Auteur Topic: op de bok zetten  (gelezen 14587 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marlene

op de bok zetten
« Gepost op: 02 januari 2012, 10:59 »
Ik heb met regelmaat moeite om mijn TA 650 op de bok te krijgen.
Mijn oude Fazer ging gemakkelijk en zelfs de zware BMW GS 1200 van mijn man zet ik zó op de bok, maar met mijn eigen TA sta ik regelmatig te balanceren op het stepje van de bok, zonder dat ik hem over het hoogste punt heen krijg... zelfs op de vlakke garagevloer...
Te gek voor woorden toch?
Ben ik de enige? Wie heeft een goede tip/ techniek?

Offline varaderohuibje

Re: op de bok zetten
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2012, 11:11 »
Marlene

Er is een vrouwelijk clublid "Grote Meid" die er erg goed in schijnt te zijn en er ook cursus in geeft volgens haar profiel-handtekening >>> Cursus leidster Opbokken Clubmotoren


als je haar een berichtje stuurt komt het vast goed

Offline Sandra

Re: op de bok zetten
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2012, 19:30 »
Ik heb met regelmaat moeite om mijn TA 650 op de bok te krijgen.
Mijn oude Fazer ging gemakkelijk en zelfs de zware BMW GS 1200 van mijn man zet ik zó op de bok, maar met mijn eigen TA sta ik regelmatig te balanceren op het stepje van de bok, zonder dat ik hem over het hoogste punt heen krijg... zelfs op de vlakke garagevloer...
Te gek voor woorden toch?
Ben ik de enige? Wie heeft een goede tip/ techniek?

Hallo, ik zit met hetzelfde probleem: mijn Yamaha XJR1200 wip ik zo op de bok en mijn
XL 600V Transalp: met geen mogelijkheid :o.....
Ik laat em gewoon op de jiffy staan en als ik de ketting wil smeren, bokt Herbert hem wel even op... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline marlene

Re: op de bok zetten
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2012, 20:32 »
Hoi Sandra,
Fijn dat ik niet de enige ben!
Heeft iemand een goed tip om Sandra en mij te helpen?
Hebben die Transalps dan zo'n rot model bok?

Offline Cor @ Schiedam

Re: op de bok zetten
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2012, 20:36 »
Hebben die Transalps dan zo'n rot model bok?

Ja.
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline Cor @ Schiedam

Re: op de bok zetten
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2012, 20:38 »
Ik krijg 'm er wel op maar het gaat niet van harte hoor.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2012, 00:02 door Cor @ Schiedam »
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline V-Twin

Re: op de bok zetten
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2012, 20:38 »
........ Fijn dat ik niet de enige ben! Heeft iemand een goed tip om Sandra en mij te helpen?.......................

Sandra heeft geen hulp meer nodig die heeft een Herbert. Wellicht een idee  ::) ;)

Offline Bono

Re: op de bok zetten
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2012, 21:15 »
Het ligt niet aan de bok. Het ligt aan de motor. Eigenlijk geen motor om op te bokken; net zoals een twin. Plekkie zoeken waar je de beste grip hebt en zoeken naar de juiste balans en dan de "swing", zeg maar. Ook een kwestie van vaak doen, dan komt dat gevoel vanzelf wel. 
-- Han --

Offline Peter_Winsum

Re: op de bok zetten
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2012, 22:01 »
Het is bijna 22.00 uur, dus nu durf ik...  8)


Citaat
zonder dat ik hem over het hoogste punt heen krijg...

De ervaring leert dat het juist bijzonder veel voldoening geeft wanneer je de nodige inspanning moet leveren voor het hoogste punt wordt bereikt. Laat die tips en trucs achterwege, worstel en kom boven. Geniet gewoon met volle teugen van je Alp. Niet het bereiken van het doel, maar de reis er naartoe geeft doorgaans de meeste voldoening.

(Gelukkig heeft mijn Dero een speciale handgreep waarmee ik haar over het hoogste punt heen trek en op de bok krijg)
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Oldtimer

Re: op de bok zetten
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2012, 22:29 »
De truuk is om hem er niet overheen te tillen, maar meer horizontale kracht te gebruiken.De motor naar achteren trekken dus in plaats van omhoog
Tillen lukt je echt niet.
Andere mogelijkheid is om de middenbok ietsje in te korten.
Achterwiel op een plankje of tegel helpt ook al heel veel.

Maar zoals al aangegeven. Er is een dame die specialist is in dit soort dingen.
Ik weet alleen niet wat een dergelijke cursus kost, ;)

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marlene

Re: op de bok zetten
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2012, 22:46 »
bedankt voor al jullie reacties. Het ligt dus niet helemaal aan mij. Ik heb idd ervaren dat de motor naar achteren trekken meer nut heeft dan omhoog tillen. Soms lukt het vrij makkelijk, de andere keer sta ik te balanceren op het stepje en is er geen beweging in te krijgen, alsof het schijfremslot er al om zit, zeg maar. Ik ga er geen cursus voor doen, maar laat me graag eens adviseren.
Pas sinds kort lid, hopelijk kom ik tijdens een TCN rit iemand tegen die "de swing" even voor kan doen.
Verder ben ik trouwens ontzettend blij met mijn Alp. Samen hebben we afgelopen zomer al wat mooie passen kunnen rijden. Geweldige motor! 

Offline Oldtimer

Re: op de bok zetten
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2012, 22:50 »
Cursus is ook een beetje, een heel klein beetje overdreven. ;)

Meer een goed advies 8)

Als je op het dode punt blijft hangen ga je gewoon niet snel genoeg.
Het is inderdaad een gewone swing naar achteren. Gewoon een paar keer bewust doen.
wedden dat het lukt.

En na 14 januari wordt de toerkalender vrijgegeven. Misschien zit er wat voor je bij.
Daar zijn altijd wel een paar deskundige Alpinisten aanwezig die het truukje kunnen voordoen.

Oh ja, maar dan moet je wel even lid worden ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2012, 22:53 »
Wat de Alps en de Twins missen, is een "hevel" aan de bok. Waarschijnlijk heb je bij je vorige motoren wel zo'n "hevel" gehad.
Deze druk je met je voet naar beneden en trek je de motor licht omhoog. Gaat dan bijna vanzelf.
Wij hebben die hevel nou eenmaal niet. Je trekt je gewoon een beroerte.

Offline Marcel T

Re: op de bok zetten
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2012, 22:56 »
bok op de grond drukken

steeds een beetje verder heen-en-weer swingen op de veren (horizontaal, bok blijft op de grond)

gebruik maken van de veerenergie in de laatste push en hup-hup (horizontaal) het ding staat op de bok (met een beetje geluk   :))

optioneel: de motor op heel klein beetje schuin stukje straat zetten, dat doe ik bij mij voor de deur altijd en dan ziet het er makkelijk uit  ;)

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Neet

Re: op de bok zetten
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2012, 22:59 »
gebruik maken van de veerenergie in de laatste push en hup-hup (horizontaal) het ding staat op de bok (met een beetje geluk   :))

Indien geen geluk: ligt je motor plat en jij er bovenop. Wees toch maar voorzichtig...

Offline BertdeBakker

Re: op de bok zetten
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2012, 15:27 »
er zijn speciale handgrepen in die inklappen als je hem gebruikt hebt, waardoor je daarvan, tijdens het rijden ,geen probleem mee hebt. Ze zitten aan het frame vast even googelen of e-bay en mischien marktplaats maar dan de duitde.

succes.

de  bakker
hee hee wordt eens wakker en ga naar de bakkerrrrrrr

Offline Hans Schaap

Re: op de bok zetten
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2012, 17:56 »
Wat ook nog wel wil helpen is om je "verkeerde"voet op de middenbok te zetten.
Dus de linker i.p.v. de rechter, hierdoor kom je een heel stuk meer naar de achterkant van de motor te staan waardoor je veel meer schuin omhoog naar achteren kunt trekken. En de druk die je met je voet zet komt dan ook beter in de richting.
Hierdoor gaat het zeker  makkelijker.
 
Een echte hevel ontbreekt aan de middenbok.
Wellicht is het een leuke modificatie om tijdens een sleuteldag uit te voeren.
Workshop middenbok verbouwen.
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: op de bok zetten
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2012, 18:13 »
Ik rijd al heeul lang motor, heb ook al heel wat van die apparaten gehad. Bij dit moeilijke opbok gedrag van de alp heb ik me neergelegd...omdat de mijne ook nog 2 cm lager is aan de voorkant wordt het nog moeilijker dan het al was, geen beginnen aan! Hoef ook geen cursus, advies of whatever.....laat maar!
Hiep hoi voor de jiffy! :D
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Bono

Re: op de bok zetten
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2012, 20:34 »
Hiep hoi voor de jiffy! :D

En hulde aan Herbert  ;) !
-- Han --

Offline Sandra

Re: op de bok zetten
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2012, 12:16 »

En hulde aan Herbert  ;) !

Yeahhh.... ;)  :P
[img]http://img684.imageshack.us

Offline ron overkleeft

Re: op de bok zetten
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2012, 22:33 »
Krijg m,n Varadero bijna niet op de bok(klein ventje) heb hem er uit nijd gewoon afgeschroefd de zeistandaard werkt ook prima. Middenbok is dus te koop! Vara 2004. Wil dat ding nooit meer zien. 

Offline Rik

Re: op de bok zetten
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2012, 23:18 »
Past die denk je ook op een 2010 model?

Offline ron overkleeft

Re: op de bok zetten
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2012, 23:54 »
Past die denk je ook op een 2010 model?
Zou haast deken van wel, effe navragen of misschien weet iemand van,t forum het.

Offline marlene

Re: op de bok zetten
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2012, 16:20 »
bedankt voor jullie reacties.
Fijn om te horen dat zelfs stoere motor mannen de honda's niet altijd op de bok kunnen krijgen...
Ik begon nl al erg aan mezelf te twijfelen, maar dat is nu voorbij.
Ik zal proberen meer naar achteren te trekken, misschien eens met mijn linkervoet op de step drukken en als het weer eens niet lukt, laat ik mijn eigen "herbert" even aan het bagagerek sjorren, dan lukt het altijd wel... Net dat extra zetje...
Bedankt allemaal, tot ziens bij een rit. ( want ik ben wel lid, alleen staat het nog niet in mijn profiel..)

groet, Marlene

Offline Bono

Re: op de bok zetten
« Reactie #24 Gepost op: 06 januari 2012, 16:28 »
Hoi Marlene,
 
Volgens mij kun je dat zelf instellen in je profiel.
-- Han --

Offline Oldtimer

Re: op de bok zetten
« Reactie #25 Gepost op: 06 januari 2012, 16:41 »
En mocht het allemaal niet lukken, kun je hem altijd nog op deze bok zetten.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: op de bok zetten
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2012, 17:54 »
 ;D
 
Heej Marien, moet jij de geit niet verpinnen  ??? ?
-- Han --

Offline Oldtimer

Re: op de bok zetten
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2012, 18:07 »
Hmm is een geitebok Han.
Maar ik volg je advies op en ren naar de vierkante meter.
Hoogwater dus.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Femke

  • Gast
Re: op de bok zetten
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2012, 22:51 »
Hoi Marlene,

Toevallig kwam ik op dit forum terecht en kwam ik je vraag tegen. Ik wil wil graag een tip met je delen. Ik heb ook een Alp en heb ook grote moeite die op de middenbok te krijgen. Als de tank bijna leeg is lukt het me net. Ik baalde daar best van want nu moest ik omslachtig banden checken en ketting smeren plus neemt 'ie op de jiffy meer ruimte op de stoep in omdat de motor dan overhelt.

Ik ben een zoektocht gestart naar een oplossing, kenners en monteurs gesproken, Honda zelf gevraagd. Aan mijn techniek lag het niet want ik heb zwaardere motoren -die opboktechnisch iets beter in elkaar steken- eenvoudig op de middenbok gekregen, net als jij. Het ligt, zoals meer mensen hier al zeggen, aan de Alp zelf. (En het helpt ook niet dat ik licht van bouw ben). Net toen ik dacht niet meer vriendelijk te kunnen reageren op de zoveelste betweterige opmerking 'ja, maar het is een techniekje, he, opbokken?' kwam de oplossing; een opbokplank. Zo kan ik de motor (in ieder geval) thuis goed parkeren.

Met een paar stukken op elkaar gelijmd MDF heb ik een plank gemaakt van ongeveer 50 cm lang, 15 cm breed, 5 cm hoog, met een schuin stuk (verloop over ongeveer 15 cm) aan één korte kant. Daar rij ik de motor met het achterwiel op. Middenbok uitklappen en motor erop zetten. Plank eronder verwijderen, en presto!

Succes,
Femke

Offline gert

Re: op de bok zetten
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2012, 06:18 »
Met een paar stukken op elkaar gelijmd MDF heb ik een plank gemaakt van ongeveer 50 cm lang, 15 cm breed, 5 cm hoog, met een schuin stuk (verloop over ongeveer 15 cm) aan één korte kant. Daar rij ik de motor met het achterwiel op. Middenbok uitklappen en motor erop zetten. Plank eronder verwijderen, en presto!

Foto??

Gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen