Auteur Topic: Stille helm ervaringen.  (gelezen 18366 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Stille helm ervaringen.
« Gepost op: 11 november 2011, 20:08 »
We hebben allemaal wel verschillende hoofddeksels op onze kop gehad en ik ben erg nieuwsgierig naar
onze ervaringen wat betreft de rust of juist onrust wat deze helmen hebben voortgebracht of voortbrengen.
Met name bij onze type's motoren (denk vooral de Twins en de Alps) kan het turbulentiegeluid erg hard zijn bij hogere snelheden.

Zelf heb ik diverse HJC's gehad en waren (zijn) erg luidruchtig. Aan 1 oor weer 20 db verlies tussen de 2000 en 10 kHz na een rit
naar België met gemiddelde snelheden van 130 km/u. Dit verlies komt nooit meer goed en ik ben verzekerd van een zeer irritante
fluittoon voor de rest van mijn leven. Zelfs de gebruikte universele oordopjes van Alpine hebben het niet tegen kunnen houden.
Inmiddels heb ik wel op maat gemaakte doppen en die gebruik ik dan ook. Maar ook met deze doppen in kunnen de zware trillingen in
je helm doordringen tot diep in je oor en permanent gehoorbeschadiging veroorzaken.
Danny heeft wel is mooie staatjes op het forum gezet waaruit blijkt dat je echt voorzichtig moet zijn.

Vooral om bovenstaande reden lijkt het zinvol om een andere goede, en dus ook stille, helm aan te schaffen.

Zijn er leden met goede of juist slechte ervaringen wat demping in je helm betreft?
 

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2011, 20:18 »
Heel goed punt!

Ook ik wil deze winter een andere helm gaan aanschaffen. Van Schubert hoorde ik in het verleden wel goede verhalen, maar ook die verhalen zijn intussen verstomd. Zelf wil ik graag een systeemhelm. Ik draag altijd autoplasts, maar ben erg huiverig voor gehoorschade.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline xrvtuur

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2011, 20:34 »
ik denk dat een mra varioscreen, ruitje met extra verstelbare spoiler, ook goede diensten kan bewijzen om het geluidsnivo naar beneden te krijgen. Ik rij de laatste 10 jaar met een Arai jethelm en alpine paddestoeltjes. bij de laatste gehoortest 2 jaar terug voor het werk was alles nog in orde.
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2011, 21:18 »
Altijd goede ervaringen gehad met de Uvex integraalhelm (die met dubbel vizier).

Op een gegeven moment toch overgestapt naar een systeemhelm. Ook vanwege mijn hobby bij de motorverkeersregelaars.

Vond de Shubert C2 tochten en lekken. Dus overgestapt op de BMW Evo III. Prima helm, maar na 5 jaar intensief gebruik schoon op. Dus een Evo IV gehaald. Zou beter moeten zijn - maar niets is zo persoonlijk als een helm. Was dus níet beter. Dus overgestapt op de Shubert C3. Dolgelukkig.

Opmerkelijk... BMW helmen worden gebouwd door... Shubert.
Moraal van het verhaal...

Ga niet alleen testpassen in de motorzaak. Maar ga (wel ff met een helmmutsje) een stuk proefrijden. Dan weet je pas echt wat je koopt.

De stilste helm die ik ooit getest heb, was een Beahr Sillencer integraal helm. Maar die zit zooo klem dat 'ie gewoon oncomfortabel wordt.
De meest comfortabele systeemhelm die ik ooit getest heb, was een HJC. Maar idd, wat een POKKE HERRIE!!!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Stan

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2011, 22:15 »
Hier kan ik heel kort over zijn: Schuberth!
Uit onderzoek gebleken de stilste en pasvorm is ook goed.

Offline ho-ho-ho

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #5 Gepost op: 11 november 2011, 23:38 »
Givi verhoogde ruit + mra deflector + oordopjes op maat + Schubert C3. Hetgeen nog overblijft van mijun gehoor is m.i. té belangrijk. Maar objectieve metingen hebben ook hun belang ; in dit verband kwam Schubert er inderdaad als beste uit.

Offline Goobi

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #6 Gepost op: 12 november 2011, 10:22 »
Vijf jaar geleden een Caberg systeemhelm gekocht. Prima pasvorm maar erg veel herrie van turbulentie, ondanks oordoppen op maat. Uiteindelijk opgelost door extra hoog windscherm te plaatsen. Een Schubert C3 lijkt me wel wat maar ik schrik elke keer van de prijs  :-\ ..
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Neet

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #7 Gepost op: 12 november 2011, 10:39 »
Bijkomend probleem is dat mijn laatste gehoorbeschadiging is ontstaan met een groot MRA uitschiufscherm en oordoppies.
Dus nog groter scherm is geen optie meer.

Nu ben ik aan het experimenteren met schermverlaging en dat gaat al een stuk beter.
Volgende stap is een Schuberth C3 proberen.

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #8 Gepost op: 12 november 2011, 10:57 »
De kans is aanwezig dat ik dan binnenkort ook maar eens een emmer geld ga meenemen naar de helmen-juwelier en een Schuberth ga testen. Nu nog bedenken of ik voor de gele fluor variant ga kiezen of toch het mooie ingetogen mat-zwart.

Is er nog een plek waar die pispotten scherp aan de prijs zijn, of kunnen we met meerdere liefhebbers een gezamenlijke inkoop gaan doe om de prijs te drukken (allemaal één uitkiezen en passen bij de dorps helmenier en dan samen ergens bestellen)?

Dan moet mijn braggel-alp nog maar even op zich laten wachten...  :'(
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline V-Twin

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #9 Gepost op: 12 november 2011, 11:09 »
Objectief gezien zijn de BMW en Schuberth helmen inderdaad de stilste, hetgeen uit testen duidelijk blijkt. Dat een helm relatief stil is, is echter geen garantie dat je geen gehoorbeschadiging kan oplopen. Wat Neet heeft komt mij na 30 jaar motorrijden waarvan 20 met op maat gemaakte doppen heel bekend voor.
De herrie in je helm wordt in de praktijk inderdaad enorm beïnvloed door het type motorfiets,het scherm de lengte van de bestuurder etc.
Toen ik m'n eerste AT in '98 kocht met een hoog FiveStar scherm met flip kon ik het kenteken van een tegemoet komende auto niet eens lezen en na 2 uur rijden was ik al doodop.
Lengte van de bestuurder zegt overigens niet alles want de één heeft een lang en de ander een kort bovenlichaam. Sommige hebben een aangepast zadel waardoor de lengte van het bovenlichaam tov de ruit wordt beïnvloed. Aangepaste vering waardoor de motor iets meer voor- of achterover komt te staan is ook een factor.

Op de RD04 allerlei ruiten geprobeerd maar mijn conclusie is dat je beter turbulentie rond je helm moet voorkomen. In mijn geval betekent dit een lager scherm. Winddruk neemt dan wellicht wat toe maar is m.i. minder vermoeiend en schadelijk voor je gehoor dan het gebulder  dat je kan krijgen met een niet goed functionerend hoog scherm. Op de RD04 heb ik, sinds 2008, een MRA scherm met een verstelbare spoiler maar eigenlijk wil ik terug naar een standaard scherm.
Op de RD07A heb ik een standaard scherm van MRA was wel even wennen maar op langere ritten minder vermoeiend dan een hoog scherm.
Overigens zou ik een kevlar rechte rally ruit wel eens willen proberen wat dat voor invloed heeft.

Ik heb met de Schuberth C1 en C2 op verschillende sportmotoren gereden en minder windgeruis en gebulder ervaren dan in het gunstigste geval met een AT. Je ziet bij nieuwere motorfietsen de ruit constructie/plaatsing ook steeds meer dat er luchtspleten etc gecreeërd zijn om een vacuüm achter de ruit te voorkomen wat in belangrijke mate bijdraagt aan het gebulder thv je oren.

Er is m.i. geen algemeen universeel antwoord te geven op wat nu goed is. Windgeruis en gebulder rond te helm is van vele (individuele) factoren afhankelijk. Een goed vertrek punt is denk ik wel een stille helm en dan vanuit die basis experimenteren met verschillende vormen schermen en scherm hoogtes.

Offline giedi

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #10 Gepost op: 12 november 2011, 12:18 »
Na Demm, HJC en Bayard toch maar een (dure) Schubert (J1) gekocht en daar ben ik ook qua 'stilte' erg tevreden over.

Offline chaos

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #11 Gepost op: 12 november 2011, 16:09 »
van shubert C1 naar een J1 naar een C3 (geel)
C1 is erg stil en een goede pasvorm.
J1 is bijzonder goed, het is een combinatie van een jethelm en een integraal helm. luidruchtiger als de C1, maar een enorm wijds zicht vanuit je helm, je ziet geen helm delen. het zonnevizier heb ik omgedraaid omdat ik tegen de uitsparing voor de neus keek en daardoor hinderlijk. bij regen komt het water onder het vizier door naar boven.
de C3 is enorm stil, door het bijgeleverde lapje? wat onder bij de sluiting van de helm gezet kan worden, wordt ie nog stiller van maar ik vind dat hinderlijk en heb het er afgelaten. ondanks dat is ie nog steeds stil. de gele kleur heeft effect op tussen de file inrijden, de file spreid zich en ik heb meer ruimte.

oordoppen gebruik ik altijd als ik een eindje ga rijden.

Offline mikkola

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2011, 16:22 »
Voor om het in de gaten te houden ,heeft Shoei een nieuwe klaphelm     http://neotec.shoei-europe.com/
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #13 Gepost op: 12 november 2011, 16:41 »
Citaat
de gele kleur heeft effect op tussen de file inrijden, de file spreid zich en ik heb meer ruimte.

Tja, daar hoef ik het niet voor te doen.
De enige files die we hier hebben zijn die van de vrachtwagens bij de suikerfabriek die moeten lossen en bij de visboer in Zoutkamp  8).
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Goobi

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2011, 17:08 »
Is er nog een plek waar die pispotten scherp aan de prijs zijn...

Misschien een mooi beursaanbieding in februari ??
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Neet

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2011, 17:33 »
Ik ga daar zeker even mijn licht opsteken al denk ik wel dat ik eerst een proefrit ga maken met een dergelijke helm.
Maar als die helm dan ok is, is de kans ook wel groot dat ik hem eerder neem.

Offline Frank G

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #16 Gepost op: 12 november 2011, 19:04 »
Ik op mijn varadero een ruit met opzet en een C3 had heel veel last en turbilentie dus na een rit last van mijn oren, oor doppen op maat dan maar nog steeds veel geluid.
Bij een vriend van mijn die ook een varadero heeft, zitten twee gaten dus de twee gaten overgenomen en in mijn ruit gemaakt, de turbilentie is heel veel afgenomen dus de C3 is nu ook veel stiller rij nu ook wel eens zonder oor doppen daarna geen gesuis in mijn oren.

Offline Neet

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #17 Gepost op: 12 november 2011, 19:11 »
Heb je een fotootje van die gaten?

Offline Frank G

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #18 Gepost op: 12 november 2011, 19:23 »
Hierbij de foto

Offline Neet

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2011, 19:33 »
Das snel, bedankt. Ziet er best goed uit....

Offline Herman

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2011, 19:42 »
Hallo,

Heb ook een C3, maar deze heeft voor de haardragende ook een nadeel........
Je krijgt er een midden scheiding van ongeveer 5 cm midden op je bovenhoofd  :(
Vindt ik dan persoonlijk wel weer jammer voor zo'n dure helm..... :angel:

Groet,

Herman

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2011, 20:13 »
Citaat
Je krijgt er een midden scheiding van ongeveer 5 cm midden op je bovenhoofd

Die middenscheiding heb ik van nature al:
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

madero

  • Gast
Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2011, 20:22 »
Heb de laatste jaren gereden met ARAI integraal en otoplastieken. Wilde graag een systeemhelm. Heb de C3 gepast en was in 1 seconde verkocht! Dat paste absoluut perfect en sluit aan de onderzijde(zelf zonder het losse kinflapje) meer en beter af de de ARAI. Nu met een centraal geplaatst sluitmechaniek en ingebouwd zonnevizier. Pinlock wordt meegeleverd.

Heb ook getwijfeld tussen stemmig "grijs" of knalfluogeel. Heb vanwege veiligheidsaspecten gekozen voor de gele. In combinatie met een fluo-vestje val ik nu lekker op. Zojuist de C3 voor het eerst tijdens een ritje opgehad. Is idd stiller dan de ARAi en ik heb naar mijn idee ook meer zicht.

Ik heb voor een aantrekkelijke prijs ff gegoogled en kwam bij een zaak in amsterdam/utrecht uit voor de beste deal(479,=) Bij de ene dealer is de gele in de aanbieding bij een ander weer de grijze.  Het loont de moeite om ff te zoeken. Ik koop graag bij een dealer in mijn eigen buurt maar dit scheelde €50-100.  Vond ik toch wel een beetje te gortig om te laten lopen. Voor 4,95 werd het goed verpakte pakje afgelopen woensdag keurig binnen enkele dagen na bestelling thuisbezorgd.

Wat mij betreft is de C3 dus een aanrader!

Offline ho-ho-ho

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #23 Gepost op: 12 november 2011, 23:40 »
Goedkope pispotten ?

Eind van het jaar geeft de RAD-keten meestal serieuze kortingen (solden) op het volledige gamma. Voor de grijze, witte of zwarte C3's komt dat dan rond de 400 €. Ken de prijzen in NL niet , maar voor België is dat goedkoop.
http://www.rad.eu/

P.S. Heb er geen aandelen van, maar lijkt mij goede keten, voor bvb problemen na levering.

Offline Neet

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2011, 08:45 »
De S1 pro is waarschijnlijk ook wel een goeie om te testen. Ook iets voordeliger.

Offline Two Plugs

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #25 Gepost op: 13 november 2011, 16:40 »
Hou vooral zo aan het einde van het jaar de aanbiedingen in de gaten...! En... een Shubert kan bv in Duitsland aanzienelijk goedkoper zijn dan in Nederland. Vraag me niet waarom of hoe, maar wij hebben onze 2 C3's gekocht bij een grote motorkledingboer in Augustfehn - scheelde toch al vlot 50,- per helm tov de goedkoopste NL aanbieding...

Tipje... Kijk in februari ook ff op de motorbeurs in Utrecht. Daar gaan ze (vooral op de laatste beursdag) voordelig de deur uit. Als je maat er dan tenminste nog tussenzit...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #26 Gepost op: 13 november 2011, 18:30 »
Qua maat kan ik het wel vergeten, vooral in Duitsland. Mijn plofkop past alleen in de grote maten.

Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline mikkola

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2011, 21:30 »
Hou vooral zo aan het einde van het jaar de aanbiedingen in de gaten...! En... een Shubert kan bv in Duitsland aanzienelijk goedkoper zijn dan in Nederland. Vraag me niet waarom of hoe, maar wij hebben onze 2 C3's gekocht bij een grote motorkledingboer in Augustfehn - scheelde toch al vlot 50,- per helm tov de goedkoopste NL aanbieding...



http://www.bekleidung-motorrad.de/
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline cobramarw

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #28 Gepost op: 15 november 2011, 17:44 »
Helm-actie bij Rad

Offline Sandra

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #29 Gepost op: 15 november 2011, 18:48 »
De bontgekleurde schuim-oordoppen v/d Hema bevallen mij heel erg goed. Gaan ook nog relatief lang mee, langer dan die gele dingen die naar verloop van tijd hard en erruug vies worden.
Zelf heb ik van iemand een oud transalp scherm gekregen en verzaagd tot een imitatie MRA scherm.
Het was wel een klus om het erop te zetten..pff. Met behulp van piepschuim en dik plakband eerst geprobeerd hoe het allemaal vorm moest worden gegeven en later met een verzaagde een rubberen deurkeg is het voor elkaar gekomen.
Bevalt goed, de ruis die ik om de helm heb als ik op de voetsteunen ga staan is vrijwel gelijk aan de ruis die ik heb als ik zit , en das niet veel: ik ben tevreden! Foto komt later in de week
[img]http://img684.imageshack.us