Auteur Topic: hikkende motor  (gelezen 1644 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline woutermtb

hikkende motor
« Gepost op: 12 december 2011, 14:58 »
Hallo,

Het is een hele tijd geleden dat ik nog naar de motor omgekeken heb, maar nu kriebelt het weer...
Na lange stilstaan moest eerst de batterij vervangen worden, maar na 14j kan ik niet echt klagen :)
Dan vlug naar de motor winkel voor groot onderhoud + banden. Op weg hier naartoe viel het me op dat mijn knipperlicht schakelaar niet reageerde bij het links knipperen. duurde 5sec, dan klik klik klik en uiteindelijk lampje aan. Door heel wat in en uit schakelen verbeterde dit, maar perfect was het niet. Had voor de grote stilstand (>1j) de moto met hoge druk gereinigd en gepoetst, dus misschien vocht en dus verroest? Kan dit dan valse stroon geven en de batterij ontladen???
Na mijn onderhoud in het naar huis rijden begint de motor te hikken, zoals wanneer je zonder benzine valt... Vlug op reserve en niet meer aan gedacht (was op 2min thuis). Na 2 weken wou ik dan eindelijk een rit maken om het gevoel terug te pakken te krijgen: batterijspanning te laag??? Is nieuwe??
Dan maar aan de lader en de volgende dag vol goede moed op pad.
Tot , na 45km de motor weer begint te hikken (volle tank), en als ik de toerenteller bekijk, dan zie je deze heen en weer springen... Ik moest nog 60km rond de bergen om thuis te geraken en blijkt dat de motor perfect loopt indien je versnelt, maar indien je de gas coupeert, dan volgt een gehik bij het hernemen (10sec en weer normaal). De toerenteller springt om de zoveel tijd op en neer, geen echte regel in gevonden.. Ik was overtuigd van vervuilde benzine, vuile carburator of zoiets, maar toen ik bijna thuis kwam stond mijn knipperlicht op, en moet ik vertragen en dus weer gehik + de frequentie van het knipperlicht veranderde (versnelde)????
Dus: Probleem: toerenteller springt, motor hikt na inhouden (en bij constante snelheid ook), batterij verliest spanning + hikkende motor gaat samen met spanningsverschil want freq knipper verandert...
Wat, o wat kan dit zijn???

Pfft, was wel een lekker ritje met rivier doorwadingen en wat sneeuw + ijs, maar in dit 'apenland' :) heb je beter een betrouwbare motor voor j e op avontuur vertrekt en dus moet dit euvel verholpen worden. Nadeel, bijna geen motorrijders hier en dus ook geen winkels die ervaring hebben met AT....

Alvast bedankt voor de hulp,
Wouter Cleppe

Offline woutermtb

Re: hikkende motor
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2011, 15:04 »
Oh ja, nu net nog eens naar de moto gekeken en gestart, want is alweer 1.5week geleden en hij start als een nieuwe, dus batterij deze keer wel ok...
En knipperlicht kun je activeren door de knop ook iets in te duwen, dan gaat contact door en springt hij zo aan...

Wout

Offline Waffie

Re: hikkende motor
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2011, 15:36 »
je knipperlicht schakelaar is waarschijnlijk vervuild mede door het uitgeharde vet wat in de schakelaar zit

intern reiningen  en een nieuw likje vet lost dit alles vaak weer op.
op je antwoordt van het slecht lopen kan inderdaad vuile benzine een mogelijkheid zijn

carb aftappen en een reiniging uitvoeren van het brandstofsysteem kan dus helpen,

in aanloop naar verdere controle zou ik zeker de benzinepomp en spanningsregelaar controleren gezien deze het vaakst storingen geven

keep us posted

« Laatst bewerkt op: 12 december 2011, 17:08 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Petrus

Re: hikkende motor
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2011, 15:43 »
Hoi Wout,
Klinkt als verschillende problemen.
Defecte spanningsregelaar welke de accu niet meer bijlaadt en mogelijk ook een defecte CDI (toerental dat varieerd kan een teken zijn) al dan niet veroorzaakt door de defecte SR.
Succes.

Offline woutermtb

Re: hikkende motor
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2011, 17:12 »
Ok,

Bedankt voor de reakties..
Niet direct het gehoopte antwoord, maar ja...
Sorry voor mijn late respons, maar zat in het buitenland en nu zie ik hier bergen sneeuw bij de terugkomst.... :(

Wouter

Offline woutermtb

Re: hikkende motor
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2011, 13:29 »
Olala,

Ik was nog veel aan het zoeken op dit forum en kwam nog 1 antwoord tegen: polen van nieuwe batterij niet vastgezet...
En ja hoor, schroef rood was bijna weggewandeld.... :-[
Ik schaam me om mijn klunsige herstellingsniveau maar toch bedankt!
Dankzij de enorme informatievoorraad hier, kun je steeds je problemen herkennen en oplossen...

Prettige feesten en veel rijgenot bij jullie zachte temperaturen,

Wouter

Offline Petrus

Re: hikkende motor
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2011, 16:47 »
Fijn dat hij het weer doet!
En weer wat verschijnselen met oplossing toegevoegd aan de informatievoorraad ;).