Auteur Topic: Fuel cut out relais (CF304A 8.0)  (gelezen 1810 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline *thomas*

Fuel cut out relais (CF304A 8.0)
« Gepost op: 31 december 2011, 20:24 »
Hoi allen,

Alvast een prettig oudejaar. Heb vandaag maar lekker geknutseld aan de RD03 en eindelijk het blokje terug horen lopen.

Nu, ik heb de benzinepomp moeten baypassen, vond het vreemd want het was een nieuwe pomp... Gaan zoeken naar de oorzaak. Bij de stekker tussen kabelboom en pomp meet ik 5,8 tot 6,3 Volt (nooit meer), dit uiteraard met lopende motor. Wanneer de motor niet loopt meet ik 0,3 V (verwaarloosbaar lijkt me).

Wanneer ik de pomp rechtstreeks op batterijspanning koppel, dan werkt deze naar behoren.

Aan de toevoerstekker van het relais meet ik 12,XX V (ruimschoots voldoende).

Met andere woorden, vanaf het relais is er een verlies van 6,0 V... Hoe kan dit? Slecht werkend relais? Of zou het verlies zich tussen relais en stekker situeren (wat zeer moeilijk te controleren is, tenzij ik de hele kabelboom openknip).

Cheers

Thomas

Offline daandus

Re: Fuel cut out relais (CF304A 8.0)
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 22:08 »
tja, kabelbreukjes, rot relais, stekkerverbinding, kan alles zijn!
6 volt is wel flink, gewoon gaan zoeken en delen stuk voor stuk uitsluiten.
Bedenk wel dat een spanningsval vaak pas ontstaat als je een gebruiker hebt, dus als de pomp werkt en vermogen trekt, dan zakt de spanning pas in.
... was ooit lid ...

Offline *thomas*

Re: Fuel cut out relais (CF304A 8.0)
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2011, 23:14 »
tja, kabelbreukjes, rot relais, stekkerverbinding, kan alles zijn!
6 volt is wel flink, gewoon gaan zoeken en delen stuk voor stuk uitsluiten.
Bedenk wel dat een spanningsval vaak pas ontstaat als je een gebruiker hebt, dus als de pomp werkt en vermogen trekt, dan zakt de spanning pas in.

Bedantkt voor het meedenken Daan!

Contacten zijn prima en ingespoten met contactspray.

Kabelbreuk ZOU kunnen, maar dan zou er in mijn ogen niets meer doorkomen en/of er ergens een gaatje branden/ommanteling smelting omdat de weerstand plaatselijk erg hoog wordt.

6 volt is ZONDER aangesloten pomp.

Tussen stekker (benzinepomp) en aarding is het contact goed (massa OK).

Net voor het relais is er 12V, dus da's ook prima.

Relais lijkt voor de hand...kan het zijn dat dit als stuk is en stroom opslorpt? Dus ook als een weerstand gaat werken.

Cheers

Offline mauppie

Re: Fuel cut out relais (CF304A 8.0)
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2012, 12:43 »
Misschien een onderbreking in de stuurstroom van de CDI die de relais spoel bekrachtigd?
Als dit heel snel telkens wordt onderbroken, kan het zijn dat de voltmeter niet snel genoeg is om te meten omdat dit meer een soort blokgolf vorm is dan een gelijkspanning en de voltmeter een Ueff meet van 6V.
Het kan natuurlijk ook een gaar relais zijn.
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline *thomas*

Re: Fuel cut out relais (CF304A 8.0)
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2012, 12:48 »
Hmm,

Zal straks even een analoge multimeter gebruiken, misschien registreert die de pulsen wat sneller dan de digitale...

De CDI's zelf zijn nieuw, dus ik denk (hoop vooral) dat de fout niet bij hen ligt.

Ben zelf geen elektro-talent, maar je hebt dus 3 draadjes bij de relais stekker + , massa, signaal van de cdi

Massa => Check
Plus => Check
Signaal => wat en hoe moet ik daar meten?  :angel:

Bedankt voor de input!

Cheers

Thomas