Auteur Topic: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?  (gelezen 8882 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Biker000

12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Gepost op: 21 november 2011, 11:38 »
Voor de techneuten onder jullie wellicht een rare vraag maarrre.

Kan de 12v druppellader op 2 motoren tegelijk dmv kabel splitsen, of trekt de ene dan de andere leeg?

Wil graag beide motoren tegelijkertijd via de 12v tomtom aansluiting op het stuur druppel-laden deze winter.

Kan dit? :-\

Of toch maar de ene week de ene motor en de andere week de andere.




En inderdaad blijven rijden is ook een optie.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline giedi

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2011, 11:42 »
De accu's komen dan parallel. De spanning blijft gelijk, maar er kan wel een onvoorspelbaar hoge stroom gaan lopen van de volste naar de leegste accu. Ik zou het voor de zekerheid maar niet doen.

Offline Two Plugs

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2011, 12:02 »
Heb nog een wat oudere Optimate, daar kun je een koppelstuk voor bijbestellen zodat je in één keer 2 motoren (lees: 2 accu's) kunt bedienen.

Heb het overigens nog nooit gedaan, maar gewoon beide accu's uit de motoren genomen bij langdurige stilstand en daar 2 druppelladers op.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hotel 317

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2011, 13:24 »
Dus eerst beide accus los opladen, en dan zou het wel kunnen? De spanning zal uiteindelijk in beide gevallen c.a. 13.2V zijn, of er nou een 10 AH, of 20 AH aan hangt.

Let wel; ik heb er geen ervaring mee, maar zou het zelf zonder meer proberen.

Offline Oldtimer

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2011, 13:34 »
Antwoord van Giedi meenemen.
Citaat
maar er kan wel een onvoorspelbaar hoge stroom gaan lopen van de volste naar de leegste accu.

Kan gewoon prima, maar wel de beide accus inderdaad koppelen met een stevig draadje om het verschijnsel kortsluiting door niveauverschil op te vangen.

De manier is dan accu's eerst koppelen ( paralel uiteraard ). Even met rust laten en dan pas de druppelaar aansluiten. Controleer eventueel ook vooraf even het niveau accuzuur.
Wanneer je een omschakelbare ( 12 en 24 volts lader)  hebt is serieschakelen de oplossing, maar ook hier eerst even koppelen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline giedi

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2011, 15:13 »
Ja, als je de accu's uit de motoren haalt en ze met dikke draden koppelt, gaat het natuurlijk wel. Maar niet koppelen VIA de tom-tom aansluitingen. Dat is vragen om moeilijkheden.

Offline Neet

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2011, 17:46 »
Twee accu's kan je niet parallel schakelen. Gewoon niet doen.
Dat kan alleen als je twee dezelfde hebt die beide net van de lopende band afrollen.

Offline tigger

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2011, 19:39 »
Twee accu's kan je niet parallel schakelen. Gewoon niet doen.
Dat kan alleen als je twee dezelfde hebt die beide net van de lopende band afrollen.

In theorie kan het wel, maar met verschillende capaciteiten en dus ook de staat van de afzonderlijke accu's is het vragen om problemen.  In de praktijk zal de slechtste (lichtste) accu er voor zorgen dat de betere accu door onnodig grote laadstromen in kwaliteit afneemt. In het beste geval merk je pas na een paar jaar dat je accu('s) slecht worden, in het slechtste geval heb je in het voorjaar twee accu's die je motor niet meer kunnen starten. Een druppellader is goedkoper dan een nieuw (gel)accu, dus ik zou gewoon een tweede lader kopen. (Of wisselen...)

Offline Biker000

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2011, 19:57 »
Nog ff wat extra info en vragen over de accu.

Heb een Yuasa YTX14-BS (5511080)

Accu in 01-2009 vervangen 11000 km gereden ermee tot heden.

Merk dat hij minder goed start.

Betreft toch een onderhoudsvrije accu?

Zou toch langer mee moeten kunnen?
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Oldtimer

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2011, 20:08 »
Minder starten kan meerdere oorzaken hebben.
Kou bijvoorbeeld brengt de capaciteit van de accu een behoorlijk stuk naar beneden.
Bij het starten kan ook de bobine hier last van hebben zodat ook de vonk minder krachtig is.
Motor slaat dus slechter aan, je start langer, accu wordt steeds minder krachtig, dus slaat weer slechter aan enzovoort.
Lage temperatuur en vocht zijn ook de boosdoeners.
Verder natuurlijk zijn er gevallen bekend waarbij de accu echt na 2 jaar vervangen moet worden.
Mijn accu van de Dero was 2 jaar oud, maar heb hem 3 weken geleden vervangen.
Een wereld van verschil. Bij het starten met de oude accu werd steeds de klok en de teller gereset omdat de accuspanning beneden een waarde kwam. Dat is nu dus verleden tijd.
( Ik rij 17.000 km per jaar.)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Neet

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2011, 20:19 »
In theorie kan het wel, maar met verschillende capaciteiten en dus ook de staat van de afzonderlijke accu's is het vragen om problemen.  In de praktijk zal de slechtste (lichtste) accu er voor zorgen dat de betere accu door onnodig grote laadstromen in kwaliteit afneemt. In het beste geval merk je pas na een paar jaar dat je accu('s) slecht worden, in het slechtste geval heb je in het voorjaar twee accu's die je motor niet meer kunnen starten. Een druppellader is goedkoper dan een nieuw (gel)accu, dus ik zou gewoon een tweede lader kopen. (Of wisselen...)

Eigenlijk is het net andersom.
In de praktijk kan het wel en zorg je inderdaad voor onvoorspelbare problemen. En theoretisch weet je dat je het niet moet doen. Ik probeer het kort uit te leggen.

De inwendige weerstanden van de accu's zijn nu verschillend. De accu met de laagst inwendige weerstand zal meer stroom opnemen dan de andere accu. Die accu zal dan ook het snelst vol zijn en de laadstroom zal dan afnemen. De andere accu wordt niet volledig geladen en zal gaan sulfateren. Daar komt dan ook weer bij dat de volle accu langzaam zal worden overladen.
Maar met druppelladen is het iets anders maar komt wel op hetzelfde neer, zeker als een accu minder vol is dan de andere.

Inderdaad een extra ladertje erbij en het probleem is opgelost.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2011, 20:48 door Neet »

Offline Oldtimer

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2011, 21:17 »
Deze snap ik ff niet.
Citaat
Die accu zal dan ook het snelst vol zijn en de laadstroom zal dan afnemen

De volle accu heeft op dat moment de hoogste inwendige weerstand en is de minder volle accu aan de beurt.
Wat ik niet begrijp is dan waarom de lader dit dan niet zo ervaart volgens jou. De lader "ziet "maar 1 aangesloten object.
De weerstand verandert toch naarmate de laadtoestand is gevorderd, en dat is ook precies dat wat een goede lader moet herkennen. Bij 2 accu's zal de paralelle weerstand dus ook niet gelijk blijven en de minst volle accu bijladen tot het maximale niveau.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Martin Visser

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2011, 22:36 »
Parallel schakelen of in serie schakelen van accu's moet je niet doen, de laad of ontlaadstromen zijn niet gelijk aan elkaar i.v.m. capaciteitsverschillen van de accu's zelfs al zijn van van hetzelfde type en merk dan kunnen de capaciteiten van de accu's verschillen.

een acculader zal we blijven druppelladen maar zal een accu overladen en de andere accu wordt niet geladen.
Het is correct dat de inwendige weerstand van de accu zal wijzigen als de ladingstoestand wordt vergroot, dit komt door de lading van de platen.
Je zult begrijpen dat door deze ladingverschillen de capaciteit van de accu's veranderd ten opzichte van elkaar.

De lader ziet de interne paralelle weerstand en zal de accu's blijven laden.

Koop een goede lader die zowel op spanning als op stroom kan laden en je accu blijft op orde.
In mijn varadero zit de originele accu  nog,  en deze is dus inmiddels 10 jaar oud. Wel op tijd laden en ontladen.

Als je niet de juiste lader gebruikt gaat een onderhoudsvrije accu ook kapot!!
LEt er ook op dat de laadstroom niet boven 1/10 deel komt van de capaciteit, dus een 14 AMH accu moet je niet zwaarder laden dan 1,4 ampere.
Langzamer laden is overigens ook beter omdat de warmteontwikkeling in de accu kleiner is.

dus als je twee accu's wil laden gebruik dan twee laders.

gr, Martin
 

Offline Neet

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2011, 22:39 »
Deze snap ik ff niet.
De volle accu heeft op dat moment de hoogste inwendige weerstand en is de minder volle accu aan de beurt.
Wat ik niet begrijp is dan waarom de lader dit dan niet zo ervaart volgens jou. De lader "ziet "maar 1 aangesloten object.
De weerstand verandert toch naarmate de laadtoestand is gevorderd, en dat is ook precies dat wat een goede lader moet herkennen. Bij 2 accu's zal de paralelle weerstand dus ook niet gelijk blijven en de minst volle accu bijladen tot het maximale niveau.

Ja, ik kan er ook niets aan doen. Vergeet niet dat ook de accu's invloed op elkaar hebben.
Stukje chemie met heel veel theorie waar je oren van gaan klapperen.
Om dieper in de materie te gaan, zal ik zelf ook weer terug moeten spitten. Vind ik niet helemaal nodig.
(ook een beetje geen zin an)
Alleen gloednieuwe cellen van dezelfde soort is geen probleem. (bv 12 volt, 1 accu bestaat uit 10 cellen)

Leuk om te weten, er zijn cellen (accu's dus) van 2 volt, 3000! ampere. Deze worden gebruikt voor UPS systemen en worden in serie en vaak
ook nog parallel geschakeld totdat de juiste voltage en capaciteit is bereikt.

Maar goed, vond ik leuk om even mee te delen.
Feit is dat je twee oudere of verschillende accu's niet zomaar parallel kan schakelen zonder een stukje elektronica er tussen.

Als je niet de juiste lader gebruikt gaat een onderhoudsvrije accu ook kapot!!
LEt er ook op dat de laadstroom niet boven 1/10 deel komt van de capaciteit, dus een 14 AMH accu moet je niet zwaarder laden dan 1,4 ampere.

Een 14 AH lood/zuur accu mag je best tientallen keren keer met 14 ampere (wel meer ook) volrossen als je lader maar geschikt is voor dat doel en die zijn dat vaak niet.
Zaak is idd dat de temperatuur in de gaten wordt gehouden en dat zijn weer hele dure laders.
Maar hoe minder de laadstroom, des te langer gaat je accu mee maar dat gaat niet op voor een auto of motor accu. Die krijgen best al een bak
laadstroom binnen al weet ik niet precies hoeveel. 







Offline giedi

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2011, 22:56 »
Twee accu's kan je niet parallel schakelen. Gewoon niet doen.
Dat kan alleen als je twee dezelfde hebt die beide net van de lopende band afrollen.
Het kan wel en het gebeurt ook vaak bij het gebruik van startkabels van de ene naar de andere auto. Dat het schadelijk voor de accu's kan zijn, is helaas ook waar.
Als je een keuze hebt: niet doen dus.

Offline Neet

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2011, 22:58 »
Het kan wel en het gebeurt ook vaak bij het gebruik van startkabels van de ene naar de andere auto. Dat het schadelijk voor de accu's kan zijn, is helaas ook waar.
Als je een keuze hebt: niet doen dus.

Ja :D dat vinde ze inderdaad niet leuk maar je moet wel is en gaat wel goed.
Alleen moet je ze wel even 10 m inuutjes aan elkaar laten wennen. Is het best.

Offline Waffie

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2011, 23:43 »
 wat een verhaal zeg.. het kost minder tijd om naar het magzijn te lopen  ,  een 2e lader uit het rek te pakken enaan te sluiten en dat allemaal voordat ik de laatste post heb gezien.

en voila... opgelost 8)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #17 Gepost op: 22 november 2011, 06:40 »
Ach, hobby.

Offline giedi

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2011, 08:23 »
En weer wat geleerd!

Offline Hans Schaap

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2011, 21:18 »
Ik heb een lader waar twee laadaansluitingen opzitten.
Morgen ben ik thuis en zal merk en type doorgeven.
 
Daarmee is het ook opgelost.
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Jeroen

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #20 Gepost op: 24 november 2011, 07:05 »
Heb twee laders van de lidl van iets van 6 euro per stuk, no problem.... (en nu nog maar 1 motor in de garage)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline giedi

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #21 Gepost op: 24 november 2011, 08:42 »
Bij mij heeft een goedkope lader van de LIDL al een accu verwoest door eerst zelf stuk te gaan....

Offline Neet

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2011, 16:49 »
Bij mij heeft een goedkope lader van de LIDL al een accu verwoest door eerst zelf stuk te gaan....

 ;D Tis wel goedkoop maar dat had ik niet verwacht.

Offline cobramarw

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #23 Gepost op: 25 november 2011, 14:30 »
Misschien een domme vraag (maar 'k heb er dan ook niet zo veel verstand van):
Geldt hetzelfde voor baterijen type AA/AAA?
Daar laad je toch ook de batterijen per 2 op met dezelfde lader?

Offline Oldtimer

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #24 Gepost op: 25 november 2011, 15:30 »
Citaat
Misschien een domme vraag

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden zoals deze wel.

Ik zou het niet weten. Waarschijnlijk zit het verschil hem in de samenstelling van het materiaal waar de batterij van gemaakt is. Heeft dus ook andere eigenschappen als een accu.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Martin Visser

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #25 Gepost op: 08 december 2011, 23:47 »
Misschien een domme vraag (maar 'k heb er dan ook niet zo veel verstand van):
Geldt hetzelfde voor baterijen type AA/AAA?
Daar laad je toch ook de batterijen per 2 op met dezelfde lader?

Afhankelijk van de lader die je gebruikt, een goede lader laadt de AA of AAA cellen per stuk op.
Heb je een heel goedkope lader en er worden dan twee cellen(batterijen) tegelijkertijd geladen dan ontstaat hetzelfde probleem de cellen zijn dan in serie geschakeld waarbij door de verschillen in capaciteit de ene cel meer capaciteit heeft dan de andere. Uiteindelijk gaan ze sneller defect.
EEn goede lader zal zorgdragen dat de laadstroom wordt beperkt en dus ook de warmte die wordt ontwikkeld.

gr, Martin

Offline swisstool

Re: 12v druppellader op 2 motoren tegelijk===kan dat?
« Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2012, 10:23 »
Das een tijd geleden ::)

Als je weerstanden parallel verbind: 1/R1 + 1/R2= Rv   Ik neem aan dat een interne weerstand kleiner in dan 1, dus de weerstand zal dan wel toenemen. Ik vraag me wel af hoe de slimme lader zal reageren.  (ff een simpel sommetje: 1/0,2=5 dit twee keer is toch al 10 ohm)

Ik weet niet zo snel wat de interne weerstand van een volle accu is, maar volgens mij sloop je dan de boel.
 

 
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2012, 17:30 door swisstool »