Auteur Topic: Speling op voorste kettingwiel  (gelezen 3669 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Speling op voorste kettingwiel
« Gepost op: 22 december 2011, 19:00 »
Op mijn voorste kettingwiel zit een klein beetje speling tussen de revet en het kettingwiel. Volgens een monteur van de dealer niet echt een probleem maar ik heb toch een nieuwe (originele) in bestelling.
Dus eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid..................mag dat nu wel of mag dat nu niet?

Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Hans Schaap

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2011, 21:16 »
Cas
 
Het voorste tandwiel heeft altijd iets speling ( van links naar rechts), m.a.w. je kunt het tandwiel heen en weer schuiven op de as.
In de draairichting mag er nagenoeg geen speling zijn.
 
Let bij het monteren van het nieuwe tandwiel op dat je hem niet achterstevoren monteerd. Hierdoor loopt de ketting niet meer in lijn met het achtertandwiel.
Dus even goed kijken hoe de oude zit voor je hem eraf haalt. ( vooropgesteld dat die goed zit)
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2011, 22:21 »
Bedankt Hans
Da's balen. heb ik voor niks een nieuw tandwiel bestelt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2011, 23:09 »
Cas, vanaf afstand is het natuurlijk lastig te bepalen of iets veel of weinig speling is. Dat moet je zien en voelen om er een oordeel over te kunnen geven. Wat Hans waarschijnlijk bedoelt te zeggen is dat er altijd wel iets aan speling te voelen is.
Weet dat de aftermarket tandwielen heel divers van kwaliteit kunnen zijn. Zowel qua hardheid als qua passing.
Het zou zo maar kunnen zijn dat je nieuwe originele tandwiel zometeen aanzienlijk minder speling geeft.
Niet te snel denken dat je het niet goed hebt gedaan  ;)

Origineel heeft een goede passing. Goede alternatieven zijn: JT en Tsubaki tandwielen. Zo zullen er wellicht nog wel een paar zijn maar dit zijn breed en algemeen verkrijgbare goede alternatieven.

Succes met klussen.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2011, 13:34 door V-Twin »

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2011, 23:32 »
Bedankt, ik slaap weer goed vannacht. morgen een origineel tandwiel. Voor mij is het geen klussen maar hobby, Ik heb sinds 1987 het sleutelen aan en poetsen van motorfietsen net zo hard gemist als het rijden ermee  :P
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2011, 17:32 »
Vandaag het tandwiel opgehaald, zag er mooi uit met die zwarte kunststof ringen (mag ook wel voor 55 euro). Ik heb er helaas niets aan want de ketting is te ver gerekt en loopt over het tandwiel heen. Er zat ook een klein beetje speling op dus dat zal wel normaal zijn. Hopelijk nemen ze het nog terug  :(
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2011, 17:54 »
 hallo

geen enkele ketting loopt over de tanden echter door de rubber ringen  sluit de ketting niet direkt volledig op het tandwiel

deze ringen zitten er overigens om de transmissie krachten een beetje op te vangen
 tijdens gebruik  komt dit van zelf goed en is er eigenlijk geen werkelijke reden om het retour te willen geven

dus zeker geen ketting set gaan bestellen,

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2011, 21:20 »


Ok Ad, ik vertrouw volledig op jouw vakmanschap en heb het tandwiel er weer op gezet. Het ratelt een beetje als ik het achterwiel ronddraai en het achterwiel staat ook iets verder naar voor omdat anders de ketting te strak staat. De ketting ligt aan de bovenkant niet strak op het tandwiel, ik zal er morgen een foto van maken. Hier ff een plaatje van mijn werkzaamheden, ben momenteel al een stuk verder.

Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #8 Gepost op: 25 december 2011, 01:47 »
als je het op prijs stelt kan ik ook wel een kopje thee komen drinken en bekijken we samen al die zaken waar je vragen over hebt


mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #9 Gepost op: 25 december 2011, 09:36 »
Klinkt goed Ad, hier ben je altijd welkom. Ik heb alleen geen thee in huis, drink alleen koffie en rode wijn  :-[
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2011, 14:29 »
Hier zie je wat ik bedoel, de ketting zakt aan de bovenzijde niet meteen op de tandjes. Als ik het wiel achteruit draai is dit aan de onderzijde het geval.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Speling op voorste kettingwiel
« Reactie #11 Gepost op: 25 december 2011, 20:22 »
Hallo Ad. Ik zit net te denken dat als je toch deze kant uit komt jij ook mijn klepspeling kunt controleren als je dat wilt doen, uiteraard tegen betaling. Mijn bougiesleutel past net niet en ik heb ook al net niet de juiste voelermaatjes (0.16 en 0.31). Op internet heb ik deze maten ook niet kunnen vinden. Waarschijnlijk heb jij dat gereedschap allemaal liggen. De cilinderkoppen liggen nu toch bloot dus je kunt er zo bij. Dus als je het wilt doen dan graag. Dinsdag gaan de winkels open dus dan heb ik ook thee in huis  :P.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Iedereen een gelukkig nieuw jaar toegewenst.
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2012, 17:34 »


Uploaded with ImageShack.us

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en vele veilige Varaderokilometers toegewenst.  :)
Mijn beestje staat weer in elkaar en vandaag een rondje gedaan van 55 km maar het nieuwe originele voortandwiel maakte bij gasloslaten zoveel kabaal dat ik het oude tandwiel weer heb gemonteerd.
Ik heb geen zin om mijn ketting naar de kl..te te rijden. Dinsdagmiddag ga ik toch naar Ad Mies dus dan kunnen we het nog bekijken.

Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.