

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline PH-ADW

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2012, 22:02 »
Aangezien iedereen ook recht heeft op mijn mening...   komt ie:

iedereen zijn mening, vaak gebaseerd op persoonlijke ervaring / waarneming.  Alle "wetenschappelijke onderzoeken" zullen het wel een keer uitwijzen wat het beste is.   
Mijn mening ?  Er is nooit maar 1 factor in het spel als het fout gaat.  Als een reflectievest kan bijdragen aan de veiligheid, waarom dan niet ?  Net als grunniger laat ik het een beetje van het weer afhangen. In grauw weer vind ik felgeel echt wel opvallen ( dat was de automobilist in mij die sprak ) maar dynamisch/actief ( of hoe je noemen wilt ) rijden is net zo goed zichtbaar, evenals een paar extra lampjes. tel die drie bij elkaar op en je hebt de spreekwoordelijke kat in het bakkie...   

Ik vind het altijd wel interessant wat een ander ergens van vind, dus deel aub je mening en ervaringen, maar stop eens met het ongenuanceerde gejammer tegen de vermeende plannen van een of andere overheid om niets.
Hier is mijn duit in het zakje: Stel het gebruik van gezond verstand verplicht, en deel flinke straffen uit als het aantoonbaar niet gebruikt wordt.  En oh ja,  voordat ik het vergeet, als jouw mening niet met de mijne strookt dan hak ik en-publique verbaal je kop er af, want ik  ben overal tegen en weet alles beter. 
 
zolang je in dit vreselijke Nederland waar je niets mag, alles moet en waar het altijd aan die ander ligt, je drol nog kan doorspoelen met 20 liter perfect schoon drinkwater,  waar maak je je dan druk om.

Doe me een lol zeg, poets je motor op en ga lekker rijden.  reis de wereld rond, geniet van het leven. met reflectievest of zonder. zolang je je verstand er maar bij houdt en beseft dat je niet de enige op de weg bent. Wat kan er dan nog gebeuren.
Ga lekker rijden, op asfalt, door het zand of over het groene gras aan de andere kant van de wereld, maar geniet gewoon van het motorrijden.   Maak je liever druk over dingen die echt belangrijk zijn.  Waar is nu toch De transalper die ik kwijt ben na het opruimen, zit er nog voldoende peut in de tank of moet ik morgen  lopen ?? 

Waar ging het ook alweer over ?   oh ja,  reflectievestjes
Hmm..  zal ik de mijne nog even wassen zodat ik zaterdag oogverblindend op de rit verschijn, of zal ik hem naast artikel 5 aan de kapstok laten hangen omdat "die automobilist" toch niet uit z'n doppen kijkt...  ik denk er nog even over na... 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Cas

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2012, 14:41 »
Gaat dat niet vreselijk warm worden op een hete zomerdag als je zo'n reflecterend vest over je ventilerende motorjas moet doen?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Peter M

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2012, 15:01 »
hmmm... schiet me net iets binnen.
 
Lees wel vaker dat een politiemotor over het hoofd wordt gezien, terwijl hij/zij met zwaailicht en sirene aan reed.

Offline V-Twin

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2012, 15:20 »
Lees wel vaker dat een politiemotor over het hoofd wordt gezien, terwijl hij/zij met zwaailicht en sirene aan reed.

Gebeurt niet alleen met motorfietsen maar ook met herkenbare politie auto's, ambulances en zelfs hele grote brandweer wagens.

Die gasten leren niet voor niets dat ze het overige verkeer, als ze met toeters en bellen rijden, de gelegenheid moeten geven dat ze ook gezien worden  :o ;)

Offline hcm

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2012, 20:25 »
Gaat dat niet vreselijk warm worden op een hete zomerdag als je zo'n reflecterend vest over je ventilerende motorjas moet doen?


Of zo'n hesje warm is. Het is heel simpel, iemand die het veiliger vind rijd met hesje en die dat niet vind doet dat niet. Of het nu wel of niet veiliger is moet iedereen zelf maar weten. En als Brussel straks wil dat iedereen een hesje aantrekt dan rijd iedereen straks met een hesje.  ;)
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline Marcel T

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2012, 20:39 »
Met vestje ben je iets zichtbaarder, en dat kan soms net een beetje helpen.
Als je denkt dat het een wondervestje is, ergo als een dolle gaat rijden, dan kom je in aanmerking voor de Darwin-award.  :'(
Ik denk dat juist de mensen die het nut van zo'n vestje hartstochtelijk afwijzen er het meeste aan hebben. O ironie.  :)

Ik draag er zelf vaak wel een, maar niet als het warm is dan heb ik alle ventilatiegaten nodig om m'n lijf en hoofd koel te houden.
Mocht het verplicht worden, dan komen er vast veel meer/ alleen maar motorjassen met geintegreerde geel- en reflectiespul.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Menno

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2012, 21:06 »
Bron: MAG


Naar aanleiding van berichten over de verplichtstelling van fluorescerende kleding in Frankrijk (per 1 januari 2013), heeft FFMC  - de zusterorganisatie van de MAG - veel vragen gekregen.
FFMC's Frédéric Jeorge legt uit: "In de eerste plaats: nee, het hoeft geen fluorescerende of retro-reflecterende jas te zijn. De huidige aankondiging (het is nog geen wet) praat over 150 cm² reflecterend materiaal, ergens tussen de middel en de nek. Het materiaal kan deel uitmaken van de jas (zoals nu al bij de meeste nieuwe kleding), maar een simpele reflecterende armband van twee euro mag ook."
Duzzz:



Offline Peter M

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2012, 21:22 »
Is de rechter foto toevallig op Texel genomen?

Offline Romke

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2012, 20:11 »
 :o wat een lelijk leren pak  >:D
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline Two Plugs

Re: Reflecterende (over-) kleding verplicht in Frankrijk per 2013!
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2012, 08:28 »
Zeg Menno, sinds wanneer rij jij op een Vstrom?  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180