Auteur Topic: Ontbrekende slang op luchtfilter  (gelezen 4315 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Ontbrekende slang op luchtfilter
« Gepost op: 22 december 2011, 19:08 »
Ik heb vandaag het luchtfilterhuis gedemonteerd waar een K&N filterelement in zit. Linksvoor komt uit het filterhuis een slangetje dat aan de linkerzijde van het frame op een ..................weet ik wat voor ding.......geschoven zit. Rechtsachter in het filterhuis zit ook zo'n gat waar zo'n slangetje uit kan komen, maar dit is gewoon open. Ik ben van plan om deze opening dicht te maken, goed idee of niet?

Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2011, 19:29 »
slecht idee, gat hoort open te zijn. En waarom zou jij het dicht willen maken?
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2011, 19:40 »
Bedankt, ik laat het open. Ik wilde het dichtmaken omdat de lucht via de voorzijde wordt aangezogen, dus zo'n opening lijkt me zinloos.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2011, 20:37 »
heb je het deksel en de plaat daar onder er al af gehad, dan kan je zien waar dat gat uitkomt
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2011, 22:43 »
Op dit is al veel gesproken over zeuren en niet lekker rond lopen bij lage toerentallen. Daar heb ik dus ook last van en het aan uit effect is zo sterk dat ik langzame haakse bochten met slippende koppeling moet nemen. Vandaar dat ik ook het luchtfilter heb verwijderd om alle slangetjes etc te controleren. Ziet er allemaal goed uit maar je gaat dan toch zoeken naar "vreemde" dingen die misschien niet normaal zijn. Eerst maar eens alle dingen doen die ik nog moet doen en dan maar kijken hoe de motor dan loopt. Dit weekeinde in ieder geval de klepspeling controleren, 0.16 inlaat en 0.31 uitlaat. Ik moet alleen de marges nog opzoeken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2011, 22:46 »
een powercommander kopen en af laten stellen geeft heel veel verbetering, aan/uit effect is weg en motor loopt soepeler
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2011, 23:04 »
Als het probleem blijft bestaan ga ik dat zeker doen, maar van de powercommander lees je ook wel minder positieve verhalen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline V-Twin

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2011, 23:12 »
Als het probleem blijft bestaan ga ik dat zeker doen, maar van de powercommander lees je ook wel minder positieve verhalen.

Dat klopt maar dat komt omdat er veel koekebakkers vertellen dat ze er verstand van hebben. Vaak is monteren van een PC niet direct de panacé waar je naar op zoek bent maar is er de hand van de meester nodig omdat goed voor elkaar te krijgen. Als het allemaal zo simpel zou zijn zou monteur ook geen vak meer zijn maar een bezigheid  8) ;)
Als je ff op dit forum zoekt kan je adresjes vinden waar leden tot tevredenheid geholpen zijn.
Vanaf Roosendaal zou je naar Strijen kunnen gaan daar zit een hele kundige man die je kan helpen.

Offline Cas

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2011, 23:20 »
Kijk, dat schept weer een hoop vertrouwen, het is dus een kwestie van goed afstellen en je motorfiets loopt een stuk soepeler  8)
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2011, 23:26 »
Het is wat Bram zegt, die powercommander in bouwen stelt niks voor, dat is kwestie van een stekker. Maar de juiste afstelling is de grote truuk. De mapping die je er van dynojet bij krijgt is met name in het lage en midden toerengebied nog steeds te arm.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2011, 23:39 »
Mag ik daaruit concluderen dat ik het lage en middentoerengebied het brandstofverbruik toeneemt?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2011, 07:00 »
meestal niet, doordat de motor beter loopt hoef je minder gas te geven om dezelfde snelheid te bereiken, echter omdat hij lekkerder aan het gas hangt ben je wel geneigd om wat meer door te gaan rijden  :).
Varadero SD02  2004

Offline ron overkleeft

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2011, 23:39 »
Kijk, dat schept weer een hoop vertrouwen, het is dus een kwestie van goed afstellen en je motorfiets loopt een stuk soepeler  8)
Ja Cas er is zeker hoop Mijn Vara 2004 liep ook te hikken en stoten  onder de 3000 toeren tot ik de power commander liet monteren met een K&N filter en Leon vince uitlaten loopt tie echt tig keer beter.Kan rustig tot onder de 1400 toeren inkakken zonder enig probleem en hij ging van 1op 16 naar 1op 19 woon werk(rustige stijl).Heb ook gelijk de katelisator afgesloten,die rare klep aan de voorkant van,t luchtfilter afgehaald,en open carterventielatie gemaakt ,En dat zijn volgens mij die 2 slangen waar jij het over hebt.
Ik heb deze met een bout afgedopt(tegen valse lucht) en de 2 slangen vanaf de cilinders verlengt en naar beneden toe gericht zodat er geen water in loopt.En dat rare olie opvang bakje in het luchtfilterhuis verwijdert. Hij trekt nu als een lier,loopt stil en zijde zacht bij lage toeren, en vanaf half gas brult tie het uit van agressie en hoor je het luchtfilter gulzig inzuigen. Hij is nu echt 100%.  Rij er nu 38000 km zo mee, en als tie zo blijft rijden doe ik hem echt nooit meer weg.  ;D

Offline Cas

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #13 Gepost op: 26 december 2011, 00:13 »

Uploaded with ImageShack.us Mooi verhaal Ron, het geeft toch aan dat de moderne motorrijder ook een techneut moet zijn. In mijn vorige leven heb ik motor gereden van 1974 tot 1987 en in die 13 jaar heb ik vele motorfietsen gehad en 200.000 km gereden. Je kocht een motor en die liep gewoon goed, van powercommanders hadden we nooit gehoord. De enige commanders waren de vrouwen die achterop zaten en ja, daar waren er bij die behoorlijk wat power hadden getuige het feit dat als je iets te hard of iets te plat ging de omhelzing zo innig werd dat je braakneigingen kreeg. Het waren mooie tijden zoals je op de foto uit 1975 kunt zien. Motorfabrikanten zijn nu niet meer in staat om een motorfiets af te leveren die perfect loopt, er is voor ieder model een powercommander te koop, je moet het balhoofd 10 mm laten zakken, met de slangen experimenteren, andere bougies erin, andere veren balhoofdlagers etc. Het zou handig zijn als ze een handleiding bij de motorfiets zouden doen waar al die zaken in beschreven staan. Erg leuk zo'n motormanagement en katalisator, goed voor het milieu, prima natuurlijk, alleen de motor loopt er niet beter op. En ik zie allemaal toeters en bellen die vroeger niet bestonden en de motoren liepen wel als een zonnetje.
Ik kijk hoe de motor straks loopt en anders ga ik je ideeen een uitproberen.

Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ron overkleeft

Re: Ontbrekende slang op luchtfilter
« Reactie #14 Gepost op: 27 december 2011, 19:23 »
Klopt Cas maar we zijn wel geneigd alleen de leuke dingen te onthouden .Bij die motoren op je foto moest je wel elke 5000km olie bij vullen,moest je na een uur eraf van trillingen in je handen en na een halve dag had je een blikken reet en een slaapzak voor een week.Ze lekte altijd wel wat olie in de schuur en de remweg was 3 maal zolang als tegenwoordig het veercomfort spijkerhard en na 80000km moest het blok in de revisie allemaal zaken die bij de varadero niet meer spelen .Bij de injectie modellen gaan de bougies 48000km mee,en was je na 50000km effe je K&N filter schoon,en olie verbruikt het blok al helemaal niet.
Gelukkig is er nog geen APK voor onze fietsen en kunnen we die plezier vergallende dingen er zo af schroeven.Leve de" Aftermarket stuf."