Techniek > Honda Transalp

motor loopt volgens mij op 1 cilinder

(1/2) > >>

BertdeBakker:
mijn TA houd de laaste tijd vermogen achter ik ben zelfs reeds 2 keer gestrand midden in de nacht rond 02.30 dat is geen pretje als je op tijd  moet beginnen in de bakkerij, machines staan nl op timer.
anyway de motor houd dus in en laatst bij constante toerental liep deze zelfs terug en uiteindelijk sloeg de motor af.
Ik kan mijn brommer zo niet vertrouwen en neem dus nu steeds de auto :-[ dat is niks , wie weet wat er aan de hand kan zijn?  Ik denk zelf dat de moter nog maar op 1 cilinder loopt??    Hoe kan ik dit oplossen zonder al te technisch hoeven te doen, svp gewone taal gebruiken ik ben bakker geen techneut.

thanks...

mzzl. Bert de Bakker

Peter_Winsum:
Dit klinkt erg als het beruchte CDI-probleem.

De ontsteking wordt aangestuurd door een electronisch kastje met een printplaat. Door rijden, trilling, beweging en soms druk van de berijder op de buddy, raakt het gesoldeerde contact van de stekker op deze printplaat los. Dit is wel te herstellen, maar daar moet je het nodige vernuft voor hebben. De beste oplossing is een nieuwe CDI (imitatie) aanschaffen en de defecte CDI vervangen.

Voor je dat gaat doen even checken of dat het echt is. Dit kan door de CDI's (er zijn er twee) om te ruilen en zien of nu de andere cilinder het laat afweten). De CDI's liggen onder je buddy en zijn makkelijk herkenbaar. Het is een rechthoekig zwart kastje met een witte stekker. Formaat is 2 sigarettenpakjes naast elkaar.

Imitatie-geval is te verkrijgen bij Roukema motorparts of MSD-bandenservice kost een kleine € 100,00. Meer info is te vinden door in de zoekfunctie de zoekterm CDI in te vullen. Er is hier op het forum al veel over geschreven.

Timy:
Als ik zo het fotootje zie is dit niet de Alp die vaak problemen heeft met de CDI maar het is zo'n enorm klein plaatje dat ik het niet goed kan zien. Welk model Alp heb je? Kijk even op het frameplaatje en de kentekenpapieren. Kan zijn dat iemand de nieuwere kappen op een oud model heeft gedaan. Dat kan namelijk en je kan ineens heel ander technische advies krijgen  ;)
Bij het oudere model zijn het twee losse CDI"s maar het lijkt erop dat je het model hebt waarbij de CDI één grote is.
Over het algemeen bij een kapotte CDI blijft één pit wel lopen maar kom je niet ver boven de 80 km p/u uit.

paar vragen:
- Stinkt de motor erg naar benzine als hij afslaat?
- Slaat hij direct weer aan nadat hij is afgeslagen?
- Wat gebeurd er als je de choke 'aanzet'?
- Slaat hij afentoe af of is het elke rit na bijv 10km o.i.d.?

Haal je zadel er eens af en als het goed is zie je dan daaronder thv de tank één of twee zwarte kastjes zitten. Zijn die er twee of is het er één?
Als het er twee zijn maak dan even de contactjes schoon en wissel de stekkers om. Ook ben ik benieuwd of ze rechtop staan of liggen.

Succes!

Peter_Winsum:

--- Citaat ---Bij het oudere model zijn het twee losse CDI"s maar het lijkt erop dat je het model hebt waarbij de CDI één grote is.
--- Einde van citaat ---

Volgens mij is het een ouwe met een afgezaagd ruitje.

BertdeBakker:
ok dat begrijp ik allemaal nog, ik zal, niet nu want ik zit dik in de oliebollen en appelbeignets, in de komende week even het zadel lichten en ff tjekken, Slijptol nodig? :-\, nee maar dit gaat nog wel lukken.
alvast bedankt voor de reakties.
mzzl de bakker

ps het is een PD06 uit 1991

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View