Auteur Topic: benzine loopt er onderaan uit...  (gelezen 4357 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline erwindekeyzer

benzine loopt er onderaan uit...
« Gepost op: 02 december 2011, 17:50 »
Hallo, gisteren raar verschijnsel. Mijn AT stond warm te draaien en ik zag gewoon de banzine bijna uitlopen onderaan de motor. Ik zet de motor direct uit en het stopt met lopen... De motor starten, loopt er weer uit, en het eigenaardige is dat het - naar mijn vermoeden toch - uit het buisje komt dat onderaan de carburator zit, om de benzine af te laten. Dit is weinig waarschijnlijk aangezien deze dicht moeten zitten. Moest het vijsje los getrilt zijn of zo, zou de benzine er toch blijven uitlopen als de benzinekraan van je tank open staat? Voorlopig nog een raadsel, zal morgen eens tank af nemen...

Offline EDxrv

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2011, 19:18 »
Je benzinekraan wordt alleen opengetrokken door vacuum als de motor loopt. En je vlotter in de carburateur blijft hangen. Daarom blijft de caburateur vullen.   En stroomt die over. (btw wat zou goed nederlands zijn vooor carburateur- verstuiver?
« Laatst bewerkt op: 03 december 2011, 13:05 door Eduardxrv »

Offline xrvtuur

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2011, 20:10 »
vacuum gestuurde benzinekraan zit niet op een AT. waarschijnlijk heb je een lekke slang of aansluiting. gaat het om een RD04 of RD07?
Varadero SD02  2004

Offline martsky

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2011, 21:04 »
Of hij heeft een vacuumpomp benzine pomp.
AT 1996 - Niet gepoetst !

Offline erwindekeyzer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2011, 22:30 »
Ik heb een RD07 uit '93 met de gewone benzinepomp.

Offline Brombeer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #5 Gepost op: 03 december 2011, 05:42 »
Dan blijft vermoedelijk de vlotternaald hangen op 'net een beetje open'.

(onder tank-brandstofdruk geen verschijnsel maar onder pompdruk loopt-ie over)

Carburateurs afnemen, beide vlotterdeksels afnemen en vlotternaalden en zittingen inspecteren.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline *thomas*

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #6 Gepost op: 03 december 2011, 09:39 »
Dan blijft vermoedelijk de vlotternaald hangen op 'net een beetje open'.

(onder tank-brandstofdruk geen verschijnsel maar onder pompdruk loopt-ie over)

Carburateurs afnemen, beide vlotterdeksels afnemen en vlotternaalden en zittingen inspecteren.

Bromz

Jip, zelfde gehad met mijn cagiva elefant...

Vervang eventueel beide vlotternaalden, kosten de wereld niet :).

Offline xrvtuur

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #7 Gepost op: 03 december 2011, 11:48 »
toch altijd nog zo tegen de € 45,- voor 2 stuks
Varadero SD02  2004

Offline jomakra

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2011, 09:35 »
Je benzinekraan wordt alleen opengetrokken door vacuum als de motor loopt. En je vlotter in de carburateur blijft hangen. Daarom blijft de caburateur vullen.   En stroomt die over. (btw wat zou goed nederlands zijn vooor carburateur- verstuiver?

Duits is "vergaser"
Nederlands kan dan "benzineverdamper-vernevelaar" zijn.

grtz,
marco
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline *thomas*

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #9 Gepost op: 04 december 2011, 10:09 »
Hoi,

Prijs is 14€ excl BTW per stuk.

Groeten

Offline Brombeer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #10 Gepost op: 04 december 2011, 10:13 »
Soms zit er alleen wat gom (ongewenst brandstofresidu) en is schoonmaken alleen, al voldoende.

Mooi zondagsklusje.. ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline erwindekeyzer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2011, 14:41 »
Zondagsklusje is succesvol verlopen. Had nog een tweededubbele  carburator liggen (waarvan de regelvijzen kapot zijn) en het naaldje plus vlotter verwisseld. Alles in orde nu, geen benzineverlies meer. MAAR... Het mag niet zijn blijkbaar... Ik wil testritje maken, hij draait, klik in eerste en hij valt uit. Niet meer te herstarten in eerste, enkel in neutraal. Contact zijstandaard dacht ik, deze afgekoppeld aan groen fiche links onder zadel, geen oplossing. Wieletje koppelingshendel harder ingedraaid zodat hij verder pakt, ook geen oplossing. Kan nu niet rijden... Pfff. Wat zou het kunnen zijn? Er zitten al hardere koppelingsveren in. Zit daar nog ergens een contact in?

Offline *thomas*

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2011, 14:46 »
de twee opties die jij al aangaf zijn de enige mogelijke stoorzenders, tenminste, als je hem in N elke keer kan starten...

doe er ff wat contactspray (of wd40  :angel:) aan

Offline erwindekeyzer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2011, 15:01 »
Dat dacht ik ook, maar misschien mag ik het kabeltje van de zijstandaard niet uittrekken. Misschien geeft dit dan het signaal dat de pikkel uitgedraaid staat? Dom van mij dat ik het nog niet geprobeerd heb, straks eens doen. Had het contact al eens afgehaald onderaan de pikkel, dacht dat het een pinnetje ging zijn die wat vuil zat of zo. Maar het is zo een rond, vrij gesloten plastichuis die rond een bout zit. Je kan er niet veel aan open doen. Misschien wat contactspray in doen of zo. Ga het eens gaan proberen zie...

Offline Brombeer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #14 Gepost op: 04 december 2011, 15:36 »
De 1e meest bekende killswitch zit bij de gashendel. Dan heb je inderdaad ook de microswitch bij de koppelingshendel en het sleepcontact bij de zijstandaard.

Maar er is er nog één, de vrijstandschakelaar (geeft neutraal-lampje in dash). Brandt die met contact aan in neutraal? Ook deze is een sleepcontact en als die versleten is word de CDI onderbroken. Normaalgesproken kun je dan nog altijd starten, mits de koppeling is ingetrokken. Mogelijk is deze microswitch vuil/versleten. Je kunt de stekkers ervan afnemen en even doorverbinden. Dan moet hij starten.

Voor zover ik weet kun je de zijstandaard gewoon afkoppelen.

Grtz, Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline erwindekeyzer

Re: benzine loopt er onderaan uit...
« Reactie #15 Gepost op: 04 december 2011, 16:02 »
Hallo, opgelost. Met het groene fichke uit elkaar te trekken start hij enkel in neutraal maar vanaf het moment je in eerste gaat valt hij uit.
Weerstand gemeten tussen de drie draadjes die van de zijpikkel komen en de groene en groen/witte draadjes zorgen voor het contact. Het derde, de geel/zwarte, is om het waarschuwingslampje te voeden. Ik heb de groene en groen/witte draden verbonden met elkaar en blijft draaien nu in eerste. De draden van de pikkel heb ik gewoon laten zitten. Als hij uitvalt kan ik nog starten in eerste maar met koppeling in. Nu nooit vergeten de pikkel in te klappen hé als ik vertrek...hmm.