Deze snap ik ff niet.
De volle accu heeft op dat moment de hoogste inwendige weerstand en is de minder volle accu aan de beurt.
Wat ik niet begrijp is dan waarom de lader dit dan niet zo ervaart volgens jou. De lader "ziet "maar 1 aangesloten object.
De weerstand verandert toch naarmate de laadtoestand is gevorderd, en dat is ook precies dat wat een goede lader moet herkennen. Bij 2 accu's zal de paralelle weerstand dus ook niet gelijk blijven en de minst volle accu bijladen tot het maximale niveau.
Ja, ik kan er ook niets aan doen. Vergeet niet dat ook de accu's invloed op elkaar hebben.
Stukje chemie met heel veel theorie waar je oren van gaan klapperen.
Om dieper in de materie te gaan, zal ik zelf ook weer terug moeten spitten. Vind ik niet helemaal nodig.
(ook een beetje geen zin an)
Alleen gloednieuwe cellen van dezelfde soort is geen probleem. (bv 12 volt, 1 accu bestaat uit 10 cellen)
Leuk om te weten, er zijn cellen (accu's dus) van 2 volt, 3000! ampere. Deze worden gebruikt voor UPS systemen en worden in serie en vaak
ook nog parallel geschakeld totdat de juiste voltage en capaciteit is bereikt.
Maar goed, vond ik leuk om even mee te delen.
Feit is dat je twee oudere of verschillende accu's niet zomaar parallel kan schakelen zonder een stukje elektronica er tussen.
Als je niet de juiste lader gebruikt gaat een onderhoudsvrije accu ook kapot!!
LEt er ook op dat de laadstroom niet boven 1/10 deel komt van de capaciteit, dus een 14 AMH accu moet je niet zwaarder laden dan 1,4 ampere.
Een 14 AH lood/zuur accu mag je best tientallen keren keer met 14 ampere (wel meer ook) volrossen als je lader maar geschikt is voor dat doel en die zijn dat vaak niet.
Zaak is idd dat de temperatuur in de gaten wordt gehouden en dat zijn weer hele dure laders.
Maar hoe minder de laadstroom, des te langer gaat je accu mee maar dat gaat niet op voor een auto of motor accu. Die krijgen best al een bak
laadstroom binnen al weet ik niet precies hoeveel.